Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Miksi Ubisoft, EA, Activision ym. julkaisijat lähtisivat hinnoittelemaan pelejä edullisempaan hintaan, jos PS5 ei sisällä levyasemaa?

Niin kauan kun on fyysisen version varastoja jälleenmyyjillä, estää se agressiivisen hinnoittelun sähköisellä kauppapaikalla. Haluavat pitää yhteydet kunnossa kivijalan suuntaan.
 
No ne levyjen puolustajien perustelut on siitä ihan käsittämättömiä, että pc puolella kaikesta tuosta on päästy yli jo muutama vuosi sitten.
Ja tää sama keskustelu käydään kaikessa tekniikan kehittymisessä. Lankapuhelimia ei sais purkaa pois, autot ei sais ajaa itse jne jne. Jos aina pysyttäis vanhassa, me lähetettäis savumerkkejä edelleen ja heitettäisiin noppia hevosvaunuilla ajaessa.

Miten DRM-suojattuja digipelejä lainataan kaverille tai myydään/vaihdetaan sen jälkeen, kun peliä on itse pelattu? Voiko niitä keräillä kokoelmiksi muualle kuin asiakasohjelmassa näkyvään listaan?

Digijakelu PC:llä on muutenkin eri juttu, koska kilpailevia kauppapaikkoja on useita ja niillä erilaiset hinnat ja ominaisuudet. Toisilla on pakko käyttää asiakasohjelmaa, toisilla ei. Yhden peleissä on DRM, toisen taas ei. Mielestäni PC:llä digijakelun hyvät puolet näkyvät paremmin.

Auto ei syrjäyttänyt hevosta siksi, että hevoset keitettiin saippuaksi ja niiden kasvattaminen lopetettiin, vaan autosta tehtiin houkuttelevampi vaihtoehto ja ihmiset alkoivat ostaa autoja omasta halustaan. Edelleen voi hankkia hevosen ja liikkua sillä, jos joku tosissaan haluaa. Kehitystä tapahtuu vaihtoehtoja lisäämällä, ei vähentämällä.

Siihen hintaan on ihan täysin ymmärrettävä syy tällä hetkellä

Jep ja kun ei fyysisiä levyjä enää myydä, on pakko saada kuitenkin sama volyymi myytyä jolloin hinnat laskee pakostakin. Lisäksi nythän katteesta osa menee jälleenmyyjille, ja kun se kate jää pois, on digipelin hinta halvempi.

Samaa sanottiin e-kirjoista. Digileffoista en ole jokaista kauppapaikkaa kolunnut, mutta haluaisin tietää, mistä voi ostaa leffan 1-3 eurolla omaksi, ja jota voin katsoa siinäkin tapauksessa, että myyjä kääntää kuppinsa. Markettien viihdeosastoilta kyllä voi.

Sama juttu fyysisessä mediassa. Sulla on vain käyttöoikeus peliin. Et sä sitä peliä yhtään enempää omista, kuin digimediaakaan.

Yhden kappaleen pelin fyysistä kopiota kuitenkin omistaa. Sitä ei myyjä voi tulla ottamaan pois syystä X, eikä se muutu eräänä päivänä pelikelvottomaksi jonkun päätöksellä. Toki vastakkaisiakin näkemyksiä on. True Crime: Streets of LA:n (PS2) käyttöehdot ovat yksi varhaisimpia, itse näkemiäni esimerkkejä lisenssiajattelusta. Julkaisija voi toki runoilla pelin mukana tuleviin lippulappusiin mitä hyvänsä, minun se kiekko kuitenkin on ja teen sillä, mitä huvittaa.
 
Miten DRM-suojattuja digipelejä lainataan kaverille tai myydään/vaihdetaan sen jälkeen, kun peliä on itse pelattu? Voiko niitä keräillä kokoelmiksi muualle kuin asiakasohjelmassa näkyvään listaan?

Digijakelu PC:llä on muutenkin eri juttu, koska kilpailevia kauppapaikkoja on useita ja niillä erilaiset hinnat ja ominaisuudet. Toisilla on pakko käyttää asiakasohjelmaa, toisilla ei. Yhden peleissä on DRM, toisen taas ei. Mielestäni PC:llä digijakelun hyvät puolet näkyvät paremmin.

Auto ei syrjäyttänyt hevosta siksi, että hevoset keitettiin saippuaksi ja niiden kasvattaminen lopetettiin, vaan autosta tehtiin houkuttelevampi vaihtoehto ja ihmiset alkoivat ostaa autoja omasta halustaan. Edelleen voi hankkia hevosen ja liikkua sillä, jos joku tosissaan haluaa. Kehitystä tapahtuu vaihtoehtoja lisäämällä, ei vähentämällä.





Samaa sanottiin e-kirjoista. Digileffoista en ole jokaista kauppapaikkaa kolunnut, mutta haluaisin tietää, mistä voi ostaa leffan 1-3 eurolla omaksi, ja jota voin katsoa siinäkin tapauksessa, että myyjä kääntää kuppinsa. Markettien viihdeosastoilta kyllä voi.



Yhden kappaleen pelin fyysistä kopiota kuitenkin omistaa. Sitä ei myyjä voi tulla ottamaan pois syystä X, eikä se muutu eräänä päivänä pelikelvottomaksi jonkun päätöksellä. Toki vastakkaisiakin näkemyksiä on. True Crime: Streets of LA:n (PS2) käyttöehdot ovat yksi varhaisimpia, itse näkemiäni esimerkkejä lisenssiajattelusta. Julkaisija voi toki runoilla pelin mukana tuleviin lippulappusiin mitä hyvänsä, minun se kiekko kuitenkin on ja teen sillä, mitä huvittaa.
Digipelien myynti ei olisi teknisesti mikään ongelma ja ihmettelen jos ei moista joskus tulevaisuudessa digipuolelle tulekin.

Ja kyllä nyt jo digipelejä voi konsoleille ostaa muualtakin kuin suoraan storesta ja olen esim xboxille ostanutkin selvästi Storea halvemmalla.

E-kirjat ja leffat on edelleen samassa tilanteessa kuin pelit konsoleilla. Rinnalla on myymälät jotka myy ison osan ja niiden mukaan myös määritellään hinnat digiin. Pc:llä kelkka on kääntynyt toisinpäin, eikä fyysisten myyntimäärillä ole enää juuri väliä.

Ja toki omistat fyysisen levyn, mutta sielläkin joukossa pelejä joissa käytännössä omistat käyttöoikeuden ja toimiva peli ladataan netistä, esim thps5
 
Sama juttu fyysisessä mediassa. Sulla on vain käyttöoikeus peliin. Et sä sitä peliä yhtään enempää omista, kuin digimediaakaan.

Kyllä sen enemmän omistaa, on loputon käyttöoikeus ja sen voi myydä/lainata ilman kikkailuja.

Sama ku meet autokauppaan ja toisen auton kohdalla lukee että et voi myydä tai lainata, ja jos meidän bensan toimittaja lopettaa niin ajot loppuu, ei oo vaikea miettiä että kumman oikeasti omistaa :eek:

Kyllä nuita digipelejä tulee itsekkin ostettua tarjouksista, mutta ymmärrän kyllä täysin heitä jotka niitä välttelee, niihin sisältyy riskejä, jos saa vaikka bannit sonylta.
 
Viimeksi muokattu:
Digipelien myynti ei olisi teknisesti mikään ongelma ja ihmettelen jos ei moista joskus tulevaisuudessa digipuolelle tulekin.

Ei olisi? Joskus tulevaisuudessa?

No ne levyjen puolustajien perustelut on siitä ihan käsittämättömiä, että pc puolella kaikesta tuosta on päästy yli jo muutama vuosi sitten.

Kysyn uudestaan, miten DRM-suojattuja digipelejä voi PC:llä lainata, vaihtaa, myydä edelleen ja keräillä mielekkäästi? Omien sanojesi mukaan kaikesta tuosta on päästy yli jo vuosia sitten. Minua kiinnostaisi kuulla, miten ne ongelmat ratkaistiin.

E-kirjat ja leffat on edelleen samassa tilanteessa kuin pelit konsoleilla. Rinnalla on myymälät jotka myy ison osan ja niiden mukaan myös määritellään hinnat digiin. Pc:llä kelkka on kääntynyt toisinpäin, eikä fyysisten myyntimäärillä ole enää juuri väliä.

Sonyn julkisuuskuvalle on toki edullisempaa esittää pitävänsä pelikauppojen puolta samalla kun pyytää pelistä 70 euroa, sen sijaan että he sanoisivat vaan "markkinatalous, matofakos". Se tietysti tarkoittaisi, että kansainvälinen megakorporaatio valehtelee, ja eiväthän he, Luoja paratkoon, sellaista tekisi.

Eikä Sonylla ole mitään sanomista Amazonin kirjahintoihin. Muistan kyllä, kun e-kirjat tekivät tuloaan ja viesti oli täysin päinvastainen.
 
Itsekään en näe mitään estettä digipelien myynnille tai lainaamiselle. Pelille saa luotua uniikin tunnisteen, ja tätä peliä voi pelata vain yksi pelaaja kerrallaan. Lainattaessa esim. lainaajan pitää peliä käynnistäessä olla toimiva internetyhteys.


Kyllä sen enemmän omistaa, on loputon käyttöoikeus ja sen voi myydä/lainata ilman kikkailuja.
Ei sitä omista yhtään sen enempää. Se on vain tallennettuna eri medialle, ei mitään muuta.


Yhden kappaleen pelin fyysistä kopiota kuitenkin omistaa. Sitä ei myyjä voi tulla ottamaan pois syystä X, eikä se muutu eräänä päivänä pelikelvottomaksi jonkun päätöksellä. Toki vastakkaisiakin näkemyksiä on. True Crime: Streets of LA:n (PS2) käyttöehdot ovat yksi varhaisimpia, itse näkemiäni esimerkkejä lisenssiajattelusta. Julkaisija voi toki runoilla pelin mukana tuleviin lippulappusiin mitä hyvänsä, minun se kiekko kuitenkin on ja teen sillä, mitä huvittaa.
Paitsi, jos mikään laite ei sitä suostu toistamaan, esim. jos peli ei toimi ilman netistä ladattua päivitystä nykyaikaisella laitteella.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekään en näe mitään estettä digipelien myynnille tai lainaamiselle. Pelille saa luotua uniikin tunnisteen, ja tätä peliä voi pelata vain yksi pelaaja kerrallaan. Lainattaessa esim. lainaajan pitää peliä käynnistäessä olla toimiva internetyhteys.


Ei sitä omista yhtään sen enempää. Se on vain tallennettuna eri medialle, ei mitään muuta.


Paitsi, jos mikään laite ei sitä suostu toistamaan, esim. jos peli ei toimi ilman netistä ladattua päivitystä nykyaikaisella laitteella.

Veikkaan että tarkoitat nyt pelejä jotka vaatii internet yhteyden ja ovat näitä "always online" serveripelejä tyyliin The Division ja mitä näitä nyt onkaan?, siinä tapauksessa on se ja sama omistatko fyysisen vai digiversion kun retroirulle ei ole varaa kun jokatapauksessa tulevaisuudessa kun lykkäät sen levyn koneeseen se ei toimi, muistoksi jää vaan kotelo ja turha levy. Entäs sitten puhtaasti yksinpelit? Kyllä sä nyt vaan omistat sen pelin, sulla on se kädessä ja sä voit tehää sillä mitä haluut, antaa lahjaksi, ripustaa seinälle, nukkua sen kanssa ja kaivaa sen kaapista vuosien jälkeen ja lykätä sen sinne koneeseen ilman internet yhteyttä ja pelata, sä silti omistat sen pelin. Vaikka siihen nyt olisikin tullut jotain korjaavia päivityksiä se peli silti toimi, ja vaikka sulla ei olisi koko laitetta enää sä silti omistat sen pelin.

Limited Run Games on melko hyvä esimerkki myös, tekevät pelejä mitkä on julkaistu vain diginä ja tekevät niistä fyysiset versiot. Kauppa käy ehkä liiankin hyvin kun ihmiset haluaa fyysisiä versioita, toki siinä vaikuttaa asiaan se että ovat limited run eli painomäärä pysyy erittäin pienenä ja niitä pidetään "keräilyharvinaisuuksina". Ikävä kyllä trokarit ovat tässä mukana ja myyvät niitä ylihintaan ebayssä, mutta on myös paljon niitä jotka haluu peleistään omistaa fyysisen version. Ite ostin Limited Run Firewatch pelin kun tykkään pelistä ja haluan siitä hyllyyn muiston, tiedän että monille se on yks paskan haile ja kuha nyt on se peli pelattavissa.

Muutenkin välillä tässä saa käsityksen että levyasema konsolissa olisi kun joku kirous ja joku muinainen kivikaudelta jäännyt kirous, mitä se haittaa että se siinä on? Ai niin, digipelien hinnat ei tuu sen takia koskaan tarpeeks alas? Kuten joku sanoi, ei ne tuu sieltä alas vaikka se asema jätettäis pois.

Kokonaan digiaikaan siirtyminen vaatisi myös sen, että ne pelit vois vaihtaa, myydä/lainata. Tai sitten saada roimasti niitä hintoja alas. Ite harrastan melko paljon vaihtamista, lainaamista, myymistä, se ei tänäpäivänä vielä ole mahollista digipeleissä. Eikä mulla mitään digipelejä vastaan ole, ostan niitä varmaa yhtä paljon kun fyysisia jos on hyviä tarjouksia, mutta monesti vaikka on hyvä tarjous jostain pelistä ostan silti fyysisen version jos se peli on mulle jollain tapaa tärkee. En käsitä sitä että miksi sen kehityksen pitäisi mennä eteenpäin niin että vähennetään vaihtoehtoja? Ei se siirto tapahdu nyt ihan "naps" tostnoinvaan, että joo "poistetaan se levyasema ja siirrytään digiaikaan".

Se koko steam PC digipelien yhteisö on ihan oma maailma, se että vastaava tulisi konsoleille vaatisi jotain muutakin kun vaa sen levyaseman poisjättäminen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekään en näe mitään estettä digipelien myynnille tai lainaamiselle.

Ei varmaan olekaan mitään estettä, mutta tällaisesta systeemistä ei ole tietääkseni minkäänlaista esimerkkiä konsolimittakaavassa.

Eikä Sonyn tai Micorsoftin kaltaisilla firmoilla ole oikeasti syytä sellaista luodakaan. Paitsi tietenkin, jos myynnistä tai lainauksesta joutuisi maksamaan pienen provikan näille suuryrityksille. Ihan vaan, jotta "voivat jatkaa laadukkaan palvelun tarjoamista"...
 
Ei varmaan olekaan mitään estettä, mutta tällaisesta systeemistä ei ole tietääkseni minkäänlaista esimerkkiä konsolimittakaavassa.

Eikä Sonyn tai Micorsoftin kaltaisilla firmoilla ole oikeasti syytä sellaista luodakaan. Paitsi tietenkin, jos myynnistä tai lainauksesta joutuisi maksamaan pienen provikan näille suuryrityksille. Ihan vaan, jotta "voivat jatkaa laadukkaan palvelun tarjoamista"...
En kyllä oikeastaan näe mitään pahaa tälläisessä provikka systeemissä. Kiinteä prosentti osuus, esim 1-2% hinnasta Sonylle, loppu sitten vaikka omaan store lompakkoon tms.

Ongelma tuossa olisi vain se, että kaverit maksais toinen toisilleen.
Mut joku yleinen käytettyjen pelien kauppapaikka. Pistät itse pelisi myyntiin ja se menisi vaikka kaikkien saataville, josta sitten korotus systeemillä tms kuka vain voi ostaa sen.
 
Nyt olen oikeesti täysin tietämätön tästä asiasta, mutta miten digipelit voisi myydä/vaihtaa/jne käytettynä? Mikä siinä on käytetty, jotta sen hinta olisi halvempi jos ostaisin sen digipelin uutena? Fyysinen peli se on ihan päivänselvää, ostat sen, poistat muovit, läiskytät kahvia päälle, sen arvo laskee jne. Jos koira on syönyt puolet kotelosta ja jauhelihasoossia levyssä saa sen huomattavasti halvemmalla pelikaupoista jne. Miten se sit oikeesti toimis digipeleissä? Ostan peli 69.90e, pelaan sen ja pistän johonki myyntii vai? Sony/microsoft ottaa jonku prosentin ja laittaa sen "käytetyt digipelit", millä tavalla se sit on käytetty? Sori tää menee multa täysin ohi enkä tiedä miten se oikeesti käytännössä olisi edes mahdollista. Sen vielä ymmärrän että pelin voi palauttaa ja saat rahat takas jos et ole tyytyväinen, mut että käytetyt digipelit... sori...:D
 
Levyasemattomalle pleikkarille peukku täältä. Ei haittaa jos on, mutta henkilökohtaisesti mitään tarvetta sille ei olisi, koska ostan pelit diginä kuitenkin. Sikäli halvempi versio ilman levyasemaa olisi kaikki kotiin päin.
 
Mut kuinka paljon halvempi se ilman levyaseman kanssa oikeesti olisi 50e-100e-300e? onko se edes käytännössä tarpeellinen? Voisin veikata että ero on just tyylii 50e ja voin myös veikata vaikka molemmat versiot tulisi, suurin osa ostaisi silti sen levyaseman kanssa... koska? koska on sitten vaihtoehtoja. Jos hintaero olisi oikeesti puolet halvempi, sitten kyllä. Mutta niin se ei olisi. Jopa vannoutuneet digiostajat ovat ostaneet tiettyjä pelejä levylle, jopa herra Nisupulla. Muistoksi hyllylle pelejä, koska hän voi ja on vaihtoehtoja.
 
Tuossa voi aika yksinkertaisesti ajaa fyysisten versioiden ohi. Levytila ei riitä yhä suuremmiksi kasvaviin peleihin ja suoratoisto käynnistää pelin kuin pelin alta minuutin.






 
Ei varmaan olekaan mitään estettä, mutta tällaisesta systeemistä ei ole tietääkseni minkäänlaista esimerkkiä konsolimittakaavassa.

Eikä Sonyn tai Micorsoftin kaltaisilla firmoilla ole oikeasti syytä sellaista luodakaan. Paitsi tietenkin, jos myynnistä tai lainauksesta joutuisi maksamaan pienen provikan näille suuryrityksille. Ihan vaan, jotta "voivat jatkaa laadukkaan palvelun tarjoamista"...
Paitsi, että toinen näistä mainituista oli jo tämmöistä nykyiselle sukupolvelle jo tuomassa, mutta *pelaajat* eivät halunneet. Ehkä aika alkaa olla jo tälle valmis, tai ehkä ei.
 
Mut joku yleinen käytettyjen pelien kauppapaikka. Pistät itse pelisi myyntiin ja se menisi vaikka kaikkien saataville, josta sitten korotus systeemillä tms kuka vain voi ostaa sen.

Miksi spekuloida, kun voi vaan ottaa mallia PC:stä, jolla nämä käsittämättömät ongelmat kuulemma ratkaistiin jo vuosia sitten?
 
Miksi spekuloida, kun voi vaan ottaa mallia PC:stä, jolla nämä käsittämättömät ongelmat kuulemma ratkaistiin jo vuosia sitten?

Niin on ja tätä keskustelua voi jatkaa sitten kun PS6 ja seuraava Xbox saapuvat. Silloin luultavimmin nähdään konsolit ilman levyasemia tai seuraavien konsolien välimalleissa.
 
Niin on ja tätä keskustelua voi jatkaa sitten kun PS6 ja seuraava Xbox saapuvat. Silloin luultavimmin nähdään konsolit ilman levyasemia tai seuraavien konsolien välimalleissa.

Voivat aivan hyvin tuoda jo nyt kaksi mallia, joista toinen on dedikoitu striimauslaite + digipelit. Selkeästi halvemmalla hinnalla.

Kuten on nähty Switchin kohdalla, kun konsolin ilmeiset hyödyt ovat selkeästi hahmotettavissa - on kuluttaja valmis tinkimään toisaalla.
 
Voivat aivan hyvin tuoda jo nyt kaksi mallia, joista toinen on dedikoitu striimauslaite + digipelit. Selkeästi halvemmalla hinnalla.

Itseä kyllä kiinnostaisi tietää, mistä Nisu tämän selkeästi halvemman hinnan oikein repäisee. Tässä on kuitenkin aika vedenpitävästi osoitettu, ettei se levyasema laitteen hinnassa ja valmistuskustannuksissa näyttele kuin muutaman kympin hintaosaa, joten pistää ihan oikeasti mietityttämään, mistä se "selkeä hinnan säästö" oikein tulee.
 
Käsitelty jo moneen kertaan.

Levyasematon malli sitouttaa Storen asiakkaaksi, joten eurot tulevat takaisin sitä kautta. Vertautuu kauppojen sisäänheittotuotteeksi.

Periaatteessa striimiversio konsolista voisi tarjota myös muita kompromisseja. Tässä matalammat valmistuskustannukset hyvänä porkkanana.
 
Ylös Bottom