Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Aika yllättävää että levyasema herättää näin paljon tunteita. Jotku vieläpä on jossain kieltävässä systeemissä, kuvitellaan että kyllä ne digipelitkin omistaa, ihan sama mitä faktat sanoo :)
 
En usko hetkeäkään, että Sony myisi levyasematonta mallia satasen tai yli halvemmalla sillä verukkeella, että "saadaanhan me ne rahat storen kautta". Ei vaan käy järkeen. Tietysti storen peleissä niiden hintaan ei kulu levyjen prässäämiseen, paketointiin ja kuljetukseen kuluvia rahoja, mutta samalla tavalla niistä peleistä menee iso osa Sonyn itsensä ulkopuolelle eri osoitteisiin: pelin tekijöille, pelin julkaisijalle jne. Lisäksi store, sen serverit jne. vaativat myös rahaa ylläpitoon. Serverien ylläpito ja fyysisten pelien prässääminen, paketointi, kuljetus jne. ovat molemmat juoksevia kuluja, joka näkyy tuotteen lopullisessa kuluttajahinnassa. Fyysisistä ja digitaalisista menevät samansuuruiset osuudet tekijöille, julkaisijoille jne. Vastaavasti fyysisiin tulee lisäkuluja edellä mainituista työvaiheista, digitaalisiin taas kauppapaikan ja serverien ylläpidosta. Eli ei se koko summa siitä digitaalisestakaan sinne Sonyn pankkitilille kilahda.

Tästä syystä en usko Sonyn edes tosissaan harkitsevan tuollaista Nisun ajatusmallia. Eihän tässä ole Sony edes vihjannut tähän mennessä mitään virallista useammasta eri mallista tai vastaavasta. Tähän mennessä nuo puheet levyasemattomasta laitteesta tai vaihtoehtoisesta mallista ovat vain muutaman foorumisankarin unelmia, jotta voisivat säästää laitteen ostossa pari kymppiä. Tosin he häviävät ne samat kympit sitten jo ensimmäisten peliostosten aikana, mutta se onkin sitten jo toinen tarina...
 
Ylipäätänsä tuo pelien omistamisen käsite kannattaisi jo muokata tällle vuosituhannelle.

Käyttöoikeus soveltuu paremmin tähän yhteyteen. Sinulla on rajattu käyttöoikeus hankkimiisi peleihin ja palveluihin. Riippumatta siitä, onko kyseessä fyysinen vai digitaalinen kopio pelistä. Et omista sisällöstä mitään, et voi esimerkiksi hyödyntää sen musiikkiraitaa kuin omaasi.
 
Itse en jaksa uskoa, että Sony ehdoin tahdoin lähtee suunnittelemaan kahta eri konsolimallia, ihan jo siitä syystä, että se tuottaa haasteita kysynnänhallinnalle. Jotenkin pitäisi pystyä arvioimaan sekä levyasemallisen että asemattoman mallin menekki sekä globaalisti, että markkina-alueittain. Konsoleitahan ei haluta valmistaa enempää kuin niitä saadaan myytyä, eikä loppuunmyynti ole yhtään sen houkuttelevampi skenaario. Yksi malli kaikille on helpompi hallittava.

Pelkkä levyasematon malli taas on kuolleena syntynyt ajatus. Jos ainoa merkittävä tekijä olisikin tuo verkon nopeus ja luotettavuus, niin Suomessa tilanne vielä olisi hyvin, mutta kun Sony on todella iso Intiassa ja Etelä-Amerikassa, joissa netti ei toimi ihan samalla tavalla. Sony ei voi ajatella pelkästään helsinkiläisten mieltymyksiä suunnitellessaan tuotetta maailmanlaajuiseen jakeluun.

Ja markkinointi on joka tapauksessa henkimaailman juttuja. Levyaseman puuttuminen ei välttämättä aiheuta käytännön ongelmia, mutta kuluttajalle riittää pelkkä usko siihen, että levyasemalla on merkitystä, niin ostovaaka voi kallistua osoittamaan kilpailevaan tuotteeseen. (Toimii myös päinvastoin: muistan kuinka Nokian konttoreilla naureskeltiin ominaisuuksiltaan niiiiiiin puutteelliselle iPhonelle, mutta hymy hyytyi muutamassa kuukaudessa. Kuluttaja ei ole rationaalisesti käyttäytyvä olento.)

Mitä hinnoitteluun tulee, niin valmistuskustannukset ovat (yleensä) vain minimimyyntihinta. Ylärajan määrää asiakkaiden ostohalukkuus, ja jokainen Calvin Kleinin ja H&M:n kalsareita vertaillut voi arvata, kumpi noista vaihtoehdoista ennustaa paremmin hintalapussa näkyvän numeron.
 
Eihän se tunnu kenellekään ongelma olevan että musiikki ja leffat/sarjatkin on kk-maksullista tilauskamaa. Kyllähän sieltä seuraava sukupolvi tulee vielä levyasemilla, mutta sen jälkeiset ovat varmaan jo ihan streamauslaitteita.
 
Eihän se tunnu kenellekään ongelma olevan että musiikki ja leffat/sarjatkin on kk-maksullista tilauskamaa. Kyllähän sieltä seuraava sukupolvi tulee vielä levyasemilla, mutta sen jälkeiset ovat varmaan jo ihan streamauslaitteita.
Tuleehan ne leffat ja muziikit striiminä,mutta nepä ei sitä kaistaa niin paljoa tarvii. Mutta noi pelit tuskin toimii kovin hyvin striimattuna,tulee sitä lagia. Siihen sitten päälle hitaahkot nettiyhteydet(Juu,edes suomessa ei sitä 100megan rööriä saa joka paikkaan) ja kun kokoajan halutaan vaan parempaa kuvaa+ääntä,niin ei se vaan tule toimimaan ihan lähi vuosina.

Yks pikkujuttu vielä tohon 2 mallin myyntiin tuloon. Toinen asemalla ja toinen ilman,niin nehän käyttää sitä samaa storea varmaan ja pelit maksaa samanverran molemmille varmaan? Niin miten se muka ainakaan laskis hintaa?
 
Suositeltu miniminopeus on PlayStation Now -striimauspalvelussa 5 Mbps. Tällainen yhteys löytyy varmasti suurimmalta osalta pelaajia.

Levykauppa jäykistää digiversioiden hinnoittelua. Kivijalan annetaan tyhjentää varastonsa ennen kuin lähdetään Storessa alennuksien tielle. Väitän tämän napanuoran hidastaneen digimarkkinoita.

 
Viimeksi muokattu:
Tuleehan ne leffat ja muziikit striiminä,mutta nepä ei sitä kaistaa niin paljoa tarvii. Mutta noi pelit tuskin toimii kovin hyvin striimattuna,tulee sitä lagia. Siihen sitten päälle hitaahkot nettiyhteydet(Juu,edes suomessa ei sitä 100megan rööriä saa joka paikkaan) ja kun kokoajan halutaan vaan parempaa kuvaa+ääntä,niin ei se vaan tule toimimaan ihan lähi vuosina.

Yks pikkujuttu vielä tohon 2 mallin myyntiin tuloon. Toinen asemalla ja toinen ilman,niin nehän käyttää sitä samaa storea varmaan ja pelit maksaa samanverran molemmille varmaan? Niin miten se muka ainakaan laskis hintaa?

Ei se tosiaan niin paljoa kaistaa vaadi, ja PS6 jne tulevat vasta joskus kymmenen vuoden päästä.
 
Se aseman laittaminen siihen maksaa varmaan alle 10 euroa. Se on yhdentekevää hinnan kannalta onko sitä siinä vai ei.
 
Miten must tuntuu että kohta tämä keskustelu kääntyy siihen että ladattavat digipelitkin ovat jo ihan kivikautinen ajatus, pitäsi olla pelkkä boxi ja netflix tapainen striimaus 100euron/kk maksulla, kaikki pelit vaa striimataan. Se on ihan hyvä ja ihana asia, että on näitä vaihtoehtoja on PSNow ja gamepass on digipelejä jne, se ei tarkoita kuitenkaan sitä että se olisi nyt tulevaisuus tai noh, tulevaisuus ehkä sitten tulevaisuudessa :eek: Tätä samaa keskustelua tullaa varmasti käymään joskus PS8 aikana.

Sitä mä en kyllä vieläkään ymmärrä että jotkut ovat sitä mieltä että jos mulla on nyt tässä kädessä fyysinen versio pelistä, ihan levyllä, on kannet ja kaikki, se peli on puhtaasti yksinpeli, ei mikään serveripohjainen "always online" (MAG) muistatteko? sehä suljettii ja niin eespäin, siinä on ihan sama onko sulla se levy nyt kädessä vai ei. Niin miten mä en omista sitä? Käyttöoikeus ja kaikki muu lätinä menee multa tässä tapauksessa fyysisten pelien kohalla vaan täysin ohi, ehkä en vaan ymmärrä? Joo mä ostan pelin johon mulla on käyttöoikeus, mutta sen lisäksi mä omistan sen saakelin lerpukan ja kaken muun mitä sen mukana tulee ja voin pelata sitä vaikka 20 vuoden päästä kun lykkään sen sinne koneeseen. Se toimii vaikka PSN laukkautettais.
 
Sitä mä en kyllä vieläkään ymmärrä että jotkut ovat sitä mieltä että jos mulla on nyt tässä kädessä fyysinen versio pelistä, ihan levyllä, on kannet ja kaikki, se peli on puhtaasti yksinpeli, ei mikään serveripohjainen "always online" (MAG) muistatteko? sehä suljettii ja niin eespäin, siinä on ihan sama onko sulla se levy nyt kädessä vai ei. Niin miten mä en omista sitä? Käyttöoikeus ja kaikki muu lätinä menee multa tässä tapauksessa fyysisten pelien kohalla vaan täysin ohi, ehkä en vaan ymmärrä? Joo mä ostan pelin johon mulla on käyttöoikeus, mutta sen lisäksi mä omistan sen saakelin lerpukan ja kaken muun mitä sen mukana tulee ja voin pelata sitä vaikka 20 vuoden päästä kun lykkään sen sinne koneeseen. Se toimii vaikka PSN laukkautettais.
Tuon keskustelun pointti on se, että kun osa peleistä on julkaistu niin käsittämättömän kiireellä ja keskeneräisenä, että sillä lerpukkeella on käytännössä vain käyttöoikeuskoodi ja kaiken muun lataat päivityksellä storesta. Esim Tony Hawk vitonen tais olla tälläinen, että käytännössä peli ei ehtinyt levylle asti ja pelkällä levyllä et offline konsolissa tee mitään.

Muitakin pelejä on, missä on levyllä niin pahoja ongelmia, että peli on käytännössä pelikelvoton ja vaatii netistä pätsit. Silloin se ei eroa siitä digipelistä vuosien päästä mitenkään, kun ei voi pelata silti.
Siihen noissa keskusteluissa on viitattu, ei always online peleihin.
 
Tommoset tapaukset kyllä melko harvinaisia, lähes olemattomia. Vaikka peliin jotain päivityksiä tuleekin, toimii ne pelit silti vaikkei sitä uusinta mahdollista jotain bugeja korjaavia päivityksiä ole ladattu, pitää se peli olla kyllä melko raakile ja muutenkin lähes rikki ja pelikelvoton että se ei toimis ilman siät uusinta pätsiä. Limited Run pelien kohalla kaikki pelit ovat päivitetty siihen uusimpaan, just että se toimis vuosienkin päästä.
 
PS Now ei taida olla kovin suosittu, johtuen striimauksesta, peleissä ei saa olla minkäänlaista viivettä.
Huhuja on liikkeellä että tuohon tulee latausmahdollisuus vielä tämän vuoden puolella.

No jos ei vielä tämän vuoden puolella tule, niin viimeistään seuraavassasukupolvessa tulee, ja eiköhän tuo tule olemaan suosituin tapa pelata, mutta kyllä se levyasemakin pitää vielä löytyä.


http://www.kotaku.co.uk/2018/06/19/source-playstation-now-will-offer-downloads-later-this-year
 
Viimeksi muokattu:
PS Now ei taida olla kovin suosittu, johtuen streemauksesta, peleissä ei saa olla minkäänlaista viivettä.
Mikään laite ei kykene päivitämään kuvaa äärettömällä nopeudella joten kaikissa peleissä on viivettä. Oleeellinen kysymys on vain se kuinkan paljon sitä on. 60 fps peleissä sitä on noin 50-70 ms. 30 fps peleissä 100-150 ms. Tällä hetkellä pelien striimauksessa on vielä noitakin enemmän viivettä, mutta on täysin mahdolista että joku päivä striimatun pelin viive on tuolla 100ms alapuolella joka riittää täysin kaikille muille paitsi PC pelaajille joiden minivaatimus on vähintään 120 fps / 120 Hz monitorlla jolla pääsee noin 25-30 ms viiveeseen.

Pelien stiimauksessa olisi se hyvä puoli että monipeleissä jokaisen pelaajan peli pyörii samalla serverillä joten se poistaa osan pelaajien välisestä viiveestä. Se on tavallaan sama tilanne kuin pelaisi lokaalisti konsolilla split-screen tilassa jolloin pelaajien välillä ei ole mitään viivettä. Viive on ainoastaan input lagia eli molemmat pelaajat näkevät pelitilanteen samalla tavalla viivästyneenä. Nykyisissä monipeleissä jokaisella pelaajalla on input lagia ja sen lisäksi jokaisen pelaajan peli on viiveen takia epäsynkässä niin että toinen pelaaja voi kuolla seinan taakse kun ampujan ruudulla vastustaja ei ole vielä ehtinyt mennä suojaan. Tälläinen epäsynkkä poistuisi striimatuista moninpeleistä kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mikään laite ei kykene päivitämään kuvaa äärettömällä nopeudella joten kaikissa peleissä on viivettä. Oleeellinen kysymys on vain se kuinkan paljon sitä on. 60 fps peleissä sitä on noin 50-70 ms. 30 fps peleissä 100-150 ms. Tällä hetkellä pelien striimauksessa on vielä noitakin enemmän viivettä, mutta on täysin mahdolista että joku päivä striimatun pelin viive on tuolla 100ms alapuolella joka riittää täysin kaikille muille paitsi PC pelaajille joiden minivaatimus on vähintään 120 fps / 120 Hz monitorlla jolla pääsee noin 25-30 ms viiveeseen.
Mä ehdin työskennellä muutaman kuukauden firmassa, joka kehitti streamaus-pelialustaa. Sitä viivettä on vähän joka välissä, ja yksi isoimpia on ohjaimen ja konsolin välillä. Tehokkailla pakkausalgoritmeilla saadaan yhteys ohjaimesta palvelinkeskukseen ja sieltä takaisin TV-ruudulle puristettua niin pieneksi, että aika jeesus täytyy olla huomatakseen verkosta aiheutuvan eron paikallisrenderöintiin verrattuna.
 
Mä ehdin työskennellä muutaman kuukauden firmassa, joka kehitti streamaus-pelialustaa. Sitä viivettä on vähän joka välissä, ja yksi isoimpia on ohjaimen ja konsolin välillä. Tehokkailla pakkausalgoritmeilla saadaan yhteys ohjaimesta palvelinkeskukseen ja sieltä takaisin TV-ruudulle puristettua niin pieneksi, että aika jeesus täytyy olla huomatakseen verkosta aiheutuvan eron paikallisrenderöintiin verrattuna.
Tarkoitatko että jo nyt stiimatun pelin viive olisi niin pieni ettei kukaan huomaa sitä? En oikein usko tuohon. Itse huomaan PC:llä ja hiirellä pelattaissa jos pelissä on yksikin freimi enemmän viivettä mihin olen tottunut. Ja ne jotka pelaa 120 fps:llä huomaavat varmasti eron 60 fps pelien viiveeseen. Vasta kun viive on alle 20-25 ms niin voi sanoa ettei kukaan huomaa sitä. Toisaalta asian huomaaminen ja riittävys on täysin eri asioita. Monet peleaavat tyytyväisenä konsolin ohjaimella 30 fps pelejä 150 ms viivellä joten tuon tason saavuttaminen striimatussa pelissä voi hyvinkin olla mahdollista jo nyt.

Edit: Vaikka pelaankin normaalisti vain 60 Hz näytöllä niin olen kokeillut asiaa myös Riftillä jonka virkistystaajuus on 90 Hz ja viive on noin 20 ms. Se tuntuu täysin viiveettömältä vaikka pelaajaa kääntää hiirellä kuinka nopeasti tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
On tuolla PS Now:lla näköjään muitakin ongelmia kuin viive, nämä kaikkihan poistuu PS4 pelien osalta jos niiden lataus tulee mahdolliseksi.

 
Viimeksi muokattu:
Mä ehdin työskennellä muutaman kuukauden firmassa, joka kehitti streamaus-pelialustaa. Sitä viivettä on vähän joka välissä, ja yksi isoimpia on ohjaimen ja konsolin välillä. Tehokkailla pakkausalgoritmeilla saadaan yhteys ohjaimesta palvelinkeskukseen ja sieltä takaisin TV-ruudulle puristettua niin pieneksi, että aika jeesus täytyy olla huomatakseen verkosta aiheutuvan eron paikallisrenderöintiin verrattuna.

Tää on ihan paskapuhetta. Tai sitten jeesuksia on enemmän ku 1.

En ole gigasessa langalla vedetyssä kotiverkossakaan onnistunu streamaan miellyttävällä viiveellä millään laitteella.

Samoin, että isoin viive olis ohjaimen ja konsolin välissä. Kyllä television ja konsolin välissä on isompi viive pakostakin.
 
Katoin että 4 sivua tullut lisää PS5 ketjuun. Nyt on jotain uutta, mutta täällä puhutaan jostain levyasemasta ja digipeleistä
 
Ylös Bottom