Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Pelinkehittäjä NHL 20 takana kertoo seuraavan sukupolven pleikkarin pidettävän jatkuvasti nettiyhteyden päässä. Epäselväksi jää, onko tämä pakollista vai suositeltavaa. Veikkaan jälkimmäistä (pelit ja sovellukset aina päivitettynä viimeisimpään versioon). Pakollisuus puolestaan voisi antaa viitettä pilven hyödyntämisestä aiempaa laajemmin?
Lähde: https://www.psu.com/news/ps5-xbox-scarlett-always-online-nhl-20-dev/
Sitten jää konsolipelailut minulta pois. En missään vaiheessa hyväksynyt Xboxin "maagista" pilveä, joka on edelleen osoittautunut olevan täydellinen susi kun ei ole mitään järkeä jakaa laskentaa konsolin ja pilven kesken kun tiedonsiirto nopeudet ovat edelleen liian hitaita ja alttiita häiriöille. Online pakkoa en hyväksy sitä pleikallekaan. Tekoäly laskentaa voisi siellä tehdä mutta en uhraisi koskaan netittömyyttä vähän hienomman tekoälyn takia jota voi nopeuttaa pilven puolella vain vaihtamalla laitteistoa parempaan.
 
Pilvellä voitaisiin nopeuttaa Storen ostoksia päästämällä pelaamaan heti. Pilvestä.

Peliä ladataan taustalla ja kun riittävästi on bittejä liikahtanut, siirrytään kovalevyn version pariin.

Tällainen esimerkki olisi loistava tapa tuoda pilvipalvelua lähemmäksi kuluttajaa.
 
En missään vaiheessa hyväksynyt Xboxin "maagista" pilveä, joka on edelleen osoittautunut olevan täydellinen susi kun ei ole mitään järkeä jakaa laskentaa konsolin ja pilven kesken kun tiedonsiirto nopeudet ovat edelleen liian hitaita ja alttiita häiriöille.

Pilveähän ei Boxilla ole käytetty tähän laskentatehon lisäykseen käytännössä lainkaan. Mutta tallennusten, kuva- ja videokaappausten sekä profiilien automaattiseen tallennukseen pilvi on ollut parasta ikinä. Tuo Nisun linkkaama pelinkehittäjän lainaus viittaisi samankaltaiseen systeemiin.
 
Mutta tallennusten, kuva- ja videokaappausten sekä profiilien automaattiseen tallennukseen pilvi on ollut parasta ikinä.

Tuskinpa kuitenkaan lähdetään tunnin pelivideoita tallentamaan pilveen. Eiköhän idea ole jatkossakin pitää materiaali omalla kovalevyllä ja pelaajan päätettävissä mitä siitä siirretään verkkoon. Täällä tätä materiaalia on aina vähintään puolen teratavun verran.

Veikkaan pilven sisällyttämistä osaksi käyttöjärjestelmää niin, että kaikenlainen odottaminen saadaan minimoitua.
 
Tuosta "always online" -pakotuksesta nousi aikanaan suuri kohu Xbox Onen kohdalla, kun julkistustilaisuudessa tuollaisesta kertoivat. Online-pakko kuopattiin mutta tuo oli osasyy Xboxin huonoon vastaanottoon. Ehkä aika olisi jo kypsä tuollaiselle? Itsellä ainakin käytännössä PS4 sekä XB1 nytkin aina netissä kun pidän niitä valmiustilassa koko ajan päivittämässä ja lataamassa pelejä yms.
 
Tuosta "always online" -pakotuksesta nousi aikanaan suuri kohu Xbox Onen kohdalla, kun julkistustilaisuudessa tuollaisesta kertoivat. Online-pakko kuopattiin mutta tuo oli osasyy Xboxin huonoon vastaanottoon. Ehkä aika olisi jo kypsä tuollaiselle? Itsellä ainakin käytännössä PS4 sekä XB1 nytkin aina netissä kun pidän niitä valmiustilassa koko ajan päivittämässä ja lataamassa pelejä yms.

Tuskin aika tulee olemaan koskaan kypsä fyysisen pelimedian pelioikeuden eväämiselle. Muuten on "always online" ollut arkitodellisuutta jo pitkään. Pelejä päivitellään korjauksilla ja uusilla sisällöillä alinomaan. Suositut palvelut löytyvät vain verkosta. Kun vielä striimaaminen on tulossa yhä suositummaksi kumpaakin suuntaan, alkaa verkko olla aika elimillinen osa konsolipelaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Näistä ei ole kyse. Tarkoitin Boxilla guide-näppäimen painalluksen takana olevia videon- ja kuvankaappaustoimintoja.

Samaa olin tarkoittavinani. Voin ottaa tunnin pelikuvaa talteen suoraan konsolin kovalevylle, editoida sen ja lähettää Youtubeen tai Twitteriin. Mihin tässä paketissa pilveä tarvitaan?
 
Samaa olin tarkoittavinani. Voin ottaa tunnin pelikuvaa talteen suoraan konsolin kovalevylle, editoida sen ja lähettää Youtubeen tai Twitteriin. Mihin tässä paketissa pilveä tarvitaan?
Boksilla pystyy myös sinne pilveen laittamaan noita videoita ja tuo on yksi ominaisuus mitä kaipaan, kun ei enää boksia omasta hyllystä löydy.

Sitä en oikein ymmärrä, että miksi pleikalla ei voi jakaa videoita ilman Youtubea tai Twitteriä.

Mulla ei ole Twitteriä tai Youtube tiliä, niin sen takia tuo pelivideoiden laitto konsolin omaan pilveen ja sieltä kaverilistan tyypeille jako oli hyvä ominaisuus boksilla.
 
Mulla ei ole Twitteriä tai Youtube tiliä, niin sen takia tuo pelivideoiden laitto konsolin omaan pilveen ja sieltä kaverilistan tyypeille jakoon oli hyvä ominaisuus boksilla.

Sama hoituu pleikkarilla yhdessä Youtuben kanssa. Tähän ei tarvita pilveä laisinkaan.

Sitä en oikein ymmärrä, että miksi pleikalla ei voi jakaa videoita ilman Youtubea tai Twitteriä.

Tuolle voisi jossain yhteydessä olla jotain tilausta, mutta jos ajatellaan maksimaalisen tavoittamisen kannalta - ovathan Youtube ja Twitter aivan omaa luokkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolle voisi jossain yhteydessä olla jotain tilausta, mutta jos ajatellaan maksimaalisen tavoittamisen kannalta - ovathan Youtube ja Twitter aivan omaa luokkaansa.
Molempi parempi. Boxille kaipaan suoraa lataamista YouTubeen, kun taas pleikalla olisi kiva jakaa omalle piirille videoita ilman tubea. Twitter sentään luonnistuu molemmilta. :D

Kaikille seuraavan sukupolven konsoleille toivoisin mahdollisuutta käyttää Dropboxia yms. pilvitallennustiloja. Xboxin OneDrive yhteys on kovassa käytössä kun saa screenshotit PC:lle ja puhelimelle siltä istumalta.
 
Maailmalla on jonkin aikaa levinnyt Japanista lähtöisin oleva huhu Sonyn tulevan seuraavalle konsolisukupolvelle kahden kärjen taktiikalla. Siinä olisi tarjolla perusmalli ja Pro-malli.

Kerta ei olisi ensimmäinen. Aikanaan PS3:lla tehtiin samoin, erottavina tekijöinä kovalevyn koko ja liittimien määrä (=muistikorttipaikat).

Mikäli huhu pitäisi paikkansa, millä tämä ero tehtäisiin nyt? Veikkaisin osin samoile aseilla.

Lähde: https://theplaystationbrahs.com/201...-ps5-pro-to-have-simultaneous-launch-in-2020/
 
Eiköhän tuo ero tehoilla tehtäisi, ei sitä muuten Pro-malliksi kutsuttaisi.
Jos nimi ois PS5 Pro niin kaikki olettais että se on tehokkaampi kuin perusmalli, niin kuin PS4 Pro.

En kyllä usko että mitään tehokkaampaa mallia tulee heti julkaisussa, ehkä just joku tuommoinen saattaa tulla missä on enemmän liittimiä tai isompi kovo ja 4K bluray asema, mutta tuskin sen nimi tulee olemaan PS5 Pro, liian harhaanjohtava nimi.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo ero tehoilla tehtäisi, ei sitä muuten Pro-malliksi kutsuttaisi.
Jos nimi ois PS5 Pro niin kaikki olettais että se on tehokkaampi kuin perusmalli, niin kuin PS4 Pro.

Omat koneet 1080p ja 4K pelaajille? AInakin PSVR:ää varten lähtisi tässä tapauksessa Pro-malli tilaukseen, aivan kuten teki PS4 Pron kohdalla.
 
Perusmalli tulee olemaan jo niin tehokas että mitään 1080p ja 4K koneita ei erikseen tarvita.
Pelintekijät voi sitten laittaa peleihinsä eri suorituskyky ja resoluutio tilat mistä valita.

Ja miks ei tuommoiset reso ja suorituskyky tilat vois löytyä PS5 käyttöjärjestelmästä valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sony on televisiovalmistaja. On lähes mahdotonta uskoa, että he vielä tässä tilanteessa tekisivät 1080p konsolin. Veikkaan, että kalleimmat osat, eli ssd:n koko ja ehkä muisti ovat sellaisia, missä voi tehdä eroa perusmallin ja pro-mallin välillä. Varsinaisen tehomallin aika voisi olla sitten myöhemmin, kun ensimmäinen versio on jo ollut muutaman vuoden markkinoilla ja käynyt tehoiltaan vanhentuneeksi.
 
Sony on televisiovalmistaja. On lähes mahdotonta uskoa, että he vielä tässä tilanteessa tekisivät 1080p konsolin. Veikkaan, että kalleimmat osat, eli ssd:n koko ja ehkä muisti ovat sellaisia, missä voi tehdä eroa perusmallin ja pro-mallin välillä.

Tätä samaa ajatusta "televisiovalmistajasta" myös käyttänyt pohjana. Konsoli laittaa vauhtia olohuoneen laitekiertoon.

Toisaalta, kun katsotaan kummalla myyt enemmän konsoleita hinnalla vai 4K:lla, arvaan viisarin kääntyvän hinnan puolelle. Perusmalli 399 $ ja Pro-mallille hintaa 599 $? Tuossa olisi jo selvä hajurako. Tietokoneella mennään yhä monen kohdalla 1080p (ruudunpäivitys>resoluutio).
 
Eikös ne puhunut jotain jopa PS5 8K upscalingista niin kyllä 1080p alkaa olemaan menneisyyttä, en kyllä usko tuommoiseen 1080p konsoliin enää 2020.

Tietokoneella mennään sen takia vielä 1080p, koska hyvät 4K näytöt on edelleen aika kalliita ja koneesta pitää myös löytyä kunnolla tehoa että saa karkit, ruudunpäivityksen ja 4K samaan aikaan. Aika moni pelaa PC:llä 1440p/144hz, tuommoinen 144fps on 4K aika vaikea saavuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pilveähän ei Boxilla ole käytetty tähän laskentatehon lisäykseen käytännössä lainkaan. Mutta tallennusten, kuva- ja videokaappausten sekä profiilien automaattiseen tallennukseen pilvi on ollut parasta ikinä. Tuo Nisun linkkaama pelinkehittäjän lainaus viittaisi samankaltaiseen systeemiin.
Juu, sori että kesti vastata takaisin.
Sitä pilveä mainostettiin hirveästi alussa että se tulisi olemaan jymy-juttu mutta ei siitä tullu yhtikäs mitään kun ei se käytännössä toimi tai ole edes tarpeelliinen. Crackdownin piti olla pilven hyödyllisyyden esittelijä ja esittelipä se hyvin että pilven hyödyntäminen on vaikeata, turhaa ja resurssien haaskausta.
Pilvi puheiden tarkoitus oli myös toimia mainoksena kehittäjille hienosta DRM-tekniikasta. Loppupeleissä pilvi palvelisi kehittäjiä ja julkaisijoita. Ei se pelaajien kokemusta olisi liiemmin parantanut.
 
Tietokoneella pelataan myös usein paljon pienemmällä näytöllä. 1080p on ihan hyvä resoluutio esim. 15,6" kannettavan näytölle. Se on pikselitiheydeltään paljon tarkempi kuin 4k-televisiot. 24" näyttö taitaa olla edelleen se yleisin pöytäkoneilla ja siinäkin 1080p paremmalla virkistystaajuudella on selvästi fiksumpi valinta kuin 4k-monitorit. Olohuonepelaamiseen ei ole tällä hetkellä oikein muuta järkevää kustannustehokasta vaihtoehtoa kuin erilaiset 4k-televisiot.
 
Ylös Bottom