PlayStation 5 - huhut ja uutiset

OK

Well-Known Member
Kyllähän 60fps tulee ensi sukupolvessa olemaan arkipäivää tai sitten on menty metsään ja pahasti.. Ellei sitten keskitytä tosiaan siihen pelkkään silmäkarkkiin Sonylla.. Microsoftin omat pelit pyörii jo nyt Xbox One X:llä sen 60fps pääasiassa..
Jos pelaajalle annetaan mahdollisuus valita korkeamman resoluution (ts. 4K) tai tasaisemman/paremman ruudunpäivityksen välilltä, niin valitsen ehdottomasti jälkimmäisen. Tästä syystä olen jättänyt ostamatta puolen tusinan verran kiinnostavia AA/AAA-pelejä, koska tarkoituksena on pelata nämä (toivon mukaan) paremmalla ruudunpäivityksellä seuraavan sukupolven raudalla.

Tämän sanottua en kuitenkaan ole samaa mieltä boldatun kommentin suhteen, sillä pelin laatu ja pelaamisen mielekkyys on usean tekijän summa. Otetaan esimerkiksi Guerrilla Gamesin Horizon, jonka jatko-osa on luultavasti PS5:n ensimmäisen iso yksinoikeuspeli. Melkeinpä uskaltaisin väittää, että valtaosa pelaajista piti miltä Aloyn ohjaaminen tuntui, vaikka kyseessä olikin vain 30fps peli. En sano, että ruudunpäivityksen nostaminen olisi huono asia jatko-osan suhteen, mutta mielestäni ensimmäisestä osasta löytyy roimasti muita tekijöitä joihin toivoisin kehitystä tehokkaaman raudan myötä. Esim. ihmisvihollisten tekoäly oli aivan karsean huono, jonka myötä näitä vastaan taisteleminen ei koskaan ollut erityisen haastavaa tai mielekästä puuhaa. Pelimaailma tuntui harmillisen staattiselta ja elottomalta. Toki pelistä löytyi useita heimoja, kyliä ja kone-/eläinlaumoja, mutta nämä tuntuivat elävän omassa kuplassa. Yhtä lailla pelimaailmassa liikkuminen oli turhan rajoittunutta. HZD maisemat olivat todella kauniita/komeita, mutta jokainen parin metrin korkuinen kivenlohkare ym. este oli yhtäkkiä ylitsepääsemätön este punapäiselle Amazon naiselle, joka hetki sitten pisti kasaan kerrostalon kokoisen kone T-Rexin. Lähtökohtaisesti 60 fps on hyvä tavoite, mutta pelkästään tämä ei tee autuaaksi ja tämä varmasti aiheuttaa omalta osalta myös kompromisseja.
 

SgtGekko

Active Member
Tässä ihan mielenkiintoinen, täysin spekulaatioon perustuva vertailu itserakennetun "PS5n" ja nykyisen Pron välillä.

Eiköhän ne speksit keväällä saada kaiken kansan tietoon ja vuoden päästä jouluksi päästä jo ostamaan uusi konsoli.
 

Aksu

Well-Known Member
Aika turha laittaa noilla spekulaatiovideoilla suoraan 4K ultralle, siellä on yksittäisiä grafiikka-asetuksia mitkä kyykyttää ruudunpäivityksen, vaikkapa MSAA voi ottaa 4K huoletta pois ja sillä saa todella paljon lisää suorituskykyä.
 

Aksu

Well-Known Member
En kyllä jaksa uskoa tuohon Pro-malliin.
Mitä järkeä se on julkaista samaan aikaan, odottaa 3-5 vuotta niin komponentit ehtii kehittyä ja hinnat laskea.

Kyllä siinä perusmallissa tulee olemaan ihan tarpeeksi potkua näin alkuun.
 

Oeppae

Active Member
Voi tosissaan olla, että jos tulee useampi malli niin jotain eroja SSD:n koossa jne vähänkuin kännykkävalmistajilla mallit - silloin mallinimi ei todnäk olisi pro (PS5 plus omaperäisesti esim). Mulle kelpaisi myös jonkinlainen valinta 4k ja 60fps tilojen väliltä, siinä olisi kaikille kaikkea.

Alkaa vähän hypeä tulemaan kyllä kun tässä on reilu vuosi oltu ilman pelikonsolia. Ehdottomasti pistän heti day1 preorderin sisään parhaasta mallista!
 
Viimeksi muokattu:

Kuo5ii

Member
Ihan sama pyöriikö peli 30 vai 60 toi on hifi pc kannata mielipide
Eiks se oo kyllä 60 tai 120 kun Ps5 tulee .
Meinaan jos pelit pyörii viellä 2020 30fps nii jossain ollaan menty pahasti metsään ja jos sun mielestä hifi pc on 30fps nii silloin sä oot mennyt pahasti metsään.:D
Ei pahalla vaan tää on oma mielipide.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Kahden kärjen taktiikka on tuttua PS3 julkaisusta 2006. Silloin Japanissa sekä Pohjois-Amerikassa sai valita kovalevyjen 20 GB ja 60 GB väliltä. Lisäksi halvemmasta puuttuivat muistikorttipaikat. Hinnat Japanissa oli 429 $ ja 499 $.

 
Viimeksi muokattu:

Lebe80

Well-Known Member
Kahden kärjen taktiikka on tuttua PS3 julkaisusta 2006. Silloin Japanissa sekä Pohjois-Amerikassa sai valita kovalevyjen 20 GB ja 60 GB väliltä. Lisäksi halvemmasta puuttuivat muistikorttipaikat. Hinnat Japanissa oli 429 $ ja 499 $.
Jep, sama taktiikka myös Xbox360:llä. Kovalevytön Xbox360 Arcade, sekä Xbox360 Pro. Toisaalta uskoisin, että nykyaikana Pro olisi versio, jolla konsolisukupolvea keinotekoisesti elvytetään pari vuotta julkaisun jälkeen "hieman" tehokkaammalla laitteella. Toisaalta taas, uskon että Sonyllä on tiedossa miten pelitalot ottivat "pro":n julkaisun vastaan. Eli aiheuttiko tehojen lisäys jälkikäteen paljonkin ylimääräisiä kustannuksia pelitalojen kehitysyksiköille.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]


Gizmondo huhuilee PS5:n tuoreimman kehitysyksikön kulkevan työnimellä "Prospero". Pelintekijöillä on kehitysyksikkö ollut käytössä viime vuodesta, mutta tämä viimeisin versio on jaettu tänä kesänä. Tehohyppäys edelliseen sukupolveen tulee olemaan suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Sisältäen myös grafiikan säteenseurannan.
 

m_vierimaa

Well-Known Member
Jos siis mennään RTX2070 yli GPU tehoissa - mikä sinänsä ei olisi yllättävää - on PS5 kyllä houkutteleva PC:n sijaan. Omalle kohdalle ongelmaa on siinä että tällä hetkellä VR puoli on kiinnostavampi kuin 4K puoli ja juuri nyt PSVR2 on vielä kaukana ja hyvin hämärä.

Microsoftilla taisi olla tänään tiedotustilaisuus raudasta mikä on hyvin mielenkiintoinen ajatellen huhuja yhteistyöstä Oculuksen kanssa.

Vaikka ymmärrettävästi päähuomio on PS5:ssa, ei PSVR:nkään jatko ihan yhdentekevä ole kun päätöksiä tekee.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Omalle kohdalle ongelmaa on siinä että tällä hetkellä VR puoli on kiinnostavampi kuin 4K puoli ja juuri nyt PSVR2 on vielä kaukana ja hyvin hämärä.
Ainoa mitä "tiedetään" ovat Sonyn patenttipaljastukset ja japanista kantautuneet "tietovuodot":

PSVR 2, ps 5, resolution boost, 90 - 120 hz, 220 view, eye tracking, some foveate rendering, wireless, headphone integration, less movement, no breaker box, cable management for much less, aaa games Focus on VR, price is around 349 $

Mikäli tämä rimpsu pitänee paikkansa, voi kyseessä olla potentiaalinen jeesuslaite VR-harrastajalle.
 

m_vierimaa

Well-Known Member
PSVR 2, ps 5, resolution boost, 90 - 120 hz, 220 view, eye tracking, some foveate rendering, wireless, headphone integration, less movement, no breaker box, cable management for much less, aaa games Focus on VR, price is around 349 $
Jo tuo 220 FoV ja 349$ hintalappu yhdistelmä ei kuulosta kovinkaan uskottavalta .Tarkoitin tuolla hämärällä juurikin sitä että mitään ei tiedetä, huhut on huhuja. PS5:nen julkaistaan ensin joten ehkä siinä yhteydessä tulee sitten jotain infoa PSVR2:sta, mutta tällä hetkellä pitkältä näyttää odotus.
 
Ylös Bottom