Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Tuon keskustelun pointti on se, että kun osa peleistä on julkaistu niin käsittämättömän kiireellä ja keskeneräisenä, että sillä lerpukkeella on käytännössä vain käyttöoikeuskoodi ja kaiken muun lataat päivityksellä storesta. Esim Tony Hawk vitonen tais olla tälläinen, että käytännössä peli ei ehtinyt levylle asti ja pelkällä levyllä et offline konsolissa tee mitään.

Muitakin pelejä on, missä on levyllä niin pahoja ongelmia, että peli on käytännössä pelikelvoton ja vaatii netistä pätsit. Silloin se ei eroa siitä digipelistä vuosien päästä mitenkään, kun ei voi pelata silti.
Siihen noissa keskusteluissa on viitattu, ei always online peleihin.

Palataan vielä tähän. Nyt kun sain lisätietoja jne. Toi Tony Hawk 5 tapaus on tyylii ainoa tapaus, toinen on AC: Unity johon palaan pian. Tony Hawk 5 oli täysin rikkinäinen peli ja levyllä oli tyyliin vain demo, jonka jälkeen tuli joku miljoonan gigan pätsi joka teki siitä kokonaisen pelin, tommoses tapaukses vuosien jälkeen ilman pätsiä retroilulle ei ole varaa, levy on turhaa eikä sillä tee mitään. Toinen tapaus, ei ehkä ihan niin ääripää on AC: Unity, peli oli lähes pelikelvoton julkkarissa. Julkastiin siis taas biljoona gigaa pätsejä ja tyylii vuoden päästä peli alkoi olee pelikunnossa, peli siis oli jo julkasussa käyttökelvoton ja ilman pätsejä lähes käyttökelvoton. Silti se toimii jos sulla on se levy, kuvitellaan nyt ääritilanne, tyyliin maailmanloppu mutta sähkö vielä on jotenki säilynyt. Voit silti pelata edes sitä rikkinäistä versiota, kaikki digitaalinen on kuollut.

Noh se oli nyt tämä ääripää, kuitenkin noi on varmaa kaksi ääripäätä. Suurin osa, varmaa 99% puhtaasti yksinpeleistä kuitenkin tulee toimimaan vielä 20 vuoden päästä, jos peli on valmis ja koko data on levyllä. Yleensä peleihin tulee jotain pieniä bugeja korjaavia pätsejä mutta ne ei estä sitä etteikö peli toimis ilman niitä. Myös monet Day1 pätsit ovat vain niitä pieniä bugeja korjaavia pätsejä, mutta se ei tee pelistä käyttökelvotonta.

Mennään vielä ääripäähän, tulevaisuudessa digipelit kuolee eikä niihin pääse enää käsiksi. Toki jos puhutaa 400 vuodesta on kaikki konsolit varmaa jo sulannut ei siinä enää levytkää auta, mutta puhutaan nyt kuitenkin 10-20 vuodesta. Retroilu monille on yks paskan haile ja kuha on sitä uusinta ja hienointa ja isot raffat, monille pelit on kuitenkin myös muistoja ja fyysinen versio on siinä tapauksessa turvallinen valinta kun tiedät että omistat sen ja voit pelata sitä vaikka tulis maailmanlaajuinen internet katko.

Ite en näe pelkästään digipelejä tulevaisuudessa, siihen suuntaa ollaan koko ajan vahvasti menossa mutta fyysinen VS digitaalinen tuntuu tällähetkellä olevan jotain 50-50, joten en usko että se fyysinen tulee poistumaan mitenkään lähitulevaisuudessa.
 
Pelimoottori Unrealin kätköistä löytynyt viitteitä itsenäisestä konsolialustasta, koodinimellä Erebus.

Sonylla ollut tapana nimetä lehitysvaiheen alustansa kreikan kielestä (Morpheus, Orbis).

Lähde: https://www.google.fi/amp/s/www.vg2...e-code-hints-erebus-new-next-gen-console/amp/

erebus-unreal-engine-4-code.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tää on ihan paskapuhetta. Tai sitten jeesuksia on enemmän ku 1.

En ole gigasessa langalla vedetyssä kotiverkossakaan onnistunu streamaan miellyttävällä viiveellä millään laitteella.

Samoin, että isoin viive olis ohjaimen ja konsolin välissä. Kyllä television ja konsolin välissä on isompi viive pakostakin.

Sitten kun yhteydet on toteutettu kvanttilomittumisella niin viiveet on 0ms vaikka serverit sijaitsisi Marssissa :) Tosin siin voi muutama "vuosi" viä mennä, kun ekat koetestit tuolla on vasta lähiaikoina onnistuneet :(
 
PS5:n suhteen itselle kelpaisi enemmän kuin hyvin entistä parempi VR integraatio yhdistettynä selvään tehohyppäykseen (joka ilmenee paremman ruudunpäivityksen suhteen) sekä 1st party studioiden panostukseen. Sen sijaan kiinnostus pilvipelaamista ja 4-8K resoluutiota kohtaan on luokkaa: 0.

Toisaalta striimattu sisältö voi olla tie autonomisille VR-laseille. Pelit, elokuvat, sovellukset. Laitetaan 5G kortti kiinni laseihin ja pelaamaan.

Mitä tulee resoluutiokeskusteluun, on se helpoin tapa markkinoida uutta konsolisukupolvea. Mainosmiesten 4K myy myös televisioita. Täällä kuitenkin kokemukset VR:stä kertovat sen antavan vielä paljon enemmän. Siihen toivon myös Sonylta entistä isompaa roolia ensi kierroksella.

 
Viimeksi muokattu:
Ainakin omasta mielestä se on ihan selviö että PS5 on taaksepäin yhteensopiva, tämä takaa sen että Playstationin asema markkinajohtajana säilyy myös PS5.
 
Elektronisella urheilulla oma roolinsa seuraavan konsolisukupolven suunnitelmissa.

Sony has also been slow to embrace the surging potential for esports, a market based around a global audience estimated at 167m that watch online streams of professionals playing games at the highest level. Industry analysts believe that Sony will be keen to rectify that through its next console, by ensuring that its machines are deemed powerful enough to host top level esport events.


Sony näkee e-urheilun myös keinona sitouttaa pelaajat pidemmäksi aikaa ja tuomaan oman sosiaalisen panoksensa osaksi pelikokemusta.

Sony Interactive Entertainment, the division responsible for PlayStation, said it was considering various options to strengthen its position in esports, which it sees as an effective way to encourage users to play a game for a longer period of time and to enhance the social role of games.

Lähde: https://www.ft.com/content/25f9a068-c898-11e8-ba8f-ee390057b8c9
 
Toivottavasti eSport panostus ei näy Sonyn omissa peleissä. Viimeisen ~3-4 vuoden ajan Sonyn yksinpelit ovat olleet sen verran laadukkaita, joten olisi sääli jos studiota vaaditaan jatkossa jakamaan resursseja myös moninpelien kehittämiseen. Jätetään eSport yleisön jahtaaminen Gran Turismon harteille ja annetaan Sony Santa Monican, Guerrillan, Sucker Punchin ym. studioiden keskittyä omaan ydinosaamiseen.
 
Sieltä tulee tämä nouseva Fortnite -sukupolvi, jolle esimerkin kaltaiset yhteisen sosiaalisen tilan jakavat kokemukset on se juttu. Korkeimmalla tasolla se voi olla e-urheilua.

Tärkeää on varmistaa e-urheilun tärkeimpien pelien kilpailukykyinen pyöriminen tulevassa pleikkarissa.

Hmm... näyttääpä tutulta. :D

DpAvMilXgAA5Mm9
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti eSport panostus ei näy Sonyn omissa peleissä. Viimeisen ~3-4 vuoden ajan Sonyn yksinpelit ovat olleet sen verran laadukkaita, joten olisi sääli jos studiota vaaditaan jatkossa jakamaan resursseja myös moninpelien kehittämiseen.

Täysin samaa mieltä! Molemmille "ääripäille" on toki paikkansa, yksinpeleille ja kilpailullisille moninpeleille, mutta pakottaminen ääripäästä toiseen ei voi tuoda kuin korkeintaan keskinkertaisen lopputuloksen. Osa studioista on vaan parempia tekemään tietynlaisia pelejä. Esimerkiksi juuri Horizon: Zero Dawn, uusin God Of War, Spiderman ja niin edelleen. Omasta mielestä olisi vaan osaamisen ja resurssien suurta hukkaamista, jos tuollaisia mestariteoksia tehneet studiot pakotettaisiin yläpuolelta tekemään jotain ihan muuta, missä ovat juuri edellisten valmistuneiden projektiensa kohdalla osoittaneet olevansa aivan erinomaisia.

Antaa moninpeliräiskintöihin ja kilpa-autoiluun erikoistuneet studiot keskittyä niihin ja huippuluokan yksinpeleihin erikoistuneet omiin erikoisosaamisiinsa. Molemmille on tilaa ja kysyntää, kuten myyntiluvut esim. God Of Warin ja Spidermanin kohdalla näyttävät.
 
Sony rekrytoimassa markkinointiin vastuuhenkilöä seuraavan sukupolven pelikonsolille.

Sony basically confirmed the PlayStation 5 last week, and now it’s recruiting a Senior Product Manager to help plot out the roadmap for its next generation console. The role – spotted by ResetEra on career focused website LinkedIn – is looking for someone who can effectively liaise between product management and product marketing to bring the new system to stores.

Lähde: http://www.pushsquare.com/news/2018/10/sony_hiring_for_next_generation_marketing_campaign
 
Viimeksi muokattu:
Sony rekrytoimassa markkinointiin vastuuhenkilöä seuraavan sukupolven pelikonsolille.

Product Manager ei ole markkinoinnin vastuuhenkilö. Hän vastaa tyypillisesti tuotestrategiasta sekä sen suunnittelusta ja jalkauttamisesta eri osa-alueilla, joista yksi voi olla markkinointiviestintä.
 
Firmat patentoivat kaikenlaista, jotka eivät välttämättä koskaan tai ihan heti ole tulossa tuotekehityksen labrasta kuluttajien saataville.

Tässä tuorehko Sonyn patentti, jossa ilmeisesti "itsenäinen" PSVR2 kortinlukijalla (5G?), nauhat jaloissa ja käsissä. Yksittäisten sormien liikkeet voidaan viedä virtuaalitodellisuuteen. Löytyy myös tuki Wifi- ja Bluetooth-liikenteelle. Kyseessä olisi mitä ilmeisimmin piuhaton VR-visiiri, joka toimisi jossain määrin yhteistyössä PS5:n kanssa?

Patentti: https://patents.google.com/patent/U...=Sony+Interactive+Entertainment+Inc.&sort=new

Kuvia patentista:

US20180292911A1-20181011-D00000.png


US20180292911A1-20181011-D00008.png


US20180292911A1-20181011-D00023.png


US20180292911A1-20181011-D00025.png
 
Lisää paljastunut Sonyn patentteja, joissa virtuaalitodellisuutta viedään taas eteenpäin. Nyt tähtäimessä paikallinen moninpeli.

Nämä patentit kielivät kyllä voimakkaasta panostuksesta seuraavan sukupolven laitesuunnitelmiin. Siellä VR:llä oletettavasti tulee olemaan nykyistä suurempi rooli. Piuhattomat? Paikallinen moninpeli? Sormien tunnistaminen? Yhdessä PS5:n kanssa ja myös autonomisesti? Kysymyksiä ilmassa.

Sony-Patent-Multiplayer-3-1024x576.jpg


Lähde: https://uploadvr.com/sony-patents-new-system-for-local-multiplayer-vr/
 
VR on kyllä hieno, kun se toimii, mutten jotenkaan osaa nähdä tätä kuin toisenlaisena "Kinectinä". Hieno teoriassa, muttei jaksa kiinnostaa viikkoa pidempään. Jotenkin tuntuu, että laitekanta on vielä liian lapsenkengissä.

Vivet on olleet toimistollamme hankittuna, mutta jotenkin ne ei jaksa kiinnostaa alkuinnostuksen jälkeen ketään. Ehkä tästä on tullut Guitar Heromainen ähky, että pelikonetta varten pitää hommata lisää muovielektroniikkaa, jotta voi tehdä asian X, mutta loppujen lopuksi tietää nykyään jo etukäteen, että tämä roju jää kuitenkin pölyttymään.

Kiva, että uudistutaan ja keksitään uutta (tai ainakin yritetään erottua kilpailijoista), mutta jotenkin tämä VR tuntuu yhtä turhalta kuin 3D-televisiot ja Kinectit/Move-kapulat.
 
Ala on voimakkaassa kehitysvaiheessa, jossa oikeastaan vielä etsitään niitä kaikkein käytännöllisimpiä tuotteistuksen muotoja.

Pleikkarilla on menestystä tullut, kiitos matalamman hintatason ja kovan sisällöntuotannon. Helposti lähestyttävä.

Alalla on leveät olkapäät ja paljon yhteisiä intressejä. Pääomaa virtaa ja propellipäät ovat jälleen löytäneet suuren tutkimattoman pelikentän. Uskon VR:n lyövän läpi.
 
Lisää paljastunut Sonyn patentteja, joissa virtuaalitodellisuutta viedään taas eteenpäin. Nyt tähtäimessä paikallinen moninpeli.

Nämä patentit kielivät kyllä voimakkaasta panostuksesta seuraavan sukupolven laitesuunnitelmiin. Siellä VR:llä oletettavasti tulee olemaan nykyistä suurempi rooli. Piuhattomat? Paikallinen moninpeli? Sormien tunnistaminen? Yhdessä PS5:n kanssa ja myös autonomisesti? Kysymyksiä ilmassa.


Lähde: https://uploadvr.com/sony-patents-new-system-for-local-multiplayer-vr/

Jos nyt tästä VR hommasta tehdään juttu muun kehityksen kustannuksella ja Microsoft tajuaa olla tekemättä mitään Nitcheä niin ennustan Sonyn häviävän seuraavan sukupolven konsolisodan.
 
Ylös Bottom