Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Ei ole vielä tarvista, koska mitään tietoa ei ole muutamaa patenttia lukuunottamatta. Seuraavalla kierroksella VR on todennäköisesti näkyvämmin osa Pleikka vitosta. Sopii hyvin tähän ketjuun huhut molemmista.
 
Mitkäs on muiden toiveet & odotukset DualShock 5:sta? Jatkaako Sony tuttua & turvallista linjaa suunnittelun suhteen vai tuleeko sieltä tyystin erilainen DualShock mihin on aiemmin totuttu? Touchpad nyt varmasti revitään veke tulevasta mallista.
 
Kahteen osaan jakautuva, näin ollen myös liiketunnistukseen VR:n suoraan sopiva ohjainpari.
Jep. Samaa olen itsekin miettinyt. Se tosin mietityttää nouseeko PS5:n myyntihinta suuremmaksi (ja jos nousee, niin kuinka paljon), jos konsolin mukana tuleva ohjain on suunniteltu myös VR-pelaamista ajatellen? Esimerkiksi Oculus Touchin hinta on 119€. Tosin voipi olla, että kyseisillä kapuloilla on myös astetta suurempi kate?
 
Pleikka Vitonen kannattaa rakentaa alusta lähtien instant VR Ready-konsoliksi. Kahteen osaan jakautuva Dualshock 6 olisi tässä yhtälössä sopiva ratkaisu.

Toinen on PSVR:n setup boxi, joka sisäänrakennettuna. Asiakkaan tehtäväksi jäisi vain lasien ja kameran hankkiminen. Kytkennän yksinkertaistaminen tärkeää. Enintään yhdellä usb-kaapelilla.

Seuraavan sukupolven pleikkari saattaa olla samantapainen harmiton siirtymä kuin oli PS4 -> Pro. Tehopäivitys. Huomion voi kerätä juuri VR. Vuonna 2020 sillä saralla käy täysi tohina.

Laitteiden hinnoissa voidaan ottaa takkiin ja kotiuttaa rahat piilohinnoitteluna muualla, sekä tuotantokustannusten alentuessa ajan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää tuoreita Sonyn patentteja. Kertoo lähinnä sen, mitä siellä puuhastellaan, ei välttämättä mitä tullaan näkemään kaupan hyllyllä.

Ilmeisesti kyseessä on jo 2010 myyntiin tulleen PlayStation Move-patukan päivitetty versio. Tämä on tarkoitettu VR-pelaamiseen.
psvr-ps5-2-.jpg


psvr-ps5-1-.jpg

Lähde: http://www.freepatentsonline.com/20180311571.pdf
 
Lisää tuoreita Sonyn patentteja. Kertoo lähinnä sen, mitä siellä puuhastellaan, ei välttämättä mitä tullaan näkemään kaupan hyllyllä.

Ilmeisesti kyseessä on jo 2010 myyntiin tulleen PlayStation Move-patukan päivitetty versio. Tämä on tarkoitettu VR-pelaamiseen.
psvr-ps5-2-.jpg


psvr-ps5-1-.jpg

Lähde: http://www.freepatentsonline.com/20180311571.pdf

Melkeen tärkein asia mitä nykyinen PSVR kaipaisi on nämä päivitetyt movet. Varsinkin nuo tatit olisi aivan ehdottomat saada.
 
Mahdollisesti seuraavaan Dualshock-ohjaimeen liittyvä patentti. Onko tässä ohjain PS5:lle? Kuvauksen perusteella lähellä sitä mitä nykyinen.

Patentin kuvauksessa puhutaan kosketusnäytöstä ’touch screen’, Hmm.. Nykyistä kutsutaan ’touch pad’.

A controller for interfacing wirelessly with a computing device is provided, including the following: a housing defined by a main body, a first extension extending from a first end of the main body, and a second extension extending from a second end of the main body, the first extension and the second extension for holding by a first hand and a second hand of a user, respectively; a touchscreen defined along the top surface of the main body between the first extension and the second extension; a first set of buttons disposed on the top surface of the main body proximate to the first extension and on a first side of the touchscreen; and a second set of buttons disposed on the top surface of the main body proximate to the second extension and on a second side of the touchscreen.

Lähde: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=/netahtml/PTO/search-bool.html&r=4&f=G&l=50&co1=AND&d=PTXT&s1="SONY+INTERACTIVE+ENTERTAINMENT+AMERICA+LLC"&OS="SONY+INTERACTIVE+ENTERTAINMENT+AMERICA+LLC"&RS="SONY+INTERACTIVE+ENTERTAINMENT+AMERICA+LLC"
 
2nd screen ohjaimessa olisi kyllä "tätä päivää", mutta vaatii taas koko konseptin miettimisen uusiksi myös pelitekijöiden näkökulmasta. Mitä extra-ruudulla näytettäisiin tai tehtäisiin.
 
2nd screen ohjaimessa olisi kyllä "tätä päivää", mutta vaatii taas koko konseptin miettimisen uusiksi myös pelitekijöiden näkökulmasta. Mitä extra-ruudulla näytettäisiin tai tehtäisiin.

Voisiko siihen ajatella käyttöjärjestelmän ominaisuuksiin liittyviä pikasäätöjä? Äänenvoimakkuus, mute ym. ?
 
Alustavasti suhtaudun skeptisesti miten hyvin kosketusnäyttö istuisi perinteiseen DualShock ohjaimeen ja kuinka paljon tämä toisi lisäarvoa peleihin. Jos DS5 on kooltaan samaa luokkaa nykyisen ohjaimen kanssa, niin tällöin kosketusnäyttö on ainakin omasta mielestä liian pieni karttanäkymäksi open world peleihin. Yhtä lailla koen näytön olevan liian pieni inventaarion käytölle RPG peleissä. Lisäksi mietityttää kuinka suuri vaikutus tällä olisi ohjaimen akun kestoon.
 
Eih...Sony ei.... Ei mitään kosketusnäyttöä perinteiseen ohjaimeen, kun tämä nykyinenkin Touchpadi on käytännössä vain yksi iso nappi. Tuota kosketuslevyä ei ole käytännössä tarvinnut yhtään mihinkään.

Harmittaa muutenkin jos Sony tekee ihan perinteisen Dualshock ohjaimen eikä jo valmiiksi VR-yhteensopivaa kaksiosaista toteutusta. Ikäänkuin päivitetyt Move-ohjaimet, jotka sopisivat niin perinteiseen pelaamiseen, kuin myös VR-pelaamiseen.
 
Eih...Sony ei.... Ei mitään kosketusnäyttöä perinteiseen ohjaimeen, kun tämä nykyinenkin Touchpadi on käytännössä vain yksi iso nappi. Tuota kosketuslevyä ei ole käytännössä tarvinnut yhtään mihinkään.

Harmittaa muutenkin jos Sony tekee ihan perinteisen Dualshock ohjaimen eikä jo valmiiksi VR-yhteensopivaa kaksiosaista toteutusta. Ikäänkuin päivitetyt Move-ohjaimet, jotka sopisivat niin perinteiseen pelaamiseen, kuin myös VR-pelaamiseen.
Kosketuslevyn ongelmaksi muodostui multiplattarit.
Potentiaaliahan siinä on, kun siitä on joissain peleissä saatu esim jokainen kulma eroteltua, eli neljä eri näppäintä tavallaan. Mutta xboxille ne täytyis miettiä toisin, joten ei toteuteta ollenkaan.
RDR2 oli niin paljon näppäimiä, että tuosta olisi saanut paljonkin hyötyä.
 
Kosketuslevyn ongelmaksi muodostui multiplattarit.
Potentiaaliahan siinä on, kun siitä on joissain peleissä saatu esim jokainen kulma eroteltua, eli neljä eri näppäintä tavallaan. Mutta xboxille ne täytyis miettiä toisin, joten ei toteuteta ollenkaan.
RDR2 oli niin paljon näppäimiä, että tuosta olisi saanut paljonkin hyötyä.

Se on vaan niin epäergonomisessa kohtaa, että ei sinne oikeen mitään tärkeitä nappeja voi laittaa. Joku kartan availu jne sopiva siihen.
 
Harmittaa muutenkin jos Sony tekee ihan perinteisen Dualshock ohjaimen eikä jo valmiiksi VR-yhteensopivaa kaksiosaista toteutusta. Ikäänkuin päivitetyt Move-ohjaimet, jotka sopisivat niin perinteiseen pelaamiseen, kuin myös VR-pelaamiseen.

Tätä kaksiosaista dualshockia odotan itsekin. Heillä on patentti siihen tehty, joten ei vielä heitetä kirvestä kaivoon.
 
Kosketuslevyn ongelmaksi muodostui multiplattarit.
Potentiaaliahan siinä on, kun siitä on joissain peleissä saatu esim jokainen kulma eroteltua, eli neljä eri näppäintä tavallaan. Mutta xboxille ne täytyis miettiä toisin, joten ei toteuteta ollenkaan.
RDR2 oli niin paljon näppäimiä, että tuosta olisi saanut paljonkin hyötyä.
Tätä mietin itsekin. Muuttuvat "nappulat" touchpadin tilalla toisi selvyyttä peleihin. Kun pistät (esim.) L2:n pohjaan, muuttuisi 4-6 nappia touchpadissa toisiksi ja heti olisi selvää mitä mikin näistä tekisi. Juuri RDR2:ssa toimintoja on julmetusti esim. ristiohjaimen takana, eikä näitä meinaa millään muistaa ulkoa. Ikonit toisivat paljon lisäarvoa.

Multiplattarit tosiaan vaatisivat melkeinpä sitten tv-ruudulle aina näkyviin nämä toiminnot näppäinikoneineen.

Jos tuossa ohjaimessa olisi "suht reaaliaikainen" näyttö, niin sitä voisi hyödyntää vaikka miten. Saisi kaikki indikaattorit, kuinka "näkyvissä" itse on (esim. Ubisoftin peleissä tämä on nykyään valkoinen nuoli ruudulla). Yms.


Se on vaan niin epäergonomisessa kohtaa, että ei sinne oikeen mitään tärkeitä nappeja voi laittaa. Joku kartan availu jne sopiva siihen.
Nimenomaan juuri tuollaisia. Kartan availuja, taikajuomien ja taikojen pikanäppäimiä. Sotapeleissä vaikkapa haluamiaan komentoja (puolustakaa, hyökätkää, yms.)
 
Kosketuslevyn ongelmaksi muodostui multiplattarit.
Potentiaaliahan siinä on, kun siitä on joissain peleissä saatu esim jokainen kulma eroteltua, eli neljä eri näppäintä tavallaan. Mutta xboxille ne täytyis miettiä toisin, joten ei toteuteta ollenkaan.
RDR2 oli niin paljon näppäimiä, että tuosta olisi saanut paljonkin hyötyä.
Myös Sonyn omat pelit ovat jättäneet touchpadin melko vähäiselle käytölle. The Witcher 3 oli niitä harvoja pelejä, joissa touchpadista otettiin (jossain määrin) hyöty irti:
- lyhyt painallus avaa valikon
- pitkä painallus avaa inventaarion
- sormen liipaisu ylhäältä-alas/alhaalta-ylös avaa kartan.

Jos lisänäppäimiä halutaan tuoda DualShock 5:een, niin mielestäni parempi ratkaisu olisi lisätä takasiivekkeet ohjaimen taakse (kuten on nähty mm. Steam ohjaimessa). Painikkeiden näpäytys tuntuu luonnolliselta eikä näiden käyttäminen ole lainkaan ongelmallista edes hektisen pelisession aikana. Samaa ei voi sanoa touchpadista, joka pelkän sijainnin puolesta tekee painikkeen käytöstä jokseenkin kömpelöä/hidasta.

1542022405712.png
 
Liittyisikö tämä Sonyn ohjainpatentti tähän jo alkuvuodesta uutisoituun Japanin patenttitoimiston antiin??

Kyseessä voisi olla Remote Play -laite, joka striimaa pelit PS5:sta/pilvestä.

56325_8_sony-patents-new-ps-vita-handheld.png


56325_4_sony-patents-new-ps-vita-handheld.png


56325_5_sony-patents-new-ps-vita-handheld.png


56325_6_sony-patents-new-ps-vita-handheld.png


56325_7_sony-patents-new-ps-vita-handheld.png

Lähde: https://www.tweaktown.com/news/56325/sony-patents-new-playstation-vita-handheld/index.html
Tuossa aiemmin mainitussa patentissa mainitaan ohjaimen kaiutin (huom. yksikössä): "10. The controller of claim 7, further comprising a speaker positioned along the top surface of the main body."

Näin äkkiseltään näyttäisi siltä, että tuossa ns. "tabletti" ohjaimessa olisi sen sijaan kaksi kaiutin paikkaa (#22). Ehkä kyseessä on tyystin eri prototyyppi?
 
Ylös Bottom