Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
No jumaleisson sehän olisi puolentoista viikon päästä, eipähän tarvis enää arvailla ja spekuloida jos pitää paikkaansa. Saisi mielenrauhan ja voisi valmistautua uuden sukupolven odotteluun, jos hinta ei ole yli 600€ niin ennakkovaraus pysyy.
 
Täytyy sanoa että ainakin tulevan Gran Turismon kohdalla on tehty suorastaan ihmeitä. Tuo määrä työtä ja yksityiskohtia, jota laitettu yhteen rataan... hiljaiseksi vetää. Voi olla että nämä yksinoikeuspelit ovat sittenkin se hyy hankkia joko pelkästään PS5 tai sitten tuo konsoli PC:n kylkeen.

 
Varmaan osa ellei kaikki esimerkit jo tuttuja spekulaatioista mutta alkaa tuntumaan siltä että tuolla ssd:llä on huomattavasti enemmän merkitystä mitä me tavantallaajat ymmärretään.
 
Onko vielä varmaa tietoo että toimiiko PS4 oheislaitteet PS5:llä? Lähinnä kiinnostaa Logitech G29 ja Thrustmaster T300 rattien tilanne. Pelit ja ohjaimet toimii, niin luulis että nuokii? PS3-> PS4 vaan vähän kummittellee, kun sillon ei toiminu.
 
  • Like
Reactions: XYU
Onko vielä varmaa tietoo että toimiiko PS4 oheislaitteet PS5:llä? Lähinnä kiinnostaa Logitech G29 ja Thrustmaster T300 rattien tilanne. Pelit ja ohjaimet toimii, niin luulis että nuokii? PS3-> PS4 vaan vähän kummittellee, kun sillon ei toiminu.

Itse päättelen tuon pelien yhteensopivuudesta. Mitään virallista tietoa ei ole tullut.
 
Jäin miettimään tuota Cernyn statementtiä SSD:n lukunopeudesta 5Gb/sek (target) PS5:llä. PC puolella huiput on 2,5Gb/sek ja tämä on myös Series X:n puolella ilmoitettu lukunopeus.

Todella kova on PS5:n suunnittelu jos tuohon päästään. Hattu päästä Sonylle jos ovat tuossa innovoineet jotain mitä muualla ei ole keksitty. Toki voi olla, että tuo on ilmoitettu target ja toteuma on lähempänä muun maailman todellisia nopeuksia.
 
Jäin miettimään tuota Cernyn statementtiä SSD:n lukunopeudesta 5Gb/sek (target) PS5:llä. PC puolella huiput on 2,5Gb/sek ja tämä on myös Series X:n puolella ilmoitettu lukunopeus.

Todella kova on PS5:n suunnittelu jos tuohon päästään. Hattu päästä Sonylle jos ovat tuossa innovoineet jotain mitä muualla ei ole keksitty. Toki voi olla, että tuo on ilmoitettu target ja toteuma on lähempänä muun maailman todellisia nopeuksia.
Toi 5GB/s taitaa olla minimi ja maksimit 9GB/s. (pakattua dataa)

Sony's next-gen console has a custom PCIe 4.0 SSD that can push compressed data at up to 9GB/sec


 
Jäin miettimään tuota Cernyn statementtiä SSD:n lukunopeudesta 5Gb/sek (target) PS5:llä. PC puolella huiput on 2,5Gb/sek ja tämä on myös Series X:n puolella ilmoitettu lukunopeus.

Todella kova on PS5:n suunnittelu jos tuohon päästään. Hattu päästä Sonylle jos ovat tuossa innovoineet jotain mitä muualla ei ole keksitty. Toki voi olla, että tuo on ilmoitettu target ja toteuma on lähempänä muun maailman todellisia nopeuksia.

Microsoftilla ja Sonylla on ollut selvästi eri tavoitteita uusien konsolien suhteen. Sony halusi panostaa nopeaan SSD-muistiin, kun taas Microsoft tehoihin. Mielenkiinnolla odotan, että mitä kaikkea Sonyn nopealla SSD:llä voi saada aikaiseksi - mielestäni olisi tylsää jos tällä nopealla SSD:llä saa aikaiseksi vain latausnopeuksien minimointi, mutta eiköhän kohta olla viisaita. Täytyy kyllä myöntää, että tykkäsin siitä, kun Sony promosi uutta Gran Turismoa ja siinä videossa näki, että miten kaikki tapahtui heti, eikä kohta.
 
Varmaan osa ellei kaikki esimerkit jo tuttuja spekulaatioista mutta alkaa tuntumaan siltä että tuolla ssd:llä on huomattavasti enemmän merkitystä mitä me tavantallaajat ymmärretään.

Itse rinnastaisin tämän merkityksen Voodoo-grafiikkakorttien ilmaantumiseen 25-vuotta sitten. Mahdollisti 3D-grafiikat, pelit kuten Tomb Raider, Quake, Half-life ja Unreal. Isosta asiasta on kysymys, jonka vaikutus ulottuu siihen miten pelit suunnitellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle edelleen epäselvää, miten ssd tekisi konsolista jotenkin mullistavan. Latausnopeudet kutistuisivat mitättömäksi ja assettien ja tekstuurien hitaat latautumiset saadaan taklattua, mutta kyllä sen jälkeen tarvitaan vain raakaa laskentatehoa.
Tämä on vielä epäselvää mullekin. Siksi kirjoitin että ehkä sillä ssd:llä on isompi merkitys mitä me tavantallaajat ymmärretään. Aluksi kun siitä tuli puhetta mietin vain latausaikoja. Ratchet and Clankin nähtyä (maailmoista siirtyminen toiseen) mietin että tuohan on hiton hienoa. Ei tällaista olla ennen nähty. Samantien tuli mieleen esim vaikka star wars peli. Hypätään valonnopeuteen ohjaamokuvakulmassa, tulee ne klassiset valonsäteet ja heti ollaan jossain muualla. Sitten mietittiin että se vaikuttaa käyttöliittymän/käytettävyyden nopeuteen. Sen jälkeen oli puhetta että graafinen ulosanti paranee myös, varsinkin open world peleissä (gamingboltin linkki aikaisemmassa päivityksessä). Sony käsittääkseni on jututtanut pelialan ammattilaisia/kehittäjiä ja tämä nopeus on ollut suurin huolenaihe. Tämä siis täysin netistä luettua eri sivustoilta enkä väitä mitään faktaksi. Tottakai raakaa voimaa tarvitaan myös mutta sitähän koneesta löytyy. Taitaa olla suurin harppaus koko pleikkarin historiassa. Se miten kehittäjät keksivät hyödyntävät tuota nopeutta selviää meille joskus tulevaisuudessa. Samalla nähdään onko se niin game changer mutta kova luotto tuntuu Sonylla olevan.
 
Itselle edelleen epäselvää, miten ssd tekisi konsolista jotenkin mullistavan. Latausnopeudet kutistuisivat mitättömäksi ja assettien ja tekstuurien hitaat latautumiset saadaan taklattua, mutta kyllä sen jälkeen tarvitaan vain raakaa laskentatehoa.

Niitä uusia toteuttamistapoja varmaan haetaan sukupolven alkupuoli, mitä aikaisempaa paljon nopeampi teknologia voi mahdollistaa. Äskettäin nähty Ratchet & Clank sitä jo demosi. Hypättiin maailmoista toiseen.

Itse ajattelen supernopean SSD:n massamuistina tasavertaisia optioita, joita voidaan tarjota aikaisempaa enemmän ja poimia ilman hierarkiaa. Ei tarvitse samalla tavalla ennakoida ja rajata mitä pelaaja mahdollisesti seuraavaksi tarvitsee.

Voisiko tämä mahdollistaa elävämmät ja vähemmän ennalta säädetyt peliympäristöt? Tulee mieleen AD&D:n sääntökirjat ja tarina, jonka pelaajat kehittivät itse.
 
Itselle edelleen epäselvää, miten ssd tekisi konsolista jotenkin mullistavan. Latausnopeudet kutistuisivat mitättömäksi ja assettien ja tekstuurien hitaat latautumiset saadaan taklattua, mutta kyllä sen jälkeen tarvitaan vain raakaa laskentatehoa.
Niin no eihän PS5 ole mikään PS4 supernopealla SSD:llä vaan sielläkin on selkeästi nousevat laskentatehot huomioitu.

Tämän sukupolven konsolien isoin kompastuskivi oli CPU ja nyt sekin on pleikalla käytännössä ihan yhtä hyvä kuin kilpailijalla. GPU on sitten selkeästi heikompi, mutta tuskin kukaan tässä kohtaa osaa sanoa onko isompi SSD pienemmällä GPU:lla se kultainen keskitie mihinkä pitäisi tähdätä vai toisinpäin niin kuin kilpailijalla.

Jos yksinoikeuspeleissä saadaan toteutettua asioita mitä ei muut pysty toteuttamaan joko vision, devien kyvykkyyden tai PS5-arkkitehtuurin takia, tuskin voidaan Sonyn ratkaisua siinä kohtaa pitää vääränä.
 
Meneekö tuo SSD:llä ratsastaminen vähän hukkaan lopulta jos etu nähdään vain yksinoikeuspeleissä? Valtaosa peleistä on kuitenkin multiplattareita, joihin ei välttämättä voida toteuttaa SSD:tä hyödyntäviä teknisiä elementtejä.
 
Meneekö tuo SSD:llä ratsastaminen vähän hukkaan lopulta jos etu nähdään vain yksinoikeuspeleissä? Valtaosa peleistä on kuitenkin multiplattareita, joihin ei välttämättä voida toteuttaa SSD:tä hyödyntäviä teknisiä elementtejä.

Eiköhän etuja nähdä myös multiplattereissä. Sony on ollut kehittämässä Unreal —pelimoottoria.

 
Meneekö tuo SSD:llä ratsastaminen vähän hukkaan lopulta jos etu nähdään vain yksinoikeuspeleissä? Valtaosa peleistä on kuitenkin multiplattareita, joihin ei välttämättä voida toteuttaa SSD:tä hyödyntäviä teknisiä elementtejä.
Liene henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni... Itselläni esim. tämä sukupolvi on mennyt arviolta 70% PS4:n yksinoikeuksien parissa, joten ei menisi hukkaan koska ne yksinoikeudet ovat myös olleet sen verran kovaa kamaa. Vaakakupin toisella puolella tietysti se, että kuinka paljon sitten heikompia ne multiplattarit tulevat olemaan verrattuna boksiin...
 
Meneekö tuo SSD:llä ratsastaminen vähän hukkaan lopulta jos etu nähdään vain yksinoikeuspeleissä? Valtaosa peleistä on kuitenkin multiplattareita, joihin ei välttämättä voida toteuttaa SSD:tä hyödyntäviä teknisiä elementtejä.
Riippuu kuinka laiskasti pelit käännetään eri alustoille ja mikä on niin sanottu pää alusta...
 
Ylös Bottom