PlayStation 5 - hype, huhut ja uutiset

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 117 69,2%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 52 30,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    169

Murdoc

Well-Known Member
Itselle DS4 akku vielä riittää, mutta voisihan se isompikin olla. Voihan sen tarvittaessa vaihtaakin, saa nähdä onko uudessa miten kiinteä akku. Näkisin kyllä että siihenkin olisi panostettu enemmän tällä kertaa.



Oliko noissa patteri vai akku?
Akku oli molemmissa. Noin 40h kestää Switchin Pro ohjaimessa ja minusta WiiU Prossa kesti vielä pidempään.
 

Pirate fin

Well-Known Member
Sonylla on näitä kaikenmaailman liikkeentunnistus sensoreita, valoja, koskekuslevyjä ja mitä muuta turhaa jotka syövät akunkestoa ja kukaan ei käytä hyödyksi missään.
Aivan näin ja kirjoittelinkin johonkin tänne aikaisemmin, että olisi saanut tulla ihan tavallinen ohjain ilman mitään näitä "hifistelyjä".

Kyllä pelaajat ehkä innostuvat noista taas hetkeksi, mutta 1-2 vuotta eteenpäin, niin tuskin kovinkaan moni pelikään noita ominaisuuksia enää hyödyntää ja uskoisin, että aika moni pelaajakin kyllästyy puhaltelemaan ohjaimeen ym kesken pelin :)
 

Murdoc

Well-Known Member
Sonylla on näitä kaikenmaailman liikkeentunnistus sensoreita, valoja, koskekuslevyjä ja mitä muuta turhaa jotka syövät akunkestoa ja kukaan ei käytä hyödyksi missään.
Itseasiassa toivoisin, että tuota liiketunnistussensoria käyttäisivät vähän paremmin esim räiskintäpeleissä. Tykkään itse todella paljon Switchillä monessa pelissä tuosta gyrotähtäyksestä, esim BOTW ja Splatoon 2. Paljon parempi tähtäillä tuolla, kun pelkällä analogitatilla (tätä gyrotähtäystä ei muuten kannata sotkea tuohon Wiin aikaiseen tähtäykseen).

Tuo valo ja kosketuslevy on kyllä omastakin mielestä todella turhia ominaisuuksia ja ennemmin ottaisi vaikka ne pari takanappia noiden kahden tilalle. Toki tuo valo liittyi tuohon PSVR:n mutta käsittämätön ratkaisu, ettei sitä halutessaan saanut pois päältä ollenkaan.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Ranskalainen kauppias on esitellyt rekisteröityneille asiakkailleen tällaisia (kuvitteellisia) hintoja.

Sopisi kyllä, mutta käytännössä liian ”halpaa” ollakseen totta. Jokaiseen voi lisätä pari-kolmekymppiä lisää ja ollaan ehkä lähempänä todellisia hintoja?



Lähde
 

Kain

Well-Known Member
Suas nähä minkähintainen paketti siitä sitten syntyy kun koneen lisäksi suunnitelmissa on samalla poistaa myös lataustelakka, kamera ja kaukosäädin. Kuulokkeista en ole ihan varma onko niille tarvetta kun omia löytyy jo ennestään ja lisäksi jos kerran PS4 ohjaimet toimii viitosessa niin niitäkin on 3 kappaletta. Eli isille uusi ohjain ja lapset saa hajottaa vanhat :D
 

Omenanraato

Well-Known Member
Sonylla on näitä kaikenmaailman liikkeentunnistus sensoreita, valoja, koskekuslevyjä ja mitä muuta turhaa jotka syövät akunkestoa ja kukaan ei käytä hyödyksi missään.
Taitaa tosiaan tuo valo ja kosketuslevyn ”hereillä olo” viedä sen virran. Muutoinhan aikalailla samat ominaisuudet on.
 

Noobeinstein

Well-Known Member
Sonylla on näitä kaikenmaailman liikkeentunnistus sensoreita, valoja, koskekuslevyjä ja mitä muuta turhaa jotka syövät akunkestoa ja kukaan ei käytä hyödyksi missään.
Eipä noita nyt millään turhiksi voi kutsua sen perusteella ettei joka ikinen peli niitä hyödynnä. :D Juuri viimeksi Ghost of Tsushima osoitti kuinka näppärä lisä tuo kosketulevykin on peleihin jos sitä fiksusti käytetään.

Kyllähän urheiluauto on aina urheiluauto vaikka enemmän bensaa kuluttaakin kuin naapurin Mondeo.
 
Viimeksi muokattu:

Murdoc

Well-Known Member
Eipä noita nyt millään turhiksi voi kutsua sen perusteella ettei joka ikinen peli niitä hyödynnä. :D Juuri viimeksi Ghost of Tsushima osoitti kuinka näppärä lisä tuo kosketulevykin on peleihin jos sitä fiksusti käytetään.

Kyllähän urheiluauto on aina urheiluauto vaikka enemmän bensaa kuluttaakin kuin naapurin Mondeo.
Paitsi, että millään tasolla DualShock ei ole edes parempi ohjain, kun vaikka tuo Switch Pro vaan päin vastoin. Näillä ominaisuuksilla tuota ohjainta ei kyllä ihan urheiluautoon voi lähtä vertaamaan...

Kerro ihmeessä myös mitä hyötyä tuosta taskulampusta on suurimmalle osaa ihmisistä (jotka eivät PSVR omista)? Ei nimittäin yhtään mitään.

Tuo kosketuslevy on toki, todella harvoissa peleissä, ihan näppärä lisä tällaisten toimintojen aktivointiin, joita ei niin paljoa tarvitse. Tosin nuo Ghost of Tsushimankin ominaisuudet olisi voinut tehdä helposti jonkun toisen napin alle eikä se peliä olisi huonontanut tippaakaan.

Eli jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin aika turhista ominaisuuksista todellakin on kyse.
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Eipä noita nyt millään turhiksi voi kutsua sen perusteella ettei joka ikinen peli niitä hyödynnä. :D Juuri viimeksi Ghost of Tsushima osoitti kuinka näppärä lisä tuo kosketulevykin on peleihin jos sitä fiksusti käytetään.

Kyllähän urheiluauto on aina urheiluauto vaikka enemmän bensaa kuluttaakin kuin naapurin Mondeo.
Oli. oli niin kätevä kun sai aina 2-3 kertaa hiplailla sormea siinä levyn päällä että suostui ottamaan käskyn vastaan. Uskomattoman kätevää.
 

Lebe80

Well-Known Member
Oli. oli niin kätevä kun sai aina 2-3 kertaa hiplailla sormea siinä levyn päällä että suostui ottamaan käskyn vastaan. Uskomattoman kätevää.
No Killzone 2, Uncharted 1 ja Infamous Second Son käytti liikesensoreita tavoilla joita kukaan (edes he itse) eivät ole käyttäneet sen koommin :D

Granaatin tähtäys ohjainta kallistelemalla oli ehkä päälleliimatuin toiminto ikinä, kuten myös Unchartedin tasapainoiluun käytetty kallistelu ja portaattomien nappien esittely (kolmio, neliö, ympyrä ja X), kuten myös Infamouksen spray-kannun ravistelu. Hienoa tosiaan, mutta täysin turhaa.
 

Murdoc

Well-Known Member
No Killzone 2, Uncharted 1 ja Infamous Second Son käytti liikesensoreita tavoilla joita kukaan (edes he itse) eivät ole käyttäneet sen koommin :D

Granaatin tähtäys ohjainta kallistelemalla oli ehkä päälleliimatuin toiminto ikinä, kuten myös Unchartedin tasapainoiluun käytetty kallistelu ja portaattomien nappien esittely (kolmio, neliö, ympyrä ja X), kuten myös Infamouksen spray-kannun ravistelu. Hienoa tosiaan, mutta täysin turhaa.
Jep, tämäpä juuri. Tosiaan mainitsin tuosta Gyro ohjauksesta Switchin Pro ohjaimessa, että sitä voisi PS4:llakin tähtäyksessä hyödyntää mutta taitaakin olla niin, että tuo DualShockin liiketunnistus on toteutettu jollain eri tekniikalla kuitenkin niin sillä ei saisi noin hyvää ja tarkkaa aikaiseksi. Onko jollain noista eroista tietoa tarkemmin?

Edit. ei taidakkaan olla tekniikassa sinällään eroa, jostain syystä tuota ei vain hyödynnetä käytännössä missään PS4 peleissä. Sääli sinänsä koska hyvin tehtynä tuo on todella hyvä ominaisuus, kuten esim tuo Splatoon 2 ja BOTW osoitti. Edelleen pystyy tatilla tähtäämään mutta tuo gyro tuo siihen vielä lisätarkkuutta.

Edit.edit. Tuossa paremmin ihmeteltynä asiaa: https://www.pushsquare.com/news/2020/01/talking_point_why_dont_more_ps4_games_use_gyro_aiming
 
Viimeksi muokattu:

Noobeinstein

Well-Known Member
Paitsi, että millään tasolla DualShock ei ole edes parempi ohjain, kun vaikka tuo Switch Pro vaan päin vastoin. Näillä ominaisuuksilla tuota ohjainta ei kyllä ihan urheiluautoon voi lähtä vertaamaan...

Kerro ihmeessä myös mitä hyötyä tuosta taskulampusta on suurimmalle osaa ihmisistä (jotka eivät PSVR omista)? Ei nimittäin yhtään mitään.

Tuo kosketuslevy on toki, todella harvoissa peleissä, ihan näppärä lisä tällaisten toimintojen aktivointiin, joita ei niin paljoa tarvitse. Tosin nuo Ghost of Tsushimankin ominaisuudet olisi voinut tehdä helposti jonkun toisen napin alle eikä se peliä olisi huonontanut tippaakaan.

Eli jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin aika turhista ominaisuuksista todellakin on kyse.
En ole Switch Prota käyttänyt mutta voisin kuvitella, että makuasia kyseessä onko parempi ominaisuuksiensa puolesta. Ja sitten jos mietitään itse DualSenseä niin alkaa olla nuo ominaisuudet sen verran kattavat, että mun mielestä omituista tuo dissaaminen jos ei akun kestot ole samalla tasolla kuin muilla joilla on vähemmän ominaisuuksia laitteessaan. Ei ole ainakaan itselläni kertaakaan loppunut akku kesken pelisession.

Ei varmaan olekaan mitään hyötyä valoista jos VR ei pelaa, mutta kyllähän ne silti siinä pitää olla jos laite tukee VR. Varmasti parempi näin kuin ilman. Tietenkin täydellisessä maailmassa olisi parempi jos nuo valot saisi pois jos ei VR pelaa, sitä en kiistä.

Mun mielestä paljon parempi kosketusnäyttöön laittaa nuo extranäppäimet kuin johonkin "paina vasen tatti pohjaan ja samalla paina X"-tyylisellä combolla, etenkin GoTissa jossa oli jo varattu nämä yleisimmät combot (R1 ja L1 pohjaan niin avautuu lisänäppäimet). Konsolipelit ovat jo pitkään olleet sidottuna vähempään näppäinmäärään mitä esimerkiksi PC:llä ja mun mielestä kosketuslevy on oiva ratkaisu tähän.
Oli. oli niin kätevä kun sai aina 2-3 kertaa hiplailla sormea siinä levyn päällä että suostui ottamaan käskyn vastaan. Uskomattoman kätevää.
No tämähän ei ole kapulan vika jos sen olet rikkonut. Itsellä ainakin toimii 2v vanhallakin kapulalla jutut jo ihan ensimmäisellä pyyhkäisyllä.
 
Viimeksi muokattu:

PPrime

Active Member
Ei kyllä itselläkään aina ekalla pyyhkäsyllä ottanut. Toisaalta tämä pyyhkäsy taitaa muutenkin olla aika tarkka että sen tekee juurikin oikeesta kohasta tarpeeksi kovaa ja tasaisesti.

Näin ainakin Days Gonen kohdalla.
 

Murdoc

Well-Known Member
En ole Switch Prota käyttänyt mutta voisin kuvitella, että makuasia kyseessä onko parempi ominaisuuksiensa puolesta. Ja sitten jos mietitään itse DualSenseä niin alkaa olla nuo ominaisuudet sen verran kattavat, että mun mielestä omituista tuo dissaaminen jos ei akun kestot ole samalla tasolla kuin muilla joilla on vähemmän ominaisuuksia laitteessaan. Ei ole ainakaan itselläni kertaakaan loppunut akku kesken pelisession.
Mitä tässä on dissattu? Sanoin vain, että kauaksi jäädään akunkestossa tuosta ohjaimesta. Toki DualSensessä sitten taas on enemmän ominaisuuksia ja niiden hyödyllisyydestä ja toimivuudesta en vielä sano yhtään mitään, kun en ole päässyt itse ohjainta kokeilemaan. Hienoa toki, että akunkestoa on saatu parannettua uuteen ohjaimeen. Siitä huolimatta tuntuu, että jotain on Nintendolla tuon ohjaimen kanssa tehtyä helvetin oikein, että tuo akunkesto on saatu tuolle tasolle vaikka siitäkään ohjaimesta ei ominaisuuksia puutu, kun löytyy HD rumblet, gyrosensorit ja nfc lukijat.

Ei minullakaan yleensä niin pitkiä sessioita ole, että akku sinällään kesken loppuisi DualShockissakaan mutta tämä johtuu lähinnä siitä, että jokaisen pelisession jälkeen tuo ohjain pitää laturiin laittaa, kun taas Switch Pro ohjain kestää jättää pöydälle ilman laturia odottamaan seuraavaa kertaa usemmankin pitkän pelisession jälkeen.

Ei varmaan olekaan mitään hyötyä valoista jos VR ei pelaa, mutta kyllähän ne silti siinä pitää olla jos laite tukee VR. Varmasti parempi näin kuin ilman. Tietenkin täydellisessä maailmassa olisi parempi jos nuo valot saisi pois jos ei VR pelaa, sitä en kiistä.
Ei kovin suurta ponnistusta luulisi Sonylta vaadittavan, että saisi on/off kytkimen valikon syövereihin tuota varten...

Mun mielestä paljon parempi kosketusnäyttöön laittaa nuo extranäppäimet kuin johonkin "paina vasen tatti pohjaan ja samalla paina X"-tyylisellä combolla, etenkin GoTissa jossa oli jo varattu nämä yleisimmät combot (R1 ja L1 pohjaan niin avautuu lisänäppäimet). Konsolipelit ovat jo pitkään olleet sidottuna vähempään näppäinmäärään mitä esimerkiksi PC:llä ja mun mielestä kosketuslevy on oiva ratkaisu tähän.
No makunsa kullakin, itse mielummin ottaisin ohjaimen ilman tuota kosketuslevyä ja käyttäisin tuollaisia "pidä nappia pohjassa, paina toista" -tyyppisiä ratkaisuja, kun tuota hipelöintiä joka suuntaan.
 
Aivan näin ja kirjoittelinkin johonkin tänne aikaisemmin, että olisi saanut tulla ihan tavallinen ohjain ilman mitään näitä "hifistelyjä".

Kyllä pelaajat ehkä innostuvat noista taas hetkeksi, mutta 1-2 vuotta eteenpäin, niin tuskin kovinkaan moni pelikään noita ominaisuuksia enää hyödyntää ja uskoisin, että aika moni pelaajakin kyllästyy puhaltelemaan ohjaimeen ym kesken pelin :)
No se on mitä on, harva peli käyttää hyväkseen kosketuslevyä tehokkaasti mutta ne missä käytetään on se oikeasti hyvä. Tunnistaa esimerkiksi oikealle, vasemmalle, ylös, alas swiippaukset ihan vain avaamalla eri inventaariot tai mappiruudut ja näin. Kätevää, mutta liian harvassa pelissä toimii vain kahtena lisänappina.

Yksi asia jota odotan on PS5:n suhteen on uuden ohjaimen haptisen palautteen tuntuma. Samahan on käytössä Steam controllerissa, tosin vain kosketuslevyjen kohdalla. Jo näinkin käytettynä varsin mukava lisä. Nähtävästi tämä on PS5:n suhteen otettu käyttöön ihan kämmenen kohdalle? Jos näin, tulee ohjaimeen pelistä riippuen oikeasti tuntumaa.
 
Viimeksi muokattu:

Masta

Active Member
Mun mielestä paljon parempi kosketusnäyttöön laittaa nuo extranäppäimet kuin johonkin "paina vasen tatti pohjaan ja samalla paina X"-tyylisellä combolla, etenkin GoTissa jossa oli jo varattu nämä yleisimmät combot (R1 ja L1 pohjaan niin avautuu lisänäppäimet). Konsolipelit ovat jo pitkään olleet sidottuna vähempään näppäinmäärään mitä esimerkiksi PC:llä ja mun mielestä kosketuslevy on oiva ratkaisu tähän.
No makunsa kullakin, itse mielummin ottaisin ohjaimen ilman tuota kosketuslevyä ja käyttäisin tuollaisia "pidä nappia pohjassa, paina toista" -tyyppisiä ratkaisuja, kun tuota hipelöintiä joka suuntaan.
Samaa mieltä Murdocin kanssa. Eniten mun rusinoita rasauttaa, ettei herran vuonna 2019 anneta kuluttajalle mahdollisuutta muokata noita näppäimiä. En tiedä miten nykyään on, mutta voisin melkein varmuudella vannoa, ettei Days Gonessa saanut julkaisussa tuota kosketuslevyä kytkettyä pois päältä. Makunsa kullakin, sanoi Murre kun muniaan nuoli, mutta henkilökohtaisesti olisin ottanut sen pois päältä aika hiton vikkelään. Valikko availi joskus itseään, toisinaan ei tunnistanut pyyhkäisyä ja välillä tuli vahingossa omilla nakkisormilla huidottua sitä ohimennen auki. Ei maistu sitten yhtään tuollaiset kosketuslevyt, vaikka DG olikin muuten loistava peli.
 
Ylös Bottom