PlayStation 5 - hype, huhut ja uutiset

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Tuota iänikuista väittelyä digipelien hinnoista on turha tuoda tähän ketjuun. Aiheesta voi jauhaa täällä.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Nythän vain nVidialla on tuo RTX, ja PS5 on AMDn raudalla.
Siellä oli äsken upea lehdistötilaisuus AMD:llä. Uutta näytönohjainta Radeon VII tulossa tietokoneille 16 GB muisteilla, sekä myöhemmin myös uusi tehokkain Ryzen prosessori.

Tämä oli kuitenkin kaikkein mielenkiintoisin kysymys ja pomolta siihen vastaus:

Tom’s Hardware: How do you think ray tracing, in particular, fits into the future of GPUs, and are you working to address that type of rendering with specific optimizations for Radeon VII?
Lisa Su: I think that ray tracing is an important capability and we view that as important. We are continuing to work on ray tracing both on the hardware side and the software side, and you’ll hear more about our plans as we go through the year.

Lähde; https://www.tomshardware.com/reviews/amd-7nm-lisa-su-interview,5961-2.html
 

Murdoc

Well-Known Member
Sonyn vanhempi patentti saanut tänään yksityiskohtaisempia kuvia. Yllättävän tarkasti on esitetty, vaikuttaisi jo valmiilta tuotteelta?





Lähde: http://appft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=/netahtml/PTO/search-bool.html&r=4&f=G&l=50&co1=AND&d=PG01&s1="sony+interactive"&OS="sony+interactive"&RS="sony+interactive"
Joo jotain tämmöistä toivoisin PS5 ohjainten olevan! Olisi heti myös valmiit vr-ohjaimet ilman lisähankintaa mutta toimisi myös perinteisenä ohjaimena. :)
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Joo jotain tämmöistä toivoisin PS5 ohjainten olevan! Olisi heti myös valmiit vr-ohjaimet ilman lisähankintaa mutta toimisi myös perinteisenä ohjaimena. :)
Käytännössä tuossa saadaan jokaiselle sormelle yksilöllinen liikerata. Näin voisi nappien määrästä ja sijoittelusta päätellä?

Tähän tapaan:

 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Samaisen patentin papereista löytyy tällainen kuva. Viestii siitä, ettei ohjaimia käytettäisi pelkästään VR:n puolella?

 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Pleikka Vitosen APU-piirin tunnistekoodi paljastunut?

AMD Gonzalo - 3,2 GHz





Kuten yltä selviää, koodinimi noudattaa pohjimmiltaan tuttua kaavaa, mutta siinä on useita tunnistamattomia osia. Esimerkiksi G-kirjaimella merkityn alustan on tulkittu monien tahojen toimesta viittaavaan konsoleihin, mutta varmuutta tästä ei ole. Samoin lopun 10 ja 10_1359 ovat toistaiseksi mysteerejä. Apisak itse epäilee 10_1359:n viittaavan Navi-grafiikkaohjaimeen mutta mitään varsinaista näyttöä tästä ei ole.

Lähde: https://www.io-tech.fi/uutinen/amdn-tunnistamaton-gonzalo-es-prosessori-vuodon-kohteena/
 
Viimeksi muokattu:

Tsuikkeli

Well-Known Member
Jotain tuollaistahan sinne pleikan sisään laitetaan. Toivottavasti on kunnolla tehoja heti alkuun toisin kuin kävi nykyisen sukupolven kohdalla. Ja luulisi olevan kun siellä on Zen-rautaa.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Sais kyllä jo tulla tuo PS5. Karvalakki-plekellä kun veivaa bäfää, niin fps tippuu 20 huiteille pahimmillaan. Huumori on siinä tiukassa.
Itsellä taitaa olla jo nyt tehokkaampi PC, mitä seuraava konsolisukupolvi tulee olemaan (2700X@4GHz, 1070ti). Katsotaan nyt vielä mihin lopulta päätyvät.

Grafiikka edellä on aina menty, mutta en ole ihan varma nyt onko tekijä, josta seuraava konsolisukupolvi muistetaan tai tekee sen tarvittavan säväyksen. Laittaisin jo varovaisesti panoksia myös tuonne VR:n suuntaan.
 

Tsuikkeli

Well-Known Member
No aivan varmasti on tehokkaampi kone kuin mitä PS5 tulee olemaan. Mutta noita tehoja ei voi kauheasti keskenään vertailla kun konsoleille pystyy pelit optimoimaan niin paljon paremmin. PS4 työntää ulos aika nättiä kuvaa mutta rauta on vanhasta läppäristä.
 

Omenanraato

Well-Known Member
Sais kyllä jo tulla tuo PS5. Karvalakki-plekellä kun veivaa bäfää, niin fps tippuu 20 huiteille pahimmillaan. Huumori on siinä tiukassa.
En minä huomaa normi pleikan ja pron välillä kyllä kovinkaan isoa eroa fps:ssä bäfässä. Kaikessa muussa kylläkin (siis tarkkuus, piirtoetäisyys jne). Hyvin pyörii normillakin kun aina välillä pelailen sillä.

Ja kun RDR ja muut Rockstarin tuotoksen osoittaa, ei niitä firmoja kiinnosta käyttää tehoja mihinkään muuhun luin näyttävyyteen.
Ei pelit ole oikeasti grafiikkaa lukuunottamatta ottanut mitenkään mullistavia askeleita vuosiin.

Fysiikat, muokkautuvat ympäristöt, npc hahmojen määrä ja käyttäytymismallit, tekoäly ylipäätään jne on ihan lapsenkengissä edelleen, kun tärkeämpää on saada kaunista 4k graffat koska se myy.

Ps4 grafiikka olisi täysin riittävää. Seuraavaksi standardi resoksi esim 1440p ja 60fps. Ja kaikki ylijäävä teho käytettäis oikeasti pelien parantamiseen. Kelpais paljon mielummin mulle, kuin pelkkä graffa upgrade.
 

OK

Well-Known Member
En minä huomaa normi pleikan ja pron välillä kyllä kovinkaan isoa eroa fps:ssä bäfässä. Kaikessa muussa kylläkin (siis tarkkuus, piirtoetäisyys jne). Hyvin pyörii normillakin kun aina välillä pelailen sillä.

Ja kun RDR ja muut Rockstarin tuotoksen osoittaa, ei niitä firmoja kiinnosta käyttää tehoja mihinkään muuhun luin näyttävyyteen.
Ei pelit ole oikeasti grafiikkaa lukuunottamatta ottanut mitenkään mullistavia askeleita vuosiin.

Fysiikat, muokkautuvat ympäristöt, npc hahmojen määrä ja käyttäytymismallit, tekoäly ylipäätään jne on ihan lapsenkengissä edelleen, kun tärkeämpää on saada kaunista 4k graffat koska se myy.

Ps4 grafiikka olisi täysin riittävää. Seuraavaksi standardi resoksi esim 1440p ja 60fps. Ja kaikki ylijäävä teho käytettäis oikeasti pelien parantamiseen.

Kelpais paljon mielummin mulle, kuin pelkkä graffa upgrade.
Mielestäni Breath of the Wild on hyvä esimerkki pelistä, missä prioriteetit ovat kohdallaan. Graafisesti tuo kalpenee monelle open world pelille, mutta erinomaisen fysiikkamoottorin johdosta BotW pitää edelleen otteessa ja pienet rosoisuudet graafisessa loistossa on helppo antaa anteeksi. Samaa ei voi sanoa PS4:n open world julkaisuista, jotka ovat olleet one-and-done kokemuksia.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Tässä kasvaa/kasvatetaan samalla näyttölaitteen kokoa, jolloin myös resoluution on syytä nousta. Sitä lautta voi hyvin ymmärtää mainosmiesten 4K:n.

Edut pitäisi vain voida osoittaa konkreettisesti, niin että (lähes) kaikki ymmärtävät uuden sukupolven oikeutuksen. Tuleeko ne selkeästi esille 40”-55” televisioissa, joita suurinosa kuitenkin on?

Alun ryntäyksen jälkeen voi tulla hiljaisempaa, kun kansa pelaa tyytyväisenä edellisellä polvella.
 

OK

Well-Known Member
Tässä kasvaa/kasvatetaan samalla näyttölaitteen kokoa, jolloin myös resoluution on syytä nousta. Sitä lautta voi hyvin ymmärtää mainosmiesten 4K:n.

Edut pitäisi vain voida osoittaa konkreettisesti, niin että (lähes) kaikki ymmärtävät uuden sukupolven oikeutuksen. Tuleeko ne selkeästi esille 40”-55” televisioissa, joita suurinosa kuitenkin on?

Alun ryntäyksen jälkeen voi tulla hiljaisempaa, kun kansa pelaa tyytyväisenä edellisellä polvella.
PS4 Neo huhujen alla tuli katseltua mikä on omassa tapauksessa optimaalinen katseluetäisyys ja varsin nopeasti kiinnostus 4K pelaamista kohtaan lopahti: https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship.



En yhtään pistäisi pahakseni, jos ison budjetin PS5 pelit tarjoaisivat kaksi pelitilaa (resoluutio & ruudunpäivitys) aivan kuten on nähty PS4 Pron tapauksessa.
 

Pirate fin

Well-Known Member
En minä huomaa normi pleikan ja pron välillä kyllä kovinkaan isoa eroa fps:ssä bäfässä. Kaikessa muussa kylläkin (siis tarkkuus, piirtoetäisyys jne). Hyvin pyörii normillakin kun aina välillä pelailen sillä.

Ja kun RDR ja muut Rockstarin tuotoksen osoittaa, ei niitä firmoja kiinnosta käyttää tehoja mihinkään muuhun luin näyttävyyteen.
Ei pelit ole oikeasti grafiikkaa lukuunottamatta ottanut mitenkään mullistavia askeleita vuosiin.

Fysiikat, muokkautuvat ympäristöt, npc hahmojen määrä ja käyttäytymismallit, tekoäly ylipäätään jne on ihan lapsenkengissä edelleen, kun tärkeämpää on saada kaunista 4k graffat koska se myy.

Ps4 grafiikka olisi täysin riittävää. Seuraavaksi standardi resoksi esim 1440p ja 60fps. Ja kaikki ylijäävä teho käytettäis oikeasti pelien parantamiseen. Kelpais paljon mielummin mulle, kuin pelkkä graffa upgrade.
Tämä mua pelottaakin tulevissa konsoleissa, että keskitytään taas resoluution nostamiseen ja unohdetaan kaikki muu.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
PS4 Neo huhujen alla tuli katseltua mikä on omassa tapauksessa optimaalinen katseluetäisyys ja varsin nopeasti kiinnostus 4K pelaamista kohtaan lopahti: https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship.
Jotain tuollaista vähän epäilinkin. Suuri televisio vaatisi läheltä katsomista, jotta oikeasti voisi osoittaa kättä pidempää perusteluiksi. Itse toki haen sen ison television ja uuden konsolin heti julkaisussa, mutta miten on massan laita?

Joku helposti hahmotettava oikeutus siellä pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:

OK

Well-Known Member
Zhuge vahvisti, että PS5:n kehitystyökalut on lähetetty kehittäjille:

"PS5 dev kits are out there and I've heard positive things about it. But I wouldn't expect any information in the immediate future."

Lisäksi Sonylla on edelleen taskussa pari PS4-peliä joita ei ole vielä julkistettu. Mahdollisesti näiden julkaisua lykätään PS5:sta varten:

"2019 will be another solid year for the platform due to the large install base, growing network sales, strong third party software, first party software and back catalog. Lineup for the first half of the year is set but second half is still in flux. Sony also has a couple of unannounced games (already existing IP) with PS4 in mind but I'm conscious that there have been discussions around making them cross gen/next gen titles. In general, most of the focus for Sony 1P is on PS5 right now. It is still early to talk about next gen but I imagine we'll hear some whispers come out of GDC."
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Tässä vaiheessa olisi parasta panostaa crossgen-peleihin. Julkaisu huutaa kovia pelijulkaisuja. Laajalla rintamalla osoittamaan pätevät syyt hankintapäätökselle.

 
Viimeksi muokattu:

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Siellä Santa Monica rekryaa joukon uusia työntekijöitä. Olisiko kyseessä jatko God of Warille ja alustana PlayStation 5?

"But I will say that when I chose this story, I had chosen it because I already outlined and mapped out stories for multiple games. - God of Warin tekijä Cory Barlog

 
Ylös Bottom