Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Tarkoittaakos tämä käytännön tasolla sitä, että päivitystiedoston ladattuaan ei tarvitse enää suorittaa kopiointia? Vai mihin tuolla duplicatella viitataan.
Tähän asti ihan samaa pelidataa on pelin sisällä ollut monistettuna useampaan kertaan, jotta mekaanisella kiintolevyllä data löytyisi mahdollisimman nopeasti, ts. lukupäätä siirretään mahdollisimman vähän. SSD:llä datan sijainnilla ei ole merkitystä, joten tuollaista duplikointia ei tarvita, ja sen vuoksi myös tilantarve pienenee, koska ei ole turhaan moneen kertaan samaa tauhkaa.

Pelipäivityksien kopiointivaiheeseen tuolla ei kuitenkaan ole todennäköisesti mitään vaikutusta, koska se johtuu aivan eri syistä. Tosin SSD:llä se kopiointikin on joka tapauksessa paljon nopeampaa, joten kymmenien minuuttien odottelut kutistunevat korkeintaan kymmeniin sekunteihin.
 
Tähän asti ihan samaa pelidataa on pelin sisällä ollut monistettuna useampaan kertaan, jotta mekaanisella kiintolevyllä data löytyisi mahdollisimman nopeasti, ts. lukupäätä siirretään mahdollisimman vähän. SSD:llä datan sijainnilla ei ole merkitystä, joten tuollaista duplikointia ei tarvita, ja sen vuoksi myös tilantarve pienenee, koska ei ole turhaan moneen kertaan samaa tauhkaa.

Pelipäivityksien kopiointivaiheeseen tuolla ei kuitenkaan ole todennäköisesti mitään vaikutusta, koska se johtuu aivan eri syistä. Tosin SSD:llä se kopiointikin on joka tapauksessa paljon nopeampaa, joten kymmenien minuuttien odottelut kutistunevat korkeintaan kymmeniin sekunteihin.
Lähinnä siksi pohdin tuota kopionti asiaa, koska nykyajan pelit on niin perhanan isoja, että esim jos haluan COD:MW:n (jotain 150gb) pitää pleikan omalla kovalevyllä , niin ei sinne sen lisäksi mahdu kuin korkeintaan 1 tai 2 muuta peliä, koska päivityksiä ladatessa tallennustila vaatii käsittääkseni vähintään sen päivitettävän pelin verran tilaa?

Siinä mielessä tuntuu, että turhaan jää tallennustilaa käyttämättä, kun nuo kopioinnit vaatii niin paljon tilaa.

Korjatkaa, jos olen väärässä tai jos meni multa ohi, että PS5 olisi tuomassa ratkaisua juurikin tähän asiaan. :D
 
Lähinnä siksi pohdin tuota kopionti asiaa, koska nykyajan pelit on niin perhanan isoja, että esim jos haluan COD:MW:n (jotain 150gb) pitää pleikan omalla kovalevyllä , niin ei sinne sen lisäksi mahdu kuin korkeintaan 1 tai 2 muuta peliä, koska päivityksiä ladatessa tallennustila vaatii käsittääkseni vähintään sen päivitettävän pelin verran tilaa?

Siinä mielessä tuntuu, että turhaan jää tallennustilaa käyttämättä, kun nuo kopioinnit vaatii niin paljon tilaa.

Korjatkaa, jos olen väärässä tai jos meni multa ohi, että PS5 olisi tuomassa ratkaisua juurikin tähän asiaan. :D

Vanhat pelit voidaan todennäköisesti ajaa ulkoiselta kovalevyltä, jolloin SSD:n kapasiteetti on varattu PS5-peleille.
 
Vanhat pelit voidaan todennäköisesti ajaa ulkoiselta kovalevyltä, jolloin SSD:n kapasiteetti on varattu PS5-peleille.
Miten tämä vastaa kysyjän kysymykseen?

Itse kysymykseen: Tuskin tuo SSD itsessään tuo mitään eroa päivityksiin. Jos jotain eroa tulee päivityksiin, se tulee koodauksen kautta, jolloin voidaan lennosta päivittää latauksen aikana tiedostoja.
 
Lähinnä siksi pohdin tuota kopionti asiaa, koska nykyajan pelit on niin perhanan isoja, että esim jos haluan COD:MW:n (jotain 150gb) pitää pleikan omalla kovalevyllä , niin ei sinne sen lisäksi mahdu kuin korkeintaan 1 tai 2 muuta peliä, koska päivityksiä ladatessa tallennustila vaatii käsittääkseni vähintään sen päivitettävän pelin verran tilaa?

Siinä mielessä tuntuu, että turhaan jää tallennustilaa käyttämättä, kun nuo kopioinnit vaatii niin paljon tilaa.

Korjatkaa, jos olen väärässä tai jos meni multa ohi, että PS5 olisi tuomassa ratkaisua juurikin tähän asiaan. :D
Tilaa ei vaadita koko pelin verran, vaan "ainoastaan" peliin kertyneen päivitysdatan verran - joka sekin saattaa olla useita kymmeniä gigatavuja. Lisäksi jos peli on asennettu PS4:n sisäiselle kiintolevylle, siellä pitää aina olla vähintään n. 70-100 gigatavun (riippuen kiintolevyn koosta) verran vapaata tilaa, jotta pieninkään päivitys asentuu.

Eli jos vapaata tilaa on vaikkapa 110 gigatavua, ja peliin tulee pieni päivitys, mutta aiempaa päivitysdataa on vaikkapa 50 gigatavun edestä, ei päivityksen asennus onnistu, koska 110-50 Gt = 60 Gt, eli mennään tuon minimivaatimusrajan alle.

Ulkoisella kiintolevyllä tuollaista rajaa ei ole, vaan sen voi täyttää vaikka ääriään myöten. Tuo "varmuusvara" koskee siis ainoastaan PS4:n sisäistä kiintolevyä.

Miten PS5 sitten asian hanskaa, se jää nähtäväksi. Itse tietysti toivon, että Sony siirtyisi Xbox Onen tyyliseen in-place-päivitystapaan, jossa uusi päivitys vaan asentuu aiemman päälle, jolloin mitään tuollaista "turhaa" kopiointivaihetta ei tarvita, ja vapaan tilan tarvekin on pienempi. Mutta on täysin mahdollista, että PS5-pelit ja PS4-pelit päivittyvät eri tavoin, jolloin PS4-pelit edelleen vaativat tuon rasittavan kopiointivaiheen, mutta natiivit PS5-pelit eivät. Tai pahimmillaan PS5-pelitkin jatkavat samaa vanhaa tapaa.
 
Miten PS5 sitten asian hanskaa, se jää nähtäväksi. Itse tietysti toivon, että Sony siirtyisi Xbox Onen tyyliseen in-place-päivitystapaan, jossa uusi päivitys vaan asentuu aiemman päälle, jolloin mitään tuollaista "turhaa" kopiointivaihetta ei tarvita, ja vapaan tilan tarvekin on pienempi. Mutta on täysin mahdollista, että PS5-pelit ja PS4-pelit päivittyvät eri tavoin, jolloin PS4-pelit edelleen vaativat tuon rasittavan kopiointivaiheen, mutta natiivit PS5-pelit eivät. Tai pahimmillaan PS5-pelitkin jatkavat samaa vanhaa tapaa.
Kopiointi tuossa ei edes ole se rasittavin vaihe, vaan juuri se, että tilan tarve on niin suuri. Perinteisellä 500gb kovalevyllä tämä tarkoittaa sitä, ettei kovin montaa isompaa peliä saa olla samaan aikaan asennettuna. Tai sitten pitää toivoa, ettei niihin tule päivityksiä. :D Nimim. Julkaisupäivänä ostetun PS4:n omistaja.
 
Tilaa ei vaadita koko pelin verran, vaan "ainoastaan" peliin kertyneen päivitysdatan verran - joka sekin saattaa olla useita kymmeniä gigatavuja. Lisäksi jos peli on asennettu PS4:n sisäiselle kiintolevylle, siellä pitää aina olla vähintään n. 70-100 gigatavun (riippuen kiintolevyn koosta) verran vapaata tilaa, jotta pieninkään päivitys asentuu.

Eli jos vapaata tilaa on vaikkapa 110 gigatavua, ja peliin tulee pieni päivitys, mutta aiempaa päivitysdataa on vaikkapa 50 gigatavun edestä, ei päivityksen asennus onnistu, koska 110-50 Gt = 60 Gt, eli mennään tuon minimivaatimusrajan alle.

Ulkoisella kiintolevyllä tuollaista rajaa ei ole, vaan sen voi täyttää vaikka ääriään myöten. Tuo "varmuusvara" koskee siis ainoastaan PS4:n sisäistä kiintolevyä.
Kiitos loistavasta vastauksesta! Näin sitä oppii uutta, kun tullaan vanhemmaksi. Pitää siis tuollaiset paljon päivityksiä vaativat pelit siirtää suoraan ulkoiselle kovolle.

Ja aivan samaa mieltä Dragonflyn kanssa. Ei se kopiointi sinänsä haittaa, mutta se suuri tilan tarve.

No, nämä on aika pieniä murheita nykymaailmassa, mutta ainahan saa paremmasta haaveilla. :)
 
Kiitos loistavasta vastauksesta! Näin sitä oppii uutta, kun tullaan vanhemmaksi. Pitää siis tuollaiset paljon päivityksiä vaativat pelit siirtää suoraan ulkoiselle kovolle.

Ja aivan samaa mieltä Dragonflyn kanssa. Ei se kopiointi sinänsä haittaa, mutta se suuri tilan tarve.

No, nämä on aika pieniä murheita nykymaailmassa, mutta ainahan saa paremmasta haaveilla. :)
Toi on kyllä ärsyttävä ominaisuus tuo tilan tarve ja muutenkin on nämä pelien päivitysten koot lähtenyt käsistä, kun esimerkiksi Modern Warfareen on tullut parin viikon välein 30-50gb päivityksiä.
 
Kiitos loistavasta vastauksesta! Näin sitä oppii uutta, kun tullaan vanhemmaksi. Pitää siis tuollaiset paljon päivityksiä vaativat pelit siirtää suoraan ulkoiselle kovolle.
Ole hyvä. Noin olen itekin tosiaan toiminut, eli PS4:n sisäisellä levyllä on enää vain alle 20 gigan pelejä, ja kaikki sitä isommat ovat 5 teran ulkoisella limpulla.

Mutta tässä nyt ollaan jo lipumassa varsinaisesta aiheesta eli PS5:stä ohi, joten palataanpa radalle.
 
Nämä on kuitenkin asioita, jotka on mun mielestä olleet rasitteina jo xbox360/ps3 -sukupolvessa. Digitaalisesti ladatut Xbox360 -pelit tuntuivat tulleen storesta aina päivitettyinä, kun taas ps3:ssa päivitykset alettiin lataamaan vasta käynnistyksen yhteydessä, päälle kömpelöt asennusvaiheet ja outo päivitysjono.

Kertoo paljolti siitä, että ps3:ssa rauta oli kunnossa, mutta softa ei. Xboxissa taas toisinpäin. Näkee hyvin kumpi on softatalo ja kumpi laitevalmistaja.
 
Ellei koronavirus pääse tässä pahasti sotkemaan, mennään PS5 julkaisuvuodessa samoilla askelmerkeillä kuin edellisen kohdalla vuonna 2013.

Oma veikkaus:

1. Alkuvuodesta julkistus. Paljastetaan ulkonäkö, teknisiä tietoja, uuden konsolin konsepti sekä aitoa pelikuvaa. Helmi-maaliskuu?
2. Kesällä hinta, julkaisupäivämäärä ja avataan lisää konseptista sekä julkaisupeleistä (E3:n päälle oma tiedotustilaisuus, vai meneekö elokuulle Gamescomiin?)
3. Komponentteja äitilevylle latovat pintaliitoskoneet käynnistetään heinä-elokuussa. Ensimmäiset erät Japanista.
4. Julkaisu marras-joulukuussa.

Hiroki Totoki - Senior Executive Vice President, Chief Financial Officer - clarified the details in a recent Sony's financial earnings call to investors earlier this month, stating that "when the time is right, we will disclose the new product."

"It's very difficult to really discuss this timing-wise," continued Totoki, "but as of today, we will provide the guidance at a time period which is comparable to the past. So we will not change the time schedule."

While he's speaking in heavy legalese, Totoki appears to be suggesting that PS5 reveal timeline will follow the same beats as that of the PS4's debut, which - if taken at face value - still leaves a chance for that rumoured PS5 February reveal event to take place, even if it's just in the form of a State of Play livestream.

Lähde: https://www.gamesradar.com/ps5-reveal-timeline-is-comparable-to-the-past-says-sony/
 
Viimeksi muokattu:
Ellei koronavirus pääse tässä pahasti sotkemaan, mennään PS5 julkaisuvuodessa samoilla askelmerkeillä kuin edellisen kohdalla vuonna 2013.

Oma veikkaus:

1. Alkuvuodesta julkistus. Paljastetaan ulkonäkö, teknisiä tietoja, uuden konsolin konsepti sekä aitoa pelikuvaa. Helmi-maaliskuu?
2. Kesällä hinta, julkaisupäivämäärä ja avataan lisää konseptista sekä julkaisupeleistä (E3:n päälle oma tiedotustilaisuus, vai meneekö elokuulle Gamescomiin?)
3. Komponentteja äitilevylle latovat pintaliitoskoneet käynnistetään heinä-elokuussa. Ensimmäiset erät Japanista.
4. Julkaisu marras-joulukuussa.

Hiroki Totoki - Senior Executive Vice President, Chief Financial Officer - clarified the details in a recent Sony's financial earnings call to investors earlier this month, stating that "when the time is right, we will disclose the new product."

"It's very difficult to really discuss this timing-wise," continued Totoki, "but as of today, we will provide the guidance at a time period which is comparable to the past. So we will not change the time schedule."

While he's speaking in heavy legalese, Totoki appears to be suggesting that PS5 reveal timeline will follow the same beats as that of the PS4's debut, which - if taken at face value - still leaves a chance for that rumoured PS5 February reveal event to take place, even if it's just in the form of a State of Play livestream.

Lähde: https://www.gamesradar.com/ps5-reveal-timeline-is-comparable-to-the-past-says-sony/
Pistää kyllä miettimään onkohan tuolla koronaviruksella ollut minkälainen vaikutus PS5:n infon puutteeseen, kun aika no-no on tällä hetkellä kaikkien isojen tapahtumien järjestäminen.

Sonyn osallistuminen PAX Eastiinkin peruttu nyt tuon takia.


Tietenkin ihmishenget ovat tärkeämpiä kuin jotkin konsolit, mutta toivotaan ettei tuolla olisi isompaa vaikutusta konsolin julkaisuun loppuvuodesta.
 
Pistää kyllä miettimään onkohan tuolla koronaviruksella ollut minkälainen vaikutus PS5:n infon puutteeseen, kun aika no-no on tällä hetkellä kaikkien isojen tapahtumien järjestäminen.

Koronaviruksella on oma roolinsa sotkemaan tapahtumien kulkua. Isot mobiilialan messut jo peruutettiin Euroopassa sen takia. Muistan hyvin sikaflunssan vuosien takaa. Silloin ei peruutuksia tullut vaikka täällä meilläkin osa siitä panikoi. Gamescomissa olivat järjestäneet ylimääräiset pullot käsidesiä ja niistä jengi kävi ahkerasti kouriinsa hieromassa. Messut pidettiin uhkakuvista huolimatta.

Tiedottaminen voidaan hoitaa myös netin kautta. Sitten kun on sen aika. Vielä odotuttavat, syitä voi vain arvailla.
 
toisaalta, messuilla iso osa hypen luonnissa. Lisäksi messuilla hyvä voidella yhteistyökumppaneita

Kyllä. Viime kerralla kutsuivat julkistukseen joukon tubettajia paikalle kasvattamaan hypeä tahoillaan. Taisi jollekin olla ensimmäinen kerta New Yorkissa ja vielä VIP-kohtelulla. Lopun jo arvaakin. :D
 
Missä se ps5 virallinen julkaisu viipyy aan epäilee että ne keksii tekosyitä toi koronan takia

Siellä on maailmalla myös muita isoja peruutuksia, viimeisimpänä Facebook.

Sonylta on ilmoitettu julkistuksen tapahtuvan ”sitten kun on sen aika”. Todennäköisesti ja toivottavasti pian.
 
Viimeksi muokattu:
Sonylta patentti keräämään pelaajan biometrisiä tietoja, kuten syke - suoraan peliohjaimen sarvista. Tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi pelissä.

Suoraa linkkiä patenttiin ei ole, joten sen historiasta ei ole tietoa.


DS5-patent-2.png
DS5-patent.png


Lähde: https://respawnfirst.com/dualshock-5-will-modify-user-experience-based-on-biofeedback/
 
Viimeksi muokattu:
Gamereactorille taas uutisoinin tasosta pisteitä joten oli pakko ihan tännekin laittaa:


Oliko uutisoinin arvoista? Öö ei ja nytkö vielä mikrobitti tohon tarttuisi niin johan saataisiin klikkejä.
 
Gamereactorille taas uutisoinin tasosta pisteitä joten oli pakko ihan tännekin laittaa:


Oliko uutisoinin arvoista? Öö ei ja nytkö vielä mikrobitti tohon tarttuisi niin johan saataisiin klikkejä.
No onpa kusinen ja aivan turhanpäiväinen "uutinen" gameractorilta. :D

Niin kauan kuin itse muistan, on tuollaisia vielä julkistamattomia tuotteita fimat ennakkolistannut sivuilleen selkeään ylihintaan, varmaankin sen takia, ettei ainakaan mitään pettymyksiä tule sitten, jos hinta olisikin korkeampi.

Tuollaisesta uutisoinnista voisi antaa jo bannia koko uutiissivustolle.
 
Ylös Bottom