Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
On tuo valko musta paljon hienompi mitä olisi koko musta. Koko musta on tylsä väritys, kaksivärinen voittaa mennen tullen.
 

Liitetiedostot

  • 113fe9b2602c600c428f28.jpg
    113fe9b2602c600c428f28.jpg
    33,2 KB · Lukukerrat: 20
Vertailu DualSense vs. DualShock 4. Olisiko sarvet hiukan pidemmät?

0ta7ns70jhr41.gif
 
Sarvet pidemmät ja tattien alla myös enemmän lihaa. Näyttää kaikinpuolin muotoilun osalta paljon paremmalta kuin Dualshock. Kunpa vain olisivat ottaneet mallia Xboxin ristiohjaimesta, eliten kiekkoon tottuneena tuo on aika kämäinen, kuitenkin Xsx ohjain on ottanut mallia siitä kiekosta.
 
Sarvet pidemmät ja tattien alla myös enemmän lihaa.

Tämä vartailukuva voisi antaa olettaa myös akulle varatun lisää tilaa?

We also took thoughtful consideration into ways to maintain a strong battery life for DualSense’s rechargeable battery, and to lessen the weight of the controller as much as possible as new features were added.

 
Kaipasiko muuten joku kosketuslevyä ja kaiutinta palaavaksi tähän uuteen ohjaimeen? Nuohan ovat olleen aika turhakkeita tässä genissä. Toisaalta kaiutin on nyt perusteltu kun ohjaimessa on mikrofoni, mutta noin muuten se on laitettu PS4:llä aina pois päältä.

Yksivärisenä tosiaan ihan tyylikäs, mutta valkomustana hirveä :D Tosin ulkonäöllä ei ole loppupeleissä merkitystä jos muuten toimii.
Kontrollerin kaiutin on kyllä täysin turha ominaisuus itselle, mutta tuo touchpad on ollut erinomainen lisä jokaisessa pelissä jossa sitä on hyödynnetty.

Ongelmahan on siinä, että sitä ei ole kunnolla vaan hyödynnetty vielä. Mutta jos pelit kopioivat esimerkiksi Days Gonesta sen touchpad-systeemin, tulee tuo olemaan iso quality of life-uudistus peleihin jossa paljon menuilua. Käytännössähän tuossa on kahdeksan lisänäppäintä touchpadissa. Pyyhkäisyt ja pohjassa painamiset neljästä eri kohdasta.
 
Kontrollerin kaiutin on kyllä täysin turha ominaisuus itselle, mutta tuo touchpad on ollut erinomainen lisä jokaisessa pelissä jossa sitä on hyödynnetty.

Ongelmahan on siinä, että sitä ei ole kunnolla vaan hyödynnetty vielä. Mutta jos pelit kopioivat esimerkiksi Days Gonesta sen touchpad-systeemin, tulee tuo olemaan iso quality of life-uudistus peleihin jossa paljon menuilua. Käytännössähän tuossa on kahdeksan lisänäppäintä touchpadissa. Pyyhkäisyt ja pohjassa painamiset neljästä eri kohdasta.
Ehkä PS5:llä ominaisuus otetaan laajempaan käyttöön, vähän kyllä epäilen. Tosin vanhojen PS4 pelien pelaamiseen tuon levyn on varmaankin oltava uudessakin ohjaimessa, niiden pelien osalta jossa sitä käytettiin. Esim. juuri Days Gone.
 
Kaipasiko muuten joku kosketuslevyä ja kaiutinta palaavaksi tähän uuteen ohjaimeen? Nuohan ovat olleen aika turhakkeita tässä genissä. Toisaalta kaiutin on nyt perusteltu kun ohjaimessa on mikrofoni, mutta noin muuten se on laitettu PS4:llä aina pois päältä.

Yksivärisenä tosiaan ihan tyylikäs, mutta valkomustana hirveä :D Tosin ulkonäöllä ei ole loppupeleissä merkitystä jos muuten toimii.
Kaiutin ei ole ollut turhake missään nimessä. Se on toiminut hyvänä immersion tuojana useassa pelissä ja sitä voisikin kutsua yhdeksi lisäkaiuttimeksi surround-systeemissä. Jos sen äänenlaatu vielä hieman paranee kuten on esim. kännyissä nähty, niin sen tuoma lisäarvo on selkeä, siitä ei pääse mihinkään.
-Tipahtiko jokin esine lähelläsi maahan kauhupelissä?
-Lataatko asetta?
-Mahdollisuuksia on monia!

Kosketuslevy on ollut ok. Ei mitään erityistä, mutta monipuolinen lisänappi kuitenkin jollaista monissa muissa ohjaimissa ei ole.
 
Toivottavasti tuo lievä pulleuden lisääntyminen ei vaikuta liikaa käyttömukavuuteen. Muuten joutuu keksimään pyörän uudestaan, kuten silloin aikoinaan, kun oli pakko opetella niiden kirottujen tattien käyttäminen. Siinä oli motoriikka koetuksella. Nykyisin en osaisi enää pelata ristiohjaimella samalla tavalla kuin esim. 90- ja 2000-luvuilla.

Sormien pituuteen ei voi vaikuttaa, joten mahtaakohan tuon tukevoitumisen myötä sormien kosketuskohta olla takanapeissa eri kohdassa kuin nykyisessä DualShockissa? Sekin olisi kauhistus. Olen siis tottunut painelemaan takanäppäimiä sormien varsilla sormenpäiden sijaan, tarkennettakoon sen verran.
 
Toivottavasti tuo lievä pulleuden lisääntyminen ei vaikuta liikaa käyttömukavuuteen. Muuten joutuu keksimään pyörän uudestaan, kuten silloin aikoinaan, kun oli pakko opetella niiden kirottujen tattien käyttäminen. Siinä oli motoriikka koetuksella. Nykyisin en osaisi enää pelata ristiohjaimella samalla tavalla kuin esim. 90- ja 2000-luvuilla.

Sormien pituuteen ei voi vaikuttaa, joten mahtaakohan tuon tukevoitumisen myötä sormien kosketuskohta olla takanapeissa eri kohdassa kuin nykyisessä DualShockissa? Sekin olisi kauhistus. Olen siis tottunut painelemaan takanäppäimiä sormien varsilla sormenpäiden sijaan, tarkennettakoon sen verran.
Uskoisin että pulleus vaikuttaa lähinnä siihen että kädet lepää paremmin ohjaimen sivuilla. Näin se on ainakin Xboxin ohjaimen kanssa. Ohjainta on siis huomattavasti mukavampi pitää kädessä, mutta se ei sinällään vaikuta nappeihin ylettymiseen. Ne eivät ole juurikaan kauempana pulleudesta huolimatta.
 
Kuten arvata saattoi, löytyy uudesta ohjaimesta myös tuki headsetille, standardilla 3,5 mm liitännällä. Samaan tapaan kuin teki DS4:n kohdalla.

Ei tarvitse siis tukeutua pelkästään ohjaimen omaan mikrofoniin.

 
Ei auta värien vaihto kun tuo jako alueisiin on se ongelma ulkonäössä. Mielestäni siis. Yksivärinen vaihtoehto taitaisi olla sen takia paras.

Muuten en osaa sanoa onko tämä edes kauheasti parannusta aiempaan. On siellä mukavia muutoksiakin mutta sitten yleisesti jää vähän pettynyt olo.

Mikki kuulostaa kauhealta idealta ja syitä siihen onkin jo kirjoitettu. Nykyisinkin saa mutettaa moninpelissä pelkkää lapsen itkua tai musiikkia pauhaavat pelaajat, joten minkälaista se pelaamisen tulevaisuus on sitten tämän ohjaimen kanssa? Ne, jotka eivät halua puhua, mutettavat niin, että ei varmasti kuulu mitään ja jäljelle jäävät ne, joilla ei ole mitään sanottavaa muutenkaan mutta eivät kuitenkaan ajattele muita pätkääkään.

Kosketuslevyssä on edelleen potentiaalia, kuten usea peli on osoittanut, sitä pitäisi vain käyttää enemmän/paremmin.

Kaiuttimella en ole tehnyt mitään koska yleensä en edes kuule sitä kuulokkeet päässä pelatessani.

Liipaisimet eivät ole tälläkään kertaa kunnon liipaisimet ja tatit vaikuttaa ikävän paljon samalta kuin ds4:n rimpulat. Omassa ohjaimessa onkin vaihdettu tilalle kestävämmät ja (mielestäni) paremmat Xboxin tatit.

Toivotaan että akku on isompi mitä ds4:ssa vaikka olisi ottanut mieluummin mahdollisuuden valita virtalähteen.
 
Mikki kuulostaa kauhealta idealta ja syitä siihen onkin jo kirjoitettu. Nykyisinkin saa mutettaa moninpelissä pelkkää lapsen itkua tai musiikkia pauhaavat pelaajat, joten minkälaista se pelaamisen tulevaisuus on sitten tämän ohjaimen kanssa? Ne, jotka eivät halua puhua, mutettavat niin, että ei varmasti kuulu mitään ja jäljelle jäävät ne, joilla ei ole mitään sanottavaa muutenkaan mutta eivät kuitenkaan ajattele muita pätkääkään.
Eiköhän vakiona tuo mikki ole mutella ja jos haluaa puhua niin pitää hotkeyta painaa. Sitten voi PC-pelejen tapaan päättää ketä haluaa kuunnella asetuksien kautta. En usko, että tämän kanssa kikkailu tulee olemaan sen vaikeampaa. Itse ainakin oletuksena tiedän GTA V Onlinea tai muuta vastaavaa peliä pelatessani mutettaa kaikki ennakkoon. Mutta jos joku frendi pistää PS-apissa viestiä eikä headsetti ole päässä niin silloinhan on hyvä built-in micillä huutaa vastaus ilmoille kuin lähteä kontrollerilla kirjoittelemaan.

Jotain haittoja voi olla tietenkin kuten ei-toivottujen äänten kuuleminen mutta niinpä tuo ongelma taitaa ihan PC-puolellakin olla edelleen. En usko, että nämä haitat ovat isompia kuin ne hyödyt mitä built-in mic tuo. Itsellänikin kumminkin näitä konsolilla ainoastaan pelaavia tovereita jotka eivät ole rikkoutuneen mikin jälkeen jaksaneet uutta ostaa.
 
Myös systeemitason mute olisi kiva olla. Varsinkin, kun ei kaikissa peleissä välttämättä edes ole mute-asetusta. Nykyisin sen voi kiertää niin, että tekee chatpartyn vain itselleen.
 
Tuo peliohjaimen mikrofoni tulee palvelemaan myös muualla kuin viestinnässä pelaajien kesken. Sonylla on puheentunnistukseen liittyviä patentteja. Myös televisioiden puolella.

E8D08C52-265E-4D0A-9352-6FEBC7BA25DD.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom