Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Tällaista kameraa voidaan käyttää hauskalla tavalla lisäämään pelaaja virtuaalimaailmaan. Myyntimiehelle loistava työkalu.

Hmm... Tämä Sonyn sunnuntaina julkaisema patentti näyttää juuri siltä mitä tuossa kuvailen:

VR-Patent-1-tracking-2-rotated.jpg


Mikäli oikein tuosta ymmärrän, valvoo ulkopuolinen kamera pelitilan rajoja ja todennäköisesti osaa varoittaa kun pelaaja liikkuu lähelle niitä. Oculus Questilla tässä rajan lähellä kuva feidautuu vr->irl. Vihjaa myös vahvasti vapaaseen pelitilassa liikkumiseen, eli johdottomaan visiiriin?

VR-Patent-1-tracking.jpg



 
Viimeksi muokattu:
Hmm... Tämä Sonyn sunnuntaina julkaisema patentti näyttää juuri siltä mitä tuossa kuvailen:

VR-Patent-1-tracking-2-rotated.jpg


Mikäli oikein tuosta ymmärrän, valvoo ulkopuolinen kamera pelitilan rajoja ja todennäköisesti osaa varoittaa kun pelaaja liikkuu lähelle niitä. Oculus Questilla tässä rajan lähellä kuva feidautuu vr->irl. Vihjaa myös vahvasti vapaaseen pelitilassa liikkumiseen, eli johdottomaan visiiriin?

VR-Patent-1-tracking.jpg




Itku tulee kun lukee tuommoisia "rajan valvonta" patentointeja.. ei kyllä edistä pelien tekemistä kun kaikki helkutin yksinkertaisetkin asiat patentoidaan ja käytännössä sitten muut ei voi lisensoimatta sitä käyttää.. ei luultavasti suomessa menisi läpi tuollaiset mutta melkoinen kaatis ulkomailla..

En nähnyt tuossa mitään uutta ja ihmeellistä mikä antaisi kuvaa tulevasta, ei oikein sovi toimivaan inside-out Quest tyyliseen mekaniikkaan.
 
Samasta lähteestä myös tämä sosiaalisen VR-pelaamisen patentti. Tässä kaksi VR pelaajaa jakaa tulkintani mukaan saman fyysisen että virtuaalisen pelitilan?

This is especially true when HMD users are co-located. For example, two co-located HMD users each within their own VR may wish to share their VR with the other and otherwise interact with one another within the VR environment. That is, there is an opportunity to not only enable co-located users to witness the same VR, but also to allow for the interaction between the avatars of the co-located users within a VR environment. Such inter-personal and “inter-avatar” interaction enhances the VR experience for users and allows content creators to incorporate social and multi-user dimensions into the VR content universe.

VR-Patent-2-tracking-1.jpg




Itku tulee kun lukee tuommoisia "rajan valvonta" patentointeja.. ei kyllä edistä pelien tekemistä kun kaikki helkutin yksinkertaisetkin asiat patentoidaan ja käytännössä sitten muut ei voi lisensoimatta sitä käyttää..

Varmasti löytyy monia tapoja hoitaa pelitilan rajavalvonta. Sonylla se on tuon patentin pohjalta ainakin osin ulkopuolisen kameran käsissä. Ouestilla rajat piirretään ohjaimella ja niiden valvontaan käytetään visiirin omia kameroita.

Pelitilan rajavalvonta on välttämättömyys, tai muuten mennään kirjahyllystä sisään. Nimimerkki: Kokemusta on! :D
 
Viimeksi muokattu:
Mää kyllä niin toivon ja melkeen rukoilen, ettei seuraavan sukupolven psvr laseissa enää ole ulkopuolista kameraa vaan lasit hoitaa täysin tuon seurannan. Ei huvita tippaakaan ripustella ja suuntailla ylimääräisiä härpäkkeitä ympäri huonetta, aivan tarpeeksi jo muutenkin tuota rojua hyllyt täynnä. Lisäksi tulevilta laseilta minimitoive on, että niiden käyttö ei vaadi, kuin sen, että lasit lyö päähän ja alkaa pelaamaan. Tuohon kuvaan ei nuo ylimääräiset kamerat tai johdot sovi.
 
Kamera saattaa hyvin olla suuremmassa roolissa kuin pelkästään meille VR-pelaajille. Peliohjaimen Create-näppäin jo vähän vihjaa siihen suuntaan jotta eteenpäin on menty silläkin saralla. Striimaaminen ja videochatit ovat valtavirtaa. Markkinoinnissa VR-pelaajan yhdistäminen virtuaalimaailmaan on parasta kuvastoa.

Kun katsoo miten hyviä laajakuvia saa videoitua jo kännykällä, voisi kuvitella kamerateknologia menneen eteenpäin myös täällä. Periaatteessa jo kiinteä kamera konsolissa voisi riittää?

Patenttikuvauksesta:

Additionally, the system 101includes a camera 108. The camera 108 includes one or more image capture devices, such as a stereoscopic pair of cameras, an infrared (IR) camera, a depth camera, or a combination thereof. The camera 108 is coupled to the computer 118 via a connection 130, such as a wired or a wireless connection.
 
Toki tuolla voi olla mixed reality käyttöä, esim. Oculuksen - tosin kömpelö - mahdollisuus hyödyntää sitä on pirun hienon näkoinen kun katsoo esim. Beat Saber videoita. Tuossa kamera ei kuitenkaan ollut vaihtoehto vaan "additionally, the system includes...".

Pahoin vain pelkään Murdocin tavoin että taaksepäin yhteensopivuus ja kaikki AR/MR jutut saavat tulevan laitteen sivuraiteelle sellaisesta yksinkertaisesta inside-out träkkäävästä ja pelejä (mielellään langattomasti) striimaavasta laitteesta kunnon ohjaimilla.

PSVR on myynyt parhaiten VR laitteista, joten Sonylla on toki kanttia tehdä haluamansa laite. PSVR oli vaan niin uusi asia, että en usko että toisen kerran onnistutaan tekemään hittituotetta turvautumalla seurannassa ja ohjaimissa halpoihin ja jo olemassaoleviin lisälaitteisiin.

Halvaksihan se varmaan tulisi lyödä uuteen PSVR2:seen edelleen vanha kamera tai joku V3 siitä ja uudet movet tatilla päivitettynä V2 versiona (tai dual sense) + lisätä oculus tyyppinen guardian alueen tuki ja nostaa resoluutiota. Tämä ei ole sitä mitä haluan, mutta kun asiaa mietin, en yllättyisi jos tällainen sieltä putkahtaisi.
 
Samasta lähteestä myös tämä sosiaalisen VR-pelaamisen patentti. Tässä kaksi VR pelaajaa jakaa tulkintani mukaan saman fyysisen että virtuaalisen pelitilan?

This is especially true when HMD users are co-located. For example, two co-located HMD users each within their own VR may wish to share their VR with the other and otherwise interact with one another within the VR environment. That is, there is an opportunity to not only enable co-located users to witness the same VR, but also to allow for the interaction between the avatars of the co-located users within a VR environment. Such inter-personal and “inter-avatar” interaction enhances the VR experience for users and allows content creators to incorporate social and multi-user dimensions into the VR content universe.

VR-Patent-2-tracking-1.jpg






Varmasti löytyy monia tapoja hoitaa pelitilan rajavalvonta. Sonylla se on tuon patentin pohjalta ainakin osin ulkopuolisen kameran käsissä. Ouestilla rajat piirretään ohjaimella ja niiden valvontaan käytetään visiirin omia kameroita.

Pelitilan rajavalvonta on välttämättömyys, tai muuten mennään kirjahyllystä sisään. Nimimerkki: Kokemusta on! :D

Suurin syy patentoida kaikki mahdollinen, on laitevalmistuksen (ohjaimet, kamerat, vr) pitäminen omissa käsissä. Eli toimiakseen Pleikalla, sen pitää olla just se värkki, jonka Sony on patentoinut. Sony voi sitten ottaa provikkaa, kun kolmannen osapuolen laitteet joutuvat hyödyntämään Sonyn patenttia.
 
Pahoin vain pelkään Murdocin tavoin että taaksepäin yhteensopivuus ja kaikki AR/MR jutut saavat tulevan laitteen sivuraiteelle sellaisesta yksinkertaisesta inside-out träkkäävästä ja pelejä (mielellään langattomasti) striimaavasta laitteesta kunnon ohjaimilla.

Patenttien puolella tuo unelma yhä elää. Ulkopuolista kameraa on näkynyt kaiken aikaa, sekä johdotonta inside-out visiiriä.

Lopullinen kuluttajatuote on kenties hybridi. Otetaan hyödyt molemmista. Hauskat VR/AR-pelivideot, sosiaalisuus, tilassa liikkuminen ja ne uudet ohjaimet.
 
Virallinen PlayStation 5 sivu on päivittynyt.

Salamannopea
Räätälöity prosessori, grafiikkasuoritin ja I/O-integroitu SSD-asema asettavat PlayStation-konsolille aivan uudet standardit.

Mahtavia pelejä
Nauti upeasta grafiikasta ja koe uudet PS5™-ominaisuudet.

Sukella keskelle toimintaa
Kosketuspalaute, mukautuvat liipaisimet ja 3D-äänitekniikka vievät lähemmäs pelien tunnelmaa.

 
Virallinen PlayStation 5 sivu on päivittynyt.

Salamannopea
Räätälöity prosessori, grafiikkasuoritin ja I/O-integroitu SSD-asema asettavat PlayStation-konsolille aivan uudet standardit.

Mahtavia pelejä
Nauti upeasta grafiikasta ja koe uudet PS5™-ominaisuudet.

Sukella keskelle toimintaa
Kosketuspalaute, mukautuvat liipaisimet ja 3D-äänitekniikka vievät lähemmäs pelien tunnelmaa.

Tulee kyllä aika huikea kesä pleikkarin omistaville. Kaksi huippuluokan peliä first party studioilta kuukauden sisään. Sitten ensi kuun alkuun on huhuttu kunnon näytöstä siitä miltä pelit näyttää PS5:llä. Huhujen mukaan hieman karsittiin tuota näytettävien pelien määrää niiden osalta jotka eivät olleet puhdasta gameplayta. Varmaan vaikutti tuo haloo mikä nousi kilpailijan showssa esitetystä materiaalista.
 
Olis jo iha hyvä alkaa saamaan kunnolla tietoa konsolista ja pelikuvaa peleistä. Itsellä ei ole mitää hypeä vielä päällä, ei mitään syytä miksi hankkia konsolia julkaisussa. Pelit on kuitenki pitkälle ens vuotee multiplattareita yli konsolisukupolven.
 
Hienoa, että viimein PS5:sta aletaan kuulemaan jotakin. Yllättävän hiljaista meteliä Sony on pitänyt uuden Playstationin suhteen, koska esimerkiksi Playstation 4:n esittely aloitettiin hyvissä ajoin alkuvuodesta. Noh, parempi myöhään kuin ei koskaan. Innolla odotan, että mitä kaikkea Sonylla on näytettävää.
 
Hienoa, että viimein PS5:sta aletaan kuulemaan jotakin. Yllättävän hiljaista meteliä Sony on pitänyt uuden Playstationin suhteen, koska esimerkiksi Playstation 4:n esittely aloitettiin hyvissä ajoin alkuvuodesta. Noh, parempi myöhään kuin ei koskaan. Innolla odotan, että mitä kaikkea Sonylla on näytettävää.
Itse asiassa PS5 on kerrottu ja näytetty paljon enemmän kuin PS4 aikanaan poislukien varsinainen gameplay. Olemme tietäneet PS5 ominaisuuksista jo vuoden tai pari, kun taas koko PS4:n olemassaolon paljastus ja markkinoille tuonti tapahtui vuoden sisällä. Itse konsolinkin ulkonäkö paljastettiin vasta kesäkuussa E3-messuilla, joten ei tässä nyt juurikaan aikaisemmasta ole poikettu.

Taitaa ihmisiä hämärtää vain se fakta, että Microsoft on esitellyt tähän mennessä enemmän omaa konsoliaan ja Sony taas kokee paremmaksi julkistaa loput tiedot konsolistaan lähempänä julkaisua, vähän niinkuin Apple tuotteidensa kanssa.
 
Yllättävän hiljaista meteliä Sony on pitänyt uuden Playstationin suhteen, koska esimerkiksi Playstation 4:n esittely aloitettiin hyvissä ajoin alkuvuodesta.

Tämän PS5 kohdalla esittely aloitettiin jo reilu vuosi sitten Mark Cernyn haastattelulla Wired-lehdessä. Tekninen tiedonanto tuli maaliskuussa samalta herralta. Se mikä tässä on jäänyt nyt pimentoon on aito pelikuva, konsolin ulkonäkö ja kunnon show Amerikan malliin. Lisäksi vielä hinta, joka viime kerralla paljastettiin E3 kesäkuun alussa. Suurinpiirtein ollaan aikataulussa. Seuraavaksi näemme pelikuvaa ehkä jo ensi viikolla. Hinta ja konsolin ulkonäkö todennäköisesti myöhemmin kesällä.

 
Viimeksi muokattu:
Sony on julkistanut toissapäivänä patentin ohjaimelle ja langattomalle laturille, joka telakoituu virtayksiköstä mukaan. Ohjaimen takana myös napit X ja O, kuten myös laturissa.

A wireless charging adapter that can snap onto a computer game controller can be inductively coupled to a charging base to wirelessly recharge a battery in the controller. The adapter also can include keys that mirror keys on the controller so that a gamer can remove the adapter with controller from the charging base, keep the adapter on the controller, and use both the controller keys and adapter keys to control a computer game.

EZEAr49WsAEPO53.jpg

EZEArzPXsAAboH-


 
Jotenkin hirveän vaikeaa uskoa, että ensi viikolla olis joku PS5-esittelytapahtuma. Eikö Sonyn olis ollu järkevä rummuttaa kyseistä tapahtumaa jo viikkoja etukäteen? Eihän Sony ole vielä mitään kommentoinut näihin myllääviin huhuihin?
 
Ylös Bottom