Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
No ne jotka antaa teille rahaa katsoo.

Samaa mieltä kyllä tästä. Kyllä sillä varmasti iso merkitys on monellekkin pelintekijälle, että lähteekö peliä tekemään VR:lle vai eikö. 3milj voi tuntua isolta määrältä mutta jos tekijän pitää valita yli 80milj potentiaalisen asiakkaan ja 3milj potentiaalisen asiakkaan väliltä, voi jokainen mielessään miettiä kumpi vaihtoehto on turvallisempaa valita, jotta firmalla on mahdollisesti varaa tehdä vielä seuraavakin peli.

Tästä kuitenkin olen samaa mieltä VR-miesten kanssa, että jonkinlaisen bundlen haluaisin nähdä PS5:stä + VR2. Mielummin jopa niin rajusti, että PS5 on ensisijaisesti VR konsoli, jolle voi tehdä vielä myös perinteisiä pelejä. Tässä kuitenkin huolettaa erityisesti se, että tuo tekniikka ei tosiaan ole vielä sillä tasolla, että se olisi hyvä kaikille. Pahoinvointia tulee monella kovalla prosentilla verrattuna normipelaamiseen. Mutta ken tietää vaikka Sony olisi tämän ongelman seuraavalla tuotteella ratkaissut. Tässä yhteennaittamisessa olisi kuitenkin se valtava etu, että nyt pelintekijöiden ei tarvitsisi ottaa samanlaista taloudellista riskiä tehdä pelinsä VR:lle, kun he tietävät, että jokaisella PS5:n omistajalla on myös VR-kakkulat.
 
Samaa mieltä kyllä tästä. Kyllä sillä varmasti iso merkitys on monellekkin pelintekijälle, että lähteekö peliä tekemään VR:lle vai eikö. 3milj voi tuntua isolta määrältä mutta jos tekijän pitää valita yli 80milj potentiaalisen asiakkaan ja 3milj potentiaalisen asiakkaan väliltä, voi jokainen mielessään miettiä kumpi vaihtoehto on turvallisempaa valita, jotta firmalla on mahdollisesti varaa tehdä vielä seuraavakin peli.

Markkinat ovat eri. Perinteisellä puolella budjetit todennäköisesti moninkertaiset verrattuna VR-puoleen. Nyt viimeisimmän killeripelin tehnyt First Contact Entertainment on 19 henkilön yritys. Siitä on noustu alan eturiviin ja PlayStationin virallisiin trailereihin.

Katsovat myös kasvupotenttiaalia, joka VR puolella on ennusteiden mukaan jyrkässä kulmassa ylöspäin. Niille markkinoille ei ilmestytä tyhjästä silloin kun rauta on kuumaa.

VRC-15-chart-Virtual-Reality-Chart-from-Tractica-502x350.jpg
 
Samaa mieltä kyllä tästä. Kyllä sillä varmasti iso merkitys on monellekkin pelintekijälle, että lähteekö peliä tekemään VR:lle vai eikö. 3milj voi tuntua isolta määrältä mutta jos tekijän pitää valita yli 80milj potentiaalisen asiakkaan ja 3milj potentiaalisen asiakkaan väliltä, voi jokainen mielessään miettiä kumpi vaihtoehto on turvallisempaa valita, jotta firmalla on mahdollisesti varaa tehdä vielä seuraavakin peli.
Toisaalta jos sinne kolmen miljoonan markkinaan tunkee sisältöä kourallinen studioita ja lopuista 80 miljoonasta asiakkaasta kilpailee kaikkien isojen lisäksi miljoona pientä, niin voi miettiä, kummassa on helpompi erottautua. Erottautumalla kuitenkin se bisnes tehdään. Sinisen meren strategia jne.
 
Samaa mieltä kyllä tästä. Kyllä sillä varmasti iso merkitys on monellekkin pelintekijälle, että lähteekö peliä tekemään VR:lle vai eikö. 3milj voi tuntua isolta määrältä mutta jos tekijän pitää valita yli 80milj potentiaalisen asiakkaan ja 3milj potentiaalisen asiakkaan väliltä, voi jokainen mielessään miettiä kumpi vaihtoehto on turvallisempaa valita, jotta firmalla on mahdollisesti varaa tehdä vielä seuraavakin peli.

Tästä kuitenkin olen samaa mieltä VR-miesten kanssa, että jonkinlaisen bundlen haluaisin nähdä PS5:stä + VR2. Mielummin jopa niin rajusti, että PS5 on ensisijaisesti VR konsoli, jolle voi tehdä vielä myös perinteisiä pelejä. Tässä kuitenkin huolettaa erityisesti se, että tuo tekniikka ei tosiaan ole vielä sillä tasolla, että se olisi hyvä kaikille. Pahoinvointia tulee monella kovalla prosentilla verrattuna normipelaamiseen. Mutta ken tietää vaikka Sony olisi tämän ongelman seuraavalla tuotteella ratkaissut. Tässä yhteennaittamisessa olisi kuitenkin se valtava etu, että nyt pelintekijöiden ei tarvitsisi ottaa samanlaista taloudellista riskiä tehdä pelinsä VR:lle, kun he tietävät, että jokaisella PS5:n omistajalla on myös VR-kakkulat.

Harmittaa että ollaan laitteiden tehojen puolesta vielä siinä pisteessä, että tähän ei voi olla vielä softaratkaisua. Että kehittäjä vain tekisi pelin. Sitten se toimisi lasit päässä ja ilman.

Nyt jos tekee VRrää joutuu hölliin visuaalisesta annista paljon
 
Nyt jos tekee VRrää joutuu hölliin visuaalisesta annista paljon

Immersion kannalta grafiikkalla ei ole VR:ssä noin isoa roolia. ’Siellä olemisen tunne’ tulee hyvin helposti ja tavalla, mihin ruudulta ei voida koskaan yltää. Konsolit ovat kuitenkin aina budjettikompromissi, max. 499 €.
 
Toisaalta jos sinne kolmen miljoonan markkinaan tunkee sisältöä kourallinen studioita ja lopuista 80 miljoonasta asiakkaasta kilpailee kaikkien isojen lisäksi miljoona pientä, niin voi miettiä, kummassa on helpompi erottautua. Erottautumalla kuitenkin se bisnes tehdään. Sinisen meren strategia jne.

Differointi ei oikein toimi noin, jos tavoitteena on kuitenkin VR-pelaajien osuuden kasvattaminen. Vaikka devaajat olisivat kuinka briljantteja tahansa, mutta jos suuri yleisö ei ole kuullutkaan VR-kehitykseen keskittyneestä studiosta, sillä ei ole minkäänlaista markkinoinnillista vetoa. Edes siitä kolmen miljoonan PSVR-yleisöstä ei yksi peli tavoita kuin murto-osan kerrallaan.

Ja kun vain kourallinen studioita tekee pelejä kohtuullisen rajatulle yleisölle, siitä on useampikin esimerkki (vaikkapa taas ne Kinectin pari eri versiota ja Windows-puhelimet), että kehitetyt pelit ovat yleisesti sisällöltään varsin laiskoja.
 
Differointi ei oikein toimi noin, jos tavoitteena on kuitenkin VR-pelaajien osuuden kasvattaminen. Vaikka devaajat olisivat kuinka briljantteja tahansa, mutta jos suuri yleisö ei ole kuullutkaan VR-kehitykseen keskittyneestä studiosta, sillä ei ole minkäänlaista markkinoinnillista vetoa.
No jos nyt ajattelee tämän hetken kuuminta VR-peliä, eli Firewallia, niin en usko First Contactin tavoitteena olleen VR-pelaajien määrän kasvattaminen, vaan nimenomaan mahdollisimman kovan attach raten saavuttaminen. Sonyn tarjoama markkinointiapu varmasti on perusteltu vähintään puoliksi tuolla laitekannan kasvattamisella, mutta FCE:n uskoisin juurikin tähdänneen melko mainstream-tuotteella melko neitseelliseen markkinaan. Kolmen miljoonan pelaajan yleisö on kipeästi janonnut tällaista peliä, ja ensimmäinen onnistuja saa nyt putsata pöydän.
 
No jos nyt ajattelee tämän hetken kuuminta VR-peliä, eli Firewallia, niin en usko First Contactin tavoitteena olleen VR-pelaajien määrän kasvattaminen, vaan nimenomaan mahdollisimman kovan attach raten saavuttaminen. Sonyn tarjoama markkinointiapu varmasti on perusteltu vähintään puoliksi tuolla laitekannan kasvattamisella, mutta FCE:n uskoisin juurikin tähdänneen melko mainstream-tuotteella melko neitseelliseen markkinaan. Kolmen miljoonan pelaajan yleisö on kipeästi janonnut tällaista peliä, ja ensimmäinen onnistuja saa nyt putsata pöydän.

En ole ikinä edes kuullu koko pelistä. Tosi hyvin markkinoitu.
 
Menkää nyt muualle trollaamaan. Tämä on PS5 -ketju

Ihan aiheesta täällä minusta puhutaan eikä kukaan ole mitään trollannut. Kyllä PSVR2 keskustelu kuuluu minusta vahvasti myös PS5 -ketjuun vielä tässä vaiheessa, kun ei tiedetä kummastakaan mitään varmaa.
 
Kukaan ei tule pelkästään VR pelejä pelaamaan kun monia ongelmia ei saada lähitulevaisuudessa ratkaistua.

Mä pelaan jo nyt lähes pelkästään PSVR-pelejä, poikkeuksina viimeisen vuoden ajalta muutama PS Plus-peli. Useimmiten nekin jäävät nykyään jo kokeilemattakin, kun aikaa on rajallisesti ja VR:llä on hyvää tarjontaa. Juu, ei PSVR ole täydellinen, ja tulevia kehityskohteita on helppo nähdä - mutta on se vaan todella käyttökelpoinen ja on vienyt pelaamisen ihan toiselle tasolle.

Tiedän, että olen yksi onnekkaista - mua eivät VR-pahoinvointiongelmat tunnu koskevan millään tavalla. Otan kaikista peleistä saman tien kaikki helpotukset pois, ja pelaan vapaalla liikkumisella ja kääntymisellä sellaisetkin pelit kuin Robinson. Ehkä tää on universumin tapa hyvittää mulle se, että tasapainoaisti ei enää diggaa tietyistä huvipuistolaitteista.

PS5:n osalta todellakin toivon että VR-kehitys jatkuu ja että kriittinen massa, jossa VR on jokapäiväistä mainstreamia, saavutettaisiin mahdollisimman pian. Mä näen, että PS4:n kohdalla PSVR on ollut nimenomaan se konsolisukupolven varsinainen kehitysaskel. Ja ihan valtava sellainen. PS käytti cd:tä, PS2 oli jo dvd-toistonsa kanssa kodin viihdekeskus, PS3:n kohdalla levyformaatiksi tuli br ja netti tuli isommassa mittakaavassa. PS4:llä sitten VR. Vai onko tässä konsolisukupolvessa tapahtunut jotain muuta erityisen mullistavaa jonka mä olen vaan missannut?
 
Et ole missannut mitään oleellista. PlayStation VR on parasta mitä tämä sukupolvi on tarjonnut. Saanut pikkupojan heräämään pitkänlinjan pelaajassa, joka ihmettelee uutta tuntematonta. Pitää harrastuksen tuoreena.
 
Nyt kun Oculus on lähtenyt hyvinkin aggressiiviseen kampanjaan tuodakseen VR:n kaiken kansan huviksi (Suomen hinnat lähtevät runsaasta 200€), saa Sony olla aika tarkkana PSVR2:n hinnoittelun ja ominaisuuksien kanssa.
 
Kyllä näkisin että psvr(2) painii enemmänkin samassa sarjassa Oculus Riftin ja Viven yms kanssa kuin noiden mobiili-Oculusten. Niihin verrattuna nyt hinta ja ominaisuudet on kai ihan suht linjassaan edelleen.
 
Ylös Bottom