Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
PS4 pystyy tuohon. PS3:kin pystyy tuohon. Kyse on vain siitä, haluaako kehittäjä suunnitella pelin tuollaiselle resoluutiolle ja virkistystaajuudelle.
Ja tämä juuri se ongelma onkin. Isolle massalle myy grafiikka, joten esim Rockstarin tuotos tulee olemaan jälleen graafisesti upeampi ja yksityiskohtaisempi, mutta pyörimään edelleen 20-30fps.
Ihan sama siis vaikka tehot ois mitkä.
 
Tietokoneelle vasta äskettäin lanseeratun RTX-näytönohjaimien reaaliaikainen säteenseuranta tulossa myös Playstation 5:lle?

Gran Turismoa kehittävä Polyphony on kertonut kehittävänsä uutta pelimoottoria, joka tukisi myös reaaliaikaista säteenseurantaa. Uutta moottoria käytetään todennäköisesti jo seuraavassa Gran Turismossa,

Reaaliaikainen säteenseuranta tekee pelien valaistusefekteistä paljon realistisempia. Tähän saakka teknologiaa ovat tukeneet vain Nvidian syksyllä julkistamat RTX-sarjan näytönohjaimet ja nekin vain melko harvalukuisissa peleissä.
Polyphony on kuitenkin paljastanut SIGGRAPH 2018 -tapahtumassa näytetyssä presentaatiossa, että se aikoo tuoda reaaliaikaisen säteenseurannan myös konsoleille osana uutta pelimoottoriaan. Pelimoottorin kehitys on kuitenkin vielä pahasti kesken ja sitä hyödyntävä Gran Turismo nähdäänkin todennäköisesti vasta PlayStation 5:llä.




Lähde: https://muropaketti.com/pelit/seura...hdaan-todennakoisesti-vasta-playstation-5lla/
 
Tietokoneelle vasta äskettäin lanseeratun RTX-näytönohjaimien reaaliaikainen säteenseuranta tulossa myös Playstation 5:lle?
Tämä olisi hieno juttu, mutta eikös konsoli maksaisi silloin maltaita? Jos katsoo noita Nvidian RTX-näyttiksiä, niin niistähän saa pulittaa sen kuuluisan tonnin setelin verran rahaa.
 
Tämä olisi hieno juttu, mutta eikös konsoli maksaisi silloin maltaita? Jos katsoo noita Nvidian RTX-näyttiksiä, niin niistähän saa pulittaa sen kuuluisan tonnin setelin verran rahaa.

Näytönohjaimien hintoja nostaa kysyntä, joka krypto-valuuttojen louhijat pitävät korkeina. Tämä on tilanne tänään. Siinä vaiheessa kun NVIDIA aloittaa toimitukset Sonyn konsoleille, on tilanne arvatenkin toinen. Eikä kyseessä ole välttämättä edes samat piirisarjat kuin tietokoneilla. Joku pleikkarille suunniteltu oma yhdistelmä?
 
Näytönohjaimien hintoja nostaa kysyntä, joka krypto-valuuttojen louhijat pitävät korkeina. Tämä on tilanne tänään. Siinä vaiheessa kun NVIDIA aloittaa toimitukset Sonyn konsoleille, on tilanne arvatenkin toinen. Eikä kyseessä ole välttämättä edes samat piirisarjat kuin tietokoneilla. Joku pleikkarille suunniteltu oma yhdistelmä?
Kunhan Sony (tai Microsoft) ei lähde tämmöisten "turhien" silmäkarkkien perässä kehittämään konsolia, vaan teho laitettaisiin viimein ruudunpäivitysnopeuden parantamiseen. Seuraavassa sukupolvessa on pakko saada konsoleilla jo sulava 60fps ainakin valtaosaan peleistä, eikä se saa kyykätä valosäde-efektien takia vaikka ne ovatkin näyttävän näköisiä. Toki jos potkua riittää ja laitteen hinta pysyy silti kohtuullisena niin tämmöinen grafiikan kehitys on tervetullutta.
 
Kunhan Sony (tai Microsoft) ei lähde tämmöisten "turhien" silmäkarkkien perässä kehittämään konsolia, vaan teho laitettaisiin viimein ruudunpäivitysnopeuden parantamiseen. Seuraavassa sukupolvessa on pakko saada konsoleilla jo sulava 60fps ainakin valtaosaan peleistä, eikä se saa kyykätä valosäde-efektien takia vaikka ne ovatkin näyttävän näköisiä. Toki jos potkua riittää ja laitteen hinta pysyy silti kohtuullisena niin tämmöinen grafiikan kehitys on tervetullutta.

Samaa mieltä. Itsellekin riittäisi seuraavassa sukupolvessa FullHD ja 60 fps. 4k voi sitten olla 30+ fps ilman lukituksia.
 
Kunhan Sony (tai Microsoft) ei lähde tämmöisten "turhien" silmäkarkkien perässä kehittämään konsolia, vaan teho laitettaisiin viimein ruudunpäivitysnopeuden parantamiseen. Seuraavassa sukupolvessa on pakko saada konsoleilla jo sulava 60fps ainakin valtaosaan peleistä, eikä se saa kyykätä valosäde-efektien takia vaikka ne ovatkin näyttävän näköisiä. Toki jos potkua riittää ja laitteen hinta pysyy silti kohtuullisena niin tämmöinen grafiikan kehitys on tervetullutta.
Epäilen tämän toiveen toteutumista, kun katsoo millä rintamalla Sony menee yksinoikeuksiensa kanssa. Tarinavetoista kolmannenpersoonan elokuvallista toimintaa, siihen "riittää" 30fps ja nämä myydään silmäkarkilla asiakkaille.
 
Vois olettaa että PS5 rauta pystyy tuottamaan tarvittavan silmäkarkin 60fps.
Toisaalta jos ruvetaan puhumaan natiivista 4K ja ultra RTX niin voi jäädä haaveeksi.

Vaikka itsekkin olen 60fps perään huudellut niin kyllä se noissa kolmannenpersoonan 1 peleissä menee, se on vaan tottumiskysymys lopulta.
Mutta kyllä PS5 rauta varmaankin mahdollistaa huomattavasti helpommin 2 eri tilaa, grafiikka ja fps, nykyisellään tehot ei tahdo riittää lukittuun 60fps.
 
Viimeksi muokattu:
Epäilen tämän toiveen toteutumista, kun katsoo millä rintamalla Sony menee yksinoikeuksiensa kanssa. Tarinavetoista kolmannenpersoonan elokuvallista toimintaa, siihen "riittää" 30fps ja nämä myydään silmäkarkilla asiakkaille.
Totta, ja kyllähän 30fps on aina pelattava ollut. Mutta sulavuutta toivottiin jo kun PS4 ja Xbox One julkaistiin, eikä sitä saatu. Nyt olisi jo aika siirtyä konsoleillakin eteen päin sillä saralla.

Mutta pointti oli siis se että tuo Ray Tracing vaatii käsittääkseni melkoisen tehokasta rautaa, nätit pelit 20-30fps taas seuraavat 8 vuotta?
 
Konsolit ovat aina kompromissi. Uuden sukupolven kohdalla grafiikan täytyy kuitenkin olla erityisen näyttävää. Omin silmin täytyy edistys voida nähdä. Ei ne pienellä präntätyt speksit herätä samalla tavalla ostopäätöstä harkitsemaan.

Näin on menty tähän asti. Muutosta voi olla ilmassa. Se säväytys saattaa olla esimerkiksi virtuaalitodellisuus. Seuraavan sukupolven VR-lasit. Siellä mennään ruudunpäivitys edellä. Molemmille silmille minimi 90 ruutua sekunnissa. Viimeksi viikonloppuna pelissä kuultua: ”en osta muita kuin VR-pelejä”.
 
Näin äkkiseltään en näe mitä lisäarvoa reaaliaikainen säteenseuranta toisi GT-sarjalle. Toki tämä tulee henkilöltä jonka kiinnostus autopornoa ja -pelejä kohtaan on muutoinkin luokkaa: 0.

Mitä tulee PS5:n spekseihin, niin tuokin on vähän sellainen asia mistä en jaksa enää innostua. Tämän sukupolven peleistä ainoastaan yksi peli on aiheuttanut WAU efektin ja se oli The Order: 1886. Tämän jälkeen on tullut tahkottua läpi liuta paremman näköisiä julkaisuja, mutta tästä huolimatta esim. Sony Santa Monican, Naughty Dogin ja Guerrilla Gamesin henkseleiden paukuttelut eivät ole tehneet erityisen suurta vaikutusta. Tietty GoW ym. ovat visuaalisesti vaikuttavan näköisiä, mutta oma pelikokemus ei muuttunut yhtään sen paremmaksi, vaikka sain elämäni ensimmäistä kertaa tarkastella Kratosin ihohuokosia.
 
Voi olla että tekevät uudesta pelimoottorista "futureproofin" eli voi sitten helpommin hyödyntää tulevaisuudessa jos rauta sen suo.

Nythän vain nVidialla on tuo RTX, ja PS5 on AMDn raudalla. Sama uuden XBoxin kanssa.
 
Täällä oli aiemmin puhetta pitäisikö PS5:n olla digi only. PS Universe tarttuu aiheeseen.
Will PS5 Support Cartridges, A Disc Drive Or Digital Downloads Only? -psu.com

Switch tyylinen moduuli - Maksaa liikaa. Nintendolla on ollut tuotanto ongelmia 64 Gt moduulin kanssa.
Pelkkä digi - Maailmalla internet yhteydet ovat kuraa. Kauppoja ei ehkä kiinnosta ottaa matalan katteen pelikonsoleita myyntiin jos eivät voi myydä pelejä.
Blu-ray - Nyt on tullut markkinoille nelikerroksinen blu-ray, johon mahtuu 128Gt dataa. Ehkä tämä?
 
Täällä oli aiemmin puhetta pitäisikö PS5:n olla digi only. PS Universe tarttuu aiheeseen.
Will PS5 Support Cartridges, A Disc Drive Or Digital Downloads Only? -psu.com

Switch tyylinen moduuli - Maksaa liikaa. Nintendolla on ollut tuotanto ongelmia 64 Gt moduulin kanssa.
Pelkkä digi - Maailmalla internet yhteydet ovat kuraa. Kauppoja ei ehkä kiinnosta ottaa matalan katteen pelikonsoleita myyntiin jos eivät voi myydä pelejä.
Blu-ray - Nyt on tullut markkinoille nelikerroksinen blu-ray, johon mahtuu 128Gt dataa. Ehkä tämä?
Ellei sitten tuoda markkinoille kahta mallia, toinen levyasemalla ja toinen ilman. Digi only -konsolille halvempi hinta tietenkin.
 
Ellei sitten tuoda markkinoille kahta mallia, toinen levyasemalla ja toinen ilman. Digi only -konsolille halvempi hinta tietenkin.

Digiversio konsolista selkeästi alemmalla hinnalla kuin levyversiollinen. Muuten samat rojut. Sisäänheittohintaan.

Sopisi täydelliseksi pariksi PSVR2:lle.
 
Digiversio konsolista selkeästi alemmalla hinnalla kuin levyversiollinen. Muuten samat rojut. Sisäänheittohintaan.
Tämä kiinnostaisi ainakin mua, mutta noita digipelien hintoja pitäisi myös vähän tarkistella, kun nyt ovat 10-20€ kalliimpia ja vähän pelottaa, että pelien hinnat vain nousevat jatkossa.
 
Miten fyysiset pelit kallistaa digipelejä mielestäsi? Itse en saa ajatuksesta kiinni kommentin takana.

Mietin ihan samaa. Kyllähän se on niin, että jos niitä pelejä saa vain yhdestä paikasta, esim. Nisun ajatusmaailmassa vain Pleikkarin kauppapaikalta, niin silloinhan kyseessä on monopoli ja kauppapaikan ylläpitäjä voi hinnoitella pelinsä juuri niin kalliiksi kuin haluaa. Nyt on digin lisäksi olemassa onneksi myös fyysiset versiot, joita myyvät lukemattomat eri kaupat. Julkaisussa hinnat ovat käytännössä samat, mutta eri liikkeet tarjoavat erilaisia alennuksia eri tuotteista, joka käytännössä tarkoittaa, että pelienkin kohdalla on hintakilpailua. Kaupassa X peli voi olla, ja usein vähän julkaisun jälkeen onkin, halvempi kuin kaupassa Y. Tämä ehkäisee hintojen nousua hintakilpailun kautta ja on suoraan hyödyllistä kuluttajalle.

Vastaavasti en muista kaupan alalta nähneeni tilannetta, jossa monopoli olisi laskenut hintoja mihinkään monopolia edeltäneeltä tasolta. Kyllä se monopoli vaan muuttaa hintaa ylöspäin, jos johonkin suuntaan hinta muuttuu.
 
Mietin ihan samaa. Kyllähän se on niin, että jos niitä pelejä saa vain yhdestä paikasta, esim. Nisun ajatusmaailmassa vain Pleikkarin kauppapaikalta, niin silloinhan kyseessä on monopoli ja kauppapaikan ylläpitäjä voi hinnoitella pelinsä juuri niin kalliiksi kuin haluaa. Nyt on digin lisäksi olemassa onneksi myös fyysiset versiot, joita myyvät lukemattomat eri kaupat. Julkaisussa hinnat ovat käytännössä samat, mutta eri liikkeet tarjoavat erilaisia alennuksia eri tuotteista, joka käytännössä tarkoittaa, että pelienkin kohdalla on hintakilpailua. Kaupassa X peli voi olla, ja usein vähän julkaisun jälkeen onkin, halvempi kuin kaupassa Y. Tämä ehkäisee hintojen nousua hintakilpailun kautta ja on suoraan hyödyllistä kuluttajalle.

Vastaavasti en muista kaupan alalta nähneeni tilannetta, jossa monopoli olisi laskenut hintoja mihinkään monopolia edeltäneeltä tasolta. Kyllä se monopoli vaan muuttaa hintaa ylöspäin, jos johonkin suuntaan hinta muuttuu.
Tässä hyvin selostettu tilanne tämän hetken tilanteesta, siksi haluankin kuulla Nispullan pointin kommenttinsa takana.
 
Ylös Bottom