Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Edellisen viestin jutusta poimittua. Tämä on juuri se tekijä joka tässä sukupolven vaihdoksessa voi olla vahvasti läsnä. Ulkoisesti ei peleissä selkeää eroa ole havaittavissa, millä myyt konsolin? Tähän helposti päälle puettava, kenties jopa piuhaton VR olisi loistava työkalu kertomaan mitä uutta on luvassa

Sword of the Necromancer -peliä työstäneen Victor Pedrenon mukaan nykyään graafiset hyppäykset eivät ole yhtä dramaattisia kuin esimerkiksi silloin, kun PlayStation 2:sta hypättiin PlayStation 3:een.

”Kehitykselle on totta kai vielä tilaa, mutta suuri osa siitä tulee suunnittelua koskevasta perspektiivistä eikä vain tehojen lisäyksestä”, Pedreno totesi Gamingboltille. Käytännössä Pedreno tarkoittaa, että uusien konsoleiden tuoma teho mahdollistaa entistä laajemmat pelimaailmat ja nopeammat latausajat, vaikka graafinen hyppäys eteenpäin ei olisikaan aivan järisyttävä.
 
Aika lähelle fotorealistisuutta päästiin jo Death Strandingissa, Unchartedissa, God of Warissa ja Xbox/PC puolelta Gearsissa ja RDR2, joten ei tuo nyt ihmekään ole jos graafisesti ei enää niin suuria eroja nähdä nykyisen genin ja seuraavan genin välillä jos ihan puhtaasti screenshot-tasolta asiaa tarkastelee.

Mutta vaikka tietyt asiat on jo saatu lähelle täydellisyyttä, aina on varaa parantaa esimerkiksi FPS:n suhteen konsoleilla ja muutenkin ray tracingin myötä valaistukset peleissä tulee näyttämään paljon paremmalta kuin tässä genissä. Kaikki näyttää paremmalta kunnon valaistuksessa. Ja eipä unohdeta uusia haptisia kontrollereita ja 3D-audiota jotka itsessään lisäävät pelien immersiivisyyttä paljolti.

Itselleni tärkein asia ensi genissä tulee olemaan 60fps vakiona peleissä, mutta tämän lisäksi odotan innolla kuinka paljon fiksummin ja immersiivisemmin pelien tekoälyt saadaan käyttäytymään ja kuinka paljon PS5 pystyy ottamaan tehoja irti sen uudesta tehokkaasta SSD:stä. Latausaikojen pieneminen on jees, mutta itseäni kiinnostaa enemmän kuinka paljon vauhdikkaammin esimerkiksi Spidermanilla pääsee web slingailemaan nyt, kun peli ei itsessään enää hidasta hahmoa jotta kaikki tekstuurit kerkeävät latautua ruudulle. Toivottavasti peleissä pääsee tulevaisuudessa liikkumaan nopeammin ja sulavammin kuin ennen joka täten lisää peliin pientä skill cappia ylläpitää tätä vauhtia ja täten gameplaysta tulee entistä tyydyttävämmän tuntuista.
 
Grafiikat on jo saavuttaneet sellaisen rajan ettei niitä tarvitsekkaan juuri parantaa, fysiikat, animaatiot ja isommat ja täydemmät sekä elävemmät maailmat ovat paljon tärkeämpiä.

Tällä kertaa se loikka voi tapahtua VR-lasien kautta? Siellä kasvaneet tehot näkyvät ensisilmäyksellä. Muuten supernopea SSD voi muuttaa pelaamista lopulta enemmän, kun jatkuvasti etenevässä pelissä ei tarvita hidastavia pullonkauloja antamaan aikaa lataamiselle. Iso osa pelaajista jatkaa edelleen 1080p televisioilla, jää se 4K vielä odottamaan vuoroaan.

Edellisen sivun videosta, on fani piirtänyt kuvan pöydällä olevasta "PS5 kehitysyksiköstä". Otetaan vielä fantasiana.

l1225-playstation-2-slim-93100.png
 
Tällä kertaa se loikka voi tapahtua VR-lasien kautta? Siellä kasvaneet tehot näkyvät ensisilmäyksellä. Muuten supernopea SSD voi muuttaa pelaamista lopulta enemmän, kun jatkuvasti etenevässä pelissä ei tarvita hidastavia pullonkauloja antamaan aikaa lataamiselle. Iso osa pelaajista jatkaa edelleen 1080p televisioilla, jää se 4K vielä odottamaan vuoroaan.

Edellisen sivun videosta, on fani piirtänyt kuvan pöydällä olevasta "PS5 kehitysyksiköstä". Otetaan vielä fantasiana.

l1225-playstation-2-slim-93100.png
Tuohan on viimeisin PS2:nen. :)
 
Kyllä. Fantasiaa. Ilmeisen feikkivideon tekijä luvannut kertoa lähiaikoina miten sen teki. Selkeästi paras mitä tähän mennessä tullut vastaan.
Siis luvannut kertoa lähiaikoina miten photoshopannut PS2:sta PS5:n kehitysyksikön fantasiakuvan? Vai mitä kerrotaan, putosin kärryiltä?
 
Olisiko jo syytä olla laittamatta tähän ketjuun näitä fanien tekemiä kuvia PS5:stä, koska ei heilläkään ole mitään hajua miltä tuo konsoli oikeasti tulee näyttämään.

Vähän samaa mieltä, että tommoset päivänselvät vois kyllä jättää omaan arvoonsa. Ainakin niitä on ihan turha laittaa saatetekstillä "Tässäkö uusi PS5!?" Menee vähän Seiskan tasoiseksi materiaaliksi. Mutta tokihan sitä voi laittaa noita fanien luomuksiakin ihan sillä ajatuksella, että upea luomus vaikka ei aito olekkaan. Monesti noissa faniluomuksissa on paljon hienompiakin tekeleitä, kun se lopullinen tuote sitten onkaan. :)
 
Mutta tokihan sitä voi laittaa noita fanien luomuksiakin ihan sillä ajatuksella, että upea luomus vaikka ei aito olekkaan. Monesti noissa faniluomuksissa on paljon hienompiakin tekeleitä, kun se lopullinen tuote sitten onkaan. :)

Tämä on juuri herkullisinta aikaa, kun fanien toiveet ja näkemykset liihoittelevat vielä vapaana. Maailmalta löytyy jos jonkinlaista fanikuvaa ja videoita, täällä vain murto-osa, lähinnä sieltä parhaimmasta päästä.
 
Vähän samaa mieltä, että tommoset päivänselvät vois kyllä jättää omaan arvoonsa. Ainakin niitä on ihan turha laittaa saatetekstillä "Tässäkö uusi PS5!?" Menee vähän Seiskan tasoiseksi materiaaliksi. Mutta tokihan sitä voi laittaa noita fanien luomuksiakin ihan sillä ajatuksella, että upea luomus vaikka ei aito olekkaan. Monesti noissa faniluomuksissa on paljon hienompiakin tekeleitä, kun se lopullinen tuote sitten onkaan. :)
Mä ihmettelen edelleen tuota edellisellä sivulla olevaa IBM mainframea, että miten se liittyy PS5:seen, kun siinä ei mitään selitystä ollut, niin taitaa olla ihan vain randomisti googlesta napattu kuva ilman mitään muuta tarkoitusta..
 
Sonyn kehittämä 3D Reality Audio on voittanut hifistelijöiltä CES:n parhaimman tuotteen palkinnon. Tuki on tulossa myös PS5:lle?

Sony’s 360 reality audio is an object-based audio format (like Atmos of DTS:X) but for music. The company has demoed it in the past, but now the format is beyond the conceptual stage with streaming support from Tidal, Deezer and Nugs.net. You can use it with any headphones.

Sony also demoed the technology working with a soundbar as well as with a “reference” (i.e. CES 2020 prototype) standalone speaker. Any way you listen, the idea is you get 3D envelopment, for a better listening experience.

With headphones, the technology “personalizes” the effect to the shape of your ears. Three quick selfies is all it takes to map you ears to work with 360 Reality Audio. With a speaker system you don’t need any sort of profile to enjoy an expansive soundfield, even when playing music from a single speaker (which Sony demoed).



Sony-360-Speaker.jpg


Lähde: https://www.avsforum.com/wordpress/sony-360-reality-audio-ces-2020/
 
Grafiikat on jo saavuttaneet sellaisen rajan ettei niitä tarvitsekkaan juuri parantaa, fysiikat, animaatiot ja isommat ja täydemmät sekä elävemmät maailmat ovat paljon tärkeämpiä.
Jep ja teköäly myös tärkeä laitteen resursseja vievä asia.

Toki tällä hetkellä tehojen puutteen takia grafiikan suhteen on paljon kikkailuja konsoleilla ja koitetaan säästää kaikessa mahdollisessa mitä pelaaja ei huomaisi. On se sitten vaikkapa nuotion/soihdun tuli joka on tehty todella matalla resolla ja fps:llä (esim. Odyssey, RDR2) tai urheilupelien grafiikan tason laskeminen kauko kamerasta.

Nykyään, kun ihmisillä on isoja televisiota ja grafiikan taso yleisesti noussut korkealle tasolle niin optimoinnin tuoman kikkailun voi huomata entistä helpommin. Joten siinä mielessä graafikan tason toivoisi nousevan parempien yksityiskohtien myötä, vaikka pelit perusnäyttäviä ovatkin jo nykylaitellakin.
 
Tätähän on aiemminkin pleikkarilla nähty kun Yhdysvalloissa PS3 julkaistiin 20/60 GB -versioina.
PS3 on täydellinen esimerkki miten konsolijulkaisua ei pidä tehdä (vaikka itse raahasin masiinan julkaisussa kotiin opintolainalla).

PS4 meni katosta läpi nimenomaan yksinkertaisen viestinsä ansiosta ja oli vielä hyvin hinnoiteltu. Nyt jos palataan tähän ”kahden keihäänkärjen” taktiikkaan, niin halvempaa ei kukaan halua ostaa kun on olemassa parempikin ja se kalliimpi on sitten liian kallis pelilaitteeksi ja sen hinnanlaskua jäädään odottamaan.

En usko, että ovat Sonylla näin tyhmiä, mutta toisaalta joka johtajasukupolven pitää tehdä omat virheensä.
 
Ylös Bottom