Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Ollut tapetilla kaiken aikaa, jo sieltä vuoden takaisesta Wiredin haastattelusta lähtien.

At the moment, Sony won’t cop to exact details about the SSD—who makes it, whether it utilizes the new PCIe 4.0 standard—but Cerny claims that it has a raw bandwidth higher than any SSD available for PCs. That’s not all. “The raw read speed is important,“ Cerny says, “but so are the details of the I/O [input-output] mechanisms and the software stack that we put on top of them.

Niin. Ehkä NYKYPÄIVÄN PC-laitteisiin. Katotaan tilanne loppuvuodesta. Esim. DLSS 2.0 muutti pelin aika totaalisesti. 8fps 4k onkin nyt 45 fps 4k. Siinä on melkoinen ihme. Ihan softalla.
 
Niin. Ehkä NYKYPÄIVÄN PC-laitteisiin. Katotaan tilanne loppuvuodesta. Esim. DLSS 2.0 muutti pelin aika totaalisesti. 8fps 4k onkin nyt 45 fps 4k. Siinä on melkoinen ihme. Ihan softalla.

Kyllä. Tärkeää on huomata PS5 sisältävän teknologiaa johon edes uusimmat tietokoneet eivät ole vielä yltäneet. Tehoja saadaan myöhemmin päivitettyä, tällaisia perustavaa laatua olevia teknisiä ratkaisuja harvemmin.
 
Kyllä. Tärkeää on huomata PS5 sisältävän teknologiaa johon edes uusimmat tietokoneet eivät ole vielä yltäneet. Tehoja saadaan myöhemmin päivitettyä, tällaisia perustavaa laatua olevia teknisiä ratkaisuja harvemmin.

Mihin tämäkin perustuu? Yhtä lailla Xbox Series X Pro -konsoliin voi lisätä paremman SSD:n, mikäli siihen nähdään tarvetta. En usko, että SSD tulee merkittävästi vaikuttamaan ensi sukupolven peleihin - varsinkaan multiplättäreiden kohdalla. Sen sijaan uskon, että tulevaisuudessakin ihmisiä kiinnostaa enemmän peleissä grafiikat ja ruudunpäivitysnopeus, kuin latausnopeudet (jos oletetaan, että PS5:n SSD kykenee lyhentämään ainoastaan multiplättäreiden latausaikoja). Kyllä varmasti SSD:lla voi rakentaa yksityiskohtaisempia maailmoja, mutta tämä onnistuu varmasti molemmilla konsoleilla.
 
En usko, että SSD tulee merkittävästi vaikuttamaan ensi sukupolven peleihin - varsinkaan multiplättäreiden kohdalla.

Itse taas uskon PS5:n supernopean SSD:n vaikuttavan peleistä aina konsolin yleiseen käyttäjäkokemukseen saakka. Se missä tuskin tapahtuu sukupolven aikana muutosta on 12-kanavainen ohjain SSD:lle, joka juuri tekee osaltaan siitä niin nopean kuin se on 5,5-9 GB/s. Pelintekijät pystyvät luomaan suurempia maailmoja ilman lataustaukoja, isosta pieneen mennään ilman grafiikan tekstuurien popuppia. Lisäksi on tuossa muutakin kuten tuo AMD Smartshift, jossa keskeisimmät prosessorit CPU-GPU voivat tukea toisiaan tarpeen mukaan.

Konsolin pääsuunnittelijan Mark Cernyn mukaan supernopea SSD on se tämän konsolisukupolven "juttu". Näkyvin ero entiseen.
 
Viimeksi muokattu:
(1)Itse taas uskon PS5:n supernopean SSD:n vaikuttavan peleistä aina konsolin yleiseen käyttäjäkokemukseen saakka. Se missä tuskin tapahtuu sukupolven aikana muutosta on 12-kanavainen ohjain SSD:lle, joka juuri tekee osaltaan siitä niin nopean kuin se on 5,5-9 GB/s. (2) Pelintekijät pystyvät luomaan suurempia maailmoja ilman lataustaukoja, isosta pieneen mennään ilman grafiikan tekstuurien popuppia. (3) Lisäksi on tuossa muutakin kuten tuo AMD Smartshift, jossa keskeisimmät prosessorit CPU-GPU voivat tukea toisiaan tarpeen mukaan.

(4) Konsolin pääsuunnittelijan Mark Cernyn mukaan supernopea SSD on se tämän konsolisukupolven "juttu". Näkyvin ero entiseen.

(1) Milläköhän tavoin supernopeaa SSD:tä voi hyödyntää multiplättäreissä? En usko, että juuri mitenkään muuten kuin pienemmillä lataustauoilla. Mahtaa Playstationin käyttöjärjestelmä olla aika raskas jos tarvitaan sen pyörittämiseen noin nopeaa SSD:tä, koska esimerkiksi PC:lla riittää pikkasen parempi SSD jo hyvään käyttäjäkokemukseen. ;)

(2) Tämä kuulostaa upealta, mutta onneksi tämänkin pitäisi onnistua jo Xboxin SSD:llä.

(3) AMD Smartshift kuulostaa ominaisuudelta, jota varmaan hyödynnetään pelikannettavissa, jotta saataisiin kaikki "ylimääräinen" teho hyödynnettyä. Sikäli turha ominaisuus jos laitteessa on jo hyvä CPU-GPU niin ei tarvita tällaisia "vippaskonsteja".

(4) Nyt kannattaa muistaa, että kenen tallissa Mark Cerny on. Tottakai, hänen mielestään se paras ominaisuus on SSD, koska siihen on käytetty eniten aikaa (ja rahaa?). Vähän sama asia jos Phil Spencer kertoisi, että ensi konsolisukupolven juttu on Xbox-logo.
 
Sä olet nyt väärässä ketjussa. Vertailuketju löytyy tuolta:

 
Tässä kaksi mielenkiintoista videota liittyen PS5:seen. Selitetään vähän niitä asioita mitä esimerkiksi osa pelintekijöistä on myös maininnut internetissä, että Sonyn ratkaisut ovat myös erinomaisia.

Ensimmäinen videon otsikko on aika klickbait, mutta muuten puhuu semi neutraalisti.


 
Toi ps5 ssd on ihan eri asia kuin se ssd mitä saa tietokoneesee ostwttua kaupoista

Totta. Vanhemmat NVMe SSD-massamuistit eivät kelpaa. Näistä uusistakin PCIe 4-väyläisistä laaditaan Sonyn toimesta erikseen vielä lista jotka sopivat PS5:lle. Siellä saattaa rajoittavana tekijänä olla jo ihan pelkät fyysiset ulottuvuudet. Emme tiedä vielä miten lisä/korvaavan kovalevyn lisääminen konsoliin tapahtuu, onko tietokoneilta tuttu pikaliitin ruuvilla piirilevyyn vai kelkka tms.
 
(1) Milläköhän tavoin supernopeaa SSD:tä voi hyödyntää multiplättäreissä? En usko, että juuri mitenkään muuten kuin pienemmillä lataustauoilla. Mahtaa Playstationin käyttöjärjestelmä olla aika raskas jos tarvitaan sen pyörittämiseen noin nopeaa SSD:tä, koska esimerkiksi PC:lla riittää pikkasen parempi SSD jo hyvään käyttäjäkokemukseen. ;)
Tuskin multiplattareissa välttämättä suuria eroja nähdään muuta kuin latausaikojen kanssa ja mahdollisesti jos erittäin kunnianhimoisesta open world pelistä puhutaan niin nopeasti liikkuessa ei pleikan SSD:llä pitäisi olla pelkoa siitä etteikö kaikki minkä kuuluukin ehtisi latautua ruudulle instanttina.

Mutta itse katsoisin mieluummin asiaa tältä kannalta, että Sonyllahan ei tämän SSD:n edut jää pelkästään sen omien studioiden (Naughty Dog ja Insomniac) hyödynnettäväksi vaan Sonyhan harrastaa paljon yksinoikeusdiilien tekoa muiden yhtiöiden kanssa (Death Stranding tai Bloodborne), joten uskon että tämän SSD:n avulla näemme ensi genissä reippaasti yli tusinan verran täysin uuden tuntuisia AAA-pelejä jotka ovat suunniteltu tämä SSD+PS5-arkkitehtuuri mielessä.

Uskon, että siinä kohtaa kun alamme näkemään pelejä jotka ovat pelkästään PS5:lle suunniteltuja, alamme mekin tavalliset pulliaiset ymmärtämään miksi nuo devit ovat niin täpinöissään ensi genin Sonyn konsolista.
 
Tuskin multiplattareissa välttämättä suuria eroja nähdään muuta kuin latausaikojen kanssa ja mahdollisesti jos erittäin kunnianhimoisesta open world pelistä puhutaan niin nopeasti liikkuessa ei pleikan SSD:llä pitäisi olla pelkoa siitä etteikö kaikki minkä kuuluukin ehtisi latautua ruudulle instanttina.

Mutta itse katsoisin mieluummin asiaa tältä kannalta, että Sonyllahan ei tämän SSD:n edut jää pelkästään sen omien studioiden (Naughty Dog ja Insomniac) hyödynnettäväksi vaan Sonyhan harrastaa paljon yksinoikeusdiilien tekoa muiden yhtiöiden kanssa (Death Stranding tai Bloodborne), joten uskon että tämän SSD:n avulla näemme ensi genissä reippaasti yli tusinan verran täysin uuden tuntuisia AAA-pelejä jotka ovat suunniteltu tämä SSD+PS5-arkkitehtuuri mielessä.

Uskon, että siinä kohtaa kun alamme näkemään pelejä jotka ovat pelkästään PS5:lle suunniteltuja, alamme mekin tavalliset pulliaiset ymmärtämään miksi nuo devit ovat niin täpinöissään ensi genin Sonyn konsolista.

Bloodborne on ihan oma Sonyn nimike.
 
Bloodborne on ihan oma Sonyn nimike.
Mutta FromSoftware joka pelin on tehnyt, ei ole Sonyn omistuksessa. Eli BB ei ole sama asia kuin Sonyn yksinoikeuspeli studiolta jonka Sony omistaa. BB:n kanssa Sony ja FromSoftware tekivät diilin, että nyt teemme yhteistyössä pelin ainoastaan PS4:lle.

Samankaltaisia diilejä varmaan nähdään ensi genissä, kuten Bluepointin jo varmistettu PS5-ekslu antaa ymmärtää. Eikö Silent Hillistäkin ole huhuttu PS5-ekslua vaikkei Sony IP:tä omistakaan.
 
Tässä kaksi mielenkiintoista videota liittyen PS5:seen. Selitetään vähän niitä asioita mitä esimerkiksi osa pelintekijöistä on myös maininnut internetissä, että Sonyn ratkaisut ovat myös erinomaisia. Ensimmäinen videon otsikko on aika klickbait, mutta muuten puhuu semi neutraalisti.
Otti vähän korvaan näin harrastelijana, että mikäolikaanalanopiskelija puhuu hdd:n tapauksessa "needlestä" ihan kuin siellä joku neula muka raapisi levyn pintaa. Lyhennekin oli HD eikä HDD.

Videolta jäi mieleen lähinnä tuo, että miten voi fiksulla pelimoottorilla/teknologialla säästää laitteen tehoja, eli ei piirrä kaikkea koska SSD on niin nopea että pystyy datan siirtämään ruudulle (tai siis näyttikselle piirrettäväksi) tarpeeksi nopeaa että voi näyttää vain pelaajan näkemän alueen.

Toisaalta miten tuossa sitten hoidetaan se, ettei tule uutta (ensimmäistä 3D-)GTA:a, jossa autot hävisi heti kun käänsi päänsä eri suuntaan? Ei tuo siis täysin autuaaksi tee.

Muutenkin vähän turhan puolueellinen video. Tuota teknologiaahan on ollut olemassa jo pitkään ja muistan kun Witcher 3:n kanssa törmäsin siihen. Oliko se nyt Umbra joka tuota ainakin toteuttaa? Näkynyt jo paljon ja pitkään tuota logoa, joten ei tuo mitään täysin mullistavaa ole kuin sen osalta, että siihen yhtälöön lisätään SSD. Joka on kilpailijallakin, vaikka ei yhtä nopea olekaan. Silti varmasti sen verran nopea, että jos tuota kerran on jo HDD:n kanssakin käytetty, niin varmasti eron huomaa.

Hienoja juttuja siis sinänsä mutta hankala nähdä että nämä olisivat nyt jotenkin yksinomaan PS5:n juttuja kun tämäkin yllä mainittu juttu on periaatteessa vanha juttu.

Audio-jutusta en ole varma että onko se jotenkin erilainen kuin Atmos, joka sekin on jo tuttu homma, mutta jos ei, niin tosiaan Atmoshan on sekin jo olemassa ja mitä mainoksia nähnyt niin tsiljoonia kaiuttimia joka puolelle tms.

Pääsisi nyt lopulta näkemään mitä se laite oikeasti ruudulle piirtää.
 
Tässä kaksi mielenkiintoista videota liittyen PS5:seen. Selitetään vähän niitä asioita mitä esimerkiksi osa pelintekijöistä on myös maininnut internetissä, että Sonyn ratkaisut ovat myös erinomaisia.

Ensimmäinen videon otsikko on aika klickbait, mutta muuten puhuu semi neutraalisti.



Heh. Konsoleiden TFLOPSIT.

Sanotaanko näin: sama telkku, sama peli. Alustat PS4 PRO ja Lenovo legion y540 rtx 2060 mobile.

Konsolin ja PC:n ero ILMOITETTUINA tflopseina on 0,4. Ps4 pro 4,2 ja rtx2060 4,6 tflops. Käytännössä ero on aivan jotakin muuta - ps4 pro funktionaalisuus on tässä vertailussa paras, mikäli etsitään esinettä jolla heitetään vesilintua.

Kitkerä kommentini johtuu tästä hypejunasta, jossa ihaillaan kaikkea mitä mainosmiehet keksii sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Tärkeää on huomata PS5 sisältävän teknologiaa johon edes uusimmat tietokoneet eivät ole vielä yltäneet. Tehoja saadaan myöhemmin päivitettyä, tällaisia perustavaa laatua olevia teknisiä ratkaisuja harvemmin.

Suhtaudun kyllä skeptisesti näihin sonyn hehkutuksiin. Emotion enginet ja cell arkkitehtuurit eivät kantaneet oleellisesti vaan sonykin palasi kiltisti pc arkkitehtuurin ruotuun. Tehopäivitykset ovat so-so, ps4 pro auttoi eteenkin VR:n kanssa mutta mahdollisuuksia rajoittaa pakkoliitto perusmallin kanssa.

amd:n dlss:stä emme tiedä vielä mitään, nvidian ratkaisu tuntuu kohtuu hyvältä, mutta amd:stä pitäviltä sataa kritiikkiä sitä kohtaan. Ehkä ääni muuttuu jahka amd:n ratkaisu on kaikkien nähtävissä.

Supernopea SSD tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia, koska tekstuurimuistihan on rajoittava tekijä GPUissa, mutta sekin on hyvä muistaa että erityisen halpaa ei supernopea SSD tällä hetkellä ole. Onko käytännön nopeusero sitä luokkaa että voidaan puhua wow efektistä yksinoikeuksissa vai jääkö se emotion engineksi, on vielä auki.
 
Onko käytännön nopeusero sitä luokkaa että voidaan puhua wow efektistä yksinoikeuksissa vai jääkö se emotion engineksi, on vielä auki.

Cerny kertoo konsolia kehitetyn yhdessä pelintekijäyhteisön kanssa (=omat pelistudiot?). Siellä on lähdetty purkamaan niitä pullonkauloja, jotka on nähty tarpeelliseksi nyt ylittää. Siinä supernopealla SSD:llä on tärkeä rooli, paitsi käyttäjälle näkyvässä latausnopeuksissa myös sillä miten paljon tietoa täytyy ennakolta käsitellä/varastoida muistiin. Nyt tietoja voidaan striimata resursseja säästäen suoraan massamuistilta, kenties vähemmällä pakkaamisella ja tarkemmilla tekstuureilla. Tällöin supernopean SSD:n hyödyt näkyisivät myös ruudulla? Tämän tekniikan uskoisi löytyvän myös kolmansien tekijöiden peleissä.
 
Mutta FromSoftware joka pelin on tehnyt, ei ole Sonyn omistuksessa. Eli BB ei ole sama asia kuin Sonyn yksinoikeuspeli studiolta jonka Sony omistaa. BB:n kanssa Sony ja FromSoftware tekivät diilin, että nyt teemme yhteistyössä pelin ainoastaan PS4:lle.

Samankaltaisia diilejä varmaan nähdään ensi genissä, kuten Bluepointin jo varmistettu PS5-ekslu antaa ymmärtää. Eikö Silent Hillistäkin ole huhuttu PS5-ekslua vaikkei Sony IP:tä omistakaan.

No joo noihan se oli melko hyvin ja huomattavasti paremmin tarkennettu.
 
Mahdollisesti PS5:n jäähdytykseen liittyvä patentti:

11 - Heat conduction path
h2 - Through-holes for heat conductor
10 - Circuit board PCB (console's motherboard)
5 - Integrated circuit (in this case the 7nm SoC)
5a - Heat conduction pad (thermal pad)
21 - Heatsink9 - Extra components
9 - Extra components

EWSRRo4XQAAi6EC

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom