Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Eli taas pelleilyä jos konsolia ja hintaa ei nyt kerrota muuten sitten menee ensivuoteen ja mistä me oikeesti voidaan sitten olla varma että on ps5 pelikuvaa

Niin kuka veteli ketä ja missä ja miten sekä miksi ja millä?
 
Äänilähteitä on Tempest Enginellä useampia.

During his presentation, Cerny insinuated that Dolby Atmos could only simulate sound for 32 objects in 3D space where the PS5’s Tempest Engine can handle hundreds.

Tosin Dolby itse sanoi, että tuo on virheellistä tietoa.

Jokatapauksessa on hemmetin isot odotukset 3D-audiolle, jospa vihdoin kelpaisi itselle muukin kuin stereo-ääni.
 
Tuon Tempestin isoin ero dolbyihin sun muihin lienee siinä, että siinä on ohjelmointirajapinta. Atmos voikin varmaan auttaa 3D-äänen esittämisessä, mutta se ääni täytyy nauhoittaa ja miksata studiossa, kun taas Tempest mahdollistaa äänen tuottamisen reaaliaikaisesti.

Eli ero on vähän kuin Youtube-videolla ja videopelillä. Toiseen voi vaikuttaa ja toista vain kuunnella passiivisesti.
 
Eli myös pelkät tv:n kaiuttimetkin hyötyvät tästä 3D-äänestä, jos nyt ymmärsin oikein? Itse en ole mikään hifimies, ja enkä näin ollen ole koskaan panostanut kunnolla äänentoistoon. Pelatessa olen mennyt vaan keskihintaisilla stereo-kuulokkeilla. Hienoa, jos niitäkään ei jatkossa tarvitsisi. Netissäkin tulee pelattua nykyään niin harvoin, ettei mikilläkään ole oikein tarvetta.
 
Eli myös pelkät tv:n kaiuttimetkin hyötyvät tästä 3D-äänestä, jos nyt ymmärsin oikein? Itse en ole mikään hifimies, ja enkä näin ollen ole koskaan panostanut kunnolla äänentoistoon. Pelatessa olen mennyt vaan keskihintaisilla stereo-kuulokkeilla. Hienoa, jos niitäkään ei jatkossa tarvitsisi. Netissäkin tulee pelattua nykyään niin harvoin, ettei mikilläkään ole oikein tarvetta.
3D-audion tuki kaiuttimille tulee myöhemmin, se ei ole vielä konsolin julkaisussa käytössä. Varmasti kokemus myös heikompi mitä kuulokkeilla, lisäksi kokemukseen vaikuttaa varmaan myös kaiuttimien laatu ja sehän on yleensä televisioissa heikko.
 
Näin myös ymmärtänyt, tosin korvalapuilla päästään parhaimpaan lopputulokseen.

Kyllä varmasti näin on, että kunnon stereo korvalapuilla pääsee parhaaseen tilavaikutelmaan.

6c2179a83a02693831ca4228c678a350.jpg

Itse ajattelin myös ensimmäistä kertaa elämässä panostaa myös jonkin sortin kotiteatteri viritelmään uusia konsoleita ajatellen.
 
Tosin Dolby itse sanoi, että tuo on virheellistä tietoa.

Ilmeisesti peleissä Dolby Atmos mahdollistaa kuitenkin vain 32 äänilähdettä?

 
TV-kajareissa on pari muutakin ongelmaa kuin kaiuttimien laatu. Ensinnäkin optimaalinen istumapaikka on todella rajattu, ja koska se HRTF-kuvio on jokaisella vähän erilainen, ei yhden ihmisen päässä hyvältä kuulostava ääni kuulosta yhtä hyvältä vieruskaverille. Siksi siis oikeasti laadukkaaseen ääneen vaaditaan varmaan hamaan ikuisuuteen kuulokkeet ja omaan korvakäytävän muotoon sopivaksi säädetyt ääniasetukset.
 
Tätähän se on ollut jo näiden Dolbyn yms. kanssa.

Tuskinpa tämä pleikkarin näkemys aiheesta tulee mitään mullistamaan tai keksimään pyörää uudestaan, mutta toiveissa on että 3D ääni yleistyy etenkin peleissä.
Vastaava kuin windows sonic ja dolby atmos uskon että dolby varmaan tulee pysymään parhaana virtuaalisena tila äänenä. Tekee kyllä huonoistakin kuulokkeista hyvät.
 
Kannatta ottaa ottaa asioista selvää. Missä kuulokkeissa on asennon ja liikkeen tunnistin ?
Nimenomaan kannattaa ottaa asioista selvää! Myös anatomiasta ja kuuloaistimuksesta alkeelliset tiedot auttaa ymmärtämään, että tuossa ei ole 3D äänestä kyse. Tässä on nyt aivan sama tilanne kuin 20-30 vuotta sitten tuli kun tuli "3D-kuva", jota pystyi katsomaan ihan CRT-televisiosta. Voi vautsi!

Audeze tekee paria 3D-pelikuuloketta. Itsellä on Morpheukset. Niissä on em. ominaisuudet.

Edit: VR kypärän kautta voi sitten jo tullakin ihan normi kuulokkeilla 3D-äänimaailma.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Sonylla ollut puhetta myös että esimerkkinä suihkunääni josta tähän mennessä peleistä on kuulunut vain veden kohinaa, mutta Tempest Enginen myötä jokaisesta vesipisarasta voidaan mallintaa yksittäinen ääni eli olisi paljon muutakin kuin pelkkää 3d ääntä.
 
Eikös Sonylla ollut puhetta myös että esimerkkinä suihkunääni josta tähän mennessä peleistä on kuulunut vain veden kohinaa, mutta Tempest Enginen myötä jokaisesta vesipisarasta voidaan mallintaa yksittäinen ääni eli olisi paljon muutakin kuin pelkkää 3d ääntä.
Ehkä se ei ihan tuollaiseen erottelutarkkuuteen pysty, mutta about noin. Lisäksi Tempestillä pystytään tuottamaan toisaalta pistemäisiä ja toisaalta laajemmalta alueelta lähteviä ääniä. Ihan mielenkiinnolla odotan että mitä siitä tulee.
 
Toki esim. jo ray tracingia hyödyntäen noita kaikuja saadaan laskettua ja sitä kautta luotua realistisemman kuuloinen äänimaailma. Miten paljon tommoset sitten vaatii laskentatehoa ja auttaako siihen riittävästi teraflopsit tai ssd:t jää nähtäväksi.

Mutta elävät 2 korvaiset eliöt paikantavat äänen pään liikkeiden avulla. Jopa pienet tiedostamattomat mikroliikkeet vaikuttaa siihen kauanko ääni kulkee toiseen korvaan ja toiseen korvaan ja sitä kautta äänimaailman hahmottamiseen. Erityisesti korkeussuuntainen äänenhavainnointi/-paikantaminen vaatii kallistelua.
 
Eli taas pelleilyä jos konsolia ja hintaa ei nyt kerrota muuten sitten menee ensivuoteen ja mistä me oikeesti voidaan sitten olla varma että on ps5 pelikuvaa
Sony on aika pitkään ollut edelläkävijä siinä, että pyritään esittelemään pelaajalle aitoa pelikuvaa heti kun siihen vain pystytään, etenkin omien studioiden tuotoksista. God of War E3 2016-demo, vuoden 2018 koko E3 ja viimeisimmät State of Playt kyllä kielivät siitä, että Sony uskoo peliensä gameplayhin ja että se jos joku myy tuotoksen pelaajalle.

En itse ainakaan epäile etteikö nytkin tulla näkemään suurimmaksi osaksi sitä aitoa pelikuvaa. Varsinkin kun alan insider Jeff Grubb mainitsi twitterissä, että Sonylla piti olla vielä enemmän pelejä esiteltävänään, mutta päättivät Xbox Insidesta noussun haloon jälkeen karsia trailereita pois jotka eivät olisi puhdasta pelikuvaa.
 
Pelikuvaa tosiaan odotettavissa, hyvät trailerit toki kelpaa myös. Sony muuttanut linjaansa ja ei nykyään enää feikkaa miten joskus aikoinaan.

Sen sijaan aikoinaan PS3 2005 E3-tilaisuus oli aika huvittava, kun eilen sitä katselin. Lähes kaikki oli feikkiä ja Digital Foundryn heput sanoivat, että osaa näiden trailereiden tekniikoista ei ole käytössä edes tänä päivänä peleissä.
 
Ylös Bottom