Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Toki tämmöisen päätelmän osaa tehdä itsekin.


Ja tämä tarkoittaa ihan täysin sitä, että tuo on ns. väkisin Sonyn toimesta estetty. Pommin varmasti multiplattaripeleissä ei tule olemaan sellaisia ominaisuuksia mitä ei DS4:stä, Scuffeista, C40:stä ym. ohjaimista löytyisi. Ymmärtäisin hyvin sen, että näitä ei tuettais peleissä, joissa niitä ei tuettais (Sonyn yksinoikeudet). Oksettaa tämmönen asiakkaiden kölin alta vetäminen.

Mutta eipähän siinä. Jo aiemmin on ollut kaverien kanssa puhetta, että iso osa ei halua ensimmäisinä vuosina päivittää konsolisukupolvesta toiseen. Itse taas haluaisin päivittää heti alussa, mutta nyt ei ole kyllä sitäkään viimeistä syytä päivittää juuri PS5:een tuossa vaiheessa.

Jep, aivan puhdasta rahanahneuttahan tämä vain on. En usko sekunttiakaan, että nuo DualSensen ominaisuudet on niin olennaisia, ettei ilman niitä voi pelata ollenkaan. Voivat olla hauskoja ja tuoda lisää immersiota jne mutta eivät aivan takuu varmasti ole oleellisia ominaisuuksia, joita ilman peliä ei voi pelata. Varmasti ovat myös kytkettävissä pois päältä.

Tämä on ihan vehkeestä siinäkin mielessä, että nyt on käytännössä pakko ostaa kaksinpelejä varten toinen ohjain vaikka hyllyssä olisi läjäpäin täysin toimivia ohjaimia. Puhdas dick move vaan Sonyltä tämä eikä mitään muuta.
 
Tämä on ihan vehkeestä siinäkin mielessä, että nyt on käytännössä pakko ostaa kaksinpelejä varten toinen ohjain vaikka hyllyssä olisi läjäpäin täysin toimivia ohjaimia.

Eli samalla sapluunalla mennään kuin tähän asti. Sukupolvenvaihdoksessa päivittyy myös peliohjain uuteen.

Muuten lisälaitteet seuraavat mukana uudelle sukupolvelle. Tällä kertaa myös ratit ja polkimet.

 
Hieman kyllä kauhulla odotan miten tämä on hoidettu suomessa.

"Is the PlayStation Camera for PS4 compatible with PS5?

Yes, PlayStation Camera will work with PS5 for playing supported PS VR games. It will require a PlayStation Camera adaptor that will be provided at no additional cost to PS VR users. More details on how to get the adaptor will be announced at a later date."
 
Vieläköhän käy niin, että DS4t ja PS4-lisätarvikeohjaimet toimii helpommin uudella boxilla kuin PS5llä. Ilmeisesti DS4 on mahdollista saada toimimaan PCllä ja nykyisellä boksilla.

Ja ajatella, että jos olet hankkinut nyt Fps-peleihin hiirinäppiskombon, niin ne toimii kyl Ps4ssä siinä missä PS5ssä. On kyllä aikamoista. Ja ximit ym. saa takuulla firmispäivitettyä PS5lle. On kyllä sen kokoinen naamapalmu tällä hetkellä, että ei toista.
 
Vieläköhän käy niin, että DS4t ja PS4-lisätarvikeohjaimet toimii helpommin uudella boxilla kuin PS5llä. Ilmeisesti DS4 on mahdollista saada toimimaan PCllä ja nykyisellä boksilla.

Ja ajatella, että jos olet hankkinut nyt Fps-peleihin hiirinäppiskombon, niin ne toimii kyl Ps4ssä siinä missä PS5ssä. On kyllä aikamoista. Ja ximit ym. saa takuulla firmispäivitettyä PS5lle. On kyllä sen kokoinen naamapalmu tällä hetkellä, että ei toista.
DS4 toimii jo tietokoneella ja Android laitteilla, joten sillä voi periaatteessa pelata kaikkia Xbox Game Passista löytyviä pelejä vaikka heti. Tulevaisuudessa myös uuden sukupolven pelejä. Astroista ja Scuffeista en mene vannomaan, mutta jos ne vaan saa paritettua tietokoneen tai Android laitteen kanssa, niin eiköhän nekin toimi.

Sen vielä ymmärtäisi että yksinoikeuspelit, joissa halutaan käyttää uuden ohjaimen uusia ominaisuuksia toimisivat vain uudella ohjaimella, mutta että multiplattaripelitkin suljetaan vanhan ohjaimen piiristä pois. Jossain uudessa Call of Dutyssa kun tuskin tarvitsee ohjaimeen puhallella.
 
Viimeksi muokattu:
Eli samalla sapluunalla mennään kuin tähän asti. Sukupolvenvaihdoksessa päivittyy myös peliohjain uuteen.

Muuten lisälaitteet seuraavat mukana uudelle sukupolvelle. Tällä kertaa myös ratit ja polkimet.



No onneksi MS menee käyttäjäystävällisempää reittiä tuossa mielessä. Ihan hyvä perustelu noin niinku yleensä, että koska näin on tehty ennenkin niin tehään nytkin vaikka kuinka olisi täyttä paskaa kuluttajan kannalta.
 
Ihan hyvä perustelu noin niinku yleensä, että koska näin on tehty ennenkin niin tehään nytkin vaikka kuinka olisi täyttä paskaa kuluttajan kannalta.

Kenelle on, kenelle ei. En kuvitellut jatkavani vanhalla ohjaimella uuden sukupolven pelejä. Päinvastoin, DualSensea odotellaan täällä kuumeisesti.

 
Kenelle on, kenelle ei. En kuvitellut jatkavani vanhalla ohjaimella uuden sukupolven pelejä. Päinvastoin, DualSensea odotellaan täällä kuumeisesti.


Nyt on tulossa varmaakin isoimmat muutokset pleikkarin ohjaimeen koko konsolin historiassa. Adaptiiviset liipasimet ja haptinen palaute ovat hyviä uudistuksia joille näkisin käyttöä oikeastaan jokaisessa pelissä.
 
Kenelle on, kenelle ei. En kuvitellut jatkavani vanhalla ohjaimella uuden sukupolven pelejä. Päinvastoin, DualSensea odotellaan täällä kuumeisesti.



Tottakai minäkin sitä käytän mutta koneen mukana tulee tasan yksi ohjain ja hyllyssä lojuu about puolen kymmentä toimivaa ohjainta eikä mitään järkevää perustelua sille mikseivät ne voisi toimia myös PS5:lla (kuten Xboxin ohjaimet tulee toimimaan SeXissä), muutakun Sonyn ahneus saada porukka ostamaan kalliita lisäohjaimia. Nyt joudun satunnaista coop-pelaamista varten ostamaan heti toisen ohjaimen vaikka toimivia ohjaimia olisi omasta takaa hyllyt pullollaan.

Uskomatonta miten jotkut jaksaa fanittaa jotain firmaa niin paljon, että ei pystytä myöntämään heidän tekevän mitään virheitä missään asiassa.
 
Ja tämä tarkoittaa ihan täysin sitä, että tuo on ns. väkisin Sonyn toimesta estetty. Pommin varmasti multiplattaripeleissä ei tule olemaan sellaisia ominaisuuksia mitä ei DS4:stä, Scuffeista, C40:stä ym. ohjaimista löytyisi. Ymmärtäisin hyvin sen, että näitä ei tuettais peleissä, joissa niitä ei tuettais (Sonyn yksinoikeudet). Oksettaa tämmönen asiakkaiden kölin alta vetäminen.
Tämä on ihan ymmärrettävää. Pelintekijät joutuisivat itse tekemään tuen DS4:lle, joten on ymmärrettävää että koska suurin osa ps5 -pelaajista pelaa DS5:lla.
 
On kyllä ihan käsittämätöntä kuinka Sony kohtelee asiakkaita, ehkä vielä enemmän ihmetyttää että nämä asiakkaat nielee paskan ihan kiltisti ja vielä hymyilee päälle. Noh,meitä on joka junaan.

Jep, tämä juuri. Niinku olen moneen kertaan sanonut niin pelaan kaikilla kolmella konsolilla ja tulen ostamaan molemmat uudet konsolit ja PS4:n on ollut suurimmassa käytössä tässä genissä mutta ei silti pysty hymyssä suin vaan nielemään tämmöstä paskaa.
 
On kyllä ihan käsittämätöntä kuinka Sony kohtelee asiakkaita, ehkä vielä enemmän ihmetyttää että nämä asiakkaat nielee paskan ihan kiltisti ja vielä hymyilee päälle. Noh,meitä on joka junaan.
No eihän DS3 tai DS2 tai DS1 ole toimineet uudemmilla konsoleilla? Vai olenko vain ymmärtänyt jotain väärin?

Itse ymmärrän tuon täysin, koska ohjaimet ovat erilaiset, ei eri ohjaimille ole tarvetta tehdä ihme säätöjä miten ne käyttäytyvät missäkin pelissä, kun virallinen ohjain tulee jokaisen konsolin mukana.
 
No eihän DS3 tai DS2 tai DS1 ole toimineet uudemmilla konsoleilla? Vai olenko vain ymmärtänyt jotain väärin?

Itse ymmärrän tuon täysin, koska ohjaimet ovat erilaiset, ei eri ohjaimille ole tarvetta tehdä ihme säätöjä miten ne käyttäytyvät missäkin pelissä, kun virallinen ohjain tulee jokaisen konsolin mukana.
DS1 toimii PlayStation 2:lla. Ja itseasiassa se toimii juuri niinkuin tässäkin tapauksessa voitaisiin menetellä. Eli sellaiset pelit, jotka eivät vaadi uuden ohjaimen uusia ominaisuuksia, toimisivat PS4:n ohjaimilla. Toisin sanoen multiplattaripelit.
 
Tämä on ihan ymmärrettävää. Pelintekijät joutuisivat itse tekemään tuen DS4:lle, joten on ymmärrettävää että koska suurin osa ps5 -pelaajista pelaa DS5:lla.
Pääosin pelit ovat multiplattareita. Näille pelintekijät joutuvat tekemään joka tapauksessa tuen sellaiselle ohjaimelle, jossa on 2 tattia, 4 "liipaisinta" ja 4 toimintapainiketta jne. Olipa kyse nyt sitten fifoista, änäreistä, codeista tai bäfäreistä tai mistä tahansa, niin näihin kaikkiin tulee tuollaisen ohjaimen tuki. On täysin teennäistä, ettei tällaisissa peleissä voi käyttää ohjaimia, joista nämä ominaisuudet löytyvät, kun konsoli kuitenkin tukee tätä vanhaa tekniikkaa.

Uuden PS5:n mukana tulee joka tapauksessa uusi DS5-ohjain. Ainoat pelit missä tämän ihmeohjaimen ominaisuuksia tullaan hyödyntämään on Sonyn yksinoikeuspelit. On täysin ymmärrettävää, että näihin DS5:ttä tarvitaan. Ja se tosiaan tulee konsolin mukana. Ei ole pelkoa ettei näitä olisi konsolin omistajilla! Nämä yksinoikeuspelit ovat lähes poikkeuksetta vieläpä yksinpelejä. Tätä vastaan minulla ei ole mitään.

Tämä tuntuu ihan törkeältä kaupalliselta tempulta näin. Tarkoitus on vain ne fifan pelaajat pakottaa ostamaan toinenkin DS5. Jos kyseinen ohjain on niin älyttömän hyvä, niin kai niitä ostettaisi ilman pakkoakin?

Sony tuntuu tekevän aina vaikka mitä kommervenkkejä saadakseen pönkitettyä omaa lisätarvikemyyntiä ja rajoittaakseen kilpailua mahdollisimman paljon. SSD:n teknisessä ratkaisussakin on sama lemu. Mitä luultavimmin multiplättärit toimii paremmin boksilla, mutta kunhan saadaan omista yksinoikeuspeleistä vähän enemmän irti ja vaikeutetaan pelintekijöiden työtä, että voisi tehdä käännöksen helposti mahdollisen yksinoikeussopimuksen umpeuduttua, niin tehdäänpä tämmöinen vähän kalliimpi ratkaisu. Täyttä omaan ja etenkin pelaajien (asiakkaiden) jalkaan ampumista.
 
No eihän DS3 tai DS2 tai DS1 ole toimineet uudemmilla konsoleilla? Vai olenko vain ymmärtänyt jotain väärin?

Itse ymmärrän tuon täysin, koska ohjaimet ovat erilaiset, ei eri ohjaimille ole tarvetta tehdä ihme säätöjä miten ne käyttäytyvät missäkin pelissä, kun virallinen ohjain tulee jokaisen konsolin mukana.

Mikä perustelu se on, että koska ei ennenkään niin ei nytkään? Ja PS2 -> PS3 siirrossa sentään siirryttiin langallisista langattomiin ohjaimiin ja PS2 ohjaimen liitin oli vielä ihan omanlaisensa. PS1 -> PS2 siirtyessä ohjaimet mielestäni toimivat ainakin joissain peleissä uudellakin konsolilla. PS3 -> PS4 välillä taas ohjaimessa oli yksi "nappi" enemmän mikä olisi varmasti vaatinut kehittäjiltäkin lisätyötä saada ohjain toimimaan oikein nelosella. Nyt ei kuitenkaan ole kyse mistään sellaisista ominaisuuksista. Ohjaimessa on tasan sama määrä näppäimiä ja uudet ominaisuudet ovat sellaisia, jotka eivät millään tavalla ole olennaisia pelin toimivuuden kannalta. Mitään "ihme säätöjä" ei tarvitse tehdä, kun ohjaimet ovat jokatapauksessa pääpiirteissään identtiset. Uudenlainen "tärinä" ja liipaisimet ei vain toimi vanhalla ohjaimella. Todennäköisesti nuo voi kytkeä pois päältä pelissä joka tapauksessa jos niin haluaa. Enkä usko hetkeäkään, että noiden toimiminen PS5:lla vaatisi lisätyötä kehittäjille. Sen uskon, että se vaatii lisätyötä Sonylle estää niiden käyttö PS5:n kanssa.
 
Pelintekijät joutuisivat itse tekemään tuen DS4:lle, joten on ymmärrettävää että koska suurin osa ps5 -pelaajista pelaa DS5:lla.
Jos ohjainten I/O-putket ja pleikkarin ohjelmointirajapinnat on toteutettu järkevästi, niin DS5-APIn pitäisi olla periaatteessa vain laajennettu DS4-API. Tällöin esim. multiplattarit olisi mahdollista toteuttaa ilman DS5:n uusia ominaisuuksia (jotka eivät kuitenkaan ole käytettävissä boksin ohjaimella). PS5:n rajapinta abstrahoisi sen eron, jolloin pelin ei tarvitsisi edes välittää siitä, käyttääkö pelaaja nelosen vai vitosen ohjainta.

Jotkin FIFAt ja NHL:t ei varmasti muuttuisi pelaamiskelvottomiksi, vaikka ohjaimen asentoa ei tunnisteta tai triggereitä ei pystytä täryyttämään. Siksi tuo DS4:n toimimattomuus on vain tekninen (tai ehkä jopa kaupallinen) ratkaisu eikä siihen ole muuta syytä kuin että joku Sonyn dirikka yksinkertaisesti päätti näin.

Mikäli jokin pelimekaniikka tukeutuu täydellisesti johonkin uuteen ominaisuuteen, niin niissä tilanteissa paketin kylkeen voisi lätkäistä tarran "DualShock 5 required".

Mutta eipä näistä täällä nillittäminen mitään auta.
 
Ylös Bottom