PlayStation 5, Xbox "Scarlett", Switch 2 - konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Mahewcoro

Active Member
Pelikonsolien seuraava sukupolvi on väistämättä lähestymässä. PlayStation 5:stä on ollut käynnissä valtava huhumylly jo pitkään, ja nyt E3:ssa Microsoft liittyi mukaan nextgen-peliin julkistamalla virallisesti, että seuraavan sukupolven Xbox-rauta on jo kehityksessä, Xbox One X -kehitystiimin toimesta. Huhujen mukaan uutta Xbox-rautaa kutsutaan koodinimellä Scarlet. Otsikon laitteista Nintendon Switch 2 eli NS2 on tällä hetkellä vain teoria, mutta Nintendon odotetaan jatkavan Switch-käsikonsolihybridin linjalla ainakin seuraavassa sukupolvessa.

Mihin suuntaan pelibisnes menee 9. sukupolvessa? Jatkaako Sony PS4:n jättimenestystä myös PS5:llä? Onnistuuko Microsoft yllättämään Scarletilla? Onko NS2 suoraviivaista jatkoa NS:lle vai poikkeaako Nintendo jälleen odotetusta kuten Wii U:n kohdalla? Näistä ja kaikesta muusta konsolipelien 9. sukupolveen liittyvästä keskustelua tässä ketjussa.

Oma näkemykseni on, että PlayStation 5 tulee tietenkin aloittamaan vahvoista asemista PS4:n menestyksen jälkeen, ja on seuraavan sukupolven ennakkosuosikki. PS4:llä on oletettavasti yli 100 miljoonan konsolin laitekanta kun PS5 ilmestyy, ja Sonylla on mahdollisuus toistaa PS1 -> PS2 -siirtymä, kun PS2 oli se ilmiselvä valinta PS1:stä päivittäville. Sonylta vaadittaisiin PS3:n tasoisia mokia, että PS5 ei olisi se ilmeinen nextgen-konsoli nykyisille PS4-omistajille ja muillekin. Nyt kuitenkin myös kilpailijat ovat erilaisissa asemissa. Microsoft näyttää muuttaneen suuntaa Xbonen julkistusajoista, ja XXbone-tehoboksilla näyttivät, että he ovat halukkaita ja valmiita kilpailemaan tehoilla. Microsoft saattaa siis hyvinkin pyrkiä luomaan mahdollisimman tehokkaan laitteen, vaikka se sitten tuottaisikin enemmän tappioita korkeampien valmistuskustannusten vuoksi. Phil Spencer kommentoi julkistusta Eurogamerille:

Phil Spencer sanoi:
"We think people playing great console games is critical to our success," Spencer told Eurogamer.

"It is how most people think of an Xbox. An Xbox is something you plug into your TV. It's the world's most powerful console - I like saying that! - and you get to play great games on your television. I want that to continue. And I don't want that to just continue in words. I want it to continue in action. In the last two years we've shipped the S console, which I love, and the X console - we said what it was going to do, and I love the fact we were able to deliver that.

"Why other people might not want to say, hey, there could actually be another console, when we all know there likely is, is because it's a, hey, I need to keep people buying the console that's there. When people buy an Xbox, they buy into an ecosystem and they become an Xbox fan. Many of the Xbox fans we have today started on the original Xbox, were with us on 360 and they're with us now on Xbox One. I trust their commitment to our devices and our services as we go through this journey with them. So, I'm going to be open with them.

"I don't have anything to announce specifically, but I do want people to know that we're committed to the experience they love, of playing great games on a console on their television, and we think that's an important part of the future of our brand."
Toisaalta nämä tuoreet huhut kertovat, että Xbox Scarlet saattaa edustaa jotain epätavanomaisia ja epäperinteisiä ratkaisuja:

Microsoft is looking toward the next generation in a way it feels comfortable telling the public, but that it might be a very non-traditional upgrade, as well.
Ei ole siis itsestäänselvää, että Xbox Scarlet tulee olemaan "uusi XXbone" isommilla tehoilla, vaan toteutus saattaa olla jotain erilaistakin. PS5:ltä odotetaan hyvin perinteistä jatkoa PS4:lle, mutta toisaalta Sony on ollut erittäin vaitonainen seuraavasta PlayStationista, joten sielläkin varmasti pohditaan monenlaisia ideoita.

Nintendolta taas voi realistisesti odottaa maltillista, iteratiivista teholisäystä alkuperäiseen NS:ään verrattuna, eli NS2:lla todennäköisesti mennään yhä "Wii U Plus 2"-tehoilla. Tämä Digital Foundryn video maalailee vähän ennakkovaikutelmia, miten tämä voisi toteutua. Joka tapauksessa tehoja ja ominaisuuksia tulisi tietenkin lisää NS:ään verrattuna, vaikka tehokuilu Sonyyn ja Microsoftiin verrattuna kasvaisikin entisestään. Muuta tuskin voi odottaakaan, jos NS2 tulee olemaan samantyyppinen käsikonsolihybridi kuin alkuperäinen. Nintendolla on kuitenkin ollut useimmiten eniten muutoksia ohjaimissa, käyttöliittymässä ja laitteiden yleisessä designissä, joten vaikka NS2:n tehot pysyisivät samansuuntaisina, voisi esimerkiksi ohjainten muotoiluun ja käyttötapoihin tulla isojakin muutoksia.

Vielä on täysin auki, milloin 9. sukupolvi alkaa ja missä muodossa, mutta lähtötahdit on nyt otettu ja on vain ajan kysymys, milloin alkaa tulla konkreettisempaakin tietoa.
 

Enemy

Well-Known Member
Ensivaikutelma on tärkein kisaan lähdettäessä.

Kaikki varmaankin muistaa että maailmanlaajuisesti nokkimisjärjestys oli toinen viime sukupolvessa. Tämän genin alkutaipaleen Microsoft munasi pahemman kerran, eikä suuri yleisö ole sitä unohtanut eikä antanut anteeksi vaikka Xbox on jo pitkään ollut loistava konsoli hyvine palveluineen. Kaikki Kinect-pakotus ja viihdekeskushölmöily loistaa poissaolollaan, ja konsolipelit näyttävät paremmilta kuin koskaan (One X).

Sony taas lähti liikkeelle erinomaisesti keskittyen peleihin, ja tarjoamalla huomattavasti helpompaa rautaa kehittäjille kuin PS3 oli. Julkistustilaisuus oli Mikkisoftan vastaavaan verrattuna reilusti parempi. Näin ollen pleikkari nappasi kärkipaikan ja pitää sitä edelleen. Uuteen sukupolveen lähdettäessä PS5 tulee todellakin olemaan lähtökohtaisesti vahvoilla.

Mutta tosiaan pienet asiat ratkaisee. Itse konsolin rauta, tehot, pelit jne. heti alkuun. Microsoft on aivan varmasti ottanut opikseen viimekertaisesta, ja lähtee liikkeelle kovaa heti alusta. Todella vaikea ennustaa kuinka käy.

Nintendoon en ota kantaa, koska kyseisen firman konsoleista ei juuri kokemusta ole. Todennäköisesti jälleen salakavalasti kärkikahinoissa mukana.
 

Tsuikkeli

Active Member
Itse toivon että koneissa on tarpeeksi tehoa kun ne ulos tulevat, toisin kuin mitä oli tällä nykyisellä sukupolvella. Jos ja kun Sony ja MS käyttävät Ryzeniin perustuvaa tekniikkaa niin ei pitäisi olla mahdoton toive.
 

JTahti

Well-Known Member
Tuosta Switch kakkosesta,
Enemmän oheistavaroita ja vähemmän raudan päivitystä Nintendo Switchille vuonna 2018 -gr
Wall Street Journalin mukaan, josta raportoi Games Industry, Nintendo keskittyy toistaiseksi pitämään laitetta riittävästi saatavilla kaikille halukkaille sen sijaan, että suunnittelisi jo paremmaksi tunnattua uutta mallia Switchistä.

Lähteiden mukaan Nintendo panostaakin verkkotoimintoihin ja lisälaitteisiin. Tätä suuntaa tukisi ainakin taannoin julkistettu Nintendo Labo, ja toki myöhemmin tänä vuonna lanseerattava maksullinen Nintendon verkkopalvelu Xbox Liven ja Playstation Networkin malliin.
 

JTahti

Well-Known Member
Inside Xbox

This year at gamescom, we will be hosting a special episode of Inside Xbox, broadcast live from our Xbox booth in the Koelnmesse. Tune in on Tuesday, August 21, at 4:30 p.m. CEST (7:30 a.m. PDT) for lots of news, all-new Xbox hardware and accessories, and features on upcoming titles that we can’t wait to tell you more about and perhaps even a few surprises!
Xbox Is Coming To gamescom -Major Nelson

Ai siis uusi konsoli Gamescomissa?
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Itse toivon isoa harppausta hevosvoimissa, oli hinta mikä tahansa 4k 60 FPS täytyy olla minimi. Myöskin taakseppäin yhteensopivuus edellisen sukupolven pelien kanssa olisi myös oltava ja konsoli sitten mahdollisesti parantelisi resoluutiota ja jos mahdollista myös FPS vanhoissa peleissä. Kaikenmaailman virtuaali hömpötykset ja 3D roskeet voidaan unohtaa, toki jos ne on vaan lisänä ei niistä varmaan kenellekkään haittaa ole. Sony tulee olemaan vahvoilla kun uusi sukupolvi alkaa, mutta jos nämä edellä olevat asiat ei toteudu katson mitä mikkisofta tekee ennenko päätän oman konsoli valinnan.
 

Omenanraato

Well-Known Member
Itse toivon isoa harppausta hevosvoimissa, oli hinta mikä tahansa 4k 60 FPS täytyy olla minimi. Myöskin taakseppäin yhteensopivuus edellisen sukupolven pelien kanssa olisi myös oltava ja konsoli sitten mahdollisesti parantelisi resoluutiota ja jos mahdollista myös FPS vanhoissa peleissä. Kaikenmaailman virtuaali hömpötykset ja 3D roskeet voidaan unohtaa, toki jos ne on vaan lisänä ei niistä varmaan kenellekkään haittaa ole. Sony tulee olemaan vahvoilla kun uusi sukupolvi alkaa, mutta jos nämä edellä olevat asiat ei toteudu katson mitä mikkisofta tekee ennenko päätän oman konsoli valinnan.
Mikä rauta pyörittää pc:llä 4k:ta 60fps:llä pelistä riippumatta? Ja mikä sen hinta on?
Eli onko tuo vaatimus realistinen?
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Mikä rauta pyörittää pc:llä 4k:ta 60fps:llä pelistä riippumatta? Ja mikä sen hinta on?
Eli onko tuo vaatimus realistinen?
Ei sillä ole väliä onko se realistinen sinulle, ne on minun vaatimukset ja ne on täytyttävä jos konsoli linjalla jatketaan. Sekä kyllä 1080ti nykyään pystyy jo suurinta osaa pyörittämään 4k 60 ja xbone x on alkanut saamaan paljon 4k 30 fps pelejä vaikka siellä pyörii se sama susi prosessori kuin perus mallissakin.
 

OK

Well-Known Member
Mikä rauta pyörittää pc:llä 4k:ta 60fps:llä pelistä riippumatta? Ja mikä sen hinta on?
Eli onko tuo vaatimus realistinen?
Muutama vuosi takaperin moni suhtautui hyvin skeptisesti Projekti Skorpioon. Osan mielestä AAA 4K-pelit konsoleilla ovat mahdottomuus ja/tai osa kuvitteli konsolin maksavan lähemmäs tonnin. Toisin kävi.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Olen samoilla linjoilla HideoMiyamoton kanssa. Seuraavassa sukupolvessa kaikki pelit saisivat olla 4K ja ainakin lähes kaikki 60fps. Lisäksi Xboxin taaksepäin yhteensopivuus on osoittanut, että se on mahtava ominaisuus, joka saisi olla tästä eteenpäin kaikissa konsoleissa. Toivottavasti näin on seuraavassa sukupolvessa. Sen avulla saadaan huikean laajat pelikatalogit käyttöön heti konsolien julkaisuissa. En myöskään pistäisi pahakseni jos taaksepäin yhteensopivuus toimisi muutaman sukupolven taaksepäin, kuten nyt orggis Xboxin pelien pelaaminen Xbox Onella.
 

Omenanraato

Well-Known Member
Muutama vuosi takaperin moni suhtautui hyvin skeptisesti Projekti Skorpioon. Osan mielestä AAA 4K-pelit konsoleilla ovat mahdottomuus ja/tai osa kuvitteli konsolin maksavan lähemmäs tonnin. Toisin kävi.
No kyllä x on isolle massalle aivan liian kallis kone, lisäksi natiivia 4K:ta nähdään MS studioiden ulkopuolelta suht harvoin, saati et ois 60fps.

Ollaan vielä todella kaukana tuollaisesta standardista konsoleilla et ois kaikki 4k/60fps, vaikka kyllä se mulle kelpais ihan koska vain ja voisin siitä maksaa sen 600e.
Isolle massalle se 200-300e on se kynnys missä konsolit ostetaa ja 1080p/30fps riittää.
 

Jogi

Well-Known Member
Kyllä ne tehot pitää johonkin muuhun tuhlata kuin 4k resoluutioon. Normi katseluetäisyyksillä ja varsinkin liikkeessä ei tuosta esim hyvin anti-aliasoidusta 1600p hujakoilta ei jää enää resoluutiota kaipaamaan, ei vaan enää erotu ne kalliit lisäpikselit. Mieluumin 2x lisää yksityiskohtaa ja sisältöä grafiikkaan. Kiva olisi että mukaan tulisi esim. tekoälypohjaisia ylöspäin skaalaus ominaisuuksia niin ei raakatehoa tuhlattaisi 4k resoon vain sen takia että voidaan saada leima että "4K". On näitä pelejä nähty joissa reson pakotus 4k on tarkoittanut huonompaa antialiasointia, motion blurin puutetta joten lopputulos on karumman näköinen kuin matalampi reso plus kuvan laadulliset parannukset.
Jos jotain laadullista pakotusta voisi asettaa tuleviin niin joka peliin hyvä AA ja HDR... ja toki 60fps pakotus mutta se nyt ei toteudu ikinä :)
 

Omenanraato

Well-Known Member
Olen tuossa aivan samaa mieltä.
Grafiikka on ollut vuosia riittävän hyvällä tasolla. Pelit itsessään eivät ole juurikaan kehittyneet.

Fysiikkaa, tekoälyn käyttäytymistä ja määrää yms. pitäisi lisätä rankalla kädellä, mutta ihmisille riittää sama vanha kunhan päivitetään 4k:lle.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Kaikki potku ruudunpäivitykseen. Pelaan PC:llä, jossa fps luku pyörii lähempänä 200 (2560x1440).

Resoluutiolla on toki merkityksensä myös konsoleilla, mutta ei millä ehdoin tahansa. Nämä 4K -maininnat on helpompi markkinoida ja niinhän se kaupparatsu tietysti myös tekee.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Kyllä ne tehot pitää johonkin muuhun tuhlata kuin 4k resoluutioon. Normi katseluetäisyyksillä ja varsinkin liikkeessä ei tuosta esim hyvin anti-aliasoidusta 1600p hujakoilta ei jää enää resoluutiota kaipaamaan, ei vaan enää erotu ne kalliit lisäpikselit. Mieluumin 2x lisää yksityiskohtaa ja sisältöä grafiikkaan. Kiva olisi että mukaan tulisi esim. tekoälypohjaisia ylöspäin skaalaus ominaisuuksia niin ei raakatehoa tuhlattaisi 4k resoon vain sen takia että voidaan saada leima että "4K". On näitä pelejä nähty joissa reson pakotus 4k on tarkoittanut huonompaa antialiasointia, motion blurin puutetta joten lopputulos on karumman näköinen kuin matalampi reso plus kuvan laadulliset parannukset.
Jos jotain laadullista pakotusta voisi asettaa tuleviin niin joka peliin hyvä AA ja HDR... ja toki 60fps pakotus mutta se nyt ei toteudu ikinä :)
Kyllä, myös näissä asioissa pitää parantaa. Silti katsellessa 65 tuuman ruutua noin kahden metrin päästä, tuntuu että resoluutio saisi olla aina 4K. Se terävyys on vaan jotain mitä tulisi tavoitella varsinkin seuraavassa sukupolvessa. Tähän kun yhdistetään mainitsemasi HDR, niin ollaan mahtavien maisemien ja elämyksien äärellä. Toki ihan innoissaan nytkin pelaan 1080p, ja allekin, pelejä samalta ruudulta. Eivät näytä niin hyvältä, mutta ei tietenkään resoluution tai grafiikan takia kannata mitään peliä rankata ulos. Hyvin pyörii myös Wii U -pelit 65 tuumaisesta. :)
 

Fabre#4

Well-Known Member
Tehoja saisi tulla huomattavasti lisää ja varmasti tuleekin, kun muistetaan, että nykyiset laitteet ovat jo kohta 5 vuotta vanhoja ja uusien laitteiden oikeasti tullessa markkinoille 6-7 vuotta vanhoja. Se on sitten eri juttu, mihin ne tehot käytetään. Pelkkä 4K ei ainakaan itselle ole mikään itseisarvo, joten toivon, että tehoja käytettäisiin muuhunkin, kuten esim. parempiin tekoälyihin ja paremman sekä täyteläisemmän grafiikan tarjoamiseen nykyisillä resoluutioilla. Ei se 4K mitään kovin ihmeellistä ole, jos sillä kärjistetysti tarjotaan vain kaksi puuta pellolla, jos samaan aikaan matalammalla resolla olisi mahdollisuus tarjota 20 "fotorealistisesti tuulessa heiluvaa" puuta.

Hinta taas ei ole itselle mikään kovin merkitsevä tekijä. Ostan uuden konsolin pyöreästi 6 vuoden välein, joten maksan ihan mielelläni sen 500-600 euroa, jos se tarkoittaa, että hyppäys edellisestä on todellakin kunnollinen ja huomattava.
 

Barca11910

Well-Known Member
Onhan nuo pelit konsoleilla pysyny teknisesti samana noin 5 vuotta siis koko tämän sukupolven ajan. Sitä pitäisi enemmänkin kehittää Ainakaan itselläni ei ole järkevää syytä ostaa konsolia jos ainoa vaatimus on se Grafiikka on parempaa.

Ei ne kehitys tiimit niin tyhmiä voi olla että ainoa kehityksellinen ero sukupolvien välillä on nimenomaan Grafiikassa. Jos saataisiin konsolillekin edes jotenkin korkeampi FPS kun tuo nykyinen. Eikö se käytännössä ole kirjoittamatton sääntö että on se PS4 versio mikä tahansa niin sen Maximi FPS on 30? Ainakin usein kuulee että pelissä X FPS on lukittu juuri 30 kuvaan. Tuon luvun kun saisi vaikka 90 ja sillä tavalla että se pysyy siellä tapahtuu ruudulla mitä hyvänsä?

Ei se muuten häiritse mutta kun ensin pelaa räiskintää PCllä missä FPS heiluu sadan tienoilla niin iskee päin näköä kun vaihtaa konsoliin. Ja alkaa sillä pelaamaan jotain. :D

Ei taida millään konsolilla olla sitä PC maailmasta tuttua V-Synciä?
 

JTahti

Well-Known Member
Xbox Is Coming To gamescom (updated)

Inside Xbox

This year at gamescom, we will be hosting a special episode of Inside Xbox, broadcast live from our Xbox booth in the Koelnmesse. Tune in on Tuesday, August 21, at 4:30 p.m. CEST (7:30 a.m. PDT) for lots of news, new Xbox One bundles and accessories, and features on upcoming titles that we can’t wait to tell you more about and perhaps even a few surprises!

Artikkeli on nyt korjattu että kyse olikin bundleista.
 

MAINOS

Ylös Bottom