Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tässä on alkanut kaikkien vuosia kestäneiden huhujen, "vuotojen" ja nykyisen konsolin pitkän iän vuoksi tulemaan jo vähän epäuskoinen olo siitä, että tuleeko sitä Switch 2:sta markkinoille ollenkaan. Kaksi sukupolvea Nintendo on vielä ollut lähes samalla tehoalueella ja sen vuoksi jotenkin on alitajunnassa sellainen ajate, että Nintendo jää samalla tehoalueelle iäksi :-D. Onneksi tuo ei ole mahollista ja näyttävimpien PS4 pelejä katsellessa nousee taas into ja toivo siittä, että Nintendo pääsee uudelle tasolle seuraavalla konsolisukupolvella ja switchin yli 7 vuoden ikä taas pakottaa uskomaan uuden konsolin julkaisun olevan lähellä.

Olisi kaikesta huolimatta kyllä kohtuullisen suhteellisen mukavaa jos tässä ihan lähiaikoina saataisiin 45 minuutin Switch 2 julkaisutilaisuus, nähtäisiin vihdoin minkälaisella alustalle seuraavat 7 vuotta pelataan Nintendopelejä ja minkälaiseen graaffiseen näyttävyyteen sillä päästään. Nintendon hiljaisuus ja uusien julkaisemattomien pelien puute kyllä kertoo, että jotakin on todella on lähimmän oven takana joka on hieman raollaan, ja jonka ovenraosta valo pilkottaa. Minulle kelpaisi oikein hyvin , että tuo 7 vuoden ovi aukaistaisiin vaikka tässä kuussa.
 
No just oli puhetta siitä et ei toi Xbox-PC oo fiksu veto muuta kun siinä vaiheessa jos se avataan muillekkin kauppapaikoille, kuten Steamille ja Epicille. Tulee sitä rahaa joo muualtakin, mut Xboxin puolella kauppapaikalta MS ottaa jokasesta myynnistä 30% siivun. Ja se on jo sen kokonen pala et tosta kun joutuu luopumaan niin se kanssa näkyy siellä viivan alla jos se MS saama prosentti onkin yhtäkkiä 0% jokasesta kaupasta joka tehdään kolmannen osapuolen alustalla, jos pelin julkasijana ei satu olemaan Microsoft. Ja siinäkin tapauksessa ne myis sen ennemmin oman kauppapaikkansa kautta isomman katteen toivossa.
Olisi ihan näin kuluttajana ihan huippua, että oma Steam/Epic pelikirjasto olisi pelattavana Xboxilla, mutta samaan aikaan olisin entistä huolestuneempi Xboxin tulevaisuudesta konsolina. Kilpailevat kauppapaikat veisivät yhden isoimmista rahavirroista.
Kyllähän se väkisinkin olis kova isku Sonyllekkin. Sony on ihan julkisesti näyttänyt ja sanonutkin et PS-excluja tulee PC:lle vuoden tai parin viiveellä, niin sikälimikäli jos Xboxille saataisiin tota Steamia ja Epiciä niin yllättäen se pelivalikoima laajenis myös niihin Sonyn yksinoikeuksiin mitä ei aikasemmin oo voinu kyseisellä laitteella pelata. Siinä kärsivällisimmät kaverit saattaa jo pohtia et haluanko laajemman pelikirjaston ja oon valmis odottelemaan vuoden pari, vai haluanko kaiken heti. Totta siinä mielessä et tässä vaiheessa harvemmin porukka vaihtaa leiriä kokonaan, palataan taas siihen et useammalla on se digikirjaston rakentaminen aloitettu jo PS4/XB1 ajoilta ja jos leiriä vaihtaa, ei se kirjasto seuraa mukana. Se vähän ohjaa siihen tiettyyn ekosysteemiin.
Tuskin Sony tätä ainakaan haluamalla haluaisi, kun nytkin yrittävät pitää pelit mahdollisimman kaukana Xboxista, niin first party kuin ostettu third party. Eikä siinä, bisnes on bisnestä ja juuri siksi se voisi olla Sonyllekin kova isku.
Tossa ylempänä kans vilauteltiin mahdollisuutta et tää tarjoais virtaviivaisemman kokemuksen kun PC. Sinällänsä joo, mut tuskin kehittäjät jaksaisi siitä samasta PC-versiosta tehdä tälle hypoteettiselle Xbox PC:lle optimoitua versiota, mikä käytännössä tarkottais sitä et samat grafiikka-asetukset sieltä asetuksista löytyy kun normaalistakin PC versiosta. Kauppapaikat yms saadaan toki virtaviivaistettua aika kovaan jiiriin, ja noitten pelien grafiikka-asetusten räpeltäminenkin saadaan minimoitua jos kehittäjät näkee sen vaivan et peli käynnistyessään nuuskii et mikä käyttis ja rauta on kyseessä ja laittaa asetukset automaattisesti kuntoon sen perusteella. Mahdollista, mut en välttämättä henkeä pidättelis asian suhteen.
En tiedä kuinka poikkeus sääntöön olen, mutta niin pöytäkoneella kuin Steam Deckillä pelatessa pelit tunnistavat tosi hyvin millaisilla asetuksilla peli pyörii hyvin näillä mainituilla kokoonpanoilla. Jos en itse näe tarpeelliseksi, niin hyvin harvoin grafiikka-asetuksiin on ollut pakko koskea. Toisin sanoen pöytäkone + Steam Deck näyttää jo sen, että samat pelit (ja sama kauppapaikka) voi tarjota perinteisen PC-kokemuksen kuin myös konsolimaisen kokemuksen. Tässä "Xbox PC" olisi siis vähän kuin Steam Deck.

Itse olen ostanut tässäkin sukupolvessa jokaisen konsolin, enkä koe sitä sinänsä mitenkään erityisen ihanteelliseksi tilanteeksi, jos aidosti ja realistisesti tosiaan olisi vaihtoehtona sellainen tilanne, jossa kaikki pelit toimisivat yhdellä alustalla.

Olisi hauskaa, jos vaikkapa musiikkiin tulisi joku vastaava nimenomaan rautaan liittyvä rajoite ja joku alkaisi puolustamaan sitä, että onhan se nyt parempi, että Taylor Swiftiä voi kuunnella vain Sonyn laitteilla - ja väittäisi sen olevan parempi nimenomaan kuluttajalle :D
Tämähän se juurikin on. Tuskin kukaan mielellään ostaa montaa 500 euron laitetta, mutta koska pelit ovat pääosassa, niin on "pakko". Ihannetilanne tosiaan olisi, jos kaikki pelit toimisivat kaikilla alustoilla (tai yhdellä alustalla), jolloin kuluttaja valitsisi laitteen muiden ominaisuuksien kuin pelien mukaan. Tavallaan vähän niinkuin mihin nyt PC-käsikonsolimarkkina on menossa. Siellä on jo nyt ainakin kolme varteenotettavaa laitetta, joilla kaikilla toimii iso osa samoja pelejä, mutta laitteissa itsessään on silti eroja. Kuluttajalle jää valinnanvaraa, mutta tietää kuitenkin saavansa ne samat pelit pelattavaksi osti minkä laitteen hyvänsä. Konsolien suljettujen kauppapaikkojen puolella tällainen kuluttajan kannalta hieno tilanne ei sattuneesta syystä toteudu.

LOL tuolle musiikkivertaukselle. :D

Näin nimenomaan, kyllä markkinajohtajan reaktio olisi tosiaan hyvinkin todennäköisesti rajoittaa PC-julkaisuja, jos se isommin alkaisi vaikuttaa heidän oman raudan myyntiin.

Ja koska lopulta Sony on kuitenkin hardwareen keskittynyt firma ja myy konsolin lisäksi paljon muutakin lisävarustetta, niin heillä on tietenkin eniten menetettävää tässä myös tässä mielessä.

Kuten kaikessa, ne haastajat useimmiten joutuvat hakemaan uutta hanakammin kuin markkinajohtajat, niinhän se on konsolimarkkinoillakin.
Sonyn ja kaikkien muidenkin on pakko reagoida muuttuvaan markkinaan. Olisi se reaktio sitten rajoittamalla entistä enemmän tai laajentumalla.
Itseäni lähinnä huvittaa nämä haittafanittajat, jotka eivät keskity siihen omaan suosikkiin, vaan käyttävät uskomattoman paljon energiaa siihen, että pääsevät jokaisessa yhteydessä vihaamaan inhokkejaan.
Näitähän on paljon - varsinkin Twitterissä. Ei ne positiiviset jutut omasta suosikista, vaan negatiiviset jutut inhokista. Toki negatiivisuus aiheuttaa enemmän reaktioita, klikkejä, liikennettä, peukutuksia ja mitä ikinä, joten kun siihen makuun pääsee, niin hankala vaihtaa takaisin positiivisiin juttuihin.
 
Nintendon myynti perustuu yksinoikeuspeleihin vaikka Nintendo fanipojat väittävät switchin graafisen laadun olevan samalla tasollaxboxin tai ps5:n kanssa. . Nintendon pelejä ei ole tulossa muille alustoille. Ainakaan mitään merkittäviä julkaisuja.
En kyllä usko kenenkään ”Nintendo fanipojan” väittävän, että graafinen laatu on sama kuin ps5:llä tai xboxilla. Mikä sen sijaan on isoilta osin ollut totta on, että Nintendon myynti on perustunut hyviin, laadukkaisiin pelisarjoihin. Switchin myötä myös konsolin hybridiluonne on varmasti lisännyt myyntiä paljon.

Jos mun pitäisi valita graafisen laadun ja tuon hybridiluonteen välillä niin valitsisin aina ehdottomasti hybridilaitteen. Eihän Nintendon laitteen tehot tosiaan yllä samaan graafiseen tasoon tai yhtä lyhyisiin latausaikoihin kuin kilpailijalla, mutta toisaalta sitä kilpailijan laitetta et pysty nappaamaan sekunnissa mukaan TV-tasolta ja jatkamaan pelailua makkarissa, junassa, lentokoneessa, lomamatkan kohteessa jne. Ja vaikka Nintendolla ei graafisesti ollakaan samalla tasolla kuin kilpailijoilla, niin sen pelit yleensä kuitenkin ihan hyvä näköisiä. Paljon tässä toki auttaa, että Nintendon peleissä usein on valittu sellainen graafinen tyyli, joka toimii myös heikomman tehojen laitteella.

Toivottavasti seuraavakin Nintendon laite jatkaa tätä hybridilinjaa, vaikka sen vuoksi ei edelleenkään kilpailijoiden kanssa samoihin tehoihin päästäisikääb.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en edes keksi miksi täällä pitäisi olettaa jostakusta sellaista tai itse esittää ”puolueetonta”, mitä ikinä se sitten tarkoittaisikaan. Ainakaan se, että omistaa useita konsoleita, ei ole kyllä mikään todiste siitä, etteikö omaa suosikkia ole.
Niin no, ihmistenhän ei "pidä" tehdä oletuksia mutta niitä ihminen silti tekee. Ihmiset lokeroi, ihmiset olettaa. Se tehdään automaattisesti koska me ihmiset ollaan sellaisia.

Oletuksia ei siis tarvitse - tai pidä - mitenkään pakolla tehdä, vaan niitä muodostuu ihan itsestään. Siinä missä ihmisestä luodaan kuva, luodaan se myös foorumien nimimerkeistä.

Minäkään en oikein hoksaa että mitä käytännössä edes on "puolueettoman esittäminen"? Tosin olen kyllä sitä mieltä että ainakin ne mielipiteet pohjautuu johonkin järkevään jos omistaa mahdollisimman laajasti eri laitteita. Onhan se ihan eri asia huudella jos ei ole edes kilpailijan laitetta ikinä käyttänyt ja nähnyt vain screenshotteja tai videoita kritisoimastaan asiasta. Tai kaverilla testannut ja ei ole tykännyt, mikä on vähän eri asia kuin käyttää vuosia laitteita tasaisesti.

Minusta siis sillä, että mainitsee omistamansa laitteet, on merkitystä. Mutta toki myös olen vahvasti sitä mieltä että kaikkeen kommentointiin ei tarvitse pelata peliä tai omistaa laitetta. Se on aina myös asiasta kiinni. Esimerkiksi mikromaksuja voi hyvin kommentoida yleisellä tasollakin ilman että on jokaista mikromaksupeliä pelannut.

Microsoftin kannalta voisi olla kannattavaa lähteä käsikonsolimarkkinoille, koska nykynuoret ovat tottuneet pelaamaan mm. puhelimella busseissa yms. joten markkinaa saattaisi olla. Toisaalta tässä ongelmaksi muodostunee laitteen koko. Puhelin kulkee taskussa joka tapauksessa niin miksi kantaa mukana toista pelilaitetta. Microsoft kännykkä-käsikonsoli olisi siis vastaus tähän.
En usko että puhelimen kokoiselle ja aina mukana kulkevalle laitteelle saisi käsikonsolista kilpailijaa. Tuskin edes Switch on vaihtoehto niille, jotka pelaavat kännykällä lähinnä siksi koska se sattuu olemaan mukana. Se on ihan eri porukka, joka ei ole panostamassa erilliseen laitteeseen yhtään mitään kun kerran puhelimella voi jo pelata.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä usko kenenkään ”Nintendo fanipojan” väittävän, että graafinen laatu on sama kuin ps5:llä tai xboxilla. Mikä sen sijaan on isoilta osin ollut totta on, että Nintendon myynti on perustunut hyviin, laadukkaisiin pelisarjoihin. Switchin myötä myös konsolin hybridiluonne on varmasti lisännyt myyntiä paljon.

Jos mun pitäisi valita graafisen laadun ja tuon hybridiluonteen välillä niin valitsisin aina ehdottomasti hybridilaitteen. Eihän Nintendon laitteen tehot tosiaan yllä samaan graafiseen tasoon tai yhtä lyhyisiin latausaikoihin kuin kilpailijalla, mutta toisaalta sitä kilpailijan laitetta et pysty nappaamaan sekunnissa mukaan TV-tasolta ja jatkamaan pelailua makkarissa, junassa, lentokoneessa, lomamatkan kohteessa jne. Ja vaikka Nintendolla ei graafisesti ollakaan samalla tasolla kuin kilpailijoilla, niin en sen pelit yleensä kuitenkin ihan hyvä näköisiä. Paljon tässä toki auttaa, että Nintendon peleissä usein on valittu sellainen graafinen tyyli joka toimii myös heikomman tehojen laitteella.

Toivottavasti seuraavakin Nintendon laite jatkaa tätä hybridilinjaa, vaikka sen vuoksi ei edelleenkään kilpailijoiden kanssa samoihin tehoihin päästäisikääb.
Ei itseänikään missään nimessä switchillä ole haitannut grafiikan laatu ja pelit kuten xenoblade ja fire emblem on erittäin laadukkaita tekeleitä. En vain tunne ketään switchin omistajaa joka sitä käyttäisi käsikonsolina. Toisaalta tunnen vain vanhoja ihmisiä, joten johtunee siitä. Mikä switch liten idea on kun switch toimii käsikonsolina?
 
Ei itseänikään missään nimessä switchillä ole haitannut grafiikan laatu ja pelit kuten xenoblade ja fire emblem on erittäin laadukkaita tekeleitä. En vain tunne ketään switchin omistajaa joka sitä käyttäisi käsikonsolina. Toisaalta tunnen vain vanhoja ihmisiä, joten johtunee siitä. Mikä switch liten idea on kun switch toimii käsikonsolina?
Kannattaa muistaa Japani. Se on käsikonsolimaa. Kannattaa myös muistaa että vaikka ei itse tietäisi muita kuin X-ihmisiä niin se ei tarkoita etteikö Y-ihmisiä voisi olla maailma täynnä. Se on helppo unohtaa jos pohjaa näkemyksiä liikaa omiin tuttuihin.

Varmasti pitää paikkansa että Switch on menestynyt nimenomaan sen takia että se on hybridi eikä pelkkä käsi- tai kotikonsoli. Kotikonsolina se olisi varmasti menestynyt huonommin kuin käsikonsolina ja taas käsikonsolina paremmin kuin kotikonsolina, mutta hybridinä se saa molemmista kategorioista ostajia.
 
Ei itseänikään missään nimessä switchillä ole haitannut grafiikan laatu ja pelit kuten xenoblade ja fire emblem on erittäin laadukkaita tekeleitä. En vain tunne ketään switchin omistajaa joka sitä käyttäisi käsikonsolina. Toisaalta tunnen vain vanhoja ihmisiä, joten johtunee siitä. Mikä switch liten idea on kun switch toimii käsikonsolina?
Täällä on yksi "vanha" ihminen, joka käyttää Switchiä pääsääntöisesti käsikonsolina. Grafiikan laatu tai tyyli ei ole Switchillä haitannut. "Haittaa" on tuottanut pikemminkin suorituskyky. Joko alhainen ruudunpäivitys tai niin alhainen resoluutio, että varsinkin isommalta ruudulta kuva menee tosi pehmeäksi.

Switch Litessa en näe muuta ideaa kuin halpa hinta. Itse ostaisin sata kertaa sadasta normi Switchin ihan jo siksi että joycon driftaus on liian yleinen ongelma, mutta muutenkin ihan vaan että minulla olisi edes se vaihtoehto olemassa että voin pelata TV:n kautta, jos joskus niin haluan tehdä. Switch liten vähän pienempi koko voi olla jollekin käsikonsolipelaajalle myös plussa.
 
Kannattaa muistaa Japani. Se on käsikonsolimaa. Kannattaa myös muistaa että vaikka ei itse tietäisi muita kuin X-ihmisiä niin se ei tarkoita etteikö Y-ihmisiä voisi olla maailma täynnä. Se on helppo unohtaa jos pohjaa näkemyksiä liikaa omiin tuttuihin.

Varmasti pitää paikkansa että Switch on menestynyt nimenomaan sen takia että se on hybridi eikä pelkkä käsi- tai kotikonsoli. Kotikonsolina se olisi varmasti menestynyt huonommin kuin käsikonsolina ja taas käsikonsolina paremmin kuin kotikonsolina, mutta hybridinä se saa molemmista kategorioista ostajia.
Aivan, unohdin japanialaisten olemassaolon tyystin. Ne kyllä pelaa joka paikassa.
 
Ei itseänikään missään nimessä switchillä ole haitannut grafiikan laatu ja pelit kuten xenoblade ja fire emblem on erittäin laadukkaita tekeleitä. En vain tunne ketään switchin omistajaa joka sitä käyttäisi käsikonsolina. Toisaalta tunnen vain vanhoja ihmisiä, joten johtunee siitä. Mikä switch liten idea on kun switch toimii käsikonsolina?
Täältä löytyy yksi ”vanha” ihminen, jonka Switchillä pelaamisesta noin puolet on käsikonsolipelaamista ja puolet isolta ruudulta olkkarissa. Kyllä meitä löytyy.

Liten idea on varmaan halpa hinta ja jos ei kotoa isoa ruutua löydy tai sitä ei tulisi pelaamiseen käytettyä, niin onhan lite vähän kevyempi, mikä voi tehdä siitä miellyttävän käsikonsolipelaamisessa osalle. Itse en tosin missään tapauksessa liteä ostaisi vaan hybridi on just parasta monipuolisuutensa vuoksi.
 
Juu, eiköhän Sony reagoi sillä että PC portit sitten myöhästyy yms. Jos tälläiset asiat joskus tapahtuu.
Tai jäävät jopa kokonaan tulematta - ainakin joidenkin pelien suhteen. Eikä siinä mitään, kilpailuasetelman turvaamisesta siinä sitten olisi kyse, jolloin se olisi Sonylta täysin perusteltua toimintaa.

Sinänsä itselleni on vieras ajatus varsinainen puolueellisuus konsoleiden, tai ylipäätään minkäänlaisten laitteiden tai palveluiden osalta. Itse pidän aina niistä laitteista ja palveluista, jotka vastaavat parhaiten siihen mitä niiltä toivon. Microsoftin konsolit ovat jo aika pitkään olleet sinänsä suosikkikonsoleitani, mutta ne ovat sitä vain tarkalleen niin kauan kuin konsolit tarjoavat minulle merkittävästi paremman käyttäjäkokemuksen kuin Sony tai Nintendo ovat omilla konsoleillaan tarjonneet. Toki Sony ja Nintendo ovat pysyneet laajemman yksinoikeustarjonnan kautta myöskin konsoleinani. Yksinoikeuspuolella en ole kuitenkaan kovin innoissani tuosta Sonyn voimakkaasti elokuvamaisiin putkijuoksuihin siirtyneestä painotuksesta, enkä myöskään heidän hintojen nostelustaan. Multiplatterpelit ostankin sitten tällä hetkellä lähes aina Xboxille, ellei sitten ole joku moninpeli kyseessä, jossa peliseuraa on tiedossa nimenomaan pleikkarilla. Switchille en osta sitten mitään muuta kuin sen yksinoikeuspelejä.

Sonylta puuttui myös aiemmin uskottava kilpailuvaltti vastauksena Game Passille, kun Now oli vähän mitä sattuu. Nyt se kilpailija on, varsinkin tuolla Premium-paketilla, vaikkakin on törkeän kallis, ja taitaa jäädä omalta osaltani suppeampaan muotoon, kun kausi seuraavaksi uudistuu. Joka tapauksessa, mikäli Sony tai Nintendo alkavat tarjota paremmin käyttäjäystävällisiä ja hinnoittelullaan kohtuullisempia konsoleita ja niiden palveluita, niin sitten niillä on mahdollisuus nousta ainakin Xboxin rinnalle suosikikseni, tai vaikkapa ohikin, jos Xbox ei pysty enää yhtä hyvin vastaamaan tarpeisiini, kuin kilpailijansa. Noilla firmoilla itsessään ei ole minulle mitään merkitystä, vaan sillä mitä ne tarjoavat ja miten se vastaa sitten omiin tarpeisiini. Todella kummallista on mielestäni fanittaa näitä laitteita sinänsä ja suosiakaan niitä millään muulla perusteella, kuin tuolla omiin tarpeisiin vastaamisella.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yksi muumio ihmettelee ihan samaa asiaa, mutta tästä on ihan Nintendon itsensä julkaisemaa tilastoa olemassa. Vuoden 2017 käyttäjätilastojen perusteella noin 30% käytti Switchiä lähinnä käsikonsolina, 20 % telakassa ja loppu osuus on yhdistelmä molempia. Tuolloin ei tainnut olla vielä kevyttä vaihtoehtoa tarjolla "sotkemassa" tilastoa.

Viimeksi lomareissulle lentokoneeseen matkaan päätyi Switch. Steamdeck on mielestäni parempi rautana, ja Steamissä minulla on isommat pelivalikoimat, mutta Switch on pienempänä helpompi sijoittaa käsimatkatavaroihin.

Switchin seuraajaa en varmaankaan ole heti ostamassa. Suurin osa Switchin yksinoikeuksista on jäänyt kesken, mutta nyt viime aikoina olen pelannut taas Luigi’s Mansionia, sekä ekaa gamecube versiota, että tätä uudempaa.
 
Sinänsä itselleni on vieras ajatus varsinainen puolueellisuuden konsoleiden, tai ylipäätään minkäänlaisten laitteiden tai palveluiden osalta. Itse pidän aina niistä laitteista ja palveluista, jotka vastaavat parhaiten siihen mitä niiltä toivon.

Sama täällä. Koen ihan vieraana ajatuksena fanittaa jotakin, joka on käytännössä mulle vaan joku logo jossain laitteen kyljessä. Kaikki konsolit ovat tasaisin väliajoin peluutuksessa, sitä mukaan kun kiinnostavaa pelattavaa on tarjolla. Viime vuosi olikin tässä oiva esimerkki, kun hyviä yksinoikeuksia tuli jokaiselle konsolille. (Zelda: TotK, Starfield ja Spider-Man 2.) Ja kun on luonteeltaan sellainen ihminen, joka haluaa mennä harrastuksissaan mahdollisimman pitkälle ja kokea mahdollisimman paljon, niin se on vaan pakko hommata kaikki konsolit, että nuokin pelit pääsi kokemaan. :D

Tänä vuonna sama meno näyttää jatkuvan. Retroilu vei alkuvuodesta paljon peliaikaa, kun innostuin ostamaan käytetyn WiiU:n ja pari Zelda-peliä siihen kaveriksi ja nyt Game Passin avulla olen yrittäny päästä Diabo IV:n maailmaan sisälle, vaikka rehellisesti sanottuna ei vielä oikein ole selvinnyt, mikä tässä pelisarjassa on se juju. FFVII: Rebirth on toki vielä korkkaamatta, mutta sen säästän suosiolla kesälomaan, koska siihen maailmaan haluan uppoutua kunnolla ilman minkäänlaista häiriötä.

Kaikille konsoleille löytyy siis aikansa ja paikkansa.
 
Varmasti pitää paikkansa että Switch on menestynyt nimenomaan sen takia että se on hybridi eikä pelkkä käsi- tai kotikonsoli. Kotikonsolina se olisi varmasti menestynyt huonommin kuin käsikonsolina ja taas käsikonsolina paremmin kuin kotikonsolina, mutta hybridinä se saa molemmista kategorioista ostajia.

Nintendon myydyimpien konsolien joukosta näkee hyvin sen, että ne käsikonsolit nimenomaan ovat myyneet hyvin, jopa silloinkin kun se televisioon kiinnitettävä konsoli on flopannut aivan täysin. Ja tämä näkyy myös omassa historiassa, kun jokaisen Nintendon käsikonsolin olen omistanut ja osasta jopa muutaman eri version, mutta WiiU:n skippasin (ainoa Nintendon konsoli, jota en ole vielä omistanut).

Jos Switch ei tarjoaisi kannettavaa pelaamista, niin minulle sillä olisi paljon vähemmän käyttöä, mutta nimenomaan hybridinä se on aivan täydellinen tuote molempiin tarkoituksiin ja antaa Nintendolle mahdollisuuden kehittää pelinsä kahden eri alustan sijaan yhdelle alustalle. Nerokasta ja toimivaa.

Olen jopa ostanut osan multiplatformeista nimenomaan Switchille, viimeisimpänä Persona 5 Royalin ja Disco Elysiumin.

Switch liten vähän pienempi koko voi olla jollekin käsikonsolipelaajalle myös plussa.

Itse tiesin 90% ajasta pelaavani nimenomaan kannettavana Switchiä, joten designiltään ketterämpi Switch Lite oli helppo valinta, eikä tässä ole katunut hetkeäkään satojen pelituntien jälkeen. Matkapäiviä tulee vuodessa kolminumeroisia määriä, joten kannettava konsoli sopii hyvin tähän kaveriksi.

Ainoa ahdistuksen aihe Switchiin liittyen on järkyttävän iso kasa kymmenien tuntien roolipelejä muoveissa odottamassa vuoroaan. Sormet ristissä pitää toivoa, että myös seuraavalla konsolilla näitä pystyy pelaamaan, sillä tuollainen noin 600-1000h pelikuorma on omalla tahdilla vähintään vuoden urakka ja silloin ei mitään muuta ehtisi pelata.

Toisaalta onhan tuossa pelejä vielä 3DS:n ajoilta muoveissa, joten kaikki aikanaan. Itselleni tekniset ominaisuudet riittää vielä noissakin peleissä, joten mikään pakko ei ole kiirehtiä näitä pois.
 
Game Passin avulla olen yrittäny päästä Diabo IV:n maailmaan sisälle, vaikka rehellisesti sanottuna ei vielä oikein ole selvinnyt, mikä tässä pelisarjassa on se juju.
Kasvat pelissä isoksi ja vahvaksi. mutta eihän tämä kaikilla saa dopamiiniä virtaan...

 
Ylös Bottom