Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

1. PlayStation 2 – 155 million
2. PlayStation 4 – 108 million
3. PlayStation 1 – 102 million
4. Nintendo Wii – 101 million
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5. PlayStation 3 – 86 million
6. Xbox 360 – 85 million
7. Nintendo Entertainment System – 61 million

8. Nintendo Switch – 55 million
9. Super Nintendo Entertainment System – 50 million
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10. Xbox One ~ 46 million


Lähde: Digitaltrends

Blue Pill... hieman kauhistuttaa tuo Xboxin alamäki... 85 ... 46 .... 25? Vain arvaus...

...

Huom. paljon onnea Konsolifin ja sen kunniaksi saamme kohtapuolin taas hitusen pelivideota? Kyperpunkista... joka myy konsoleita... nyt en muista julkaistaanko lainkaan Red Pill...
 
1. PlayStation 2 – 155 million
2. PlayStation 4 – 108 million
3. PlayStation 1 – 102 million
4. Nintendo Wii – 101 million
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5. PlayStation 3 – 86 million
6. Xbox 360 – 85 million
7. Nintendo Entertainment System – 61 million

8. Nintendo Switch – 55 million
9. Super Nintendo Entertainment System – 50 million
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10. Xbox One ~ 46 million


Lähde: Digitaltrends

Blue Pill... hieman kauhistuttaa tuo Xboxin alamäki... 85 ... 46 .... 25? Vain arvaus...

...

Huom. paljon onnea Konsolifin ja sen kunniaksi saamme kohtapuolin taas hitusen pelivideota? Kyperpunkista... joka myy konsoleita... nyt en muista julkaistaanko lainkaan Red Pill...


Onhan tuokin montaa kertaa käsitelty asia että myynnit eivät ole firmoille se rahasampo vaan palvelut ja pelien myynti, vaikka Xbox Series/S myisikin vastaavan lukeman kuin One tai jopa vähemmän mutta pöytään lyödään 20-30 miljoonaa tilaajaa niin saavutus on enemmän kuin loistava.
 
Onhan tuokin montaa kertaa käsitelty asia että myynnit eivät ole firmoille se rahasampo vaan palvelut ja pelien myynti, vaikka Xbox Series/S myisikin vastaavan lukeman kuin One tai jopa vähemmän mutta pöytään lyödään 20-30 miljoonaa tilaajaa niin saavutus on enemmän kuin loistava.

Tottakai laitemyynnillä on merkitystä. Se mikä valitaan kaupasta tuo ekosysteemiin kuluttamaan palveluja.
 
1. PlayStation 2 – 155 million
2. PlayStation 4 – 108 million
3. PlayStation 1 – 102 million
4. Nintendo Wii – 101 million
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5. PlayStation 3 – 86 million
6. Xbox 360 – 85 million
7. Nintendo Entertainment System – 61 million

8. Nintendo Switch – 55 million
9. Super Nintendo Entertainment System – 50 million
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10. Xbox One ~ 46 million


Lähde: Digitaltrends

Blue Pill... hieman kauhistuttaa tuo Xboxin alamäki... 85 ... 46 .... 25? Vain arvaus...
Ai että nyt kun on positiivinen pöhinä Xboxin ympärillä, niin se yhtäkkiä myy puolet vähemmän kuin negatiivisen julkaisun jälkeen Xbox One myi? Se olisi kieltämättä vähän outoa. Vaatisi ainakin sitä että Xbox olisi selvästi PS5:sta kalliimpi.

Itse arvaisin pikemminkin että Game Passin käyttäjämäärät nousevat lähemmäs 20 miljoonaa tai jopa yli.

Näillä laitemyynneilläkään ei sinällään meille pelaajille ole muuta merkitystä kuin se että konsoli myy kriittisen määrän. Eli sen verran, että sille kannattaa julkaista pelejä. Xbox näytti tässä sukupolvessa että tuollainen 50 miljoonaa pitää brändin aivan hyvin pinnalla ja me pelaajat saadaan uusia pelejä.

Kilpailun kannalta täytyy siis toivoa että kaikki kolme isoa myyvät jatkossakin tuon kriittisen määrän, mikä luku se nyt ikinä onkaan.
 
Onhan tuokin montaa kertaa käsitelty asia että myynnit eivät ole firmoille se rahasampo vaan palvelut ja pelien myynti, vaikka Xbox Series/S myisikin vastaavan lukeman kuin One tai jopa vähemmän mutta pöytään lyödään 20-30 miljoonaa tilaajaa niin saavutus on enemmän kuin loistava.

PlayStation lienee tunnetuin brändi, sitten Nintendo. Murto-osa jää Xboxsille ja siinäkin kiitos Halon. Tämä on todellisuus. Xboxsin tehot eivät yksin riitä nostamaan sitä suosta... voisiko Xbox olla tuleva esports konsoli numero 1. Tehot ja 120 Hz / 120 fps / 4K moninpelit... lähtisi ammattimaiseen suuntaan... haastamaan CS, OW ja Valorant... voisiko Halosta olla siihen... tuollaisena nyky muotona en oikein enää usko siihen,,,
 
Eikö porukkaa lainkaan kiinnosta Kyperpunkin uusin pelikuva? Tuollainen myy konsoleita, mutta etenkin PC on vahvoilla? Voi olla että moni laittaa vanhan näyttiksen vaihtoon. Mad Max: Fury Road.
 
Täällä osataan kääntää erilaiset uutiset ja numerot tukemaan omaa agendaa :D

On se jännä, että ihmiset eivät ajattele loogisesti konsolin hankinnan osalta. Konsolihan on investointi kalustoon ja pelit + palvelut ovat muuttuvia sekä kiinteitä kuluja. Omalla kohdallani konsolin hinnassa +-200€ ei merkkaa mitään vaan oleellista on pelien ja plussien/passien/goldien hinta. Niistä kumuloituu helposti 2-3v aikana sellainen potti, että konsolin hankintahinnan eroavaisuudet jää marginaaliin.

Hauskaa on myös seurata vääntöä suorituskyvystä, yksinoikeuksista ja ulkonäöstä. Star-Lordin kornin "tämä on totuus"-tyylin mukaisesti väitän, että konsoleita myydään pää märkänä fifojen, änäreiden, gta v/gta vi kanssa. Perusperheenisä/äiskä ei ymmärrä tehoista tai yksinoikeuksista mitään vaan ostaa sen konsolin, jonka edullisesti saa ja joka on saatavilla. Pleikalla on etulyöntiasema brändinsä tunnettavuutensa takia, mutta sekin voi muuttua xbox-logon levitessä erilaisiin laitteisiin.
 
Eipäs aleta siellä yhtään väheksymään perusperheenisää. Just nollasin teini-ikäisen biosin kun se sähelsi sen sekaisin. Tulen sit kahdenkymmenen vuoden päästä eläkkeeltä ojentamaan perusperheenisää joka puhui tyhmiä 2020-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Oma viestini siirtyi pc-ketjuun. Ei siinä. Mutta vielä vähemmän pilvipelaaminen kuuluu enää konsolitrediin. Edit: nyt ihan oikeasti. Maailma on muuttunut, erottelu konsoli vs pc on keinotekoinen (kaikki fyysisiä laitteita, rajapinta directx ultimate 12, rauta joko intel, Amd tai nvidia), ja tässä tredissä pilvipelaaminen on jotenkin osa konsolipelaamista? Ei ole.

Mattix on oikeassa. Konsolin kulurakenne on muutakin kuin hankintahinta. Euro vetoa että Mattix pyörittää leipätyössään rahaa/liikevaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Oma viestini siirtyi pc-ketjuun. Ei siinä. Mutta vielä vähemmän pilvipelaaminen kuuluu enää konsolitrediin.

Mattix on oikeassa. Konsolin kulurakenne on muutakin kuin hankintahinta. Euro vetoa että Mattix pyörittää leipätyössään rahaa/liikevaihtoa.
Osittain oikein. Jonkunlaisesta budjetista tulee oltua vastuussa, mutta rahan pyörittäminen itsessään ei ole kyllä leipälajini. Autoilun kulut on hyvä vertailukohta myös pelimaailmaan.
 
xCloud-jutustelu siirrettiin omaan ketjuunsa.
Kohta ei saa sanoa enää mitään.
Täällä osataan kääntää erilaiset uutiset ja numerot tukemaan omaa agendaa :D

On se jännä, että ihmiset eivät ajattele loogisesti konsolin hankinnan osalta. Konsolihan on investointi kalustoon ja pelit + palvelut ovat muuttuvia sekä kiinteitä kuluja. Omalla kohdallani konsolin hinnassa +-200€ ei merkkaa mitään vaan oleellista on pelien ja plussien/passien/goldien hinta. Niistä kumuloituu helposti 2-3v aikana sellainen potti, että konsolin hankintahinnan eroavaisuudet jää marginaaliin.

Hauskaa on myös seurata vääntöä suorituskyvystä, yksinoikeuksista ja ulkonäöstä. Star-Lordin kornin "tämä on totuus"-tyylin mukaisesti väitän, että konsoleita myydään pää märkänä fifojen, änäreiden, gta v/gta vi kanssa. Perusperheenisä/äiskä ei ymmärrä tehoista tai yksinoikeuksista mitään vaan ostaa sen konsolin, jonka edullisesti saa ja joka on saatavilla. Pleikalla on etulyöntiasema brändinsä tunnettavuutensa takia, mutta sekin voi muuttua xbox-logon levitessä erilaisiin laitteisiin.
Oisko totta että iso osa konsoleista myydään vanhemmille? Tietenkin isompi osa muille kuluttajaryhmille, mutta loppujen lopuksi, kun Joni 7v pyytää mummolta pelikonsolia joululahjaksi, ostaako mummo halvemman vai paremmin brändätyn. Tietenkin jos kaikkialla vilkkuu "Osta PS5 ja saata 0,60€ alennusta korppujauhoista"-kylttejä, niin mikä on sitten asian laita? Uskon, että perustason kuluttajalle yksinoikeuspelit ja laskentateho eivät ole niitä ostokriteerejä.
 
Kyllä Joni 7v pyytää juuri sen pelikonsolin, joka on kaverilla ja jolla voi pelata Super Mariota, jota muutkin pelaa. Jos joku pelisarja on suosittu, se myy konsoleita, eikä siinä auta mikään hinta, jos pelin saa vain tietylle systeemille tai kaverilla on joku tietty konsoli ja haluat pelata kaveria vastaan. Näin syntyy se valtava massa, jolla on 1-3 peliä konsolilla. Tuo massahan on pakko olla olemassa kun tarkastelee pelien myyntilukuja suhteessa konsolien myyntilukuihin ja sitä faktaa, että peliharrastajilla on se muutama sata tai vähintään kymmenittäin pelejä.
 
Aamen. Uuden sukupolven myötä suoraan yksinoikeuspelejä myymään uusia alustoja. Vanhat historiaan jarruttamasta kehitystä.


En mä tiedä onko se "anti-consumer" kenenkään mielestä julkaista vain ja ainoastaan next-genille yksinoikeuksia. Tottakai niin tehdään ja hyvä! Toisinpäin ajateltuna taas, onhan se kuluttajaystävällistä julkaista alkuun myös vanhemmalle raudalle, huom. alkuun. Varsinkin nyt kun tuntuu, että kärkipeli puuttuu uusien konsolien julkaisusta.
 
En mä tiedä onko se "anti-consumer" kenenkään mielestä julkaista vain ja ainoastaan next-genille yksinoikeuksia. Tottakai niin tehdään ja hyvä! Toisinpäin ajateltuna taas, onhan se kuluttajaystävällistä julkaista alkuun myös vanhemmalle raudalle, huom. alkuun. Varsinkin nyt kun tuntuu, että kärkipeli puuttuu uusien konsolien julkaisusta.
Oli anti/pro-consumer tai ei, niin kyllähän julkaisija miettii tässä ihan vaan mahdollisia pelin myyntimääriä. Siksi niin kovin usein konsolisukupolven vaihtuessa nähdään crossgenpelejä, kun isoin ostajakunta on nykyisen sukupolven konsoleiden käyttäjiä.

Tätä ei siis tee pelkästään Microsoft vaan nyt esim. Ubisoft uuden Assassins Creedin, Watch Dogsin ja Far Cryn kanssa. Tai vaikka EA urheilupelejensä kanssa.

Ei tämä ole mikään uusi juttu, vaan on ollut mukana jo aikaisemmissakin sukupolven vaihdoksissa.

Mieleen muistuu kaverin tykönä PS2:lla pelattu King Kong, jonka sitten ostin Xbox 360:lle kun konsolin hommasin. Toinen hyvin mielessä oleva esimerkki oli tähän sukupolveen hypätessä se, kun ostin ensin Battlefield 4:n Xbox 360:lle ja sitten vain hetkeä myöhemmin PS4:lle.

Sitä en ihan käsitä miksi tämä on nyt niin iso juttu, kun en muista että se olisi sitä ollut edellisissä sukupolvissa. Nyt kun vielä sama arkkitehtuuri käytössä ja tekniikka kehittynyt, joten pelien skaalautuvuus on ihan eri tasolla.
 
Niin ja onkai se selvää, että SNESstä N64 siirryttäessä vähän vaikeampaa tarjota samaa peliä molemmille, kun hyppäyskin on tekniikassa sun muussa aivan eri luokkaa, kun vaikka nyt PS4:sta PS5 siirryttäessä. Siinä mielessä vähän mielenkiintoinen kommentti tuolta DF tyypiltä. Toki siinä olen samaa mieltä, että mielummin henkilökohtaisesti ottaisin puhtaasti uuden sukupolven pelejä heti alusta asti mutta kuten tuossa Dragonfly mainitsi niin ymmärtää myös sen syyn miksi näin ei tekijät välttämättä ole niin hanakkana tekemään. PS4:sta myyty yli 100miljoonaa kpl, kun taas uuden konsolin julkaisu on aina vähän mysteeri, että mitä se lähtee myymään ja ainakin aluksi potentiaaliset myyntimäärät on väkisinkin merkittävästi pienemmät.
 
Lienee päivän selvää kysymyksessä olevan first partyt, heille tuo on tarkoitettu aivan kuten esimerkki Mario 64 osoittaa.
 
Se on muuten hassua, että moni hihkuu Sonyn ratkaisua pitää kaikki tulevat PS5 pelit vain PS5:lla mutta sitten taas jos katsotaan esim julkaisupeliä Spider-Man Miles Morales niin en usko hetkeäkään, etteikö tuo olisi toiminut hyvin myös PS4:lla, kun pohjimmiltaan on kuitenkin standalone dlc ekalle osalle. Ymmärtäisin jos peli olisi alusta alkaen suunniteltu PS5:n raudalle. :)
 
Se on muuten hassua, että moni hihkuu Sonyn ratkaisua pitää kaikki tulevat PS5 pelit vain PS5:lla mutta sitten taas jos katsotaan esim julkaisupeliä Spider-Man Miles Morales niin en usko hetkeäkään, etteikö tuo olisi toiminut hyvin myös PS4:lla, kun pohjimmiltaan on kuitenkin standalone dlc ekalle osalle. Ymmärtäisin jos peli olisi alusta alkaen suunniteltu PS5:n raudalle. :)

Arvaan Sonyn demoavan näillä ensimmäisillä PS5 yksinoikeuksillaan sitä mihin uusi rauta taipuu erotuksena entiseen. Hämähäkkimies tarjoaa todennäköisesti vauhdikkaan liikkeen ilman lataustaukoja ja tarkemmat tekstuurit. Pelimekaaniset erot tulevat sitten yllätyksenä ja niitä on mielenkiintoista jatkossa seurata mihin edetään, ilman hissejä, kiipeilyä ja kapeikkoja.

 
Ylös Bottom