Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

On kyllä MS toiminta esimerkillistä ollut tässä uudessa konsolissa, speksit ihan kohdillaan, tulee hurjasti hyviä ominaisuuksia, niitä esitellään ja kommunikoidaan selkeästi ja avoimeksi, hommat vaan toimii ilman erityisiä nikotteluja. Pleikka on oma päälaite ollut ja siksi ihmetyttää miksi sonyn julkitulot ja esittelyt ei oikein ole nyt vauhdissa,.. Tulevat pelit ja vanhojen pelien jatkumo toki ohjaa itseäni sonyn suuntaan mutta silti askarruttaa että onko siellä leirissä kaikki hyvin?
Joku sen hyvin twitterissä sanoi, että tuntuu siltä että Sony esittelee niitä ominaisuuksia, jossa se on kilpailijaa edellä. Eivät siis esim. juurikaan hehkuta omaa versiotaan Quick Resumesta (jos sellaista on olemassa). Eivätkä myöskään juurikaan rummuta taaksepäin yhteensopivuutta, kun Microsoft tuntuu olevan siinä edellä. Tämähän on ihan hyvä taktiikka, mutta tiedonjanoiset pelaajat voivat olla eri mieltä. :)

Sitten taas SSD:n nopeutta tuodaan esiin joka käänteessä, kun siinä ollaan edellä. Niin ja ohjaimen ominaisuuksia myös tuodaan esiin, joskin sitä on myös MS tehnyt.

Toki pelejä tuovat esiin molemmat osapuolet, mutta ominaisuuksien esittelyssä Sony tuntuu vähän jarruttelevan.
 
On kyllä MS toiminta esimerkillistä ollut tässä uudessa konsolissa, speksit ihan kohdillaan, tulee hurjasti hyviä ominaisuuksia, niitä esitellään ja kommunikoidaan selkeästi ja avoimeksi, hommat vaan toimii ilman erityisiä nikotteluja. Pleikka on oma päälaite ollut ja siksi ihmetyttää miksi sonyn julkitulot ja esittelyt ei oikein ole nyt vauhdissa,.. Tulevat pelit ja vanhojen pelien jatkumo toki ohjaa itseäni sonyn suuntaan mutta silti askarruttaa että onko siellä leirissä kaikki hyvin?
Samaa mieltä. Ehkä taas vanhan toistoa, mutta todella heikkoa se on ollut Sonyn puolelta ja kusen nousu päähän on aistittavissa valitettavasti PS3:n malliin. MS on hoitanut tonttinsa paljon paremmin, poislukien pelivideot. Jos olisin ollut istumassa päättäjien palleilla, niin olisin Mikkisoftana julkaissut melko äkäseen mahtavia pelivideoita Halo-katastrofin jälkeen. Nyt julkaistiin käyttöönotto videoita ja matskua VANHOISTA peleistä. "Olemme tuomassa kaikkien aikojen tehokkaimman konsolin markkinoille"-->halo-räpellys-->videomateriaalia edellisen sukupolven peleistä. Wtf sanon vaan.

Jepjep, korona on haitannut molempia, mutta nyt ollaan jo niin lähellä julkaisua, että joka viikko pitäisi pankki räjäyttää!!!
 
Microsoftin toiminta on ollut erittäin kuluttajaystävällistä. Viime vuoden joulukuusta lähtien olemme saaneet kuulla tasaisin väliajoin Series X:stä ja sen ominaisuuksista. On ilo huomata, että miten Microsoft on panostanut täysillä pikkujuttuihin, kuten Quick Resumeen ja pelien lataamiseen etukäteen. Microsoftilla on aina ollutkin softapuoli hyvässä kunnossa jos ei lasketa Xbox Onen ensimmäistä käyttöjärjestelmää, joka oli mielestäni vähän sekava. Nykyään en haluaisi eroon Xboxin nopeasta guidesta, jolla pääsee nopeasti asiaan kuin asiaan. Sanoisin, että Microsoftin tämän hetkinen käyttöjärjestelmä Xbox Onella on kaikkien aikojen paras konsolikäyttöjärjestelmä - ainakin Xboxin paras.

On ollut ilo huomata, että Series X:n parissa on työskennellyt samat henkilöt kuin Xbox One X:n. Vieläkin vaikea käsittää, että miten pieneen kokoon on saatu rakennettua 12 teraflopsia pelkkää tehoa. Näin Xbox- ja PC-pelaajana en ollut vielä täysin vakuuttunut SSD:stä (latausnopeuksien pienentyminen ei ole minulle niin suuri juttu), mutta Quick Resume muutti hieman käsitystä, vaikka edelleen näen CPU:n ja GPU:n olevan tärkeimpiä asioita tulevassa sukupolvessa - päästään viimein eroon Jaguarista!
 
Ehkä konsolia kannattaa hehkuttaa vasta siinä vaiheessa eniten, kun se ei ole kaikkialta loppuunmyyty? Selkeästi tämä määrä hypeä on toiminut molemmille ihan hyvin, kun konsolit viedään käsistä. En tiedä sitten, mitä Sony voisi tehdä enemmän. Pelikuvaa on nähty ja se näyttää erittäin hyvältä. Sony ei halua selostaa laitteen toimintoja ja eri ohjelmistoja, kuten MS ja se voi olla paha juttu sille 0,5% (arvo keksitty itse) potentiaalisista asiakkaista, jonka ensisijaisena kiinnostuksen kohteena on konsolin tekniset ominaisuudet.
 
Ehkä konsolia kannattaa hehkuttaa vasta siinä vaiheessa eniten, kun se ei ole kaikkialta loppuunmyyty? Selkeästi tämä määrä hypeä on toiminut molemmille ihan hyvin, kun konsolit viedään käsistä. En tiedä sitten, mitä Sony voisi tehdä enemmän. Pelikuvaa on nähty ja se näyttää erittäin hyvältä. Sony ei halua selostaa laitteen toimintoja ja eri ohjelmistoja, kuten MS ja se voi olla paha juttu sille 0,5% (arvo keksitty itse) potentiaalisista asiakkaista, jonka ensisijaisena kiinnostuksen kohteena on konsolin tekniset ominaisuudet.
Tämäkin on totta. Me tällä foorumilla joita kiinnostaa myös tekniikka pelien lisäksi ollaan varmasti vähemmistöä.

Väittäisin että enemmistön konsolin ostajista muodostaa seuraavassakin sukupolvessa FIFAn, Codin ja Fortniten pelaajat ja heille nämä esittelyt voivat olla aika hällä väliä. Toisaalta kaltaiselleni pelien suurkuluttajalle nämä esittelyt ovat nannaa.
 
Tämäkin on totta. Me tällä foorumilla joita kiinnostaa myös tekniikka pelien lisäksi ollaan varmasti vähemmistöä.

Väittäisin että enemmistön konsolin ostajista muodostaa seuraavassakin sukupolvessa FIFAn, Codin ja Fortniten pelaajat ja heille nämä esittelyt voivat olla aika hällä väliä. Toisaalta kaltaiselleni pelien suurkuluttajalle nämä esittelyt ovat nannaa.

Se on kyllä totta, että suurimmalle osalle riittää FIFA, Cod ja Fortnite. Varmaan "tavallisella" kuluttajalla ei ole mitään tietoa konsoleiden yksinoikeuksista tai siitä, että Microsoft on ostanut Bethesdan. Kun muistelen omaa nuoruuttani, en silloin ottanut mitään selvää, että mikä konsoli sisältää mitäkin vaan tuli ostettua konsoli ja sitten kerättyä kaupoista pelit jotka kiinnostivat. :D Me jotka seuraamme tarkasti tulevaa sukupolvea, ollaan aika vähemmistöä.
 
vaikea käsittää, että miten pieneen kokoon on saatu rakennettua 12 teraflopsia pelkkää tehoa.

On aika jännää tää tehojen ilmoittaminen tflopseina. Esim. Rtx2080 on 10 tflops ja rtx 3080 on 30 tflops. Tehoero on kuitenkin esim. Red dead redemption 2: 39fps vs 65fps (4k ultra). Eli +200% tflopseja lisäsi tuossa pelissä tehoja +60%. Iso ero, ja tehokas kortti, ei siinä.

Lähinnä vain sivuhuomio aiheesta, että markkinamiesten tflops-julistukset otettaisiin mainoksia, ja käytännön suorituskyky olisi se "oikea mittari".

Xboxin tuuletus on kyllä hieno. Jos tommosen kotelon sais pc-kokoonpanoon järkihinnalla, niin olis jees.
 
Mitä tarkoittaa vähemmistö? Pelaamisen suosion ja trendikkyyden kasvu sekä nykyajan markkinointi ja sen ulottuvuus eri kanavien kautta on jo hurjalla tasolla. Väittäisin siis, että emme me enää ole samanlainen vähemmistö mitä muutama vuosi sitten. Esimerkiksi Dark Souls oli pienien piirien herkkua vielä 2-4 vuotta sitten. Nyt siitä tuntuvat tietävän kaikki Fifa-maakarit. Tämä siis oman rajoittuneen empiirisen tutkimuksen perusteella.

On nykyään muotia olla valistunut konsolipelaaja. Muutama vuosi sitten olit vain nörtti jos muukin kuin FIFA ja Cod maistuivat.
 
On aika jännää tää tehojen ilmoittaminen tflopseina.

Minulle on täysin käsittämätöntä, miksi nimenomaan näytönohjainten liukulaskentakyky on se juttu, kun alunperin TFLOPSeja käytettiin mitaamaan prosessorien nopeuksia ja uusissa konsoleissa on korostettuna ominaisuutena APU, jossa näytönohjain ja prosessori ovat samalla sirulla.
 
Mitä tarkoittaa vähemmistö? Pelaamisen suosion ja trendikkyyden kasvu sekä nykyajan markkinointi ja sen ulottuvuus eri kanavien kautta on jo hurjalla tasolla. Väittäisin siis, että emme me enää ole samanlainen vähemmistö mitä muutama vuosi sitten. Esimerkiksi Dark Souls oli pienien piirien herkkua vielä 2-4 vuotta sitten. Nyt siitä tuntuvat tietävän kaikki Fifa-maakarit. Tämä siis oman rajoittuneen empiirisen tutkimuksen perusteella.

On nykyään muotia olla valistunut konsolipelaaja. Muutama vuosi sitten olit vain nörtti jos muukin kuin FIFA ja Cod maistuivat.
No vähemmistöllä tarkoitin sitä, että meidän kaltaista kohdeyleisöä on vähemmän kuin kaikki ne FIFA/Cod/Fortnite pelaajat. En tarkoittanut, että meidän kaltaista yleisöä on mitenkään erityisen vähän. :)

Tuskin Sony ja Microsoft pommittaisivat kaiken maailman teknisellä infolla, jos sille ei olisi ollenkaan yleisöä. Kuitenkin omassa lähipiirissä on esimerkiksi paljon nuoria ja lapsia, joita ei tällainen voisi vähempää kiinnostaa, mutta silti pelaavat konsolilla. Saat kaksi arvausta mitkä pelit näissä piireissä on suosiossa. Vinkki: ei Cod vaan...
 
No vähemmistöllä tarkoitin sitä, että meidän kaltaista kohdeyleisöä on vähemmän kuin kaikki ne FIFA/Cod/Fortnite pelaajat. En tarkoittanut, että meidän kaltaista yleisöä on mitenkään erityisen vähän. :)

Tuskin Sony ja Microsoft pommittaisivat kaiken maailman teknisellä infolla, jos sille ei olisi ollenkaan yleisöä. Kuitenkin omassa lähipiirissä on esimerkiksi paljon nuoria ja lapsia, joita ei tällainen voisi vähempää kiinnostaa, mutta silti pelaavat konsolilla. Saat kaksi arvausta mitkä pelit näissä piireissä on suosiossa. Vinkki: ei Cod vaan...

Jep, pommitusta tulisi jatkaa myös pelivideoiden muodossa. Ehkä oma rakkain muistoni on Metal Gear Solid 2:n VHS-video. Oi sitä hypetyksen määrääo_O
 
Nyt kun tuli noita Xboxin hands-on videoita, tuli yllättävän haikea fiilis kun konsolisotaa ei enää ole. Tuli myös mieleen kohtaus Apocalypse Now -elokuvasta jossa Robert Duvallin hahmo suree sodan loppumista.

e1835f734.jpg
 
Nyt kun tuli noita Xboxin hands-on videoita, tuli yllättävän haikea fiilis kun konsolisotaa ei enää ole.
Mitä hittoa, konsolisotaa ei enää ole? Ei sellaista mahdollisuutta ole näköpiirissä, jos sivilisaatio ei romahda. Jos romahtaa, silloin tapellaan Mad Max maailmassa aggregaateista ja fyysisistä pelikopioista ja all digitalit itkevät itsensä uneen.
 
Nyt kun tuli noita Xboxin hands-on videoita, tuli yllättävän haikea fiilis kun konsolisotaa ei enää ole. Tuli myös mieleen kohtaus Apocalypse Now -elokuvasta jossa Robert Duvallin hahmo suree sodan loppumista.

Näytä liitetiedosto 4212
Älä huoli. Vääntöä saadaan varmasti aikaiseksi konsolien julkaisujen jälkeenkin. Voidaan kinastella latausajoista, resoluutiosta ja ruudunpäivityksestä. Siihen päälle vielä Digital Foundryn multiplattaripelien vertailuvideot ja myyntiluvut. Kuorrutetaan vielä koko roska ajallisilla yksinoikeuksilla ja yritysostoilla, niin eiköhän keskustelu jatku pitkälle tulevaisuuteen. :)
 
Mitä hittoa, konsolisotaa ei enää ole? Ei sellaista mahdollisuutta ole näköpiirissä, jos sivilisaatio ei romahda. Jos romahtaa, silloin tapellaan Mad Max maailmassa aggregaateista ja fyysisistä pelikopioista ja all digitalit itkevät itsensä uneen.
Kun puhutaan yhteiskunnan polarisoitumisesta, tarkoitetaankohan sillä Xbox vs Pleikkari, vai all digital vs levyasema -jakoa?
 
Älä huoli. Vääntöä saadaan varmasti aikaiseksi konsolien julkaisujen jälkeenkin. Voidaan kinastella latausajoista, resoluutiosta ja ruudunpäivityksestä. Siihen päälle vielä Digital Foundryn multiplattaripelien vertailuvideot ja myyntiluvut. Kuorrutetaan vielä koko roska ajallisilla yksinoikeuksilla ja yritysostoilla, niin eiköhän keskustelu jatku pitkälle tulevaisuuteen. :)
Sota ei muutu koskaan. Käytetty tekniikka on ainut erotus sotien välillä.
 
Ensimmäisen konsolisodan, jonka muistan, osapuolina olivat eri leireihin jakaantuneet Mattel ja Atari videopelaajat. Latausajat eivät tosin tuolloin nousseet keskiöön vaan kumpikin konsoli oli salamannopea käynnistämään moduulin, jopa SSD:tä nopeampaa.

Vuosi oli 1981 tms. joten lähes 40v sodan nähneenä on vaikea uskoa että konsolisodat olisivat ohitse ikinä, tai korkeintaan silloin kuin konsoleita on enää yksi.
 
Ensimmäisen konsolisodan, jonka muistan, osapuolina olivat eri leireihin jakaantuneet Mattel ja Atari videopelaajat. Latausajat eivät tosin tuolloin nousseet keskiöön vaan kumpikin konsoli oli salamannopea käynnistämään moduulin, jopa SSD:tä nopeampaa.

Vuosi oli 1981 tms. joten lähes 40v sodan nähneenä on vaikea uskoa että konsolisodat olisivat ohitse ikinä, tai korkeintaan silloin kuin konsoleita on enää yksi.
Hmm, kuulostaa jotenkin tutulta. The one console to rule them all...
 
Eivät siis esim. juurikaan hehkuta omaa versiotaan Quick Resumesta (jos sellaista on olemassa). Eivätkä myöskään juurikaan rummuta taaksepäin yhteensopivuutta, kun Microsoft tuntuu olevan siinä edellä. Tämähän on ihan hyvä taktiikka, mutta tiedonjanoiset pelaajat voivat olla eri mieltä. :)

Sitten taas SSD:n nopeutta tuodaan esiin joka käänteessä, kun siinä ollaan edellä. Niin ja ohjaimen ominaisuuksia myös tuodaan esiin, joskin sitä on myös MS tehnyt.

Toki pelejä tuovat esiin molemmat osapuolet, mutta ominaisuuksien esittelyssä Sony tuntuu vähän jarruttelevan.
Regardless of what parts of a game you choose to install and play, you'll be able to stay abreast of it via a completely revamped user interface. The PS4's bare-bones home screen at times feels frozen in amber; you can see what your friends have recently done or even what game title they might be playing at the moment, but without launching an individual title there's no way to tell what single-player missions you could do or what multiplayer matches you can join. The PS5 will change that. "Even though it will be fairly fast to boot games, we don't want the player to have to boot the game, see what's up, boot the game, see what's up," Cerny says. "Multiplayer game servers will provide the console with the set of joinable activities in real time. Single-player games will provide information like what missions you could do and what rewards you might receive for completing them—and all of those choices will be visible in the UI. As a player you just jump right into whatever you like."

Ottaen huomioon kuinka Cerny visioi jo Wired-artikkeleissa aikanaan tuosta UI:sta ja kuinka pelejä ei tarvitse edes käynnistää hypätäkseen peleihin sisään nopeasti, ja käsittääkseni tämä UI on rakennettu täysin tuo SSD mielessä, niin veikkaan, että Sonylla on tarjota jopa nopeampi ratkaisu näihin peleihin siirtymiseen kuin Xboxilla. Eihän tuohon kumminkaan ihan yksi yhteen QR kaltaista ratkaisua tarvita jos puhutaan nopeasta siirtymistä pelien välillä. Riittää mielestäni jos painetaan vaikkapa PS-nappulaa ja päävalikosta käsin näkee PS4 tapaan järjestyksessä ne viimeiseksi käynnistetytyt pelit. Tuohon vain sitten se toiminto, että peli jatkuu siitä mihinkä jäi ja puhutaan mielestäni samasta kuin Quick Resume. :)

Eikös tuo uusi Xbox-kontrolleri ole käytännössä sama kuin nykyinen paitsi nyt siinä on myös share-näppäin ja hieman paremmat gripit? Toki voihan tähän kohtaan varmaan käyttää sanontaa "don't fix what ain't broken", mutta silti mielestäni vähän harmi ettei tuo juurikaan eroa nykyisestä kontrollerista.

Peleistä kyllä mielestäni Sony on rummuttanut rohkeammin ja painottanut "generation leapia" ihan jo julkaisuikkuna-peleistä puhuessaan. Kaikesta "we are gonna let the games do our talking"-tyylisistä sanavalinnoista kielii, että ovat paljon luottavaisempia tuolla saralla kuin Xbox jolla on puhe ollut enemmän Game Passissa ja sen isossa pelikirjastossa. Ja toki myös BC:ssä joka varmasti hakkaa Sonyn ratkaisun. Täällä toivotaan, että Sonykin saisi Monster Hunterin, Sekiron tai DS3 kaltaiset "uncapped framerate"-pelit pyörimään myös 60fps. Noihin kun ei käsittääkseni sen enempää kuin lisätehoja vaadita eikä devien tarvitse käytännössä mitään muuttaa koodissa.
 
Ylös Bottom