Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Pleikka nelonen on tehnyt voittoa jo pian julkaisunsa jälkeen.

Uutinen on keväältä 2014:

Confirmation that the PS4 hardware is turning a profit comes from CEO Kazuo Hirai during a corporate strategy meeting held this week, although specific numbers weren’t shared.

Kovat myynnit ovat myös tarkoittaneet sitä ettei tarvetta isoille hinnanalennuksille ole ollut. Voittoa on voitu kerätä vuosia puskurina uuden sukupolven alun tappioille.

Lähde:https://www.geek.com/games/sony-says-the-ps4-hardware-is-already-profitable-1594697/
 
Pleikka nelonen on tehnyt voittoa jo pian julkaisunsa jälkeen.

Uutinen on keväältä 2014:

Confirmation that the PS4 hardware is turning a profit comes from CEO Kazuo Hirai during a corporate strategy meeting held this week, although specific numbers weren’t shared.

Kovat myynnit ovat myös tarkoittaneet sitä ettei tarvetta isoille hinnanalennuksille ole ollut. Voittoa on voitu kerätä vuosia puskurina uuden sukupolven alun tappioille.

Lähde:https://www.geek.com/games/sony-says-the-ps4-hardware-is-already-profitable-1594697/

Sama uutinen lyötyy myös suomeksi. Vuoden 2014 toukokuulta:

Sonyn talousraportista käy ilmi, että viime marraskuussa julkaistu PlayStation 4 -konsoli on yhtiölle jo taloudellisesti kannattava. Toimitusjohtaja Kazuo Hirai ilmoittikin peliraudan tekevän yhtiölle jo nyt voittoa, uutisoi Dualshockers.

”PS4 on jo tuottanut voittoa pelkällä raudallaan, ja siten se eroaa aiempien mallien talousmallista.”


Lähde: https://nordic.ign.com/fi/ps3-ps3/57968/news/sonyn-playstation-4-konsoli-tuottaa-yhtiolle-jo-voittoa
 
Sama uutinen lyötyy myös suomeksi. Vuoden 2014 toukokuulta:

Sonyn talousraportista käy ilmi, että viime marraskuussa julkaistu PlayStation 4 -konsoli on yhtiölle jo taloudellisesti kannattava. Toimitusjohtaja Kazuo Hirai ilmoittikin peliraudan tekevän yhtiölle jo nyt voittoa, uutisoi Dualshockers.

”PS4 on jo tuottanut voittoa pelkällä raudallaan, ja siten se eroaa aiempien mallien talousmallista.”


Lähde: https://nordic.ign.com/fi/ps3-ps3/57968/news/sonyn-playstation-4-konsoli-tuottaa-yhtiolle-jo-voittoa

Tämän uutisen itsekkin muistin, jos CharGasM olisi tähän "Voitto tehdään yleensä peli myynnillä. Googlen mukaan olisiko keskimäärin 60e tappiota per ps4 konsoli" Kommentin perään laittanut linkin ja vielä vuosiluvun ja päivän mistä väittämä on niin näitäkään ei olisi tarvinnut kaivaa koska hänen väittämästä sai semmosen käsityksen että 60$ tappio oli nykypäivää ja sitähän se ei ollut.
 
Tätä tosin sotkee kaikkien kolmen eri julkaisu ajankohdat + porrastettu julkaisu.

Kuinkakohan käy nyt? Onko tietoa porrastaako joku valmistajista julkaisuaan? Katkeraa jäädä odottelemaan kun osa maailmasta jo veivaa uudella alustalla.

Wikipedia: Sony intends for the PlayStation 5 to be its next-generation console and to ship worldwide by the end of 2020.
 


Täysin samaa mieltä herrojen kanssa. Se on hyvä, että kuukausimaksulla pääsee pelaamaan vanhoja pelejä joita ei välttämättä ikinä tulisi muuten kokeiltua, mutta mielestäni AAA-peleistä kuten God of War maksaa mieluusti täyden 60€ hintalapun ihan vain tukeakseen devejä.
 
Tähän Kotakun toimittajan huoleen on helppo yhtyä. Kuukausimaksullinen tilaajapalvelu uusien pelien kohdalla on paitsi mahdollisuus, myös uhka.

 
Täysin samaa mieltä herrojen kanssa. Se on hyvä, että kuukausimaksulla pääsee pelaamaan vanhoja pelejä joita ei välttämättä ikinä tulisi muuten kokeiltua, mutta mielestäni AAA-peleistä kuten God of War maksaa mieluusti täyden 60€ hintalapun ihan vain tukeakseen devejä.
Tämänhän voi tehdä esimerkiksi Gamepassissa, voit ostaa pelin tukeaksesi devejä jos siltä tuntuu(vaikka siis peli olisikin palvelussa).
 
Tämänhän voi tehdä esimerkiksi Gamepassissa, voit ostaa pelin tukeaksesi devejä jos siltä tuntuu(vaikka siis peli olisikin palvelussa).
Kuinkakohan moni tuon sitten lopulta tekee jos pelin puoli-ilmaiseksikin saa pelattavaksi.

Lähinnä itseä mietityttää onko tuo sitten tulevaisuuden pelien budjeteista/laadusta kuinka paljon pois kun tuskinpa 10M pelaajaa Game Passissa pelillä vastaa samaa kuin jos 10M maksaisi pelistä täyden hinnan. Toki Microsoftilla on pätäkkää maksella tuosta kipurahoja deveille, mutta on tuossa silti mielestäni tiettyjä uhkakuvia havaittavissa jos ihmiset odottavat jatkossakin saavansa pelinsä puoli-ilmaiseen hintaan pelattavaksi.
 
Kuinkakohan moni tuon sitten lopulta tekee jos pelin puoli-ilmaiseksikin saa pelattavaksi.

Lähinnä itseä mietityttää onko tuo sitten tulevaisuuden pelien budjeteista/laadusta kuinka paljon pois kun tuskinpa 10M pelaajaa Game Passissa pelillä vastaa samaa kuin jos 10M maksaisi pelistä täyden hinnan. Toki Microsoftilla on pätäkkää maksella tuosta kipurahoja deveille, mutta on tuossa silti mielestäni tiettyjä uhkakuvia havaittavissa jos ihmiset odottavat jatkossakin saavansa pelinsä puoli-ilmaiseen hintaan pelattavaksi.
Niin mutta ne 10 miljoonaa maksaa sen 10€ joka kuukausi. Äkkiä se 60€ sieltä tulee per käyttäjä. Lisäksi näkeehän sen jo Netflixin kohdalla että tällainen bisnesmalli toimii, eikä tarkoita heikompaa sisältöä. Tottakai joukkoon mahtuu kaiken näköistä, mutta myös paljon laatua.

Microsoft voi helposti maksaa kehittäjille kun Game Pass tuo kymmeniä miljoonia rahaa sisään joka kuukausi. Tällaisesta tulonlähteestä on paljon helpompi ennakoida kuin yksittäisistä myyntipiikeistä.
 
Niin mutta ne 10 miljoonaa maksaa sen 10€ joka kuukausi. Äkkiä se 60€ sieltä tulee per käyttäjä. Lisäksi näkeehän sen jo Netflixin kohdalla että tällainen bisnesmalli toimii, eikä tarkoita heikompaa sisältöä. Tottakai joukkoon mahtuu kaiken näköistä, mutta myös paljon laatua.

Microsoft voi helposti maksaa kehittäjille kun Game Pass tuo kymmeniä miljoonia rahaa sisään joka kuukausi. Tällaisesta tulonlähteestä on paljon helpompi ennakoida kuin yksittäisistä myyntipiikeistä.
Ehkä näin, mutta silti omituista ettei Microsoft ole varsinaisia numeroita antanut Game Passin tuottavuudesta. Käsittääkseni puheet olleet lähinnä Spenceriltä ympäripyöreitä siitä kuinka he ovat kyllä tyytyväisiä Microsoftilla Game Passin tuottavuudesta mutta toisaalta eipä häneltä kyllä muunlaista kommenttia tuosta kannatakaan odottaa.

Voi olla myös niin, että Game Pass ei välttämättä hirveästi tuottoa tuota tällä hetkellä, mutta se toimii loistavana mainoksena Xboxille seuraavaa geniä ajatellen jolloin on tärkeätä saada Xbox jälleen ihmisten huulille ja tätä kautta saada enemmän ihmisiä kiinnostumaan Xboxin konsolista.

Vaikka kuluttajan silmin Game Passissa ei näytä olevan mitään vikaa, on silti huomioitava kuinka Jason Schreierinkin puhuu deveistä jotka kantavat huolta jos streamauspalvelut yleistyvät entisestään. Tuskin Microsoft kumminkaan kaikille tuosta tasapuolisesti pystyy jakamaan royaltteja, joten varmaan jotkut devit tuntevat jäävänsä paitsi loppupelissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä näin, mutta silti omituista ettei Microsoft ole varsinaisia numeroita antanut Game Passin tuottavuudesta. Käsittääkseni puheet olleet lähinnä Spenceriltä ympäripyöreitä siitä kuinka he ovat kyllä tyytyväisiä Microsoftilla Game Passin tuottavuudesta mutta toisaalta eipä häneltä kyllä muunlaista kommenttia tuosta kannatakaan odottaa.

Voi olla myös niin, että Game Pass ei välttämättä hirveästi tuottoa tuota tällä hetkellä, mutta se toimii loistavana mainoksena Xboxille seuraavaa geniä ajatellen jolloin on tärkeätä saada Xbox jälleen ihmisten huulille ja tätä kautta saada enemmän ihmisiä kiinnostumaan Xboxin konsolista.

Vaikka kuluttajan silmin Game Passissa ei näytä olevan mitään vikaa, on silti huomioitava kuinka Jason Schreierinkin puhuu deveistä jotka kantavat huolta jos streamauspalvelut yleistyvät entisestään. Tuskin Microsoft kumminkaan kaikille tuosta tasapuolisesti pystyy jakamaan royaltteja, joten varmaan jotkut devit tuntevat jäävänsä paitsi loppupelissä.

Voiko olla että gamepass toimii sillä periaatteella että julkaisijalle maksetaan se realistinen summa mitä se ei menettäisi esim jos peli saapuu gamepassiin ladattavaksi ja sitä ei menetetä myynneissä, en kuitenkaan mitenkään usko että tässä on Spotifyn kaltaista ryöstöä julkaisijaa tai Kehittäjää kohtaan jossa jokaista kuuntelua(latausta tässä kohtaan) saataisiin joku mitätön summa. Tämä tukee väittämääni:

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyse on myös näkyvyydestä ja markkinoinnista. Esim. Netflixiin tulee niin paljon sisältöä, että osa suositustakin sisällöstä hukkuu palvelun valikoimaan ja paljon markkinointia tapahtuu "suusta suuhun" periaatteella (myös internetissä) sekä sähköpostin kautta jo voimassa oleville asiakkaille. Muut keinot vaikuttaisi olevan vähän heikompia.

Game Pass vaikutti konsolilla ja PC:llä sentään vielä olevan kohtuu helposti selattavissa valikoiman osalta. Markkinoinnin suhteen touhu on muuten vielä aika kevyttä, mutta Game Passin-twittertilin huumorille pitää antaa propsit.

Kyllähän tilauspalvelut hyviä ovat myös pelialalla, mutta tuskin se lähiaikoina nousee Spotifyn ja Netflixin tyyliin suoraan korvamaan vanhoja menetelmiä suurimalle osalle käyttäjistä. Ehkä next-genin keski/loppuvaiheilla voisi sellainenkin muutos olla jo mahdollisesti näkyvissä, jos sellaiseen edes halutaan täysin menevän.
 
Jep, on se harmi kun on tarjolla loistava palvelu sopivaan hintaan.
Mukava kun haluaa pelin omaksi siitä saa vielä alennuksen. Itse olen ainakin pari peliä ostanut gamepass kautta ja yhden vielä kaverille lahjaksi ja siitä sai myös alen.
 
Kuluttajat ovat täällä huolissaan siitä, että kuluttajille on tarjolla liian hyvä palvelu? Jotain merkitystähän jakelu/business-mallilla saattaa sisältöihin olla, mutta asiakkaat sen rahankäytöllään lopulta päättävät.

Kyllä huoli on ihan aiheellinen kuten tuosta Kotakun toimittajan twiiteistä voi lukea.

Ilmaisia lounaita ei ole, aina joku maksaa. Tuollainen uusien pelien jakelu kk=maksua vastaan voi viedä kohti kevyihin AA-peleihin. Peleistä tulee pikaviihdettä, lopulta mautonta ja merkityksetöntä.

Esimerkkinä Crackdown 3, joka mainittiin useissa yhteyksissä ’ok peliksi Gamepassiin’. Metacritic keskiarvo on 6.
 
Tuollainen uusien pelien jakelu kk=maksua vastaan voi viedä kohti kevyihin AA-peleihin. Peleistä tulee pikaviihdettä, lopulta mautonta ja merkityksetöntä.

En pysty ymmärtämään miksi näin kävisi. Voitko hieman avata tätä ajatuspolkua? Kokemukset vastaavista palveluista elokuvien ja sarjojen puolelta eivät väitettäsi puolla.
 
Itse ajattelen niin, että GamePass kyllä on loistava kanava myös pienempien ja oudompien pelien sekä ns. AA-pelien jakeluun, koska asiakkailla on tällöin matalampi kynnys sellaisten kokeiluun. Loistava homma! Silti AAA:ta kannattaa jatkossakin tehdä, koska ihmiset haluavat AAA:ta ja ovat valmiita maksamaan siitä (muodossa tai toisessa).
 
Ylös Bottom