Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tätä logiikkaa en ihan osta tuollaisenaan. Kyllähän monella studiolla on jatkuvasti joku projekti kehityksen alla eivätkä nämä odottele, että joku iso studio kaappaa heidät jonka jälkeen lähtevät vasta työstämään projektiaan eteenpäin. Ninja Theorylta ja Obsidianilta tuli heti pelit ulos pian kauppojen jälkeen esimerkiksi. Ja kyllähän esimerkiksi Insomniac julkaisi loppuvuodesta 2018 Spidermanin, mutta on jo nyt valmiina puskemaan lisäriä Hämikselle ja Ratchetia, joten siinä yksi esimerkki kuinka paljon 2-3 vuodessa on mahdollista saada aikaan jos homma on hyvin organisoitu.

Eihän siitä mielestäni yli eikä ympäri pääse, että hieman liikaa laskettiin Halon varaan Microsoftin suunnalla ja se näkyy nyt varsin laimeana pelikattauksena omilta studioilta kilpailijaan nähden.
Niin, mutta miksi oletat, että se homma olisi heti yrityskaupan jälkeen välittömästi hyvin organisoitu? Varsinkaan tuon uuden omistajan näkökulmasta. Kyllä sellaisten jälkeen on yleensä nimenomaan paljonkin organisatorisia ja strategisia yksityiskohtia joita joudutaan pelistudioiden ja niiden tukitoimintojen osalta järjestelemään uusiksi.

Jotenkin tunnut nyt kuitenkin lähtevän myös siitä olettamuksesta, että noilla pelitaloilla olisi ollut kovin paljon aikaa aiemmin miettiä, että mitähän Xboxin yksinoikeuspelejä tehtäisiin sitten kun Microsoft meidät ostaa? Vai rukoilivatko kädet ristissä: ”Phil meidän, joka olet taivaissa, pyhitetty olkoon sinun nimesi...”, että yrityskauppa toteutuisi ja satsaukset muka tekeillä olleisiin Xboxin nextgen yksinoikeuspeleihin eivät sittenkään olisi olleet turhia.

Tai sitten niitä niitä nextgen boxin yksinoikeuspelejä ei vain ollut vielä suunniteltuina, ja niitä alettiin suunnittelemaan vasta siinä vaiheessa tai sen jälkeen, kun studioiden käytännön järjestelyt ja myös strategioiden yhdenmukaistamiset on saatu kohdilleen. Itse ainakin uskon, että jälkimmäinen vaihtoehto on se todennäköisin ja useimmin näiden yrityskauppojen yhteydessä toteutunut yhtälö.

Obsidianin hiljattain (early accessina) julkaistu Grounded ainakin on tällä hetkellä sellainen pikkupeli (peräti 3,3 gigaa vie kovolta tällä hetkellä), että sen käyttäminen tässä asiassa jotenkin kantaasi puoltavana esimerkkinä on suoraan sanoen aika falskia. En tiedä toki tarkoititko sitten kuitenkin jotain muuta peliä?

Ja pakko on myös todeta, että on täydellistä älyllistä epärehellisyyttä tuoda tässä keskustelussa verrokiksi Spider-Man-lisäri, joka on monelta osin tehty alkuperäisen Spider-Manin runkoa ja suunnittelua hyödyntäen ja on selvästi pienempi ja lyhyempi peli kuin alkuperäinen Spider-Man. Saatikka käyttää esimerkkinä remakea PS3:n erittäin arvostetusta pelistä (Demon’s Souls), jonka eteen kaikki todellinen työ pelin rungon, tarinan ja pelimaailman hahmottelun osalta tehtiin jo vuosikausia sitten. Juuri tuollaiset lisärit ja remaket pitääkin saada tehtyä parissa-kolmessa vuodessa, tai muuten olisi niitä tekevien studioiden toiminnassa jotain perustavanlaatuista vialla.

Mutta aivan alusta suuniteltuja ja rakennettuja AAA-tuotantoarvojen pelejä ei kyllä todellakaan normaalisti tehdä kahdessa tai kolmessakaan vuodessa. Jotkut pelitalot toki suoltavat sellaisia melkein vuosittain, mutta sen tekee mahdolliseksi se, että niillä on useita studioita tekemässä samojen pelisarjojen eri vuosikerran pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, mutta miksi oletat, että se homma olisi heti yrityskaupan jälkeen välittömästi hyvin organisoitu? Varsinkaan tuon uuden omistajan näkökulmasta. Kyllä sellaisten jälkeen on yleensä nimenomaan paljonkin organisatorisia ja strategisia yksityiskohtia joita joudutaan pelistudioiden ja niiden tukitoimintojen osalta järjestelemään uusiksi.

Jotenkin tunnut lähtevän myös siitä olettamuksesta, että noilla pelitaloilla olisi ollut kovin paljon aikaa aiemmin miettiä, että mitähän Xboxin yksinoikeuspelejä tehtäisiin sitten kun Microsoft meidät ostaa? Vai rukoilivatko kädet ristissä: ”Phil meidän, joka olet taivaissa, pyhitetty olkoon sinun nimesi...”, että yrityskauppa toteutuisi ja satsaukset muka tekeillä olleisiin Xboxin nextgen yksinoikeuspeleihin eivät sittenkään olisi olleet turhia. Tai sitten niitä niitä nextgen boxin yksinoikeuspelejä ei vain ollut vielä suunniteltuina, ja niitä alettiin suunnittelemaan vasta siinä vaiheessa tai sen jälkeen, kun studioiden käytännön järjestelyt ja myös strategioiden yhdenmukaistamiset on saatu kohdilleen. Itse ainakin uskon, että jälkimmäinen vaihtoehto on se todennäköisin ja useimmin näiden yrityskauppojen yhteydessä toteutunut yhtälö.

Obsidianin hiljattain (early accessina) julkaistu Grounded ainakin on tällä hetkellä sellainen pikkupeli (peräti 3,3 gigaa vie kovolta tällä hetkellä), että sen käyttäminen tässä asiassa jotenkin kantaasi puoltavana esimerkkinä on suoraan sanoen aika falskia.

Ja pakko on myös todeta, että on täydellistä älyllistä epärehellisyyttä tuoda tässä keskustelussa verrokiksi Spider-Man-lisäri, joka on monelta osin tehty alkuperäisen Spider-Manin runkoa ja suunnittelua hyödyntäen ja on selvästi pienempi ja lyhyempi peli kuin alkuperäinen Spider-Man. Saatikka käyttää esimerkkinä remakea PS3:n erittäin arvostetusta pelistä (Demon’s Souls), jonka eteen kaikki todellinen työ pelin rungon, tarinan ja pelimaailman hahmottelun osalta tehtiin jo vuosikausia sitten. Juuri tuollaiset lisärit ja remaket pitääkin saada tehtyä parissa-kolmessa vuodessa, tai muuten olisi niitä tekevien studioiden toiminnassa jotain perustavanlaatuista vialla.

Mutta aivan alusta suuniteltuja ja rakennettuja AAA-tuotantoarvojen pelejä ei kyllä todellakaan normaalisti tehdä kahdessa tai kolmessakaan vuodessa. Jotkut pelitalot toki suoltavat sellaisia melkein vuosittain, mutta sen tekee mahdolliseksi se, että niillä on useita studioita tekemässä samojen pelisarjojen eri vuosikerran pelejä.
Vähän nyt lähdit laukalle tuon "organisointi"-kommenttini jälkeen jolla viittasin Insomniaciin joka on elävä esimerkki siitä, että 2-3 vuodessa saa kyllä paljon aikaa jos homma on hyvin organisoitu studion ja julkaisijan kautta. Myös Ninja Theory ja Obsidian ovat hyviä esimerkkejä tästä.

Mielenkiintoista, että syytät minua huonosta esimerkistä Obsidianin ja Grounded-pelin, jota en muuten edes maininnut erikseen, kanssa vaikka sama studio on esimerkiksi Outer Wildsin tuohon väliin julkaissut myös (ja DLC:tä pukkaa pian). Myös jostain kumman syystä unohdit mainita Ratchetin Insomniacista puhuessasi joka sekin varmaankin tuohon mainitsemaani 2-3 vuoden ikkunaan mahtuu vaikkei toki ihan julkaisupelistä menekään. Eli kyllä siellä on selvästi hienolla tahdilla pelejä pystytty puskemaan ulos vaikka sitä kovasti vähätteletkin.

Myös DS Remakeen nähdyn vaivan vähättelysi on ikävää luettavaa. Monia remakeja on vuosien saatossa tullut ja monta niistä on tuon 2-3 vuoden työstetty ja vain kourallisesta niistä voidaan sanoa, että on yhtä huolellisesti tehty kuin DS Remake näyttäisi olevan. Vaikka kuinka olisi tarinat, pomot yms. jo valmiiksi aikanaan tehty muiden toimesta, tarkoittaa tälläisen remaken teko sitä, että peli joudutaan rakentamaan käytännössä uusiksi eikä homma ole sitä, että pistetään vain vanhan tekstuurin päälle parempi tekstuuri.

Kyllä niitä AAA-pelejä tehdään ihan 3 vuodessa myös. Vaikkapa Death Stranding tulee ensimmäisenä mieleen tälläisestä. Sitten on pelejä joita työstetään 5 vuotta ja se ei kyllä lopputuloksesta näy. Ei kulje ikinä käsi kädessä pelin tekoon uponnut aika ja lopputulos. Kaikki riippuvat osaavista deveistä ja siitä kuinka heitä ohjataan.
 
Vähän nyt lähdit laukalle tuon "organisointi"-kommenttini jälkeen jolla viittasin Insomniaciin joka on elävä esimerkki siitä, että 2-3 vuodessa saa kyllä paljon aikaa jos homma on hyvin organisoitu studion ja julkaisijan kautta. Myös Ninja Theory ja Obsidian ovat hyviä esimerkkejä tästä.

Mielenkiintoista, että syytät minua huonosta esimerkistä Obsidianin ja Grounded-pelin, jota en muuten edes maininnut erikseen, kanssa vaikka sama studio on esimerkiksi Outer Wildsin tuohon väliin julkaissut myös (ja DLC:tä pukkaa pian). Myös jostain kumman syystä unohdit mainita Ratchetin Insomniacista puhuessasi joka sekin varmaankin tuohon mainitsemaani 2-3 vuoden ikkunaan mahtuu vaikkei toki ihan julkaisupelistä menekään. Eli kyllä siellä on selvästi hienolla tahdilla pelejä pystytty puskemaan ulos vaikka sitä kovasti vähätteletkin.

Myös DS Remakeen nähdyn vaivan vähättelysi on ikävää luettavaa. Monia remakeja on vuosien saatossa tullut ja monta niistä on tuon 2-3 vuoden työstetty ja vain kourallisesta niistä voidaan sanoa, että on yhtä huolellisesti tehty kuin DS Remake näyttäisi olevan. Vaikka kuinka olisi tarinat, pomot yms. jo valmiiksi aikanaan tehty muiden toimesta, tarkoittaa tälläisen remaken teko sitä, että peli joudutaan rakentamaan käytännössä uusiksi eikä homma ole sitä, että pistetään vain vanhan tekstuurin päälle parempi tekstuuri.

Kyllä niitä AAA-pelejä tehdään ihan 3 vuodessa myös. Vaikkapa Death Stranding tulee ensimmäisenä mieleen tälläisestä. Sitten on pelejä joita työstetään 5 vuotta ja se ei kyllä lopputuloksesta näy. Ei kulje ikinä käsi kädessä pelin tekoon uponnut aika ja lopputulos. Kaikki riippuvat osaavista deveistä ja siitä kuinka heitä ohjataan.
No mutta Outer Worlds nyt ei todellakaan ole mikään boxin yksinoikeuspeli, joten eihän tuo ole taas asiaan ollenkaan hyvä verrokkipeli. Sinähän ihmettelit, että mikseivät nuo Microsoftin ostamat studiot ole kahdessa (suurin osa mahtunee tähän väliin) tai kolmessakaan vuodessa saaneet aikaiseksi nimenomaan Xboxille yksinoikeuspelejä? Että kerrotko miten ihmeessä Outer Worlds tähän verrokkina sopii, kun se on julkaistu myös plegelle sekä switchille? Tuo, että se on tehty nimenomaan kolmelle eri konsolille kun kertoo siitä, että pelin tekeminen on aloitettu todennäköisesti jo melko kauan ennen kyseisen yrityskaupan toteutumista.

Enkä toki minäkään väitä ettei pidempään selkeässä tilassa ollut laadukas studio voisi ainakin joskus (harvoin) tehdä kelpo AAA-pelin kolmessakin vuodessa. On silti realismin kieltämistä, jos ei ota huomioon, että yrityskaupoilla ostetut studiot eivät ole ensinnäkään välittömästi tällaisessa selkeässä tilassa. Voin kokemuksesta sanoa, että fuusiot ja sen kaltaiset yrityskaupat tuovat yrityksiin väistämättä ylimenovaiheen, jossa toimintaa sopeutetaan uuteen ympäristöön ja uuden omistajan strategian mukaiseksi. Joskus tämä vaihe voi kestää vuosiakin, mutta lyhimmilläänkin siinä menee vuosi tai pari.

Sinänsä on ikävää luettavaa kuinka itse aliarvioit nimenomaan sen pelien pohjatyön suunnittelijoiden tekemän aivan olennaisen työn, joka on juuri sitä työtä mikä kaikkiin remakeihin on jo suureksi osaksi tehty. Tarina, pelimaailma ja koko pelin idea ja pohja, jolle sen mekaniikat ja tavoitteet perustuvat ovat aina valtavan pohdiskelun ja työstämisen tulosta. Monenlaista versiota on tehty ja monet niistä hylätty, jotta voidaan ideoida asioita ehkä taas toisesta näkökulmasta. Tuollainen työ on se ajallisesti juuri erittäin pitkällinen työvaihe.

Tunnut jotenkin mieltävän, että ne vapaalla kädellä tehdyt taiteen luonnokset ja ihan tekstin kirjoittaminen tarinaan sekä pelimaailman lainalaisuuksista ja keskeisistä sijainneista sekä alueista lukuisien erilaisten luonnosten kautta, ovat jotenkin simppeliä hommaa, ja se todellinen työ olisi vasta sitä kun suunnitellut asiat koodataan digitaaliseen muotoon. Molemmat vaiheet ovat toki erittäin tärkeitä ja vievät oman aikansa, mutta pelien tekemisessä säästetään jopa puolet ajasta jos tuo suunnittelu ja varsinainen perustalla oleva työ on jo aiemmin tehty. Tämän suuntaisia kommentteja olen lukenut ainakin Edge-lehdestä, joka keskittyy erityisen paljon haastattelemaan pelien eri vaiheiden tekijöitä. Mielestäni todellakin aliarvostat näiden suunnitteluvaiheiden valtavaa merkitystä pelien kehityksessä, sekä siinä, mikä vaikutus sillä työllä on siihen, kauanko pelien tekeminen lopulta voi kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa odotukset olemaan ilmeisesti kovalla tasolla, näin unta että sain Series Xn ja PS5. Pistelin niitä tohon TV tasolle pystyyn ja testailin vähän pelejä ja käyttistä. kyllä vitutti herätä ja tajuta että olikin unta. :D Ainut ero todellisuuteen oli se että olin vanhassa kämpässä ja siellä ei ollut tuota TV tasoa, olisi pitänyt olla tarkkaavaisempi ja tajuta ettei se ole totta.
 
Noobstein puhui Outer Wildsista, sinä Outer Worldsistä. :D
Helpostihan nämä menee sekaisin, melkein sama nimi.
Olettamus on että tässä Outer Worldsia kuitenkin tarkoitettiin, kun Obsidianista ja Xboxin yksinoikeuspeleistä puhuttiin.

Outer Worlds on muuten hyvä peli ja lisärikin on juuri julkaistu. Suosittelen kaikkia roolipelin nälkäisiä testaamaan.
 
Olettamus on että tässä Outer Worldsia kuitenkin tarkoitettiin, kun Obsidianista ja Xboxin yksinoikeuspeleistä puhuttiin.

Outer Worlds on muuten hyvä peli ja lisärikin on juuri julkaistu. Suosittelen kaikkia roolipelin nälkäisiä testaamaan.

Joo poistinkin viestini kun huomasin että oli ehkä Noobilta virhe. Hyvin samantapaiset nimet kyllä näillä.
 
Taas kerran kyselen tyhmiä, mutta mites, kun näissä uusissa konsoleissa on SSD ja ne tallentavat jatkuvasti videota sinne, niin vaikuttaako tuo SSD:n kestoon vai ovatkohan ottaneet tuon jatkuvan tallennuksen huomioon jotenkin?

En näistä SSD kestoista ole kauheasti perillä, niin ehkä joku asiasta tietävämpi osaa selittää tuota :)
 
Taas kerran kyselen tyhmiä, mutta mites, kun näissä uusissa konsoleissa on SSD ja ne tallentavat jatkuvasti videota sinne, niin vaikuttaako tuo SSD:n kestoon vai ovatkohan ottaneet tuon jatkuvan tallennuksen huomioon jotenkin?

En näistä SSD kestoista ole kauheasti perillä, niin ehkä joku asiasta tietävämpi osaa selittää tuota :)
Eivätkös nuo ole nimenomaan kestävämpiä verrattuna perinteiseen kovalevyyn? Ei ole liikkuvia osia.
 
Eivätkös nuo ole nimenomaan kestävämpiä verrattuna perinteiseen kovalevyyn? Ei ole liikkuvia osia.
Kyllä ja ei. Liikkuvia osia ei ole, mutta SSD kestää vain tietyn määrän tallennuskertoja.

 
Viimeksi muokattu:
Eivätkös nuo ole nimenomaan kestävämpiä verrattuna perinteiseen kovalevyyn? Ei ole liikkuvia osia.
Mietin vaan tota, kun jatkuvasti kirjoitetaan dataa levylle, jos on videon tallennus päällä ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin SSD:t kestää tietyn määrän kirjoituksia.

Boksillahan tuon jatkuvan tallennuksen saa pois, mutta pleikalla ei (elleivät ole tuota muuttaneet PS5:seen)
 
Nykyiset SSD:t kestävät paljon paremmin kuin alkuaikojen mallit, joissa tuo asteittainen hajoaminen oli ihan aiheellinen huoli. Voisi olettaa, että kesto on tällä hetkellä kovassa käytössä vähintään HDD:tä vastaava, vaikka käsittääkseni noihin uusiin konsoleihin ei laiteta ihan niitä kalliimpia ja kestävimpiä malleja.
 
Toisaalta uusissa konsoleissa sisäistä SSD-levyä ei voi edes vaihtaa, joten luulisi että niiden on ajateltu kestävän konsolin elinkaari ainakin.
Mielenkiintoinen pointti kyllä, varsinaisia Legacy-laitteita nämä siis tuskin tulee olemaan. Toki PellePelottomat varmaan vaihtavat sen SSD:nkin. Viiden vuoden päästä huuto.net täynnä SSD-vikaisia konsoleita :p?
 
Mielenkiintoinen pointti kyllä, varsinaisia Legacy-laitteita nämä siis tuskin tulee olemaan. Toki PellePelottomat varmaan vaihtavat sen SSD:nkin. Viiden vuoden päästä huuto.net täynnä SSD-vikaisia konsoleita :p?
Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin PS5:n SSD on juotettu suoraan emolevyyn kiinni. Sen vaihtaminen voi olla kohtuu kinkkistä. Xboxin kanssa homma voi olla vähän helpompaa, kun ainakin joidenkin vuotojen perusteella se olisi ihan liittimellä kiinni.

Itsehän en viitsisi/uskaltaisi vaihtaa kumpaakaan. :D
 
Mietin vaan tota, kun jatkuvasti kirjoitetaan dataa levylle, jos on videon tallennus päällä ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin SSD:t kestää tietyn määrän kirjoituksia.

Boksillahan tuon jatkuvan tallennuksen saa pois, mutta pleikalla ei (elleivät ole tuota muuttaneet PS5:seen)
Tuo on kyllä Sonylta taas äärimmäistä typeryyttä ettei noita itselleen täysin turhia toimintoja saa kytkettyä pois päältä, kuten juuri tuo pelikuvan tallennus tai vaikka se ohjaimen valo.
 
Tuo on kyllä Sonylta taas äärimmäistä typeryyttä ettei noita itselleen täysin turhia toimintoja saa kytkettyä pois päältä, kuten juuri tuo pelikuvan tallennus tai vaikka se ohjaimen valo.

Täällä pelikuva tallennetaan Sharen kaksoisnäpäytyksestä eteenpäin tunnin verran.
 
Täällä pelikuva tallennetaan Sharen kaksoisnäpäytyksestä eteenpäin tunnin verran.
Tässä varmaan haettiin sitä, ettei tuota automaattista tallennusta saa pois päältä, vaan konsoli väkisin tallentaa jatkuvasti videota. Nykyään sen tosin saa rajattua 30 sekuntiin, mutta kuitenkin.
 
  • Like
Reactions: XYU
Jos tuo menisi automaatilla kokoajan 4k moodissa niin jonkun esimerkin mukaan voisi kuluttaa 10Gt/h.. ja jos levy olisi suht täynnä tai systeemi antaisi vaikka 40Gt kiinteää tilaa niin se olisi käyty läpi 4h aikana (jollekin yhden päivän pelit). Kirjoitus kerroista on sekavaa tietoa, pyöristettynä samsung lupaa jollekin 1Tt levylle 150Tt kirjoitus määrää joten kirjoituskertoja tulisi 150kpl per muistisolu.
Pahimmillaan 40Gt bufferi kirjoitettaisiin 150x siis 150 päivän aikana eli alle puolessa vuodessa.

Toisen jutun mukaan jotkut ssd solutyypit kestää esim 3000 kirjoituskertaa jolloin 40Gt bufferi kestäisi kunnossa n. 8 vuotta jatkuvaa päivittäistä 4h 4k video tallennusta.

Mitä tyyppiä lie SSD:t ja paljonko varattu bufferia.. varmuuden maksimoimiseksi voi olla järkevämpi kovaan video tallennukseen ottaa ulkoinen halpa peruslevy..
 
Kirjoitus kerroista on sekavaa tietoa, pyöristettynä samsung lupaa jollekin 1Tt levylle 150Tt kirjoitus määrää joten kirjoituskertoja tulisi 150kpl per muistisolu.
Pahimmillaan 40Gt bufferi kirjoitettaisiin 150x siis 150 päivän aikana eli alle puolessa vuodessa.

Ettei ollut 150Pb(petabyte) eli 150 000 teraa?
 
Ylös Bottom