Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tämähän se ongelma olikin. Tätä tilaisuutta ei olisi pitänyt mainostaa tavan kuluttajalle ollenkaan, koska toi sisältö oli niin esoteerista.

Markkinoinnillisesti Sony on keskittynyt näköjään viime kuukausina etsimään mahdollisimman kovia kiviä, joihin hakata kirveitänsä.

Jospa sielä nyt Sony:llä avataan silmiä että voisi alkaa jo keskittymään kuluttajiin ja niillekkin aletaan näyttämään jo mitä on luvassa.
 
Jospa sielä nyt Sony:llä avataan silmiä että voisi alkaa jo keskittymään kuluttajiin ja niillekkin aletaan näyttämään jo mitä on luvassa.

Eiköhän siellä ole selvä plani ollut koko ajan. Nyt vain koronavirus pääsi sotkemaan tälle viikolle tarkoitetun GDC:n järjestelyjä. Kun varsinainen julkaisutapahtuma on pidetty, asettuu tämä Cernyn yksinpuhelu paikalleen.
 
Eiköhän siellä ole selvä plani ollut koko ajan. Nyt vain koronavirus pääsi sotkemaan tälle viikolle tarkoitetun GDC:n järjestelyjä. Kun varsinainen julkaisutapahtuma on pidetty, asettuu tämä Cernyn yksinpuhelu paikalleen.
Eli koronaviruksen takia Sony mainosti GDC-tilaisuutta myös kuluttajille isolla kädellä?
Mikseivät olleet ihan hiljaa ja mainostaneet vasta itse julkistamistilaisuutta kuluttajille?
 
Eli koronaviruksen takia Sony mainosti GDC-tilaisuutta myös kuluttajille isolla kädellä?
Mikseivät olleet ihan hiljaa ja mainostaneet vasta itse julkistamistilaisuutta kuluttajille?

Sony on luvannut ilmoittaa kun julkistavat konsolinsa. Keräävät jopa sähköpostiosoitteita sitä varten. Vielä tätä ilmoitusta ei ole tullut.

 
Reseterassa taisi joku verrata tuota Sonyn eilistä settiä Xbox Onen julkistukseen 2013 vuonna, mutta ei nyt ihan, niin metsään menty kuitenkaan, mutta kyllä sitä toivoisi nyt lähiaikoina saavan vähän lisää infoa ja mä haluan nähdä sen konsolin perkule!! :D

Tykkään Sonyn yksinoikeuksista, mutta tällä kertaa Microsoft sai enemmän hypeä aikaan omalla kohdalla, kun Sony taas tuntuu pihtailevan tietojen suhteen mahdollisimman pitkään ja ovat muutenkin olleet todella hiljaisia jo pidempään, kun Microsoftilta saadaan jatkuvasti kaikkea uutta tietoa myös palveluihin liittyen.

Kuten muutkin ovat sanoneet, niin jänniä aikoja eletään :)
 
Sony on luvannut ilmoittaa kun julkistavat konsolinsa. Keräävät jopa sähköpostiosoitteita sitä varten. Vielä tätä ilmoitusta ei ole tullut.

Siis eikö tuo nyt ole ihan yleinen postituslista, johon kirjaamalla tietosi saat uutta tietoa tuotteesta kun sitä julkaistaan?

En ainakaan itse tuolta löytänyt mitään "Reveal event"-kohtaa, jossa erikseen kerättäisiin osoitteita jotain julkistamistilaisuutta varten.
 
Eli koronaviruksen takia Sony mainosti GDC-tilaisuutta myös kuluttajille isolla kädellä?
Mikseivät olleet ihan hiljaa ja mainostaneet vasta itse julkistamistilaisuutta kuluttajille?
Peliohjelmoijat ovat tavallisia ihmisiä. Näin viesti saatiin myös heille, kun messuja ei pidetty.
 
Siis eikö tuo nyt ole ihan yleinen postituslista, johon kirjaamalla tietosi saat uutta tietoa tuotteesta kun sitä julkaistaan?

En ainakaan itse tuolta löytänyt mitään "Reveal event"-kohtaa, jossa erikseen kerättäisiin osoitteita jotain julkistamistilaisuutta varten.
Sitä paitsi miksi tällaista listaa ylipäätään pitäisi kerätä? Sony pommittaa aivan varmasti joka tuutista infoa, kun ovat valmiita julkistamaan konsolinsa.

Nyt mentiin metsään siinä että tämä tech talk oli ensin. Tällaisille on tottakai tilausta, mutta jengi on ollut kuin tulisilla hiilillä jo pitkään ja sitten Sony vielä markkinoi tätä Cernyn luentoa jokaisessa kanavassa. Tottakai porukka odottaa että saadaan kunnon julkistus. On mukava tietää speksejä, mutta juuri päivää aikaisemmin uusi Xbox on jo purettu osiin kaikkien nähtäväksi.

Ero tiedottamisen tasossa on kuin yöllä ja päivällä.
 
Erohan teraflopsien määrässä tulee olemaan enemmän kuin kaksi. Tuo on lähinnä "silmänlumetta", että Playstation 5:n tehot olisivat jatkuvasti 10.28 teraflopsia 2.23GHz:lla eli max boostilla. Tämä vaatisi sen verran kovia jäähdytysratkaisuja, että Playstation 5 ei huutaisi kuin hoosianna viimeisellä ristiretkellä - tämän takia epäilen, että 80-95% ajasta teraflopsien määrä on 9.x.

On myös typerää väittää, että ylimääräisestä tehosta ei olisi hyötyä. Mitä enemmän pelit kehittyvät, sitä enemmän tehoja tarvitaan. Esimerkiksi fattis Xbox One yskii jo pahasti monissa peleissä verrattuna Playstation 4 -konsoliin.
 
Mielenkiintoinen näkökanta, itse suosin viestittelyssä kohdennettua viestintää. En esimerkiksi kysy IG:ssa naapurin Makea oluselle, kysyn sen häneltä suoraan.

Nyt menee aivan offtopiciksi mutta voiko ig:n kautta viestitellä? En oo ikinä kyseistä appia omistanut enkä omista mutta oon aina luullut että kyseessä on appi vain huomiohuorille ja muille jotka eivät sitä muualta saa :D
 
Nyt menee aivan offtopiciksi mutta voiko ig:n kautta viestitellä? En oo ikinä kyseistä appia omistanut enkä omista mutta oon aina luullut että kyseessä on appi vain huomiohuorille ja muille jotka eivät sitä muualta saa :D
Todellakin OT, mutta tarkoitin päivitystä jossa kysyisin Makea kaljalle :D
 
On myös typerää väittää, että ylimääräisestä tehosta ei olisi hyötyä. Mitä enemmän pelit kehittyvät, sitä enemmän tehoja tarvitaan. Esimerkiksi fattis Xbox One yskii jo pahasti monissa peleissä verrattuna Playstation 4 -konsoliin.

Toisaalta, jos molemmat pystyvät kohtuudella 4K/60fps+(jonkinmoinen) RT, niin kovin isoja eroja tuskin on luvassa. Erot korostuvat kuten kävi xbox one vs ps4 kun xbox one ei päässyt useimmiten edes 1080/60 fps tasoon.

Jossain 8K näytöissä ero voisi näkyäkkin, mutta niitä tuskin on hetkeen isommin käytössä, 4K/60 fps on se missä tämän sukupolven tehoero voi oleellisesti näkyä, jos näkyy.
 
Toisaalta, jos molemmat pystyvät kohtuudella 4K/60fps+(jonkinmoinen) RT, niin kovin isoja eroja tuskin on luvassa. Erot korostuvat kuten kävi xbox one vs ps4 kun xbox one ei päässyt useimmiten edes 1080/60 fps tasoon.

Jossain 8K näytöissä ero voisi näkyäkkin, mutta niitä tuskin on hetkeen isommin käytössä, 4K/60 fps on se missä tämän sukupolven tehoero voi oleellisesti näkyä, jos näkyy.
Jos jollakulla on karvalakki-pleke, joka tuota 60Fps:ää ylläpitää 1080p resolla, kaikissa peleissä, maksan 1000 € käteisellä.

Vakaa ruudunpäivitys on mulle se tärkein homma. Pahin pelko on, että pelintekijät/sony/ms "pakottavat" laitteen tuottamaan 4k resoa, jota dowscaletetaan. 1080p saatais sitten droppailemaan ruudunpäivitysnopeudessa. En nimittäin usko että nuo next-gen koneet pyörittävät STABIILIA 60fps 4k natiiviresossa. Toivon kylläkin.

Nimim. Ps4 day one ja 20-40 fps bf4. Hieno julkaisubäfä. Hieno kokemus muutenkin.
 
En nimittäin usko että nuo next-gen koneet pyörittävät STABIILIA 60fps 4k natiiviresossa
Natiiviresoluutio on asia, joka menettänee merkityksensä seuraavassa sukupolvessa. Sen verran paljon erilaisia kikkoja alkaa löytyä, joilla tehoa saadaan käytettyä järkevämmin kuvanlaadun kärsimättä. Lisäksi molemmat uudet konsolit tukevat VRR:ää, joten kunhan televisiosta löytyy VRR-tuki, ei ruudunpäivityksen edes tarvitse olla täysin tasainen 60 fps, mutta se silti tuntuu ja näyttää tasaiselta. Toki ne joilla on vanhempi telkkari saattavat joutua kärsimään, ellei pelistä löydy erikseen jotain "vakaan ruudunpäivityksen tilaa", joka vaikka vähän karsii resosta ja/tai efekteistä taatakseen jämptin 30/60 fps:n.
 
Mielenkiintoinen näkökanta, itse suosin viestittelyssä kohdennettua viestintää. En esimerkiksi kysy IG:ssa naapurin Makea oluselle, kysyn sen häneltä suoraan.
Nyt kyse ei ollutkaan mistään yhdestä henkilöstä, tai edes sadan henkilön joukosta, vaan ihan messuyleisöstä. Messuyleisöstä, joka ei ole Sonyn tiedossa, tai edes nykyisistä säädöksistä johtuen saatavilla.



Sitä paitsi miksi tällaista listaa ylipäätään pitäisi kerätä? Sony pommittaa aivan varmasti joka tuutista infoa, kun ovat valmiita julkistamaan konsolinsa.
Mitä tässä olen omia hommia tehnyt, niin ihan markkinointiyhteystietoja tuolla kerätään. Samalla saadaan ihan numeroita/tilastoja oletuksien sijaan.

Sitä paitsi miksi tällaista listaa ylipäätään pitäisi kerätä? Sony pommittaa aivan varmasti joka tuutista infoa, kun ovat valmiita julkistamaan konsolinsa.

Nyt mentiin metsään siinä että tämä tech talk oli ensin. Tällaisille on tottakai tilausta, mutta jengi on ollut kuin tulisilla hiilillä jo pitkään ja sitten Sony vielä markkinoi tätä Cernyn luentoa jokaisessa kanavassa. Tottakai porukka odottaa että saadaan kunnon julkistus. On mukava tietää speksejä, mutta juuri päivää aikaisemmin uusi Xbox on jo purettu osiin kaikkien nähtäväksi.

Ero tiedottamisen tasossa on kuin yöllä ja päivällä.
Todennäköisesti siksi tämä tuli ensin, että tällaisien asioiden valmistelu kestää oikeasti pitkään. Kerrottakoot, että mm. itse olen tehnyt isoillekin brändeille messumateriaalia, erilaisia interaktiivisia demoja yms. ja näiden tekeminen aloitetaan hyvissä ajoin. Koronan aiheuttamat pikaiset suunnanmuutokset ovat melko kankeita, jonka vuoksi päivämäärät saattaa mennä kokonaan uusiksi. Täysin eri osa Sonyä oli valmis esittelemään tuotosta. Myös Microsoftin julkistus ja sen saama palaute saattoi pistää Sonyn julkaisuaikataulun kokonaan uusiksi.

Eli jotain piti saada nyt ulos, ja hätäpäissä siihen lähinnä oli Cernyn tech-prese.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: XYU
Itselleni joka en pintaa syvemmältä ymmärrä pelien suunnittelusta mitään, tuntui hieman pettymykseltä aluksi jäädä Series X-tehoista noin paljoa niissä kohdin jotka ovat ennen paljon merkanneet (CPU/GPU).

Mutta nyt mitä enemmän kuunnellut sellaisten ihmisten puheita jotka asioista jotain ymmärtävätkin (DF/devit) niin aika paljon puhutaan siitä kuinka loppuun asti hiettuja grafiikat peleissä ovat jo paikoitellen jolloin on epävarmaa kuinka paljon paremmaksi niitä kannattaa edelleen puskea ennen kuin menetetään se hyöty kuinka paljon paremmaksi niitä saa vs se aika mikä niiden hiomiseen kannattaa uhrata.

Jos homma on niin, että Cerny on itse/devien kanssa todennut, että PS5 CPU/GPU ovat tarpeeksi riittäviä nostamaan grafiikoita sen verran ylös mihin suurin osa deveistä näkee järkeväksi tähdätä, ei tuo CPU/GPU-ero tule olemaan niin brutaali mitä moni tällä hetkellä kuvittelee. Ainakaan heti genin alussa kun devit vielä testailevat rajojaan. Mutta sitten kun alkaa mahdollisia ongelmia suorituskyvyssä näkyä, on varmaankin PS5 Pron aika.

Mutta kuten @Dragonfly jo sivusi, tuo SSD voi olla aika iso gamechanger mitä tulee pelien rakennukseen Sonyn 1st party studioilla. Vaikka iso osa peleistä tulee varmaankin näyttämään astetta paremmalta Series X:llä etenkin 3rd party peleissä, voi olla hyvin, että Sonyn first party-pelit, kiitos tuon monsteri-SSD:n tuntuvat enemmän next geniltä loppujen lopuksi. Ja vähiten sen takia, että pelit lataisivat pari sekuntia nopeampaa kuin Xboxilla vaan sen takia, että PS5 arkkitehtuurin takia pelin ei tarvitse enää kuljetella informaatiota turhia reittejä vaan SSD:n ja arkkitehtuurin avulla se on pelille instanttina tarjolla mikä ei ole ennen ollut mahdollista. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Ylös Bottom