PlayStation 5, Xbox "Scarlett", Switch 2 - konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Samaan aikaan kun täällä maalataan kuviteltuja pilvilinnoja tulevasta, pystyy PlayStation Now jo tarjoamaan toimivan pilvipalvelun. Vasteajat kehittyvät teknologian kanssa käsi kädessä ja uuden konsolisukupolven koittaessa löytyy jo vuosien kokemusta.

Satojen pelien kirjasto alle minuutin käynnistyksellä. Ei asennukseen kuluvaa aikaa. Kaikki DLC:t heti käytettävissä.

 

Jogi

Well-Known Member
Samaan aikaan kun täällä maalataan kuviteltuja pilvilinnoja tulevasta, pystyy PlayStation Now jo tarjoamaan toimivan pilvipalvelun. Vasteajat kehittyvät teknologian kanssa käsi kädessä ja uuden konsolisukupolven koittaessa löytyy jo vuosien kokemusta.
Satojen pelien kirjasto alle minuutin käynnistyksellä. Ei asennukseen kuluvaa aikaa. Kaikki DLC:t heti käytettävissä.
Melkoinen pilvilinna tuo Playstation Now on nyt, sananmukaisesti. Ei se että sen sanoo ääneen tee siitä toimivaa ja mahtavaa palvelua ja valitettavasti kaikki asiat kuten viiveet ei parane muun tekniikan kanssa samaa vauhtia jos ollenkaan. Hyviä puoli varmasti olisi mutta kuvanlaadullisesti, resoluution ja viiveiden takia tuo ei ole isolle osalle laatua haluaville vaihtoehto. Ei edes kokeilumielessä nyt kun sitä ei saa edes suomeen jos et ole huomannut?

Ja onhan MS:llä kokemusta pilvitekniikasta mutta edelleenkään se ei ole saanut Crackdown3:sta edes toimivaan esittelykuntoon tuon pilvilaskennan puolesta ja hehkutuksesta on jo viisi vuotta aikaa.

Ja sittenkin vaikka kuin katsoisi tulevaisuuteen niin raha on se mikä määrää.. kertoisitko miten pilvipelaus mallissa saataisiin kerättyä se sama raha + indeksikorotus kuin mitä nyt kerätään? Ihmettelisin kovasti jos kukaan haluaisi maksaa vaikkapa 50€/kk pilvipelaamisesta. Ja millään 10€/kk se ei lyö leiville.
 

villevaino

Member
Samaan aikaan kun täällä maalataan kuviteltuja pilvilinnoja tulevasta, pystyy PlayStation Now jo tarjoamaan toimivan pilvipalvelun. Vasteajat kehittyvät teknologian kanssa käsi kädessä ja uuden konsolisukupolven koittaessa löytyy jo vuosien kokemusta.

Satojen pelien kirjasto alle minuutin käynnistyksellä. Ei asennukseen kuluvaa aikaa. Kaikki DLC:t heti käytettävissä.

Niin kauan kun peli prosessoidaan täysin pilvessä ja paikallisesti vain otetaan se vastaan, niin vasteajat ei ole tarpeeksi hyviä. Se on täysin mahdotonta toteuttaa millään tämän hetken tai seuraavankaan hetken tekniikalla.

Ei ja vielä kerran ei.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
No jos katsoit tuon Piraten laittaman videon (vissiin aika harva katsoi viesteistä päätellen) niin ajatus nimenomaan olisi että ei olisi samanlainen. Vaan että kokemus olisi sama kuin standalone konsolilla = ilman viivettä. Tämä siis vaihtoehtona tulevaisuudessa heille jotka on nopean internet yhteyden päässä. 2020 mm. 5G on jo täällä ja muuttaa pelikenttää ihan huomattavasti. Mutta ei tätä tietenkään kaikille kaavailla eli se standalone konsolikin on roadmapille heille jotka sen haluaa: Vaihtoehto.

Eli tavoite ei varmaankaan ole implementoida nykyisen kaltaista kehnoa palvelua kuten mm. mainittu PlayStation Now. Mutta kuten sanoin aiemmassa viestissä niin en nyt ihan osta koska 2020 on aika pian. Mikä on se kikka tarkalleen ottaen jolla saadaan se viive taklattua, en tiedä_joku MS:n laboratorioissa saattaa tietää. Pätevää sakkia siellä hommissa, siitä viimeisimpänä esimerkkinä mm. huippuhyvä Xbox One X konsoli sekä uskomaton taaksepäinyhteensopivuus joka ylettyy jopa viimeistä edelliseen konsoliin.
Joo, pitää olla jotain selkeästi parempaa kuin PlayStation Now. Nythän Microsoft hoitaa tämän homman tässä sukupolvessa Game Passin kanssa siinä mielessä näppärästi, että vaikka kyseessä on online pelikirjasto, niin peli kuitenkin ladataan konsolille, jonka kautta pelatessa se toimii suoraan kovalevyltä. Ei ohjausviivettä, ei ongelmia.

Playstation Now on muutenkin saatavilla vain muutamissa maissa. Luultavasti juuri siksi, etteivät pysty tarjoamaan tarpeeksi hyvää streamauspalvelua, jos serverit ovat jossain pidemmän matkan päässä pelaajasta. Tämäkin osittain kertoo karua faktaa siitä, että tuskin kahden vuoden päästä ollaan sellaisessa tilanteessa, jossa "streamauskonsolia" voidaan tarjota maailman (tai edes euroopan) jokaiseen kolkkaan.

Niin ja Redditistä pongasin tällaisen viestin vastauksena PS Now:n yhteysongelmiin:
Might be best to wait until September. It’s been reported that they’ll start allowing the downloading of some titles - specifically the PS4 ones. That will really help.
Lähde:
Kotaku myös raportoi samasta huhusta: http://www.kotaku.co.uk/2018/06/19/source-playstation-now-will-offer-downloads-later-this-year
Eli ehkäpä siellä ollaan huomattu, ettei homma vielä toimi niin kuin pitäisi ja mennään Xbox Game Passin suuntaan. Hyvä niin, pelit ovat silloin paremmin pelattavissa.

Redditin perusteella siellä on myös ongelmia pelien saatavuudessa, yhteyksissä ja input lagissa. Vielä on kehitettävää...

Jos taas puhutaan vuodesta 2020 ja uudesta sukupolvesta. Uudella palvelulla ei saisi olla kuukausihintaa. Tai siis edelleen voisi olla Game Pass -palvelu, mutta ostaessani streamausversion konsolista minua ei pakotettaisi jonkun kuukausimaksullisen palvelun jäseneksi. Streamauskonsoli olisi siis ihan niin kuin kotiin ostettava tehokonsoli, mutta pelit pyörisivät palvelimella. Pitäisi lisäksi toimia ilmaisella Xbox Live Silver -tilillä ja pitäisi pystyä samalla tavalla ostamaan ne pelit Xbox Marketplacelta kuin tehokonsolillakin.

Tuntuu vaan että vuosi 2020 tulee vähän nopeasti tämän kannalta.
 

Lince

Active Member
Niin kauan kun peli prosessoidaan täysin pilvessä ja paikallisesti vain otetaan se vastaan, niin vasteajat ei ole tarpeeksi hyviä. Se on täysin mahdotonta toteuttaa millään tämän hetken tai seuraavankaan hetken tekniikalla.

Ei ja vielä kerran ei.
Toimiva 5G verkko korjaa tämän viive ongelman. Tavoite viive aika tässä tulevassa verkossa on 1ms.
Kovasti ne hehkuttavat tätä 5G verkkoa, toivotaan että lupaukset pitävät verkon ominaisuuksien osalta
 

jlaht

Member
Toimiva 5G verkko korjaa tämän viive ongelman. Tavoite viive aika tässä tulevassa verkossa on 1ms.
Kovasti ne hehkuttavat tätä 5G verkkoa, toivotaan että lupaukset pitävät verkon ominaisuuksien osalta
Kotiverkon ja lähimmän tukiaseman välillä tuo viive saattaakin olla tuota luokkaa. Siitä eteenpäin mennään kuitenkin normi internetissä, mikä ei ole myöskään täysin viiveetön. Suhtautuisin lisäksi vähän varauksella tuon 5G verkon kattavuuteen lähitulevaisuudessa. Toimii varmasti isompien kaupunkien keskustoissa, mutta kaikki pelaajat ei asu niissä.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Toimiva 5G verkko korjaa tämän viive ongelman. Tavoite viive aika tässä tulevassa verkossa on 1ms.
Tämä. Ensimmäinen modeemini oli 1200 bps, kun nykyinen yhteyteni on 50 Mbps. Tarkoittaa sitä, miten nopeutuvat yhteydet mahdollistavat laajan joukon uusia palveluita ja toimintatapoja.

Tänä vuonna tuovat jo 5G yhteyden tänne pääkaupunkiseudulle.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Puhdas striimausvaihtoehto sopisi erittäin hyvin seuraavan sukupolven PlayStation VR:lle. Laite kytkeytyisi suoraan verkkoon eikä mitään kaapeleita tarvitsisi kytkeä. Pelejä pyörittävä rauta voisi olla tehokkaampi kuin PS5.
 

ohjeah

Well-Known Member
Pienikin viive ja input lagihan on vr:n kanss vielä paljon pahempaa myrkkyä kuin normipeleissä. Aika optimistiselta äkkiseltään kuulostaa..
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Toimiva 5G verkko korjaa tämän viive ongelman. Tavoite viive aika tässä tulevassa verkossa on 1ms.
Kovasti ne hehkuttavat tätä 5G verkkoa, toivotaan että lupaukset pitävät verkon ominaisuuksien osalta
Supernopea ja hyvin toimiva verkko korjaa tottakai kaikki tällaiset ongelmat. Eri asia onkin milloin tällainen verkko on kaikkien, tai edes murto-osan, saatavilla. Myöskin se, että tavoitellaan jotain tiettyä viivettä ei tarkoita että toteutuma oikeassa maailmassa on ihan yhtä optimistinen.

PlayStation Now on ainakin tällä hetkellä vielä opettanut, että pelien streamauspalveluihin kannattaa suhtautua sopivan pessimistisesti. Microsoftilla (ja tietysti myös Sonylla) on nyt sitten muutama vuosi aikaa lunastaa lupaukset kun seuraava sukupolvi koittaa. Jos tämä totta tosiaan on se polku, jolle konsolivalmistajat haluavat lähteä.
 

villevaino

Member
Toimiva 5G verkko korjaa tämän viive ongelman. Tavoite viive aika tässä tulevassa verkossa on 1ms.
Kovasti ne hehkuttavat tätä 5G verkkoa, toivotaan että lupaukset pitävät verkon ominaisuuksien osalta
Langaton =D Hymyilyttää. Näitä juttuja voi testata ihan kotonakin. Giganen kotiverkko, missä kaikki laitteet on vedetty töpselillä kiinni toisiinsa ei pysty täyttään ainakaan mun vaatimuksia mukavasta pelaamisesta streamaamalla. Wlanista sitten puhumattakaan.

Sitten pakkaamisen aiheuttamat artifaktit kuvaan on ihan toinen tarina tässä asiassa.

Mun mielestä, jos cloud pelaaminen on ottaakseen tuultapurjeisiin täytyy se toteuttaa silleen, että renderöinti ja fysiikat toteutetaan paikallisesti. Sitten osa muusta työstä ulkoistetaan pilveen.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Pelikenttä tulee laajenemaan uusien yrittäjien astuessa kuvaan. Siellä huhutaan Googlen olevan kiinnostunut. Saman yhtiön käyttöjärjestelmällä jo pyöritellään esimerkiksi NVIDIA Shieldia, joka tukee mm. PC-pelien suoratoistoa. Ohjain on tietty konsolista tuttu padi. Hinta alkaen 199 €.

 
Viimeksi muokattu:

Gimble

Well-Known Member
Mun mielestä, jos cloud pelaaminen on ottaakseen tuultapurjeisiin täytyy se toteuttaa silleen, että renderöinti ja fysiikat toteutetaan paikallisesti. Sitten osa muusta työstä ulkoistetaan pilveen.
Niin, kolmannen kerran: Jos katsoit sen Piraten eilen linkkaaman videon niin MS ajatus on nimenomaan tämä ja että ei viivettä. Nuo Playstation Now & Nvidia Shield jne. on ihan täyttä lagipaskaa ja sen takia meillä on mm. Xbox Game pass jossa ladataan sisältö itselle vaikka tietenkin saman tempun pystyisi tekemään lägipaska tavalla_no eivät tee onneksi. Ja kuten Dragonfly osoitti Sonykin on "toteamassa tosiasiat" PS Now himmelinsä kanssa ja siirtymässä ainakin osittain samaan kavaan kuin MS eli pelin voi ladata itselleen paikallisesti. Harmi vaan että PS3 ja PS2 sisältö jää rannalle koska eivät osaa/halua/pysty tekemään samankaltaista emulaatiota jonka MS on loihtinut Xbox Onelle.

Viivekriittiset asiat on pakko hoitaa paikallisesti, sitä MS nyt kai kuumeisesti yrittää muuttaa ajatuksen tasolta todeksi. Ja oikein nätti Azure serverien verkosto on jo olemassa joka kattaa aikalailla kaikki maan osat. Saa nähdä mielenkiintoisia aikoja.
 

villevaino

Member
Niin, kolmannen kerran: Jos katsoit sen Piraten eilen linkkaaman videon niin MS ajatus on nimenomaan tämä ja että ei viivettä. Nuo Playstation Now & Nvidia Shield jne. on ihan täyttä lagipaskaa ja sen takia meillä on mm. Xbox Game pass jossa ladataan sisältö itselle vaikka tietenkin saman tempun pystyisi tekemään lägipaska tavalla_no eivät tee onneksi. Ja kuten Dragonfly osoitti Sonykin on "toteamassa tosiasiat" PS Now himmelinsä kanssa ja siirtymässä ainakin osittain samaan kavaan kuin MS eli pelin voi ladata itselleen paikallisesti. Harmi vaan että PS3 ja PS2 sisältö jää rannalle koska eivät osaa/halua/pysty tekemään samankaltaista emulaatiota jonka MS on loihtinut Xbox Onelle.

Viivekriittiset asiat on pakko hoitaa paikallisesti, sitä MS nyt kai kuumeisesti yrittää muuttaa ajatuksen tasolta todeksi. Ja oikein nätti Azure serverien verkosto on jo olemassa joka kattaa aikalailla kaikki maan osat. Saa nähdä mielenkiintoisia aikoja.
Aivan loistava juttu!
 

Miqz

Active Member
Ehkä tässä cloud konsolissa on nopea ja tilava SSD-kovalevy, jolle verkosta ladataan pelin aloittamiseen tarvitsemat tiedostot, kuten jo nyt xboxin käyttiksen uusimmassa päivityksessä tapahtui. Ostin Wheelspin Frenzyn tuossa pari viikkoa sitten ja pelaamaan pystyi alkamaan minuutin kuluessa ostosta, vaikka koko peli ei ollut latautunut. Cloud konsolissa idea voisi olla juuri tämä, kovalevyllä hillotaan niitä tiedostoja, joita pelitilanteen jatkamiseen tarvitaan ja peli käynnistyy minuutissa, ja latausta jatketaan taustalla kun peliä pelataan.
 

villevaino

Member
Ehkä tässä cloud konsolissa on nopea ja tilava SSD-kovalevy, jolle verkosta ladataan pelin aloittamiseen tarvitsemat tiedostot, kuten jo nyt xboxin käyttiksen uusimmassa päivityksessä tapahtui. Ostin Wheelspin Frenzyn tuossa pari viikkoa sitten ja pelaamaan pystyi alkamaan minuutin kuluessa ostosta, vaikka koko peli ei ollut latautunut. Cloud konsolissa idea voisi olla juuri tämä, kovalevyllä hillotaan niitä tiedostoja, joita pelitilanteen jatkamiseen tarvitaan ja peli käynnistyy minuutissa, ja latausta jatketaan taustalla kun peliä pelataan.
SSD on liian kallis. Se pelkkä levy maksaa koko konsolin verran tällähetkellä.
 

Miika_-

Well-Known Member
Niin, kolmannen kerran: Jos katsoit sen Piraten eilen linkkaaman videon niin MS ajatus on nimenomaan tämä ja että ei viivettä. Nuo Playstation Now & Nvidia Shield jne. on ihan täyttä lagipaskaa ja sen takia meillä on mm. Xbox Game pass jossa ladataan sisältö itselle vaikka tietenkin saman tempun pystyisi tekemään lägipaska tavalla_no eivät tee onneksi. Ja kuten Dragonfly osoitti Sonykin on "toteamassa tosiasiat" PS Now himmelinsä kanssa ja siirtymässä ainakin osittain samaan kavaan kuin MS eli pelin voi ladata itselleen paikallisesti. Harmi vaan että PS3 ja PS2 sisältö jää rannalle koska eivät osaa/halua/pysty tekemään samankaltaista emulaatiota jonka MS on loihtinut Xbox Onelle.

Viivekriittiset asiat on pakko hoitaa paikallisesti, sitä MS nyt kai kuumeisesti yrittää muuttaa ajatuksen tasolta todeksi. Ja oikein nätti Azure serverien verkosto on jo olemassa joka kattaa aikalailla kaikki maan osat. Saa nähdä mielenkiintoisia aikoja.
Itsekin pidän Xbox game passin kaltaista palvelua ainoana ja toimivana vaihtoehtona, siinä on streamikonsolin omistaja ihmeissään kun yhteydet pätkii ja kaveri pelaa samaan aikaan konsolilla johon peli on ladattu kovolle.
 

gt75

Member
Onko Playstation 5 ilmestymisestä mitään tietoa? Pohdin kannattaako ostaa enää PS4 proversiota vai odotanko 5:sta.
 
Ylös Bottom