Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Juurihan tuossa itse vastasit kysymykseen eli se voi laskeakin jos esim. prosessoritehoa tarvitaan lisää. Näin toimii AMD Smartshift eli tarpeen mukaan tehoja ohjataan sinne missä sitä maksimaalisesti tarvitaan. Näin joustavasti ja tehokkaasti ei XSX kykene toimimaan.
"GPU kellotaajuuksilla on melkoinen merkitys suorituskyvyssä ja PS5:ssä pystytään ajamaan jatkuvasti täysillä kelloilla"
Vastasin väitteeseesi että PS5:sta ajetaan täysillä kelloilla aina.

Smartshift on energiatehokkuudeltaan järkevä ratkaisu ja estää ns. lepotiloja, muttei se nyt mitään laskentatehollisia ihmeitä tee.
 
Juurihan tuossa itse vastasit kysymykseen eli se voi laskeakin jos esim. prosessoritehoa tarvitaan lisää. Näin toimii AMD Smartshift eli tarpeen mukaan tehoja ohjataan sinne missä sitä maksimaalisesti tarvitaan ja se otetaan pois sieltä missä sitä ei sillähetkellä tarvita. Näin joustavasti ja tehokkaasti ei XSX kykene muuttuviin tilanteisiin reagoimaan. Jos tekniikka osoittautuu hyväksi niin sehän tulee myös pc maailmaan käyttöön. Saman tyylistä ideaa on esimerkiksi dynaamisessa resoluutiossa.
Miksi XSX:n pitäisi joustaa ja muuttua kun siellä on lukitut arvot käytössä? Ei pleikkarikaan maagisesti noita ilmoitettuja tehoja ylitä, vaan se mikä siirretään muuhun käyttöön on pois toisaalta.

Noissa huhuissa joissa puhutaan että pleikkari olisikin vaikeampi optimoida sanotaan syyksi nimenomaan se että kehittäjät joutuvat hakemaan tarvittavaa tehoa sieltä täältä koska ne arvot muuttuvat. Xboxilla tiedetään koko ajan mitä siellä on käytettävissä.

Joka tapauksessa näitä puheita riittää molempii suuntiin, joten aika turhaa inttämistä ellei joku täällä nyt ole päässyt molemmille konsoleille tekemään pelejä?

Mikään PS3 vs. Xbox 360 tilanne tämä ei ole.
 
En tiedä liittyykö suoranaisesti AMD smartshift ratkaisuihin, mutta ainakin VR superpeli Half-Life Alyx tuntuu kompuroivan erityisesti muistinnopeuden ja CPUn suhteen, GPU voi olla kevyempikin Ilman nykimisiä.

Sonyhan on tehnyt jo pidempään VR laitteita, joten smartshift + nopea SSD voi olla kätevä niissä peleissä, missä hetkellisesti tarvitaan CPU tehoon ja tiedon siirtoon lisää nopeutta.

Toki jos jo lähtökohtaisesti CPU on Xboxilla tehokkaampi, tällä ei ole merkitystä ellei sisäisessä arkkitehtuurissa ole sitten jotain pullonkauloja piilossa.
 
Jos Xbox series X:n prosessori ja sen näytönohjain ovat molemmat selvästi tehokkaampia kuin PS5:n vastaavat komponentit ja Smartshiftillä voidaan saada hetkellinen 10% tehonmuutos joko näytönohjaimeen tai prosessoriin toisen kustannuksella, on vaikeaa nähdä, miten se muuttaisi asiaa kovin merkittävästi.
 
Miksi XSX:n pitäisi joustaa ja muuttua kun siellä on lukitut arvot käytössä? Ei pleikkarikaan maagisesti noita ilmoitettuja tehoja ylitä, vaan se mikä siirretään muuhun käyttöön on pois toisaalta.

Noissa huhuissa joissa puhutaan että pleikkari olisikin vaikeampi optimoida sanotaan syyksi nimenomaan se että kehittäjät joutuvat hakemaan tarvittavaa tehoa sieltä täältä koska ne arvot muuttuvat. Xboxilla tiedetään koko ajan mitä siellä on käytettävissä.

Joka tapauksessa näitä puheita riittää molempii suuntiin, joten aika turhaa inttämistä ellei joku täällä nyt ole päässyt molemmille konsoleille tekemään pelejä?

Mikään PS3 vs. Xbox 360 tilanne tämä ei ole.
Ei ylitä eikä tarvitse. Koko idea on siinä, että Sony ja AMD ovat rakentaneet paketin siten, että kaikkia laitteiston komponentteja voidaan käyttää yhdessä maksimaalisesti. On puhuttu esim. huippunopean SSD:n hyödyntämisestä pelimaailman rakentamisessa mm. piirtoetäisyyksien osalta ja täten tehoja jää CPU+GPU osastolla enemmän muuhun ja sitten tuo CPU/GPU kuorman ohjaaminen. Todella modernia ja monimutkaista tekniikkaa jonka toteutus lienee maksimaalista Sonyn studioitten peleissä mutta kenties myös multiplatform pelien.
Omalta osaltani asia on loppuun käsitelty ennenkuin lisää virallista tietoa saamme. Tällaiset fiilikset kuitenkin tulivat nykytietojen valossa.
 
Juurihan tuossa itse vastasit kysymykseen eli se voi laskeakin jos esim. prosessoritehoa tarvitaan lisää. Näin toimii AMD Smartshift eli tarpeen mukaan laitteiston tehoja ohjataan sinne missä sitä maksimaalisesti tarvitaan ja se otetaan pois sieltä missä sitä ei sillähetkellä tarvita. Näin joustavasti ja tehokkaasti ei XSX kykene muuttuviin tilanteisiin reagoimaan. Jos tekniikka osoittautuu hyväksi niin sehän tulee myös pc maailmaan käyttöön. Saman tyylistä ideaa on esimerkiksi dynaamisessa resoluutiossa.

Smartshift on pitkälti yleisesti virrankäytön ja piirin lämpörajoitusten takia tehty. (Läppäreitä jne varten)
Saadaan pieni tippa lisää puristettua budjetti rajoitteiden takia jossain tilanteissa. Se on kompromissi, Sonyllä on oma strategia tuohon että millä rahalla halutaan myydä tiettyä tehoa. Se valittu custom ssd on osa tätä kokonaisuutta, kaikkea ei voi saada valitulla budjetilla, olipa Sony tai MS kyseessä.
Jäämme odottelemaan mitä tuleman pitää.
 
Hohhoijaa, Series X:n ei tarvitse turvautua tuollaisiin hokkuspokkus temppuihin, koska devit tietävät aina paljon niitä kelloja löytyy. Tilanteesta riippumatta laitteesta saadaan kaikki tehot irti.
Entäs jatkossa kun tulee ns Pro versiot niin silloinhan tolla tekniikalla saadaan kaikki irti ja oisko tossa juuri kanssa hyötyy lämpöjen suhteen niin ei tarvii mitään tornia.
No aika näyttää mitä tulee.
 
Entäs jatkossa kun tulee ns Pro versiot niin silloinhan tolla tekniikalla saadaan kaikki irti ja oisko tossa juuri kanssa hyötyy lämpöjen suhteen niin ei tarvii mitään tornia.
No aika näyttää mitä tulee.
Niin, mutta edelleen myös mahdollisesta Xbox Series Prosta saadaan täydet tehot irti vaikka se olisi lukituilla kelloilla. Se vaan on kokoajan tehokkaampi.
 
Entäs jatkossa kun tulee ns Pro versiot niin silloinhan tolla tekniikalla saadaan kaikki irti ja oisko tossa juuri kanssa hyötyy lämpöjen suhteen niin ei tarvii mitään tornia.
No aika näyttää mitä tulee.

Pakkohan tuosta Sonyn ratkaisusta on jotain iloa johonkin saada. Omalla arkijärjellä en vaan pääse kiinni, että mitä iloa siitä on. Isot kellot tarkoittavat perinteisesti isoja lämpöjä Tuntuisikin oudolta, että isojen kellojen lämpö ongelmaa ratkaistaisiin tiputtamalla niitä.

Dragonfly jo vastasikin tuohon Pro versioon. Enkä minäkään oikein saa tästä ajatuksesta kiinni.
 
Jos nyt vielä jatketaan tästä Smartshiftistä, niin olennainen kysymys on, miksi Microsoft ei hyödyntänyt sitä myös. Itseasiassa en ole edes varma, voisiko siihen olla mahdollisuus jälkikäteen myös Xboxilla, koska sehän kuuluu tuohon AMD:n arkkitehtuuriin, jota molemmat hyödyntävät. Jos se on päätetty jättää hyödyntämättä, varmaan siihenkin on ollut hyvät syyt.
 
Jos nyt vielä jatketaan tästä Smartshiftistä, niin olennainen kysymys on, miksi Microsoft ei hyödyntänyt sitä myös. Itseasiassa en ole edes varma, voisiko siihen olla mahdollisuus jälkikäteen myös Xboxilla, koska sehän kuuluu tuohon AMD:n arkkitehtuuriin, jota molemmat hyödyntävät. Jos se on päätetty jättää hyödyntämättä, varmaan siihenkin on ollut hyvät syyt.
Syy on luultavasti se, että sitä ei tarvita. Näytönohjain pyörii olemassa olevilla lukituilla kelloilla jo niin tehokkaasti, että sitä ei kannata ylikellottaa. Siksi siellä on enemmän Compute Unitteja, ettei tällaista kellotusta tarvita. Tällä niin ikään taataan tasainen laatu, tasaisempi lämmön tuotto, tasaisempi virran tarve, selkeä tehokatto kehittäjille jne.

Jos kuvitellaan että kellojen nosto esim. lisää lämmöntuottoa, ja Microsoft on nyt saanut suunniteltua laitteen joka pyörii hiljaa ja jäähtyy nätisti, niin miksi riskeerata tätä kellottamalla, kun tehot saadaan irti muutenkin?
 
Tai täysin vastakkaiset strategiat vaan, että MS on tarkoituksella hakenut tiettyä TFLOPS lukua jota markkinointi ja pelinkehittäjät kaipailee ja siihen on sitten istutettu jäähdysratkaisua, virranlähdettä ja koteloa.

Sonylla taasen on lähdetty pienemmästä (=halvemmasta) virtalähteestä ja pienemmästä kokonaiskoosta, johon sitten on istutettu kelloja kokeilemalla max. tehoinen GPU ja CPU. Smartshift on sitten ollut sopivasti tiedossa tuohon että voidaan esittää kovempiakin hetkellisiä lukuja, kun mitä pidemmässä käytössä irtoaa, ilman että tarvii virrantarvetta nostaa.

Teoriassa Sonyn hinnan olisi looginen olla edullisempi, mutta kun nopea SSD sitä nostaa, niin ihan mahdollista että etenkin jenkeissä hinta olisi jopa sama.
 
Teoriassa Sonyn hinnan olisi looginen olla edullisempi, mutta kun nopea SSD sitä nostaa, niin ihan mahdollista että etenkin jenkeissä hinta olisi jopa sama.
Uskoisin että Microsoftilla on ainakin kova pyrkimys päästä samaan hintaan. Spencer tästä juuri puhui siinä IGN:n podcastissa(mikä nyt nimeltään olikaan), että ovat joustavia hinnan suhteen.

Tässä ollaan vähän pattitilanteessa, kun kumpikaan ei halua paljastaa konsolinsa hintaa, ettei toinen undercuttaa.
 
Niin, mutta edelleen myös mahdollisesta Xbox Series Prosta saadaan täydet tehot irti vaikka se olisi lukituilla kelloilla. Se vaan on kokoajan tehokkaampi.
Nii totta en ole mitään muuta väittänytkään.
Vaan hienoo oikeesti nähdä jos ps5 pysyy mukana pienimmillä tehoilla.
 
Tietokoneiden puolella ainakin se optimoitu kokoonpano, osien yhteensopivuus ja teknisten pullonkaulojen karsiminen uusilla tekniikoilla luo yleensä todella kovia tuloksia. Laadukkailla ratkaisuilla pystyy hyvin haastamaan kovemman hintaluokan sekä isommat tehot.

Eiköhän pelimoottorit sekä pelien kehityskin ota vihdoin kaivattuja hyppäyksiä tulevassa konsolisukupolvessa, joten liikaa ei voida tuijottaa tämän päivän pelien kehitystä ja tuota resoluution väkisin venyttämistä näytönohjaimen tehoilla. Tällä kertaa muut ratkaisut ovat merkittävämpiä uusissa konsoleissa.

Joten on mielenkiintoista nähdä miten kummankin valmistajan erilaiset tekniset ratkaisut toimivat peleissä, kun kerran puhutaan muustakin kuin pelkästään resoluutiosta ja fps:stä. Ja pitääköhän Digital Foundryn nyt testata näitä crossgen-pelejä kuudella eri konsolilla (+mahdolliset PC & Switch-versiot)? Niillä pojilla ainakin riittää tekemistä, kun sitten joskus pääsevät itse peleihin käsiksi.
 
Tietokoneiden puolella ainakin se optimoitu kokoonpano, osien yhteensopivuus ja teknisten pullonkaulojen karsiminen uusilla tekniikoilla luo yleensä todella kovia tuloksia. Laadukkailla ratkaisuilla pystyy hyvin haastamaan kovemman hintaluokan sekä isommat tehot.

Eiköhän pelimoottorit sekä pelien kehityskin ota vihdoin kaivattuja hyppäyksiä tulevassa konsolisukupolvessa, joten liikaa ei voida tuijottaa tämän päivän pelien kehitystä ja tuota resoluution väkisin venyttämistä näytönohjaimen tehoilla. Tällä kertaa muut ratkaisut ovat merkittävämpiä uusissa konsoleissa.

Joten on mielenkiintoista nähdä miten kummankin valmistajan erilaiset tekniset ratkaisut toimivat peleissä, kun kerran puhutaan muustakin kuin pelkästään resoluutiosta ja fps:stä. Ja pitääköhän Digital Foundryn nyt testata näitä crossgen-pelejä kuudella eri konsolilla (+mahdolliset PC & Switch-versiot)? Niillä pojilla ainakin riittää tekemistä, kun sitten joskus pääsevät itse peleihin käsiksi.
Näinhän se on. Monelta vain tuntuu unohtuneen että näitä uusia tekniikoita on käytössä molemmilla laitteilla. Ei pelkästään pleikkarilla.
 
Näinhän se on. Monelta vain tuntuu unohtuneen että näitä uusia tekniikoita on käytössä molemmilla laitteilla. Ei pelkästään pleikkarilla.
Ehdottomasti. Microsoft osoitti jo One X:n kohdalla, että kyse oli muustakin kuin pelkästä teraflopeista. Digital Foundryn syväanalyysit siitä paras esimerkki. Ja nyt puhutaan ihan uusista asioista tulevien konsolien osalta.

Se minkä takia Sonyn kohdalla puhutaan enemmän näistä uusista ratkaisuista, kun käytännössä hirveästi muuta ei vielä tiedetä ja toisaalta taas Microsoft on jo puhunut sekä näyttänyt muutakin näiden innovaatioiden lisäksi.
 
Alkavat isot firmatkin kettuilemaan toisilleen :D Huomaa että peli kovenee ja konsolien julkaisu lähenee.

Sony näytti PS5 ohjaimen aikaisemmin ja nyt Microsoftilta tuli yksinkertainen postaus Twitteriin omasta ohjaimestaan. Veikkaan että viittaavat tuohon Menu-nappiin (kolme viivaa) jollainen on tullut myös pleikkarin ohjaimeen Options-napin sijaan. Sieltä löytyy nyt myös sisällön jakamiseen nappi molemmilla alustoilla. Tärisevät liipasimet ovat olleet Xboxilla vuodesta 2013 lähtien, hyvä että saadaan pleikkarillekin.



 
Ylös Bottom