PlayStation 5, Xbox "Scarlett", Switch 2 - konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jogi

Well-Known Member
Tuo HDR-implementaatio tosin hieman epäilyttää sillä ainakin tähän mennessä osa peleistä jossa on tuo jälkikäteen lisätty "HDR" , näyttää paikoitellen varsin huonolta kun tummat ja kirkkaat värit korostuvat väärissä paikoissa liikaa.
Joo se on hyvin mahdollista peleissä jossa tuo tehdään ns. suoraan ulostulevasta 24bit (8,8,8bit RGB) materiaalista.. poikkeuksiakin on ja ei liene ainakaan kaikissa tapauksissa suora "kirkkaimmat kohdat kirkastetaan" Ja sitten ilmeisesti xbox bc tiimi on myös päässyt tiettyjen pelien sisäiseen värimuoroon kiinni, joka sitten voidaan sovittaa (tonemapping) HDR muotoon paremmin.. plus muut reso lisäykset jne.

Ja niin, nyky peleissäkin on noita hämäriä hdr konversioita, Fallout 76, RDR2 jne..
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Aina uuden konsolin saapuessa tuntuu, että ihmisten mielestä se kaikkein kiinnostavin ominaisuus on taaksepäin yhteensopivuus. Itseäni kiinnostaa ainoastaan uudet pelit.
Ei tuolla ole isossa kuvassa merkitystä kuin ensimmäisen vuoden aikana, ja silloinkin vain osalle porukasta. Itse myös suuntaan kohti uusia haasteita.

Tässä vanha tuttu piirakkakuva missä mennään kilpailijan leirissä.



 
Viimeksi muokattu:

CharGasM

Well-Known Member
Ei tuolla ole isossa kuvassa merkitystä kuin ensimmäisen vuoden aikana, ja silloinkin vain osalle porukasta. Itse myös suuntaan kohti uusia haasteita.

Tässä vanha tuttu piirakkakuva missä mennään kilpailijan leirissä.



Tv katsominen sen kautta aika isossa roolissa tuossa kuvassa.
 

Jogi

Well-Known Member
Ei tuolla ole isossa kuvassa merkitystä kuin ensimmäisen vuoden aikana, ja silloinkin vain osalle porukasta. Itse myös suuntaan kohti uusia haasteita.

Tässä vanha tuttu piirakkakuva missä mennään kilpailijan leirissä.
Se oli silloin, nyt on nyt. Nykyisen genin pelit on edelleen graafisestikin hyvällä tolalla, pelattavaa on paljon ja muutos next geniin ei ole enää vanhan jättämimen vaan sujuva siirtymä eteenpäin tämän hetken pelien kanssa. Itse en ainakaan kahta saman firman laitteita ala säilyttelemään rinnakkain vaan pelaamisen on jatkuttava saumattomasti yhdellä laitteella.
 

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Tässä vanha tuttu piirakkakuva missä mennään kilpailijan leirissä.
Tilasto on tosiaan tässä vaiheessa jo kohtuullisen vanha, ja ennen kaikkea ajalta ennen Xbox One X:ää. Tämä nyt on toki lähinnä henkilökohtainen mielipiteeni, mutta nimenomaan X oli se, joka todella nosti BC:n arvoa. Sen ansiosta kun osa Xbox- ja Xbox 360 -peleistä sai jopa 9-kertaisen resoluutioparannuksen, joten ne olivat melkeinpä kuin ilmaisia remasterointeja. Xbox Series X tekee vastaavaa jo heti julkaisussaan, kun myös jotkin Xbox One -pelit saavat esim. nelinkertaisen resokohotuksen, tuplatun ruudunpäivitysnopeuden ja/tai HDR-efektin. Kyse ei siis ole ihan perinteisestä emuloinnista, vaan tavasta joka tuo selviä teknisiä parannuksia koskematta kuitenkaan alkuperäisen pelin koodiin.

Ja muutamia kuukausia tuon jälkeen eli E3 2017:ssä Phil Spencer kertoi, että jo yli puolet Xbox One -käyttäjistä on pelannut X360-pelejä taaksepäinyhteensopivuuden ansiosta Onellaan.

Over half of all Xbox One owners have played a backward compatible title so far, Spencer said.
Ja vaikkei BC olekaan jokaiselle oleellinen asia, on Microsoftin valitsema tapa kuitenkin erittäin hyvä niille, jotka vanhoja pelejä uudellakin konsolilla vielä tahtovat pelata. Omakin backlogi on niin mittaamaton, että tämän sukupolven peleillä pärjäisi vielä monta vuotta.

Lähde: Kotaku
 

Enemy

Well-Known Member
Eipä tuota taaksepäin yhteensopivuutta tosiaan saa tehtyä turhaksi vanhoilla piirakkakuvilla. Vähän taas vaikuttaa siltä että ominaisuus on huono/turha koska sellaista ei löydy omasta suosikista.

Eikös Sonykin jo kerran muuttanut lausuntoaan tämän suuhteen kun Mark Cerny puhui että vain 100 suosituinta PS4 peliä toimii?

 

Noobeinstein

Well-Known Member
UPDATE: A quick update on backward compatibility – With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5.

We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions. We’re currently evaluating games on a title-by-title basis to spot any issues that need adjustment from the original software developers.

In his presentation, Mark Cerny provided a snapshot into the Top 100 most-played PS4 titles, demonstrating how well our backward compatibility efforts are going. We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch. We will provide updates on backward compatibility, along with much more PS5 news, in the months ahead. Stay tuned!
Vaikka PS5:llä ei päästäisikään yhtä kattavaan BC-tarjontaan kuin Xboxilla, niin kyllähän tuo silti hyvältä kuulostaa mitä pleikkarikin on tarjoamassa BC:n suhteen. En ainakaan itse olisi huolissani.

Eikä itseäni ainakaan stressaa se jos launchissa ei koko kirjasto ole vielä pelattavissa. Pelattavaa riittää pleikalla launch-pelien suhteen kuukausiksi. Varmaan sama pätee Xboxillakin.

Hyvin kerkiävät molemmat yhtiöt lisäillä ja ehostella vanhoja pelejä launchin jälkeen.
 

Miika_-

Well-Known Member
Vaikka PS5:llä ei päästäisikään yhtä kattavaan BC-tarjontaan kuin Xboxilla, niin kyllähän tuo silti hyvältä kuulostaa mitä pleikkarikin on tarjoamassa BC:n suhteen. En ainakaan itse olisi huolissani.

Eikä itseäni ainakaan stressaa se jos launchissa ei koko kirjasto ole vielä pelattavissa. Pelattavaa riittää pleikalla launch-pelien suhteen kuukausiksi. Varmaan sama Xboxillakin uuden Halon kanssa. Hyvin kerkiävät molemmat yhtiöt lisäillä ja ehostella vanhoja pelejä tuolla välin.
Parempi se että vähemmällä määrällä tullaan perässä mitä sitten että kokonaan tämä ominaisuus oltaisiin jätetty pois.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Tilasto on tosiaan tässä vaiheessa jo kohtuullisen vanha, ja ennen kaikkea ajalta ennen Xbox One X:ää. Tämä nyt on toki lähinnä henkilökohtainen mielipiteeni, mutta nimenomaan X oli se, joka todella nosti BC:n arvoa.
Tästä olisi tosiaan mielenkiintoista saada tilastoa, kuinka moni pelaa tämän sukupolven Microsoftin konsolilla Xbox 360 pelejä ja millä osuuksilla suhteessa muuhun käyttöön?

Veikkaan luvun pienenevän mitä kauemmaksi siirrytään murrosvaiheesta.
 
Viimeksi muokattu:

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Tästä olisi tosiaan mielenkiintoista saada tilastoa, kuinka moni pelaa tämän sukupolven Microsoftin konsolilla Xbox 360 pelejä ja millä osuuksilla suhteessa muuhun käyttöön?
Kyllähän tuollaista dataa olisi kiva nähdä, mutta fiilikseni on, että Microsoftilla tällaista tietoa on olemassa, ja sen mukaan suunnittelupäätöksiäänkin tekevät.
 

Renebauman

Well-Known Member
Tästä olisi tosiaan mielenkiintoista saada tilastoa, kuinka moni pelaa tämän sukupolven Microsoftin konsolilla Xbox 360 pelejä ja millä osuuksilla suhteessa muuhun käyttöön?

Veikkaan luvun pienenevän mitä kauemmaksi siirrytään murrosvaiheesta.
Kyllä luku varmaan pienenee murrosvaiheesta, mutta pian taas nousee.. Kun iso osa pelaa Xbox Series X:llä vuorostaan Onen pelejä.. Itse olen kevään aikana pelannut Xbox Onella ensimmäisen kerran läpi esim sellaiset klassikot kuin Jade empire, Half life 2 ja Crimson skies.. Toki nämä ihan ekan boxin pelejä, mutta aivan loistavia edelleen ja ilman BC:tä olisivat nämä klassikot jääneet itseltäni pelaamatta..
 

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
En tarkkaan muista mitä sanoi, mutta joka tapauksessa sen PS5 deep diven jälkeen asiaa tarkennettiin.
Minä muistan, mutta viittaan vain parin kuukauden takaiseen viestiini:
 

Enemy

Well-Known Member
Minä muistan, mutta viittaan vain parin kuukauden takaiseen viestiini:
Joo, mutta tarkensivat silti epäselvää viestiä Road to PS5 jälkeen :D Taaksepäin yhteensopivuus on pelaajille tärkeää.

Pleikkarin blogissahan tuo tarkennus tapahtui:

 
ei oo kyllä herättänyt mitään kiinnostusta ps5 vielä. Toivottavasti ensi viikon lähetys muuttaa hieman kiinnostusta, koska ensimmäistä kertaa hype on pysynyt kovana Xboxin suhteen eikä Playstationin. Tehot hieman huolestuttavat koska esimerkiksi gtx 2070 on teraflopsien suhteen yhtä tehokas kuin uusi PS5, ja xbox series x on paperilla tehokkaampi kuin 2080 super -näytönohjain.
 

asin

Active Member
Ite oon kans ihastellut miten tehokas laite uusi boxi on. Mutta eikös tuo lukema ole isompi pron ja nykyisen boxin välillä? Silti plegen yksinoikeudet on ollut melkoista tykitystä mitä grafiikkaan tulee. Pelithän ne ratkaisee. Kerroin it-alan kaverille pelkästään ps5 teraflopseista ja hän sanoi että vituttaa noi lukemat koska ne ei kerro hänelle yhtään mitään. Sanoi että näytä mitä komponentteja siellä käytetään. Mietin että ehkä niitä lukemia tuijotetaan liikaa paperilla koska ei ole mihin tarttua, vielä ei ole kunnollista näyttöä kummaltakaan konsolilta. Varmaa kuitenkin on se että 2 helvetin hienoa konsolia sieltä on tulossa
 
Teraflopsit ei kerro mitään, mutta kun tiedämme konsolien perustuvan samaan arkkitehtuuriin niin silloin teraflopseilla on väliä ja silloin se kummalla on enemmän teraflopseja on tehokkaampi. PS5:n SSD on kiinnostava, mutta musta tuntuu että ainoa ero Xboxin ja PS5:n SSDssä on vain latausnopeudet. Olisi hienoa jos latauksista pääsisi kokonaan eroon, mutta epäilen
 
Ylös Bottom