Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jos XBSX tulee pystymään 60fps vs PS5 30fps multiplatoissa, niin silloin kyllä on Sony helisemässä. Ne pari kovaa yksinoikeutta siihen kylkeen, niin kyllä vallan vaihto on lähellä!
Näinhän se olisi, mutta käytännössä voi jo varmaksi sanoa ettei näin tule käymään. Ei ne tehoedut GPU puolella niin valtavia ole, että SeXillä tuosta noin vain tuplattaisiin framerate ilman suuria uhrauksia muilta graafisilta alueilta.

Jos peleissä yleistyy performance mode niin voin kuvitella, että siinä missä pleikalla jokin peli pyörii 1080p60, pyörii se vastaavasti SeXillä 1800p60fps. Tuonlaisia tehoetuja kannattaa odottaa sen sijaan, että multiplatoissa olisi tuplasti isompi framerate SeXillä.
 
Jos Microsoft haluaa tehdä graafisesti yhtä näyttäviä pelejä kuin Sony, joutuu sekin turvautumaan 30fps, etenkin kun tämäkin gen osoittanut että Microsoft kyllä arvostaa korkeaa resoluutiotakin peleissään sen sijaan, että tähtäisi ensisijaisesti tasaiseen 60fps.

Nyt taidat puhua omiasi. Boksilla first partyt ovat pyörineet vähintään kiitettävästi 60fps. Varsinkin One X:llä.

Tämä on hyvä paikka pelaavalle kansalle näyttää lompakollaan mikä on tärkeää. Mennäänkö pelattavuus vai silmäkarkki edellä.
 
Nyt taidat puhua omiasi. Boksilla first partyt ovat pyörineet vähintään kiitettävästi 60fps. Varsinkin One X:llä.

Tämä on hyvä paikka pelaavalle kansalle näyttää lompakollaan mikä on tärkeää. Mennäänkö pelattavuus vai silmäkarkki edellä.
Ori 2, RE3 ja joku uusin CoD-päivitys nyt tulee ensimmäisenä mieleen peleistä joissa tasaiseen 60fps ei olla päästy alussa kun liian kunnianhimoisesti vedetty resoluutio edellä.
 
Ori 2, RE3 ja joku uusin CoD-päivitys nyt tulee ensimmäisenä mieleen peleistä joissa tasaiseen 60fps ei olla päästy alussa kun liian kunnianhimoisesti vedetty resoluutio edellä.
Heh, ymmärrät varmaan itsekkin, että yksittäistapaukset ovat... no yksittäistapauksia.

Isossa kuvassa helppo todeta, että MS todellakin panostaa ruudunpäivitykseen.

E:Jos haluat näsäviisastella voit puhua myös vaikka Sonic Team Racingistä. Ei se juuri kuitenkaan keskustelulle lisäarvoa tuo.
 
Eihän tuo "laatumerkintä" 60fps takaa niin kuin esimerkiksi AC:Valhalla osoittaa.
Öö, astuuko setämies nyt miinaan, mutta onko tämä A) jo julkaistu B) vahvistettu ettei 60fps ole tavoitteena Boksilla -> jolloin peli ei ansaitse ”Optimized for Series X” -leimaansa.

Tällaiset ”leimat” ovat vaarallisia sillä niistä laatuvaateista pitää pitää kiinni. Joku 8-bit aikojen Nintendon laatuleima muuttui kyllä vitsiksi aikojen saatossa kun sen sai jokainen alustalle julkaistu peli.
 
Öö, astuuko setämies nyt miinaan, mutta onko tämä A) jo julkaistu B) vahvistettu ettei 60fps ole tavoitteena Boksilla -> jolloin peli ei ansaitse ”Optimized for Series X” -leimaansa.

Ei vaadi 60fps:sää tuo leima. Mikäli aihe kiinnostaa, alla linkki missä puhutaan asiasta seikkaperäisemmin.
 
Heh, ymmärrät varmaan itsekkin, että yksittäistapaukset ovat... no yksittäistapauksia.

Isossa kuvassa helppo todeta, että MS todellakin panostaa ruudunpäivitykseen.

E:Jos haluat näsäviisastella voit puhua myös vaikka Sonic Team Racingistä. Ei se juuri kuitenkaan keskustelulle lisäarvoa tuo.
Yksittäistapauksia tai ei, pointtini säilyy siitä kuinka jo tässä genissä on Microsoft joutunut tekemään kompromisseja tuon 60fps saavuttamiseksi ihan lippulaivamallillaankin, OG-mallista puhumattakaan joka varmaan edelleen on se suositumpi Xbox, ja meno jatkuu seuraavassakin genissä siten, että jos tähtäävät tasaiseen 60fps on se aina pois muista graafisista ominaisuuksista mikä saattaa näkyä pelien näyttävyydessä verrattuna Sonyn peleihin. Sehän on kumminkin vanha totuus, että grafiikka myy enemmän kuin ruudunpäivitys.

Siksi uskonkin myös Microsoftin tähtäävän performance modeihin peleissään ja korkean resoluution ja graafiset ominaisuudet omaavan modeen.
 
Ei vaadi 60fps:sää tuo leima. Mikäli aihe kiinnostaa, alla linkki missä puhutaan asiasta seikkaperäisemmin.
Jaa’a, itse olen Konsolifin -etusivun uutisen varassa, missä:

Nähdessäsi Optimoitu Xbox Series X:lle -merkin voit tietää sen tarkoittavan, että suorituskykytavoite 4K-resoluutiolla on 60 FPS tai enemmän

Bondaus oma. Mutta tutkin vielä tuon alkuperäislähteen (toki tuossa on nyt tuo sana ”tavoite”)...
 
Yksittäistapauksia tai ei, pointtini säilyy siitä kuinka jo tässä genissä on Microsoft joutunut tekemään kompromisseja tuon 60fps saavuttamiseksi ihan lippulaivamallillaankin, OG-mallista puhumattakaan

En oikein ymmärrä mitä haet takaa. Varmaan maailman tappiin asti nähdään pelejä mitkä eivät pyöri enempää kuin 30fps. Ja se on ihan ok, pelintekijät päättää. MS taas on lähtenyt vahvasti ajamaan 60fps:sää. Mikä on meille pelaajille todella hienoa. Tässä on yksi asia mikä voi tehdä ison eron tulevassa sukupolvessa, jos Sonyn pelit jäävät (isolta osin) 30fps, kuten nyt näyttää. Varsinkin meille HC pelaajille.
 
Jos XBSX tulee pystymään 60fps vs PS5 30fps multiplatoissa, niin silloin kyllä on Sony helisemässä.
Jos lehmällä olisi pyörät... PS4:n ja perus-Onen tehoero oli paperilla jopa n. 50 prosenttia, kun taas X:llä oli speksien puolesta 40 pinnaa keulaa. Ne monialustapelit, joissa olisi nähty tuollainen 30 vs 60 fps -jaottelu joko PS4:n ja Onen tai X:n ja Pron välillä (ilman mitään erillisiä Performance-tiloja) voi luetella tähän alle. En odota hirveän pitkää listaa.

PS5:n ja XSX:n kohdalla sitä teoreettista varianssia laskentapotkussa on noin 20 prosentin verran. En siis kerta kaikkiaan usko, että multiplatform-julkaisuissa tulisi tällaista pesäeroa jatkossakaan.
 
Tämä 30 vs. 60 fps on kyllä mielenkiintoinen vastakkainasettelu. Me pelifoorumilla tiedetään että 60fps peli on niin paljon mukavampi pelata, mutta miljoonat ja taas miljoonat eivät ruudunpäivitysnopeuksista tiedä tai eivät niistä välitä. Sitten kun lyödään trailerissa hienoa grafiikkaa ruudulle, niin tämä voi helposti saada enemmän myyntiä aikaan kuin teksti 60fps.

Ensi sukupolven hyvä puoli on kuitenkin se että konsoleissa on niin paljon tehoa että on mahdollista saada aika nättiä grafiikkaa aikaiseksi ja silti 4K@60fps. Kuinka iso graafinen ero on sitten peliin joka on 4K@30fps? Se jää nähtäväksi.

Multiplattareissa ero tuskin tulee olemaan luokkaa 60fps vs. 30fps. Eroa voi tulla pikemminkin vaikka Ray Tracingissä tai muissa yksityiskohdissa. Ja ehkä multiplattareissa resoluution ja ruudunpäivityksen ero näkyy sitten siinä että Series X on natiivi 4K ja PS5 dynaaminen tai vaikka vähän alhaisempi lukittu. Ja molemmat sitten kuitenkin pyörivät esim. 30fps. Hienoa nähdä loppuvuonna Digital Foundryn vertailuja multiplatoista, että kuinka suuria eroja näissä oikeasti tulee olemaan.
 
En oikein ymmärrä mitä haet takaa. Varmaan maailman tappiin asti nähdään pelejä mitkä eivät pyöri enempää kuin 30fps. Ja se on ihan ok, pelintekijät päättää. MS taas on lähtenyt vahvasti ajamaan 60fps:sää. Mikä on meille pelaajille todella hienoa. Tässä on yksi asia mikä voi tehdä ison eron tulevassa sukupolvessa, jos Sonyn pelit jäävät (isolta osin) 30fps, kuten nyt näyttää. Varsinkin meille HC pelaajille.
Se on hyvä, että MS tähtää tuohon ja Sony siinä perässä niinkuin yksinoikeus-Demon's Soulsin luvattu 60fps antaa osviittaa.

Siksi onkin omituista kuinka täällä puhutaan taas siihen malliin, että Microsoftilla jokainen yksinoikeuspeli olisi 60fps ja Sonyn 30fps kun näin ei ole. Vähän nyt on taas tulkittu Playstationin ja Xboxin ukkojen PR-puheita väärin.
 
Uskon, että pelit tulevat näyttämään Series X:llä paremmalta kuin Playstation 5. Noh, ei tästä tietenkään voi olla varma, mutta Series X:n tehoilla voi saada parempaa jälkeä Ray Tracingilla - ja uskon pelien pyörivän myös hitusen paremmin Series X:llä kuin PS5:lla, mutta tuleeko ero olemaan massiivinen? - Sen näkee sitten tulevaisuudessa. Loppuen lopuksi yleisöä kiinnostaa ne pelit, eivätkä graafiset erot multiplättäreissä. On vain meidän pelaajien onni, kun vaikuttaa siltä, että molemmilta alustoilta (XSX, PS5) on odotettavissa hyviä pelejä.

Toivoisin, että tämän sukupolven aikana pelaajilla olisi oikeus päättää, että haluaako paremmat grafiikat vai paremman kuvantaajuuden - Forza Horizon 4 -peliä tuli aluksi pelattua kaikella silmäkarkilla, mutta nykyään pelaan sitä Xbox One X:lla performance -asetuksella.
 
Se on hyvä, että MS tähtää tuohon ja Sony siinä perässä niinkuin yksinoikeus-Demon's Soulsin luvattu 60fps antaa osviittaa.

Siksi onkin omituista kuinka täällä puhutaan taas siihen malliin, että Microsoftilla jokainen yksinoikeuspeli olisi 60fps ja Sonyn 30fps kun näin ei ole. Vähän nyt on taas tulkittu Playstationin ja Xboxin ukkojen PR-puheita väärin.
Sonyn tilaisuudessa moni peli tuntui olevan 30fps. Ja siinä samalla Microsoft mainostaa ja vihjailee 60fps:stä. Siksipä nämä keskustelut ovat tällaisia kuin ne nyt ovat.

Voiko näistä nyt sitten vetää kovin pitkälle tähtääviä johtopäätöksiä? Ehkä ei, mutta sen tiedon valossa tällä hetkellä eletään.
 
Sonyn tilaisuudessa moni peli tuntui olevan 30fps. Ja siinä samalla Microsoft mainostaa ja vihjailee 60fps:stä.
Yksinoikeuspeleillä on hyvä tehdä linjanvetoja. Sonyn kanta näyttää selvästi olevan, että kolmekymmentä ruutua sekunnissa on aivan riittävästi, kunhan sen tarpeeksi tasaisesti, ja upeita Photo Mode -kuvia räpsivät pelaajat vielä auttavat markkinoinnissa.

Mutta olipa käytössä miten paljon tehoa, näennäistä laskennallista vääntöä ja ihmeellistä tekniikkaa tahansa, ei jokin 30 tai 60 fps kerro konsolien kohdalla juuri mistään muusta kuin suunnittelupäätöksestä.
 
Yksinoikeuspeleillä on hyvä tehdä linjanvetoja. Sonyn kanta näyttää selvästi olevan, että kolmekymmentä ruutua sekunnissa on aivan riittävästi, kunhan sen tarpeeksi tasaisesti, ja upeita Photo Mode -kuvia räpsivät pelaajat vielä auttavat markkinoinnissa.

Mutta olipa käytössä miten paljon tehoa, näennäistä laskennallista vääntöä ja ihmeellistä tekniikkaa tahansa, ei jokin 30 tai 60 fps kerro konsolien kohdalla juuri mistään muusta kuin suunnittelupäätöksestä.
Näinhän se on. Yksinoikeuspeleissä tulemme näkemään niitä oikeita eroja. Silti tykkään kovasti tästä 60fps rummutuksesta. Sulavampi pelikokemus nyt vaan on kaivattu juttu. Ainakin osalle pelaajista. Tai itseasiassa varmaan kaikille, mutta kaikki eivät ehkä halua uhrata graafista loistoa ruudunpäivityksen tieltä.
 
Musta tuntuu, että kaikki ei kunnolla edes huomaa eroa 30-60fps. Ainakin kerran olen todistanut käytännössä kun pitkän linjan videopelaaja ei osannut kysyttäessä erottaa milloin ruudunpäivitys oli 30 ja milloin 60fps. Olihan se hämmentävää kun itse näen sen heti. Ja niin varmaan suurin osa, jotka tietää mistä on kyse.

Mutta kaikkeen tottuu. Muistan kun Dirtin jälkeen aloin pelaamaan WRC -rallia ja ensimmäinen reaktio oli kauhistus, kun peli ei ollutkaan enää sulava. Päinvastoin, kamalaa nykimistä. Mutta kuukauden-parin pelaamisen jälkeen tuntui että olisi ollut yhdentekevää, vaikka frame rate olisi tuplautunut itsestään. Ne "30 fps on kuraa" -kommentit ovat mielestäni noloja, tai vähintäänkin juppimaisia. Itse otan mukisematta vastaan sen mitä tuleman pitää.
 
Ehkä suurin pettymys (eli oikeasti niitä ei ollut ollenkaan) Sonyn presentaatiossa oli Gran Tourismon vääntäminen 4K@30fps. Näitä silmänkarkki Tourismoja on nähty joka sukupolvessa ja kyllä, joka kerta kyse on ollut ajankohtaan suhteutettuna silmiähivelevän näyttävästä pelistä eikä tämäkään tule olemaan poikkeus. Silti en voi välttyä ajatukselta, että jostain graafisesta herkusta karsimalla olisi 4K@60fps olisi mahdollista. En epäilenhetkeäkään etteikö PS5 kykenisi siihen.

Kuten palstaveli TT-2k tuossa aiemmin sanoi; kyse on jo suunnitteluvaiheessa tehdystä ratkaisusta.
 
Ehkä suurin pettymys (eli oikeasti niitä ei ollut ollenkaan) Sonyn presentaatiossa oli Gran Tourismon vääntäminen 4K@30fps. Näitä silmänkarkki Tourismoja on nähty joka sukupolvessa ja kyllä, joka kerta kyse on ollut ajankohtaan suhteutettuna silmiähivelevän näyttävästä pelistä eikä tämäkään tule olemaan poikkeus. Silti en voi välttyä ajatukselta, että jostain graafisesta herkusta karsimalla olisi 4K@60fps olisi mahdollista. En epäilenhetkeäkään etteikö PS5 kykenisi siihen.

Kuten palstaveli TT-2k tuossa aiemmin sanoi; kyse on jo suunnitteluvaiheessa tehdystä ratkaisusta.

Kyllä se Gran Turismo 7 on 60fps. Se Sonyn koko presentaatio oli vain nauhoitettu 1080p 30fps. Katso tubesta pelin oma traileri.
 
Ylös Bottom