Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

En jaksanut selata ketjua alusta, mutta joko siis on odotettavissa 4K 60fps tasoa vai jäädäänkö vielä siitä kauas?
Ilman Sonyn ultimaattumia se on täysin up yours, että mitä kukainenkin kehittäjä parhaaksi näkee tai onnistuu aikaiseksi saamaan. Itse hillitsisin odotuksia siitä, että jokainen AAA-peli olisi 4K@60 fps. Eiköhän seuraavassakin sukupolvessa nähdä 30 fps -pelejä aivan riittämiin, ja Variable Refresh Rate -tuen myötä sieltä saattaa pelejä, joissa on lukitsematon ruudunpäivitys, ja on sit pelaajan näyttölaitteesta kiinni, tukeeko se VRR:ää vai ei.

Vastaavasti resoluutio voi olla dynaaminen, checkerboardingia käyttävä ja/tai muuten vaan alle 4K:n. Eipä näistä tiedä, ennen kuin jostain vuotaa Sonyn kehittäjille asettamat raamit.
 
Viimeksi muokattu:
Ilman Sonyn ultimaattumia se on täysin up yours, että mitä kukainenkin kehittäjä parhaaksi näkee tai onnistuu aikaiseksi saamaan. Itse hillitsisin odotuksia siitä, että jokainen AAA-peli olisi 4K@60 fps. Eiköhän seuraavassakin sukupolvessa nähdä 30 fps -pelejä aivan riittämiin, ja Variable Refresh Rate -tuen myötä sieltä saattaa pelejä, joissa on lukitsematon ruudunpäivitys, ja on sit pelaajan näyttölaitteesta kiinni, tukeeko se VRR:ää vai ei.

Vastaavasti resoluutio voi olla dynaaminen, checkerboardingia käyttävä ja/tai muuten vaan alle 4K:n. Eipä näistä tiedä, ennen kuin jostain vuotaa Sonyn kehittäjille asettamat raamit.
Kyllähän esim Rockstar on sanonut, että käyttää ennemmin aivan kaiken tehon graafiseen antiin, kuin fps:ään, joten en usko mitenkään että esim GTA VI pyörii yhtään sen paremmin kuin muutkaan R:n pelit.
Eli ei tosiaan mitään 4k/60fps olettamuksia kannata kenenkään kylvää itseensä.
 
En jaksanut selata ketjua alusta, mutta joko siis on odotettavissa 4K 60fps tasoa vai jäädäänkö vielä siitä kauas?

Ei tuosta ainakaan kauas jäädä tehojen puolesta, tekijöistä lopulta kiinni. Veikkaan kans että jotkut pelit on 4K/30fps mutta ne ovat selvä vähemmistö verrattuna 4K/60fps.
 
Okei, kiitokset vastauksista ja hyvä tietää suunnilleen missä mennään.
Ei siis mahdotonta kiirettä, vaikka toki itseni tuntien tiedän miten siinä oikeasti tulee käymään :D taaksepäin yhteensopivuus on kyllä kova juttu ps5:lla.
 
Ei tuosta ainakaan kauas jäädä tehojen puolesta, tekijöistä lopulta kiinni. Veikkaan kans että jotkut pelit on 4K/30fps mutta ne ovat selvä vähemmistö verrattuna 4K/60fps.
Miksi kehittäjät olisivat yhtään innostuneempia ensi sukupolvessa tekemään 60FPS-pelejä kuin nyt? Onko jotain markkinatutkimusta, jonka mukaan se lisää myyntejä enemmän kuin graafinen blingbling?
 
Jos tehoja on niin paljon että blingblingiä saa myös 60fps ihan tarpeeksi, niin miks ei sitten tekisi 60fps peliä.
Se on sitten eri asia että onko niitä tehoja tarpeeksi.
 
Jos tehoja on niin paljon että blingblingiä saa myös 60fps ihan tarpeeksi, niin miks ei sitten tekisi 60fps peliä.
Koska 30FPS:llä saa enemmän blingblingiä kuin 60FPS:llä. Tunnetusti silmäkarkin kanssa tarpeeksi on "vähän enemmän".
 
Eikös se ole vähän niin että tällä sukupolvella CPU on muodostunut pullonkaulaksi ja siksi sitä 60fps on niin vaikea saavuttaa.
Eiköhän tuo korjaudu seuraavassa sukupolvessa.
 
Ei tuosta ainakaan kauas jäädä tehojen puolesta, tekijöistä lopulta kiinni. Veikkaan kans että jotkut pelit on 4K/30fps mutta ne ovat selvä vähemmistö verrattuna 4K/60fps.

Käytännössä tämän toteutuminen vaatisi Sonyn tai MS:sän mahtikäskyä, että alle 60fps pelit ei kelpaa. Muussa tapauksessa voidaan aina lyödä lisää kilkettä ruudulle ja saada peli niin tukkoon, että se ei 60fps:sää näe. Ja näinhän tehdään koska se näyttää kuvissa ja videolla paremmalta.

E: hidas
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se ole vähän niin että tällä sukupolvella CPU on muodostunut pullonkaulaksi ja siksi sitä 60fps on niin vaikea saavuttaa.
Eiköhän tuo korjaudu seuraavassa sukupolvessa.
Ei. Ei ole pullonkaulaa. On vain valinta priorisoida silmäkarkki tai ruudunpäivitys. Mikään prosessori tai tehonlisäys ei saa peliä pyörimään 60FPS:llä samoilla grafiikoilla kuin se pyörii 30FPS:llä.
 
Itse olen siinä toivossa että nextgenissä on sen verran tehoja että tuommoista priorisointia ei tarvitse tehdä kuin harvoissa peleissä.

Tai sitten lähes kaikissa peleissä eri tilaa, grafiikka ja suorituskyky, nykyisellään suorituskyky tilassa vain harva peli pystyy lukittuun 60fps, nextgenissä se 60fps ei pitäis olla mikään ongelma.
 
Microsoftin entinen markkinointiguruhan tuon jo sanoi, ettei pelkällä 4K:lla myydä seuraavaa konsolisukupolvea. Siihen tarvitaan jotain, joka aukeaa ensi tarkastelulla.

I don't generally like this "Screen size vs. Viewing Distance" argument for the most part, but I do believe it's true that if you look at where the mass market is buying sets (usually between 42in - 50in), these non-HDR 4K sets make it pretty tough to tell the difference between 4K and 1080p at any sort of reasonable room size. So a very well designed 1080p game, with all the lighting and post-processing turned to 11, may look pretty damn good.

-Albert Penello, ex Microsoft's senior director of console marketing

Lähde: https://www.resetera.com/threads/ne...ces-spicing-2019.91830/page-213#post-18294050
 
Miksi kehittäjät olisivat yhtään innostuneempia ensi sukupolvessa tekemään 60FPS-pelejä kuin nyt? Onko jotain markkinatutkimusta, jonka mukaan se lisää myyntejä enemmän kuin graafinen blingbling?
Grafiikat kiinnostaa eniten a
 
Eikö se olisi tässäkin sukupolvessa parasta kun annetaan valita reson ja ruudunpäivityksen väliltä? Osoittautu täysin toimivaksi esim God of waria pelatessa.
 
Kun hd pelaaminen yleistyi niin peleissä yleistyi niin pieni fontti että sitä saa tavata suurennuslasilla. Kun 4k yleistyy niin pitääköhän päivittää suurennuslasit?
 
Miksi kehittäjät olisivat yhtään innostuneempia ensi sukupolvessa tekemään 60FPS-pelejä kuin nyt? Onko jotain markkinatutkimusta, jonka mukaan se lisää myyntejä enemmän kuin graafinen blingbling?

Voi olla että en nyt ihan seuraa tai käsitä mikä oli kommentin pointti, mutta siis kyllähän se nyt jo on tätä päivää että annetaan käyttäjän päättää että onko frame rate vaiko bling bling ja siihen ei markkinatutkimusta tarvita tietääkseen että se on käyttäjälle lisäarvo että saa itse päättää. Ainakin Xbox One X ehostetuissa peleissä taitaa olla pikkuhiljaa jo yleisempää että asetus "Farme Rate Priority" ja sitten "Resolution/Graphics settings priority" löytyy kuin että olisi yksi kiveen hakattu moodi jolla mennään. Tietääkseni myös PS4 Pro hyvin yleistä.

Käyttäjä voi sitten kokeilla omalla laitteistollaan ja silmällään kumpi vaihtoehto natsaa paremmin minkäkin pelin kohdalla. Viimeksi nähnyt ja käyttänyt tätä mahdollisuutta Sniper Elite V2 Remastered pelissä joka julkaistiin viime viikolla. Siinä päädyin valitsemaan "Frame rate priority" joka teki pelistä konsoliasteikolla hyvin samettisen 60 FPS kokemuksen, koskaan ennen Sniper Elite peli ei ole konsolilla pyörinyt 60 joten todellakin maistuu pelissä jossa täytyy hienosäätää ilman mitään liimatähtäimiä ristikkoa tarkasti vihollisen optikkoon. Tuplaframet tekee pelaamisestä niin paljon sujuvampaa ja mukavamman tuntuista. Se voi jossain tapauksissa tarkoittaa pienempää resoluutiota tottakai, mutta se on sitten käyttäjän itsensä call kumpi menee edelle ja hyvä niin!

Toisissa peleissä olen saattanut jättää graafisen loiston päälle, se aina vähän riippuu mutta nimenomaan hyvä että kehittäjät ovat tunnistaneet että tällaiselle on kysyntää ja että MS/Sony ovat antaneet työkalut sen myös toteuttaa. Ominaisuus löytyy usein jopa Xbox 360 peleistä joita monia voi pelata nykyään 4K resoluutiolla Xbox One X konsolilla.

Summa summarum: Aika turvallinen oletus että sama meno jatkuu myös ensi sukupolvella eli siis varmastikin usein on tarjolla molemmat, 30 FPS ja 60 FPS.
 
AMD on paljastunut hieman seuraavan sukupolven koneiden arkkitehtuurista. Sekä Sonylla, että MS:sällä rullaavat CPU:na Zen2:hdet. Merkittävä parannus nykyisiin Jaguaareihin.

GPU puolella taas Navi on jäämässä Sonyn yksinoikeus herkuksi. Tämä tarjonnee jonkinmoisen kilpailuedun MS:sään verrattuna, jollei siellä suunnalla ole ässiä hihassa.
Lähde.
Lähde2.

E:Ryzen -> Zen2, mikä aivopieru tämä nyt taas oli?
 
Heitän veikkauksen että nyt kun molemmat tulevat konsolit tähtää takaisinpäin yhteensopivuuteen niin luultavasti myös nykysukupolven (tuoreita tai tulevia) pelejä voitaisiin valmistella eteenpäin yhteensopiviksi (forward compatible.. tästähän oli puhetta jo ainakin jomman kumman valmistajan puolelta joskus aiemmin)
Eli peleihin voisi olla pultattuna helppo patchi mahdollisuus jossa 3d geometrioita tai ainakin tekstuureita tulisi parannettuna kun peli käynnistetään tulevilla laitteilla. Nämähän on olemassa jo pelin julkaisussa, ei vaan käytettynä nyky peleissä. Tällä kaavalla samat pelit voitaisin myydä nykyisille ja tuleville laitteille.
 
Heitän veikkauksen että nyt kun molemmat tulevat konsolit tähtää takaisinpäin yhteensopivuuteen niin luultavasti myös nykysukupolven (tuoreita tai tulevia) pelejä voitaisiin valmistella eteenpäin yhteensopiviksi (forward compatible.. tästähän oli puhetta jo ainakin jomman kumman valmistajan puolelta joskus aiemmin)
Forward compatible, olen aivan varma, että tämä termi on kovassa käytössä MS:sän E3 tilaisuudessa.
 
Ylös Bottom