Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Eurogamerin artikkelissa todettiin myös, että xCloud lähettää kuvaa 720p60-laadulla, eli se jää jonkin verran jälkeen Stadian lupaamasta 60fps 4k:sta.

Hauskinta on se, että Stadia jää itsekin lupaamastaan 4k60fps -laadusta. :cool:

Vähän totisemmin: Ero Stadian ja xCloudin välillä on se, että toinen on julkaistu palvelu ja toinen on testausvaiheessa. Tahtoo sanoa, että xCloudin ominaisuudet ja systeemit voivat vielä muuttua ennen palvelun julkaisua.
 
Hauskinta on se, että Stadia jää itsekin lupaamastaan 4k60fps -laadusta. :cool:

Vähän totisemmin: Ero Stadian ja xCloudin välillä on se, että toinen on julkaistu palvelu ja toinen on testausvaiheessa. Tahtoo sanoa, että xCloudin ominaisuudet ja systeemit voivat vielä muuttua ennen palvelun julkaisua.
Implikoitko, ettei Stadian ominaisuudet ja systeemit enää vaihdu, koska se on "julkaistu" ?

edit:
Ainoa ero näillä kahdella palvelulla on se, että Microsoft rahoittaa tätä jo julkaistuilla konsoleilla, ja Google maksullisella betalla.
 
Hauskinta on se, että Stadia jää itsekin lupaamastaan 4k60fps -laadusta. :cool:
No siinä mielessä, että Destiny 2:ta ei renderöidä palvelimilla 4K:na, mutta video-stream lähtee kyllä upscalettuna 4K:na. Eli päästään taas tähän semanttiseen keskusteluun siitä, että voiko kuvaa sanoa 4K:ksi jos rendausputken jossain kohdassa sitä käsitellään ei-4K:na.

Vähän totisemmin: Ero Stadian ja xCloudin välillä on se, että toinen on julkaistu palvelu ja toinen on testausvaiheessa. Tahtoo sanoa, että xCloudin ominaisuudet ja systeemit voivat vielä muuttua ennen palvelun julkaisua.
No siis tuohan on totta, että Stadian ominaisuudet eivät enää voi muuttua ennen julkaisua, mutta ne voivat muuttua julkaisun jälkeen.
 
Implikoitko, ettei Stadian ominaisuudet ja systeemit enää vaihdu, koska se on "julkaistu" ?
En.

Tarkoitan tällä sitä, että verrataan palveluita, joista toinen on testissä ja toinen tuotannossa. Tottakai Stadian ominaisuudet tulevat kehittymään ajansaatossa, mutta Microsoft ei ole lyönyt niitä tuotannon ominaisuuksia edes pöytään vielä.

En sano, etteikö xCloud voisi olla tuotannossakin 720p60, mutta sitä emme vielä tiedä.
 
En sano, etteikö xCloud voisi olla tuotannossakin 720p60, mutta sitä emme vielä tiedä.
Nykytietämyksen mukaan xCloudin "serverit" ovat Xbox One S:n raudalla, joten tuon perusteella 720p@60 fps on se, mitä saadaan palvelun julkaisussakin. Ehkä sinne jossain vaiheessa lyödään esim. X:n pohjalta rakennettuna lankkuja, mutta tällä haavaa mennään S:n voimin.
 
Nykytietämyksen mukaan xCloudin "serverit" ovat Xbox One S:n raudalla, joten tuon perusteella 720p@60 fps on se, mitä saadaan palvelun julkaisussakin. Ehkä sinne jossain vaiheessa lyödään esim. X:n pohjalta rakennettuna lankkuja, mutta tällä haavaa mennään S:n voimin.
No tämä antaa tietysti hyvää osviittaa tulevasta.

Kännykän ruudulta 720p resoluutio ei ole niin paha, kun ruutu on pieni, mutta tietysti isommalta ruudulta streamatessa ei niin hyvä. Onkohan resoluutio sama, jos streamaan omalta Xbox One X -konsolilta?
 
Onkohan resoluutio sama, jos streamaan omalta Xbox One X -konsolilta?
X:llä noin periaatteessa saa ihan 4K@60 fps:ää ainakin Game Capturen kautta, joten oletettavasti myös striimiä voisi puskea tuolla tarkkuudella ja ruudunpäivitysnopeudella. Mutta X:ää kun en omista, niin en pysty asiaa varmistamaan. Microsoftin omassa Onelta PC:lle -striimausohjeessa mainitaan vain 1080p, mutta toisaalta ko. tekstissä ei X:ää mainita missään kohtaa.

PS. Tosin tässä nyt kun tutkin asiaa hieman enemmän, jossain vaiheessa myös perus-Onen Game Capturen maksimireso on nostettu 1080p:hen aiemmasta 720p:stä. Ehkä xCloudin nykyraudalla sittenkin voisi olla periaatteessa mahdollista käyttää myös 1080p-tarkkuutta. Voi kuitenkin olla, että MS:llä on todettu 720p:n olevan riittävä kompromissi kuvanlaadun ja kaistavaatimusten suhteen.
 
No siinä mielessä, että Destiny 2:ta ei renderöidä palvelimilla 4K:na, mutta video-stream lähtee kyllä upscalettuna 4K:na. Eli päästään taas tähän semanttiseen keskusteluun siitä, että voiko kuvaa sanoa 4K:ksi jos rendausputken jossain kohdassa sitä käsitellään ei-4K:na.


No siis tuohan on totta, että Stadian ominaisuudet eivät enää voi muuttua ennen julkaisua, mutta ne voivat muuttua julkaisun jälkeen.
Ja onko kyse nyt Destinystä vaiko onko 4K:n puuttuminen Stadian ominaisuus. Silti, 4K videostream auttaa paljolti pakkausartifakteihin, ja kuva on tuolloin tarkempaa. Tietysti tarkista kuva olisi pakkaamattomana esim. suoraan näytönohjaimelta rendattuna, mutta tätähän ei pystytä nykytekniikalla reaaliajassa striimaamaan, jotta peli olisi pelattavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eurogamerin artikkelissa todettiin myös, että xCloud lähettää kuvaa 720p60-laadulla, eli se jää jonkin verran jälkeen Stadian lupaamasta 60fps 4k:sta

Stadian 4k-puheet ovat tietyssä mielessä sumutusta ainakin toistaiseksi, sillä kyseessä on 1080p tai 2k materiaali, joka on skaalattu 4k-tasoon, ei natiivia 4k-sisältöä.
 
Tämä olisi pieni takaisku Sonylle.. Ei niin iso juttu, mutta kuitenkin..


Hyvä vaan, ei ole vanha teknologia jarruttamassa kehitystä. Tärkeämpää itselle on se että vanhat pelit toimii PS5, ei se että PS5 pelit toimii myös ps4, koska se tarkoittaa että ne on rampautettuja pelejä mitkä ei hyödynnä konsoli tehoja.
 
Siis tuossahan on käsitetty taaksepäin yhteensopiva väärin päin, että uusia pelejä voisi aina pelata vanhoilla konsoleilla. Ideana yhteensopivuudessa oli, että vanhoja pelejä voisi pelata uudella konsolilla. Onhan ihan itsestäänselvää, että uudelle sukupolvelle alkaa tulla pelejä, joita ei vanhoilla laitteilla voi pelata, kun tehot eivät vain riitä.
 
Toivoa sopii, että se huhuttu taaksepäin yhteensopivuus tosiaan pitää paikkaansa PS5:n kohdalla, koska ainakin itse aion muutaman nykyisen sukupolven nimikkeen jättää hyllyyn uudelleenpeluuta varten uudella raudalla. Ainakin RDR 2 ja Witcher 3 ovat sellaisia nimiä, jotka haluaisin kokea vielä uudelleen tehokkaammilla konsoleilla. Oletan, että Cyberpunk ja The Last Of Us 2 tulevat myös olemaan tuolla listalla mukana.
 
Toimittaja ei ole ymmärtänyt mitä taaksepäin yhteensopivuus tarkoittaa. Haetaan klikkejä raflaavalla otsikolla.
Juuri näin. Aluksi puhutaan kuinka Xbox Scarlet tulee pyörittämään aina alkuperäiseen Xboxiin saakka vanhoja pelejä, ja heti perään verrataan, kuinka PS5 -pelit eivät tule pyörimään PS4-konsolilla. Tuohan on täysin harhaanjohtavaa vertailua. Silti uskon, että osa peleistä tehdään juuri ps4/ps4 pro -tyylisesti tukemaan eri alustoja ( lue: ps4 -pelit ) ja näistä jotenkin pudotetaan nuo ps4 / ps5 -tunnisteet paketeista.
 
Viimeksi muokattu:
Toimittaja ei ole ymmärtänyt mitä taaksepäin yhteensopivuus tarkoittaa. Haetaan klikkejä raflaavalla otsikolla.
Kun katsoo mistä sivusta kyse, niin en yhtään ylläty, että yrittävät saada lisää klikkejä tuommoisilla otsikoilla :D
 
Olisi kyllä pettymys, jos ei PS4 pelit toimisikaan Ps5.. Onneksi multiplattarit on tullut ostettua Xbox One X:lle, niin niistä ainakin osaa voi uuden sukupolven boxilla pelata..
 
Olisi kyllä pettymys, jos ei PS4 pelit toimisikaan Ps5.. Onneksi multiplattarit on tullut ostettua Xbox One X:lle, niin niistä ainakin osaa voi uuden sukupolven boxilla pelata..
Ne kyllä toimii, mutta jutussa puhuttiinkin nimenomaan ps4-konsolilla ps5-pelien pelaamisesta. Eli konsolin "eteenpäin" yhteensopivuudesta.
 
Ylös Bottom