Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

On Microsoft hoitanut tiedottamisen paremmin ja ihmiset on tällä hetkellä paremmin kartalla Microsoftin toimista sekä selvästi kiinnostunut uudesta Xboxista.
Katselin huvikseni, millaisia katsontamääriä Digital Foundryn XSX-videot ovat saaneet. Parissa päivässä ovat keränneet 900k+512k+172k. Lisäksi sen Austin Evansin video on saanut 3,4 miljoonaa katselukertaa. Tuo tänään tullut The Road To PS5 on tähän mennessä kerännyt 3,8M. En tiedä, voiko näistä hirveästi päätellä muuta kuin, että Digital Foundry vaikuttaisi olevan aika pieni tekijä ton Austin Evansin rinnalla.
 
Katselin huvikseni, millaisia katsontamääriä Digital Foundryn XSX-videot ovat saaneet. Parissa päivässä ovat keränneet 900k+512k+172k. Lisäksi sen Austin Evansin video on saanut 3,4 miljoonaa katselukertaa. Tuo tänään tullut The Road To PS5 on tähän mennessä kerännyt 3,8M. En tiedä, voiko näistä hirveästi päätellä muuta kuin, että Digital Foundry vaikuttaisi olevan aika pieni tekijä ton Austin Evansin rinnalla.
Sony saa automaattisesti enemmän näkyvyyttä, sitä on Microsoftin aika mahdoton haastaa tällä hetkellä.

E. Tai eihän se automaattista sinäänsä ole, vaan monen asian summa.
 
Hypekausi on vasta alkamassa..

Niinpä, tosin saattaa käydä vielä Huuhkajat jos eivät saa pandemiaan tolkkua. Edessä on maailmanlaajuinen lama ja suurtyöttömyys. Ei välttämättä parasta aikaa alkaa hypettämään 500 € pelikonsolia, niin tärkeä kun se meille onkin.

Mikäli siirtävät vielä olympialaiset, on tämä välivuosi.
 
2 TERAflopsin ero. On tuo aika suuri. PS5 100%, XBOX SERIES X 120%. 20% tehonlisäys noissa luvuissa on hintansa väärti, jos alle 100€ hintaero.
tähän joku voisi tehdä hullun laskennan miltä se näyttää ruudulla kun peli pyöri.
saadanko 20 puuta näkymään pidemälle vai 20 puuta puuta näkymään paljonkin hienommin ,että auringon säteen ja varjot näkyy hienommin sekä liikkuu luonnollisesti kun aurinko sieltä oksien välistä välillä heijjastaa silmää.
jos oikein oon ymmärtänyt niin teraflopsit ei sano kaikkea miten noi kaikki graaffisesti saadaan aikaan ja toimimaan et se on monen asian summa.
 
2 TERAflopsin ero. On tuo aika suuri. PS5 100%, XBOX SERIES X 120%. 20% tehonlisäys noissa luvuissa on hintansa väärti, jos alle 100€ hintaero.
Nuo PS5:n 10,2 tflopin tehot saatiin aikaiseksi kun konsolia ajettiin "boost modessa" korkeilla kelloilla. Se kuinka kuumana konsoli tulee käymään jos sitä kokoajan myllytetään noin korkeilla kierroksilla on mysteeri. Jäähdytysratkaisun pitää olla tasoa erinomainen, ettei päädytä suihkarimalliseen konsoliin ala PS4 Pro. Tai todennäköisesti tuota vaan todellisuudessa ajetaan matalammilla kelloilla, jolloin ne alkuperäiset huhut 9,2 tflopsista pitivät aika hyvin kutinsa.

Tehoero konsolien välillä on siis jopa enemmän kuin tuo 2 tflopia.
 
Mitä jäi itselle käteen sonyn jutustelusta niin se innovaatio eli 3d audio meni kyllä metsään jos uskoo heidän juttuun siitä missä vaiheessa ja mitä haasteita siinä on.. sama maku jäi vähän ps4 pelien toiminnasta, jos homma olisi pulkassa niin ei tarvitsisi selitellä mitään 100 peliä plaa plaa.
SSD oli toki silleen innovaatio että bulkki ratkaisuun ei sorruttu ja nopeus on vedetty koko putken läpi.

Sitten suorituskykyyn.. MS takaa lupaamansa lukemat, sonyllä on selkeästi paisuteltu eli saatu teraflopsit sitten 10 yläpuolelle dynaamisella kellotuksella joka taas tuntuu riippuvan siitä ja tästä. Vertailukelpoinen lukema on luokkaa 9.x joka taas on luokkaa 30% heikompi kuin boxilla.
Mutta flopsit ja flipsit, mikä on sitten pullonkaula peleissä nyt ja tulevaisuudessa.. no se on tietty se mihin molemmat on panostaneet eli datan liikuttelu massamuistilta cpu/gpu käyttöön. Tässä ero on -50% MS haitaksi tai toisinpäin katsoen +100% sonyn hyväksi.
Pelien latausajat ei ehkä ole se mikä eroittelee suuresti, se että meneekö lataukseen 10s vai 16s käytännössä on melko se ja sama. Sen sijaan missä se I/O nopeus massamuistilta tulee potentiaalisesti huomattavaksi on tietty pelin aikana 3d mallien ja tekstuurien striimaus. Siinä on potentiaalia saada koko ajan näkyvää eroa tuosta I/O nopeudesta. Teraflopseilla ei paljon tee muuta kuin lisää kuvan resoluutiota heikoimmilla tekstuureilla jos niitä tekstuureita ei saada striimattua ajoissa.

Noh, multiplättäri pelit jatkaa varmasti perinteisellä linjalla, heikoimman mukaan ja tällä kertaa se heikoin I/O osalta on PC, eli tuskin tulee alussa hirveän paljon tuota hyödyntäviä pelejä.. ja tiedä sitten miten tiukasti nuo striimi rajoitukset on jo pelimoottoreissa ennekuin sielläkin tehdään arkkitehtuurimuutoksia.

Yksi mikä harmittaa niin noita koneoppimis resoluution & tekstuuri parannuksista jne ei paljon ole kuultu, ei tainnut hardistasolla tullä tähän sukupolveen.
 
Sitten suorituskykyyn.. MS takaa lupaamansa lukemat, sonyllä on selkeästi paisuteltu eli saatu teraflopsit sitten 10 yläpuolelle dynaamisella kellotuksella joka taas tuntuu riippuvan siitä ja tästä. Vertailukelpoinen lukema on luokkaa 9.x joka taas on luokkaa 30% heikompi kuin boxilla.

No, PS4 oli laskennallisesti 50% tehokkaampi kuin XBO, ja XOX on laskennallisesti 50% tehokkaampi kuin PS4 Pro. Onko tämä johtanut silminnähden merkittävään eroon? No ei.

Nyt ero on 18-33%, minkä käytännön vaikutuksista ei ole vielä mitään esimerkkejä. Jo nykysukupolvella pelien graafinen fideliteetti alkaa olla sillä tasolla, että itse en ainakaan odota siihen enää merkittäviä parannuksia.

Kaikkein eniten olen mehuissani tuosta, että lataustauot katoavat historiaan. Tässä viime aikoina olen pelaillut Assassin's Creed Originsia, ja kyllähän siinä on saanut ihan hartaudella tuijotella latausruutuja, vaikka olen vaihtanut pleikkariini 2-teraisen SSD:n; muu arkkitehtuuri vain ei tue sen nopeusetuja.
 
No, PS4 oli laskennallisesti 50% tehokkaampi kuin XBO, ja XOX on laskennallisesti 50% tehokkaampi kuin PS4 Pro. Onko tämä johtanut silminnähden merkittävään eroon? No ei.

Nyt ero on 18-33%, minkä käytännön vaikutuksista ei ole vielä mitään esimerkkejä. Jo nykysukupolvella pelien graafinen fideliteetti alkaa olla sillä tasolla, että itse en ainakaan odota siihen enää merkittäviä parannuksia.

No itselle Ps4 vs x1 ero oli kyllä huomattavan suuri, pahimmillaan 1080p vs 720p, parhaimmillaan 1080 vs 900p ja minullahan oli silloin molemmat, (no on nytkin, ps4pro ja x1x) Toki tuolla resoluution alkumetreillä se hyppäys näennäisesti on suurin koska eteenpäin mentäessä pikselit alkaa pienentyä erottelykyvyn rajoille.
Nykyisillä laiteilla maksimierot on toisinpäin yleisesti 1400-1600p vs 4k ja omilla vanhoilla silmillä ei hirveästi enää hyödy resoluutiosta, eli itselle on tuolla 1600p paikkeilla (+ nykyiset temporal reconstruction tekniikat -> jopa 4k) niin en silleen kaipaa enää lisää.. nyt vaan voi olla se että se ero tulee muussa kuin resoluutiossa (koska turhapa siihen on liikaa lihasta tuhlata) ja siinä sitten tulee tuo että mikä on sen monimutkaisemman graffiikan pullonkaula.. mutta että käytännössä, molempien yksinoikeudet varmaan painottaa koneiten parhaisiin ominaisuuksiin, multiplättäreissä taas mennään keskitietä jossa ero on mitä on, näkyvä vai ei, tiedä en.
 
Moni ei tosiaan muistanut että tuo "pressi" ei ollut suunnattu meille vaan pelinkehittäjille. Näkyhän tuo kyllä ihan sisällössäkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Moni ei tosiaan muistanut että tuo "pressi" ei ollut suunnattu meille vaan pelinkehittäjille. Näkyhän tuo kyllä ihan sisällössäkin.
Sony ei kyllä auttanut asiaa omalla viestinnällään: vaikka etukäteisrummutus olikin aika vaisua, sen perusteella olisi voinut odottaa PS4:n tyylistä konsolijulkistustilaisuutta. Nythän tuo oli puuduttavaa teknopornoa, jonka tarkoituksena oli avata Mark Cernyn suunnittelufilosofiaa, kun PS5:ttä on kehitetty.

Cerny on kyllä oikeasti ihan huikean älykäs übernörtti, jonka puhetta on todella kiehtova kuunnella.
 
Sony ei kyllä auttanut asiaa omalla viestinnällään: vaikka etukäteisrummutus olikin aika vaisua, sen perusteella olisi voinut odottaa PS4:n tyylistä konsolijulkistustilaisuutta. Nythän tuo oli puuduttavaa teknopornoa, jonka tarkoituksena oli avata Mark Cernyn suunnittelufilosofiaa, kun PS5:ttä on kehitetty. Nytkö

Cerny on kyllä oikeasti ihan huikean älykäs übernörtti, jonka puhetta on todella kiehtova kuunnella.

Näinpä, Nisuhan se on tosiaan kerennyt moneen kertaan jakaa sen että Sony tekee kunnon julkistuksen kun sen aika on. Toivottavasti nyt myös Sony on tehnyt oikein kun SSD on se mitä kehittäjät haluavat ja Sony on siihen panostanut, tämän luulisi näkyvän nyt sitten peleissä.
 
Näinpä, Nisuhan se on tosiaan kerennyt moneen kertaan jakaa sen että Sony tekee kunnon julkistuksen kun sen aika on. Toivottavasti nyt myös Sony on tehnyt oikein kun SSD on se mitä kehittäjät haluavat ja Sony on siihen panostanut, tämän luulisi näkyvän nyt sitten peleissä.
SSD:n nopeusero tulee näkymään latausajoissa(joskin näissä puhutaan luultavasti muutamista sekunneista) ja siinä, että esim. isoissa avoimen maailman peleissä saadaan haettua assetteja ynnä muita nopeammin muistista. Voisin kuvitella että esim. jossain seuraavassa Elder Scrollissa tästä on etua, kun vaikka pikamatkustaa pelimaailman sisällä usein.

SSD ei kuitenkaan pysty siihen mitä näytönohjain tekee. Tulemme luultavasti näkemään tilanteen, jossa multiplattaripelit lataavat nopeammin PS5:llä, mutta ladattuaan näyttävät paremmilta Xbox Series X:llä. Yksinoikeuspelit pyrkivät tietysti hyödyntämään oman konsolin parhaita puolia.

Erittäin mielenkiintoinen konsolisukupolvi sieltä on tulossa.
 
SSD:n nopeusero tulee näkymään latausajoissa(joskin näissä puhutaan luultavasti muutamista sekunneista) ja siinä, että esim. isoissa avoimen maailman peleissä saadaan haettua assetteja ynnä muita nopeammin muistista. Voisin kuvitella että esim. jossain seuraavassa Elder Scrollissa tästä on etua, kun vaikka pikamatkustaa pelimaailman sisällä usein.

SSD ei kuitenkaan pysty siihen mitä näytönohjain tekee. Tulemme luultavasti näkemään tilanteen, jossa multiplattaripelit lataavat nopeammin PS5:llä, mutta ladattuaan näyttävät paremmilta Xbox Series X:llä. Yksinoikeuspelit pyrkivät tietysti hyödyntämään oman konsolin parhaita puolia.

Erittäin mielenkiintoinen konsolisukupolvi sieltä on tulossa.

Näin siinä varmasti tulee käymään. Ja korostaen tätä "Erittäin mielenkiintoinen konsolisukupolvi sieltä on tulossa."
 
Moni ei tosiaan muistanut että tuo "pressi" ei ollut suunnattu meille vaan pelinkehittäjille. Näkyhän tuo kyllä ihan sisällössäkin.

Aiheellista lienee kysyä, että miksi helvetissä sitä ei oltu suunnattu meille kuluttajille? Markkinointitiimi koronan kourissa ja insinöörit päättivät, että nyt on pakko jo julkistaa jotain infoa.

Olisi ollut maailman helpoin asia pyöräyttää tuohon kylkeen joku kevyt hype-teaser video ja sen jälkeen päästää Cerny ääneen. Jos tuota pätkää nyt ylipäätänsä oli pakko käyttää.
 
Aiheellista lienee kysyä, että miksi helvetissä sitä ei oltu suunnattu meille kuluttajille? Markkinointitiimi koronan kourissa ja insinöörit päättivät, että nyt on pakko jo julkistaa jotain infoa.

Olisi ollut maailman helpoin asia pyöräyttää tuohon kylkeen joku kevyt hype-teaser video ja sen jälkeen päästää Cerny ääneen. Jos tuota pätkää nyt ylipäätänsä oli pakko käyttää.

Pelkästään kuten jryi sanoi niin sielä oli sellaista tekniikkapornoa jota me tavikset ei ymmärretä. Eikös tämä ollut jo ennakkoon nauhoitettu ja suunniteltu juuri tolle messuille, varmaan sisältö ois ollut eri ja muutakin nähty jos itse messut olisi järkätty.
 
Kaikkein eniten olen mehuissani tuosta, että lataustauot katoavat historiaan. Tässä viime aikoina olen pelaillut Assassin's Creed Originsia, ja kyllähän siinä on saanut ihan hartaudella tuijotella latausruutuja, vaikka olen vaihtanut pleikkariini 2-teraisen SSD:n; muu arkkitehtuuri vain ei tue sen nopeusetuja.
Juurikin näin. Monet nykysukupolven pelit ovat sellaista silmäherkkua jo valmiiksi, että tällä saralla en yksinkertaisesti osaa odottaa isoja muutoksia. Tottakai sellaiset otan ilolla vastaan, kun ne 4K muodossa ajan saatossa meille ilmenevät. Korkeampi ja tasaisempi ruudunpäivitys + latausaikojen eliminoiminen ovat mulle se uuden sukupolven juttu. Kyllä sieltä kumman vain konsolin valitsee, niin en näe, että tarvitsee juurikaan valittaa hitaista latausajoista, grafiikoiden heikkoudesta tai ruudunpäivityksen ailahtelusta. Itselle ei tuolla taaksepäin sopivuudella ole mitään merkitystä, mutta ymmärrän, jos joillakin kelkka on microsoftin suuntaan tämän takia.
 
Aiheellista lienee kysyä, että miksi helvetissä sitä ei oltu suunnattu meille kuluttajille? Markkinointitiimi koronan kourissa ja insinöörit päättivät, että nyt on pakko jo julkistaa jotain infoa.

Olisi ollut maailman helpoin asia pyöräyttää tuohon kylkeen joku kevyt hype-teaser video ja sen jälkeen päästää Cerny ääneen. Jos tuota pätkää nyt ylipäätänsä oli pakko käyttää.
Tämä juuri. Ymmärrän kyllä eilisen puheen merkityksen, mutta eikö ensin olisi kannattanut julkistaa konsoli enemmän ostohaluja aiheuttavalla teaserilla tms. Sitten sen jälkeen vasta kehittäjille suunnattu tilaisuus.

Eilistä lähetystä hypetettiin eri maiden some kanavissa, Suomi mukaan lukien. Tottakai hienompi julkistus tulee perässä mutta järjestys näillä on nyt vähän väärä markkinointia ajatellen.
 
Tämä juuri. Ymmärrän kyllä eilisen puheen merkityksen, mutta eikö ensin olisi kannattanut julkistaa konsoli enemmän ostohaluja aiheuttavalla teaserilla tms. Sitten sen jälkeen vasta kehittäjille suunnattu tilaisuus.
Tämähän se ongelma olikin. Tätä tilaisuutta ei olisi pitänyt mainostaa tavan kuluttajalle ollenkaan, koska toi sisältö oli niin esoteerista.

Markkinoinnillisesti Sony on keskittynyt näköjään viime kuukausina etsimään mahdollisimman kovia kiviä, joihin hakata kirveitänsä.
 
Ylös Bottom