Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Digital Foundryn John Linnemanin pohdinnan mukaan vain Sonyn omat yksinoikeuspelit pystyvät ottamaan täyden hyödyn irti SSD-teknologiasta.

Lähde: Gamereactor.fi

Nyt kun näitä lähteitä alkaa löytymään melkoinen läjä, on tämä Linnemanin linja havaittavissa kaikkialla. Ts. multiplatoissa boksi tulee olemaan näyttävämpi, mutta kun hypätään yksinoikeuksien puolelle, niin kehittäjät pääsevät hyödyntämään SSD:n julmaa nopeutta monin eri tavoin, ei ainoastaan latausaikoihin.

Nähtäväksi jää, että onko tämä sitten vain PS3:n cell-aikojen kaltaista puolustelua vai totta. Jos Sonyn visio oli tähän sukupolveen vain "virtually no loading times" ni taidan hypätä boksin puolelle jos sinne vihdoin tipahtaa joku muu kova yksinoikeus Forza Horizonin lisäksi. Ei tosin mitään hajua mihin sen pc-tornin puolikkaan saisi mahdutettua. Emäntä saa raivarin.
 
Pelintekijä kertoo miten supernopea SSD mahdollistaa entistä tarkemman kuvan kaiken aikaa. Tähän mennessä selkokielisin teksti mitä tullut vastaan.

What John is saying sounds pretty right to me! I don't want to down play GPU power, but I promise everybody that you will be absolutely blown away by visuals on both consoles. However, the SSDs are the big difference when coming into this gen. We're not talking about "load times" in the classic sense. That's an antiquated way of thinking about data coming from your hard drive. For the last 10+ years we've been streaming worlds on the fly. The problem is that our assets are absolutely huge now, as are our draw distances, and our hard drives can't keep up. It means that as you move through the world we're trying to detect and even predict what assets need loading. Tons of constraints get put into place due to this streaming speed.

An ultra fast drive like the one in PS5 means you could be load in the highest level LOD asset for your models way further than you could before and make worlds any way you want without worry of it streaming in fast enough. The PS5 drive is so fast I imagine you could load up entire neighborhoods in a city with all of their maps at super high resolution in a blink of an eye. It's exciting. People don't realize that this will also affect visuals in a big way. If we can stream in bigger worlds and stream in the highest detail texture maps available, it will just look so much better.

I think the Xbox drive is also good! The PS5 drive is just "dream level" architecture though.

 
Se miksi Linneman ja muut puhuvat, että vain Sonyn yksinoikeuspelit ottavat täyden hyödyn irti SSD levyn nopeudesta on se, että peli pitäisi alusta asti suunnitella hyödyntämään tuota nopeutta. Rakentaa peli tuon kikan varaan. Multiplattareissa tämä tulee olemaan hankalaa kun maksavia asiakkaita löytyisi Xboxin, PC ja Switchinkin suunnalta. Tulevaisuudessa PC on kovalevynopeuksien hyödyntämisessä se riippakivi, kun siellä pitää huomioida myös sellaiset, joilla ei ole SSD:tä ollenkaan. Tai ehkä pelin minimivaatimuksiin alkaa lukeutumaan SSD.

Edelleen myös se asia pitää kutinsa, ettei Sonyn nopea SSD tai mikään muukaan massamuisti ole grafiikan näyttäjä. Siihen tarvitaan laskentatehoa. Ja edelleen sekin on totta, että RAM muistista voi lukea tavaraa ja tämän nopeus on kymmenkertainen SSD:hen nähden, ja Xboxilla nopeampi kuin pleikkarilla.

En oikeasti näe miten massamuistin nopeus mullistaa pelien kehityksen, kun kaikki muu laitteessa on tehottomampaa. Lisäksi Xboxin SSD on niin ikään nopea.
 
Pelintekijä kertoo miten supernopea SSD mahdollistaa entistä tarkemman kuvan kaiken aikaa. Tähän mennessä selkokielisin teksti mitä tullut vastaan.

What John is saying sounds pretty right to me! I don't want to down play GPU power, but I promise everybody that you will be absolutely blown away by visuals on both consoles. However, the SSDs are the big difference when coming into this gen. We're not talking about "load times" in the classic sense. That's an antiquated way of thinking about data coming from your hard drive. For the last 10+ years we've been streaming worlds on the fly. The problem is that our assets are absolutely huge now, as are our draw distances, and our hard drives can't keep up. It means that as you move through the world we're trying to detect and even predict what assets need loading. Tons of constraints get put into place due to this streaming speed.

An ultra fast drive like the one in PS5 means you could be load in the highest level LOD asset for your models way further than you could before and make worlds any way you want without worry of it streaming in fast enough. The PS5 drive is so fast I imagine you could load up entire neighborhoods in a city with all of their maps at super high resolution in a blink of an eye. It's exciting. People don't realize that this will also affect visuals in a big way. If we can stream in bigger worlds and stream in the highest detail texture maps available, it will just look so much better.

I think the Xbox drive is also good! The PS5 drive is just "dream level" architecture though.


Elämme jänniä aikoja millaisia pelejä ne Sonyn yksinoikeudet tulevat tämän ominaisuuden ansiosta olemaan. GoW, Spiderman, Horizon, Naughty Dog pelit plus kaikki muut elämää suuremmat tekeleet.
 
Elämme jänniä aikoja millaisia pelejä ne Sonyn yksinoikeudet tulevat tämän ominaisuuden ansiosta olemaan. GoW, Spiderman, Horizon, Naughty Dog pelit plus kaikki muut elämää suuremmat tekeleet.

Eiköhän tuota tulla näkemään myös multiplattereiden puolella. Konsolin idea on haettu suoraan teollisuuden ytimestä, otettu käsittelyyn pullonkauloja jotka tähän asti toimineet jarruina kehitykselle. PS5 pystyy supernopean SSD:n ansiosta tarjoamaan tarkempaa kuvaa. Tämä tekijä tasapainottaa asetelemia.

Todennäköisesti PS5 tulee saamaan heti yksinoikeuksia, joita ei tehdä PS4:n ehdoilla. Päästään revittelemään alusta lähtien näillä omilla vahvuuksilla.
 
En olisi joku aika sitten uskonut sanovani tätä, mutta jollain asteella tuo uusi Xbox kiinnostaa. Ainoana syynä lähinnä kuitenkin tehot. Toisaalta oston edessä on vielä useampikin mutta. Ensinnäkin uuden valmistajan kelkkaan lähtö on itselleni iso asia, hypätä pois siitä tutusta Playstationin käyttöjärjestelmästä, jota on oppinut kätevästi käyttämään. Kaikki tuo pitäisi boksin puolella opetella uudestaan. Hinnoista ei vielä tiedetä mitään, mutta mikäli boksi on luokkaa 150 euroa tai jopa enemmänkin kalliimpi, niin aika iso kynnys on lähteä vaihtamaan. Tehot tosiaan kiinnostavat, mutta itsellä on tällä hetkellä asumisratkaisun takia mahdollisuus maksimissaan vain 48" telkkarin käyttöön. Tällä hetkellä olen enemmän kuin tyytyväinen tuohon pari vuotta sitten ostamaani Samsungiin, joka on siis vielä FullHD, vaikkakin se on resoluution ja ominaisuuksien "kärkipäästä". Tuollaisella telkkarilla tuskin pystyisin edes täysin nauttimaan ja huomaamaan sitä tehoeroa, joka taulukkojen perusteella tulevissa laitteissa on.

Takaisinpäin yhteensopivuus on myös itselleni todella iso asia. Jos PS5 mahdollistaa esim. RDR 2, Last Of Us 2:n, Cyberpunkin ja vastaavien merkkiteosten pelaamisen uudella raudalla nätimmillä grafiikoilla ja parannetulla ruudunpäivityksellä ns. "tuosta vaan", niin omalla kohdalla hyppääminen Playstationin puolelta boksille ei tule olemaan oikein millään asteella järkevää. Jos PS5 maksaa julkaisussa 500-550 euroa ja Boksi 699 euroa, niin näillä kriteereillä pysyminen Sonyn kelkassa tulee olemaan helppo ja se järkevin ratkaisu.

Toki tulee olemaan mielenkiintoista tulevaisuudessa nähdä, kuinka nuo numeroerot konkretisoituvat ruudulle! Mikä on käytännön ero esim. multiplattareissa jollain 50 tuuman FHD ruudulla ja 60 tuuman 4K-ruudulla. Täytyykö eroja tutkia still-kuvista ja hidastuksista, vai huomaako niitä peruspelaaja ihan peruskäytössä.
 

13,5 gigaa jää Series X:llä pelaamiseen. Vielä ei ole missään ilmoitettu tosiaan montako sataa gigaa se käyttis haukkaa tosta 1TB:n SSD:stä.
 
Tarkoitatko resoluutiota, näytölle piirtyvää kuvaa? Koska haiskahtaa että komeasti puurot ja vellit sekaisin.

Viimeaikaista keskustelua eri foorumeilla seuranneena olen melko varma, että SSD on ainoa merkityksellinen komponentti pelikoneessa.

Ja tämähän näyttää melko huonolta Series X:n kannalta. Hetken pyörittelin asiaa päässäni eilen illalla samalla kun maistelin Lagavulin viskiä, mutta pian totesin että ei riitä oma kapasiteetti tämän asian selvittämiseen. Päätin siis ottaa yhteyttä suoraan pääkallopaikalle Redmondiin, puhelimen pikavalinta 7, suora yhteys XboxP3:een. Tässä pyydän anteeksi käytöstäni puhelun aikana, sillä viski oli ehkä noussut jo hieman liikaa päähän. Mutta soitto ei ollut turha, sain tiedon, että MS nostanut hälytystilan Defcon 3:een. Miksi tämä kiinnostaa meitä? Siksi että tämä mahdollistaa sen, että MS korvaa sekä GPU:n että CPU:n SSD:llä! Tämä on vielä erittäin salaista tietoa, joten älkää jakako eteenpäin, älkääkä ainakaan kertoko mistä kuulitte tämän.
 
En olisi joku aika sitten uskonut sanovani tätä, mutta jollain asteella tuo uusi Xbox kiinnostaa. Ainoana syynä lähinnä kuitenkin tehot. Toisaalta oston edessä on vielä useampikin mutta. Ensinnäkin uuden valmistajan kelkkaan lähtö on itselleni iso asia, hypätä pois siitä tutusta Playstationin käyttöjärjestelmästä, jota on oppinut kätevästi käyttämään. Kaikki tuo pitäisi boksin puolella opetella uudestaan. Hinnoista ei vielä tiedetä mitään, mutta mikäli boksi on luokkaa 150 euroa tai jopa enemmänkin kalliimpi, niin aika iso kynnys on lähteä vaihtamaan. Tehot tosiaan kiinnostavat, mutta itsellä on tällä hetkellä asumisratkaisun takia mahdollisuus maksimissaan vain 48" telkkarin käyttöön. Tällä hetkellä olen enemmän kuin tyytyväinen tuohon pari vuotta sitten ostamaani Samsungiin, joka on siis vielä FullHD, vaikkakin se on resoluution ja ominaisuuksien "kärkipäästä". Tuollaisella telkkarilla tuskin pystyisin edes täysin nauttimaan ja huomaamaan sitä tehoeroa, joka taulukkojen perusteella tulevissa laitteissa on.

Takaisinpäin yhteensopivuus on myös itselleni todella iso asia. Jos PS5 mahdollistaa esim. RDR 2, Last Of Us 2:n, Cyberpunkin ja vastaavien merkkiteosten pelaamisen uudella raudalla nätimmillä grafiikoilla ja parannetulla ruudunpäivityksellä ns. "tuosta vaan", niin omalla kohdalla hyppääminen Playstationin puolelta boksille ei tule olemaan oikein millään asteella järkevää. Jos PS5 maksaa julkaisussa 500-550 euroa ja Boksi 699 euroa, niin näillä kriteereillä pysyminen Sonyn kelkassa tulee olemaan helppo ja se järkevin ratkaisu.

Toki tulee olemaan mielenkiintoista tulevaisuudessa nähdä, kuinka nuo numeroerot konkretisoituvat ruudulle! Mikä on käytännön ero esim. multiplattareissa jollain 50 tuuman FHD ruudulla ja 60 tuuman 4K-ruudulla. Täytyykö eroja tutkia still-kuvista ja hidastuksista, vai huomaako niitä peruspelaaja ihan peruskäytössä.

Semmonen pieni vinkki että kerta Xboxin pelit ilmestyvät parisen vuotta myös vanhalle raudalle niin hommata nyt S (ellet sitä tai X:ää jo omista) jota saa halvalla ja seurata millaisia pelejä on luvassa ja sen kautta seurata sitten haluatko oikeasti maksaa satoja euroja lisää silmäkarkista. Samalla muuten ostamasi pelit näyttävät siirtyvän ilmaiseksi uudelle sukupolvelle ton Smart Deliveryn kautta.
 
Semmonen pieni vinkki että kerta Xboxin pelit ilmestyvät parisen vuotta myös vanhalle raudalle niin hommata nyt S (ellet sitä tai X:ää jo omista) jota saa halvalla ja seurata millaisia pelejä on luvassa ja sen kautta seurata sitten haluatko oikeasti maksaa satoja euroja lisää silmäkarkista. Samalla muuten ostamasi pelit näyttävät siirtyvän ilmaiseksi uudelle sukupolvelle ton Smart Deliveryn kautta.
Smart delivery on kyllä aika helmi kun saa uuden sukupolven pelin kaupanpäälle :)
 
Viimeaikaista keskustelua eri foorumeilla seuranneena olen melko varma, että SSD on ainoa merkityksellinen komponentti pelikoneessa.

Ja tämähän näyttää melko huonolta Series X:n kannalta. Hetken pyörittelin asiaa päässäni eilen illalla samalla kun maistelin Lagavulin viskiä, mutta pian totesin että ei riitä oma kapasiteetti tämän asian selvittämiseen. Päätin siis ottaa yhteyttä suoraan pääkallopaikalle Redmondiin, puhelimen pikavalinta 7, suora yhteys XboxP3:een. Tässä pyydän anteeksi käytöstäni puhelun aikana, sillä viski oli ehkä noussut jo hieman liikaa päähän. Mutta soitto ei ollut turha, sain tiedon, että MS nostanut hälytystilan Defcon 3:een. Miksi tämä kiinnostaa meitä? Siksi että tämä mahdollistaa sen, että MS korvaa sekä GPU:n että CPU:n SSD:llä! Tämä on vielä erittäin salaista tietoa, joten älkää jakako eteenpäin, älkääkä ainakaan kertoko mistä kuulitte tämän.

Pitiki vähän aikaa miettiä ku oltiin Philin kanssa saunassa kera karhu kolmosen ja itäsiperianlaikan nimeltä Rockyn kanssa että kuka kehtaa häiritä luomaamme maailman rauhaa mutta sehän olitkin sitten sinä :mad:

Edit: samalla tuli muuten puheeksi teraflopsit ja disketit se topit ja flopit jonka seurauksena yhtäkkiä katseemme kääntyi talon nurkilla oleviin rännikaivoihin ja phil kysyi että mihin sieltä vesi ohjautuu ja vastasin hänelle samalla tapaa kuten eräälle kauppiaalle että sielä 7m putken päässä on teleportti josta vesi menee marssiin ja sielä lallileipäjuusto pullottaa siittä kossua. Phil piti ratkaisua vähintään luovana ellei jopa nerokkaana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tarkoitatko resoluutiota, näytölle piirtyvää kuvaa? Koska haiskahtaa että komeasti puurot ja vellit sekaisin.

Tulkitsen tuon tarkoittavan enemmän yksityskohtia ja vähemmän sumeutta, ts. kuva on terävämpi. Supernopea SSD ehtii lataamaan sisällöt ruudulle.

An ultra fast drive like the one in PS5 means you could be load in the highest level LOD asset for your models way further than you could before and make worlds any way you want without worry of it streaming in fast enough.
 
Viimeksi muokattu:
Tulkitsen tuon tarkoittavan enemmän yksityskohtia ja vähemmän sumeutta, ts. kuva on terävämpi. Supernopea SSD ehtii lataamaan sisällöt ruudulle.

An ultra fast drive like the one in PS5 means you could be load in the highest level LOD asset for your models way further than you could before and make worlds any way you want without worry of it streaming in fast enough.
Eli ennen ei HDD:n nopeus riittänyt lataamaan yksityiskohtia tarkalla resoluutiolla enää kaukaisemmista kohteista. Nyt SSD ehtii lataamaan kohteet paremmalla resoluutiolla myös kauempaa. Ero Series X:n ja PS5:n välille tulee esille siinä kohtaa kun tietoa halutaan hakea enemmän kuin Series X pystyy hakemaan.

Se on sitten ihan eri asia mitä GPU piirtää ruudulle ja GPU:n muisti on vielä aika paljon hätäisempi kuin SSD.
 
Viimeksi muokattu:
Pitiki vähän aikaa miettiä ku oltiin Philin kanssa saunassa kera karhu kolmosen ja itäsiperianlaikan nimeltä Rockyn kanssa että kuka kehtaa häiritä luomaamme maailman rauhaa mutta sehän olitkin sitten sinä :mad:

Edit: samalla tuli muuten puheeksi teraflopsit ja disketit se topit ja flopit jonka seurauksena yhtäkkiä katseemme kääntyi talon nurkilla oleviin rännikaivoihin ja phil kysyi että mihin sieltä vesi ohjautuu ja vastasin hänelle samalla tapaa kuten eräälle kauppiaalle että sielä 7m putken päässä on teleportti josta vesi menee marssiin ja sielä lallileipäjuusto pullottaa siittä kossua. Phil piti ratkaisua vähintään luovana ellei jopa nerokkaana.

Saisinko Philin numeron myös? Voisin ehdottaa hänelle, että Series X -konsolista poistettaisiin GPU ja CPU, koska eihän näillä komponenteilla ole enää mitään väliä, koska SSD on se juttu. Näin saataisiin Series X -konsolin hintaa alemmaksi, jotta Microsoft voisi haastaa Sonyn SSD:n.
 
Saisinko Philin numeron myös? Voisin ehdottaa hänelle, että Series X -konsolista poistettaisiin GPU ja CPU, koska eihän näillä komponenteilla ole enää mitään väliä, koska SSD on se juttu. Näin saataisiin Series X -konsolin hintaa alemmaksi, jotta Microsoft voisi haastaa Sonyn SSD:n.

090-4444-4444

13:00 - 15:00 on tänään paras aika tavoitella häntä. Meillä on ton jälestä palaveri saatanan kanssa johon Jack tretton ottaa myös osaa.
 
Jos PS5 mahdollistaa esim. RDR 2, Last Of Us 2:n, Cyberpunkin ja vastaavien merkkiteosten pelaamisen uudella raudalla nätimmillä grafiikoilla ja parannetulla ruudunpäivityksellä ns. "tuosta vaan", niin omalla kohdalla hyppääminen Playstationin puolelta boksille ei tule olemaan oikein millään asteella järkevää.
Oletettavaa toki on, että vähintään TLOU2:sta ja Cyberpunkista tulee ihan kunnon next-gen-versio. RDR2:nkin suhteen on aika korkea todennäköisyys. Mutta saako näistä PS5:lle ilman mitään lisämaksua on tyystin toinen juttu. Se tiedetään, että Xbox One -version ostavat saavat XSX-version lisämaksutta, mutta vastaavasta ei ole tietoa Sonyn konsoleiden osalta.

Mutta jos otetaan tuo RDR2:n nykyinen PS4/One-versio esimerkiksi, on se nykytiedon valossa parempi XSX:n taaksepäin yhteensopivuuden kautta. Miksikö? Koska peli oli jo Xbox One X:llä aidolla 4K-tarkkuudella, kun PS4 Prolla käytettiin checkerboardingia, eikä edes kauhean hyvin. Niinpä X:llä kuvanlaatu on parempi. Mutta vaikka Prolla tuossa 4K-tilassa oli jonkin verran vaikeuksia pitää yllä 30 fps:n ruudunpäivitystä, PS5:llä moista ongelmaa ei varmastikaan enää ole. Tuosta huolimatta ilman erillistä PS5-päivitystä checkerboardingin tuomaa sumeutta kuvasta ei pelkästään uuden konsolin lisäväännöllä taiota pois.
 
Oletettavaa toki on, että vähintään TLOU2:sta ja Cyberpunkista tulee ihan kunnon next-gen-versio. RDR2:nkin suhteen on aika korkea todennäköisyys. Mutta saako näistä PS5:lle ilman mitään lisämaksua on tyystin toinen juttu. Se tiedetään, että Xbox One -version ostavat saavat XSX-version lisämaksutta, mutta vastaavasta ei ole tietoa Sonyn konsoleiden osalta.
Jos tulee vaikka Shadow of the Colossus neljännen kerran 30€-60€ versiona myyntiin, niin meikäläinen sekoaa ihan totaalisesti ja pistän kaikki Sonyn tuotteet mustalle listalle, enkä niihin koske enää ikinä...
 
Ylös Bottom