Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Okei. Muotoilen uudelleen, miksi kukaan kuvittelisi että konsolivalmistajan kannattaisi sanella framerate.
Sopuratkaisuhan olisi laittaa vaatimuksiin maininta pakollisesta 60 fps -tilasta esim. resoluution ja/tai grafiikan yksityiskohtaisuuden kustannuksella. Näin pelaajat pääsisivät joka pelin kohdalla valitsemaan, haluavatko parempaa ruudunpäivitystä vai "mässympää graffaa". Toki se tietäisi hieman lisätyötä kehittäjille, koska kaikkea ei voisi suunnitella vain yhden ruudunpäivityslukeman ehdoilla. (Toisaalta PC:lle tulevat multiplattarit joudutaan miettimään tuolta kantilta joka tapauksessa...)
 
Itselleni riittää vallanmainiosti myös 30fps uuden sukupolven tarinavetoisissa peleissä, jos se takaa entistä näyttävämmän grafiikan. Ruudunpäivityksen on kuitenkin oltava vakaa, eikä putoiluja tule sallia. Toki varmaan joissain kevyemmissä yksinpeleissä mahdollisuus saada fps 45-60 tasolle. Tasainen ruudunpäivitys, upeat grafiikat ja olemattomat latausajat tekevät next-genin yksinpeleistä parhautta.

Sitten kun puhutaan fps peleistä, kuten Rainbow Six Siege, olisi upeaa nähdä, jos konsolit pystyisivät pyörittämään sitä esimerkiksi1080p 120fps.

Onko tämän kommuunin paremmin asiaan perehtyneillä arviota, kykeneekö uudet konsolit (ilmoitettujen tehojen valossa) pyörittämään esimerksi Siegen tyyppistä peliä 1080p 120fps?
 
Minä olen ollut aina innoissani kun tulee uusia pelejä ja konsoleita. Tällähetkellä näyttää siltä että uutta sukupolvea ei kannata julkkarissa ostaa. Ei yksinoikeuksia, crossgen pelejä, ei hyvä.
Taidan loppuvuodesta päivittää pc:n 8coreen ja pelata sillä.
 
Onko tämän kommuunin paremmin asiaan perehtyneillä arviota, kykeneekö uudet konsolit (ilmoitettujen tehojen valossa) pyörittämään esimerksi Siegen tyyppistä peliä 1080p 120fps?
Tämä on se tylsä vastaus, mutta mihin tahansa pystytään, jos peli vaan halutaan sellaiseksi suunnitella ja siihen aikaa ja vaivaa nähdä. Jos olemassaoleva Siege heitetään ilman mitään optimointeja uudelle sukupolvelle, niin 1080p@120 fps voi jäädä vielä haaveeksi.
 
PC-puolella Rainbow Six Siegeä pelataan 120 fps paljon Xbox series X:ää vaatimattomammilla kokoonpanoilla. Varmasti moniin kilpailullisiin moninpeleihin tulee 120 fps moodi tuleville konsoleille. Normipelaamisessa hyödyt ruudunpäivityksen nopeuttamisesta yli 60 fps eivät ole merkittäviä. Saa olla melkoinen kultasilmä, jos huomaa eron samalla tavalla kuin 30 fps:n ja 60 fps:n välillä tai edes ollenkaan.
 
Näkisin tuon pienen kritiikin netissä johtuvan osittain myös siitä, että Microsoftin valttikortti parina viime vuotena on ollut tehokkaampi konsoli ja nyt varmaan moni myös kuvitteli tuon kahden teraflopin eron kääntyvän suureksikin eduksi konsoleiden välillä, mutta taitaa tilanne olla silti se, että molemmat konsolit pyörivät käytännössä yhtä sulavasti FPS:n puolesta eikä mitään täystyrmäystä nähdä niin kuin moni PS5-specsien tulon myötä liputti (ihan täälläkin foorumilla).

Aivan liian aikaista mutuilla kumpaankaan suuntaan. Voi olla, että Series X antaa aika selvästikin pyllypiiskaa Plese femmalle multiplattareissa tai sitten ei anna. Eli jos moni kuvitteli niin, että se kääntyy suureksi eroksi niin voi olla että ovat oikeassa. Tai väärässä. Kumpikin skenaario on mahdollinen ja voimme vain odottaa ja katsoa mitä tuleman pitää.

Yksi potentiaalinen "täystyrmäys" multiplattarissahan on jo heitetty ilmoille Codemasterssin ilmoitettua että DIRT femma pyörähtää Series X pelikojeella 120 fps. Tätä kyseistä ilmoitusta so far ei ole näkynyt Plese femman osalta_joka ei tietenkään tarkoita etteikö sitä voisi siihen tulla. Pitää odottaa ja katsoa kuinka käy.

Oli miten oli hyvä kuulla, että tähän 120 framen sametinpehmeään vaihtoehtoon joku tarttuu heti kärkeen uudessa sukupolvessa. Toivottavasti muutkin innostuvat. 60 fps ERO on toiseen konsoliin olisi kyllä todella merkittävää ajopelissä. Vaikka siinä joututtaisiin vähän resosta tai silmäkarkista tinkimään, niin moni rattimies toivottaisi nimenomaan kyseisen pelimoodin tervetulleeksi jos vain TV sen sallii. o_O

 
Viimeksi muokattu:
Siksi, koska jotkut kuvittelevat, että 60FPS on massoja kiinnostava ominaisuus.

Tosiasiassahan näin ei ole. Suuri osa pelaajista ei huomaa edes sitä, että 30FPS-pelin ruudunpäivitys notkahtelee.
Juuri näin. Eli konsolivalmistajan ei tällaista framerate vaatimusta kannata sanella. Samalla sivulla siis ollaan.

Silti näkisin, että hyppäys kolmestakympistä kuuteenkymppiin on selvästi nähtävissä. Jopa niin selvästi, että vähän vähemmänkin pelaava tämän huomaa.

Ehkä isolle massalle tosiaan silmäkarkki on nyt ja tulevaisuudessa tärkeämpää, joten näemme jatkossakin sekaisin sekä 30fps että 60fps pelejä. Onkohan tuleva sukupolvi sitten pikemminkin sellainen, että oletus/yleisin resoluutio nousee natiivi 4K:han? Ja jos ei siihen päästä, niin konsolisoturit ovat sotajalalla?
 
Toivottavasti ei, koska natiivi-4K on vain tehon tuhlausta. Vähemmälläkin pärjää kun osaa käyttää sopivia tekniikoita.
Juu, en tätä sanokaan. Kunhan mietin ja spekuloin mitä kehittäjät alkavat painottamaan.

Tämän sukupolven alussa tuntui olevan ihan katastrofi jos Xboxversio oli 900p ja pleikkaversio 1080p. Nyt kun ruutujen koot ovat kasvaneet huomattavasti, niin miten tilanne tässä suhteessa menee. Meinaan että jos esim toisella mennään 4k ja toisella vaikka 1440p. Eroa ei pikkuruudussa huomaa, mutta mitä isommaksi ruudun koko menee ja mitä lähempää sitä katsoo, niin tilanne ei olekaan niin yksinkertainen.

Onneksi nykyään on tekniikoita, joilla peittää resoluutiota, sillä se voi jopa tarkoittaa entistäkin nätimpää grafiikkaa tulevissa peleissä.
 
Natiivissa 4k:ssa näkyy ihan selviä sahalaitoja ja moiré-efektiä monissa peleissä ja ne ärsyttävät välillä pahastikin. Tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana herkkyys sahalaitoihin on kasvanut aika lailla, koska 2000-luvun alussa 640x480 resoluution pikselimössö sahalaitoineen näytti vielä kelvolliselta, mutta nyt ei aina kelpaa edes 4k. Erilaisilla kuvankäsittelyn keinoillahan noista pääsee eroon.
 
Siksi, koska jotkut kuvittelevat, että 60FPS on massoja kiinnostava ominaisuus.

Tosiasiassahan näin ei ole. Suuri osa pelaajista ei huomaa edes sitä, että 30FPS-pelin ruudunpäivitys notkahtelee.
Silmäni ovat vuotaneet verta, kun tutun 4K-televisiosta on katsottu ihan innoissaan SD-kanavaa ymmärtämättä, että olisi ollut tarjolla edes se HD-kanavakin ja hehkutettu siinä samalla telkkarin tarkkuutta.
 
Silmäni ovat vuotaneet verta, kun tutun 4K-televisiosta on katsottu ihan innoissaan SD-kanavaa ymmärtämättä, että olisi ollut tarjolla edes se HD-kanavakin ja hehkutettu siinä samalla telkkarin tarkkuutta.
Tämä tapahtuu about joka kerta kun menee omien vanhempien tykö käymään. :D Aina saa kääntää HD kanavalle ja painottaa että näistä kanavapaikoista löytyvät.
 
Kyllä tuo 60fps tietoisuus on lisääntynyt tässä parin viime vuoden aikana, tämän näkee muun muassa arvosteluissa missä monesti mainitaan ruudunpäivitys. Kyllä siihen on varmaan vielä pitkä matka että joku sunnuntaipelailija 60fps osaisi vaatia, tai edes lukittua 30fps.
 
Onkohan tuleva sukupolvi sitten pikemminkin sellainen, että oletus/yleisin resoluutio nousee natiivi 4K:han?

Toivottavasti tuleva laitesukupolvi antaa myös vapauden valita 4K/30fps ja FullHD/60fps väliltä. Väitän, että maailmalla on vielä paljon pelaajakuntaa, joilla on käytössä FullHD-ruutu, joten tuollaiset säätömahdollisuudet toisivat heillekin uuden sukupolven tuntua.

Itselle FullHD on vielä ihan riittävä. Oikeastaan pelaisinkin mieluummin pelejä FullHD/60fps. Sulavampi on kuitenkin aina sulavampaa.
 
Kaikkein paras olisi jos voisi itse valita resoluution samanlailla kuin PC:llä.
Ite pelailen PC:llä 4K televisiolla ja valitsen pelien resoluution sen mukaan että mikä jaksaa pyörittää 60fps.

Paljonhan se on myös siitä kiinni että kuin lähellä näyttöä pelaa, jos jostain 3-4m päästä pelaa niin ei sitä resoluution eroa kunnolla huomaa.
Siinä mielessä se on vähän huono suunta että pelintekijät keskittyy resoluutioon, koska 30-60fps ruudunpäivityksen erottamiseen ei välimatkat vaikuta.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tuleva laitesukupolvi antaa myös vapauden valita 4K/30fps ja FullHD/60fps väliltä. Väitän, että maailmalla on vielä paljon pelaajakuntaa, joilla on käytössä FullHD-ruutu, joten tuollaiset säätömahdollisuudet toisivat heillekin uuden sukupolven tuntua.

Itselle FullHD on vielä ihan riittävä. Oikeastaan pelaisinkin mieluummin pelejä FullHD/60fps. Sulavampi on kuitenkin aina sulavampaa.
Joo, nämä säätömahdollisuudet resoluution ja ruudunpäivityksen välillä saisi olla joka pelissä vakiona. En vain usko että täysin konsoleilla tämmöinen tapa yleistyy. Ehkä sitten tätä taas nähdään kun seuraavan sukupolven Pro versiot konsoleista julkaistaan, jos julkaistaan.
 
Toivottavasti jatketaan linjalla, jossa pelaajan annetaan valita ruudunpäivityksen ja resoluution väliltä. Tähän mennessä on ruudunpäivitys tullut valittua aina (esim. GoW ja Tomb Raider), koska en onnistunut eroja huomaamaan kun tein vaimon kanssa sokkotestejä omasta pelispotistani.
 
Toivottavasti jatketaan linjalla, jossa pelaajan annetaan valita ruudunpäivityksen ja resoluution väliltä. Tähän mennessä on ruudunpäivitys tullut valittua aina (esim. GoW ja Tomb Raider), koska en onnistunut eroja huomaamaan kun tein vaimon kanssa sokkotestejä omasta pelispotistani.
Se on kyllä hyvä että saa valita. Valitsen aina paremmat grafiikat :)
 
Aivan liian aikaista mutuilla kumpaankaan suuntaan. Voi olla, että Series X antaa aika selvästikin pyllypiiskaa Plese femmalle multiplattareissa tai sitten ei anna. Eli jos moni kuvitteli niin, että se kääntyy suureksi eroksi niin voi olla että ovat oikeassa. Tai väärässä. Kumpikin skenaario on mahdollinen ja voimme vain odottaa ja katsoa mitä tuleman pitää.

Yksi potentiaalinen "täystyrmäys" multiplattarissahan on jo heitetty ilmoille Codemasterssin ilmoitettua että DIRT femma pyörähtää Series X pelikojeella 120 fps. Tätä kyseistä ilmoitusta so far ei ole näkynyt Plese femman osalta_joka ei tietenkään tarkoita etteikö sitä voisi siihen tulla. Pitää odottaa ja katsoa kuinka käy.

Oli miten oli hyvä kuulla, että tähän 120 framen sametinpehmeään vaihtoehtoon joku tarttuu heti kärkeen uudessa sukupolvessa. Toivottavasti muutkin innostuvat. 60 fps ERO on toiseen konsoliin olisi kyllä todella merkittävää ajopelissä. Vaikka siinä joututtaisiin vähän resosta tai silmäkarkista tinkimään, niin moni rattimies toivottaisi nimenomaan kyseisen pelimoodin tervetulleeksi jos vain TV sen sallii. o_O

Eiköhän PS5 löydy yhtä lailla nämä pienemmän reson performance modet peleistä jotka Series X yhteydessäkin on varmistettu. PS5:n RX 5700 tasoisella GPU:llä saa monet nykypeleistäkin pyörimään 1440p korkealla resolla ja PS5:llä sen GPU:n voidaan olettaa olevan vielä asteen paremmin optimoitu pyörittämään pelejä mitä PC:llä saman kaltaisella GPU:lla.

Sen sitten näkee onko pleikan performance modet kuinka tasaisia 120fps kokemuksia verrattuna Xboxin versioon. Ainoastaan sen uskaltaa varmaksi sanoa ettei pelit heikommin pyöri SeXillä ellei nyt jotain lähdetä korkeilla resoilla liikaa fiilistelemään.

Niin paljon on infoa julkistamatta PS5 ominaisuuksista ja suorituskyvystä muissakin peleissä mistä ollaan Xboxin yhteydessä jo kuultu, että uskon tämän epävarmuuden johtuvan tasan siitä, että Sony ei halua devien etukäteen puhua peliensä ominaisuuksista pleikalla ennen kuin Sony on itse esitellyt konsolinsa ja muut lisämausteet mitä sillä on tarjota tulevaisuudessa peleihinsä.
 
Ylös Bottom