Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Siis miten x box saa puristettua +2,5tehoa lisää kun ps5 menettää -1,1 =eihän kukaa osta ps5 kun ei sen jäähdytys pysty pitämään tehoa mutta x pystyy
Sehän on vain havainnekuva xsx osalta jos sitä pystyisi kellottelemaan. Ei pleikastakaan sitten ole kertottu viralliisesti tuota alempaa kelloa mutta aiemmat huhut viittasi että se oli alemmassa teholuokassa silloin joskus huhujen aikaan, eli ei ollut kellotettu nykyiseen ilmoitettuun lukemaan asti.
 
Siis miten x box saa puristettua +2,5tehoa lisää kun ps5 menettää -1,1 =eihän kukaa osta ps5 kun ei sen jäähdytys pysty pitämään tehoa mutta x pystyy
Turha odottaa herran osaavan selittää tätä. Hän vain toistelee vanhentunutta infoa Internetistä mitä on kuullut.

Ja toisekseen näistä teraflopseista on ihan turha sen enempää stressata, varsinkaan nyt kun emme ole edes nähneet yhdenkään pelin pyörivän vielä PS5.

Paljon tärkeämmät ominaisuudet ensi genissä ovat CPU ja SSD jotka molemmat ovat erinomaisella tasolla pleikkarilla. Ja tärkeimpänä on tietenkin osaavat developerit jotka osaavat hyödyntää näitä tehoja uusiin peleihinsä. 1.8 teraflopsin laatikolla tehty God of War on erinomainen esimerkki tästä.
 
Epicin toimitusjohtaja kommentoi uuden pelimoottoriversion julkistuksen yhteydessä seuraavaa:

Epic CEO Tim Sweeney dished praise on the PlayStation 5, describing Sony’s next-generation console as ‘absolutely phenomenal’. In particular, Sweeney seemed especially taken with the PS5’s high end architecture, not only heaping praise on the console’s GPU and CPU spec but also in singling out the PlayStation 5’s SSD as the “the best on any platform.”

And the lovefest for the PlayStation 5’s SSD solution didn’t end there, as Epic’s SEO went on to say that not only would the SSD found in the console be “far ahead of high-end PCs”, but that the PS5 is so impressive that it will bring wholesale “changes in game development that go far beyond a jump in graphics.”

Sieltä paistaa läpi se nerokkuus joka Mark Cernyllä on ollut uutta konsolia kehittäessä. Pelintekijöitä on kuunneltu herkällä korvalla.

 
Sitten kun saadaan suoraa vertailua multiplattarien välillä XSX vs. PS5 niin nähdään että pyöritetäänkö SSD-levyllä pelejä. Sitä ennen menee samaan koriin muiden pukumiesten mainospuheiden kanssa, kuten 4K ja teraflopsit.

 
Sitten kun saadaan suoraa vertailua multiplattarien välillä XSX vs. PS5 niin nähdään että pyöritetäänkö SSD-levyllä pelejä. Sitä ennen menee samaan koriin muiden pukumiesten mainospuheiden kanssa, kuten 4K ja teraflopsit.



No terve! Nyt on graffat kohdillaan
 
Sitten kun saadaan suoraa vertailua multiplattarien välillä XSX vs. PS5 niin nähdään että pyöritetäänkö SSD-levyllä pelejä. Sitä ennen menee samaan koriin muiden pukumiesten mainospuheiden kanssa, kuten 4K ja teraflopsit.

Tämä tulee suoraan pelimoottorin kehittäjältä. Tuskin on mitään turhaa syytä erikseen nostattaa yhtä muiden yli. Kyllä siellä on ihan oikeita ratkaisuja tehty Mark Cernyn taholta PS5:lle.

“The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy, on anything on PC” -EPIC CEO & Fortnite Billionaire Tim Sweeney

No terve! Nyt on graffat kohdillaan

Tässä koko esitys ja alustana on PlayStation 5. Ei pop-uppia, ei ruudunpäivityksen yskähtelyjä. Kuva on skarppi kaiken aikaa.

 
Tämä tulee suoraan pelimoottorin kehittäjältä. Tuskin on mitään turhaa syytä erikseen nostattaa yhtä muiden yli. Kyllä siellä on ihan oikeita ratkaisuja tehty Mark Cernyn taholta PS5:lle.

“The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy, on anything on PC” -EPIC CEO & Fortnite Billionaire Tim Sweeney
On toki tehty oikeita ratkaisuja, ja näkeehän sen jo paperilta speksejä lukiessa että PS5:n SSD on nopeampi kuin esim. XSX:n. Silti kannattaa pitää odotukset maltillisella tasolla, ei se ero peleissä ole todennäköisesti iso. Eikö tuossakin demossa menty perinteisen kapean "latausraon" läpi?
 
Sitten kun saadaan suoraa vertailua multiplattarien välillä XSX vs. PS5 niin nähdään että pyöritetäänkö SSD-levyllä pelejä. Sitä ennen menee samaan koriin muiden pukumiesten mainospuheiden kanssa, kuten 4K ja teraflopsit.


Ihan hyvä pointti tuossa twiitissä, että edelleen naamioidaan latausajat noilla kapeiden aukkojen kautta siirtymisillä.

Ja vaikka mainostavat, että PS5 eliminoi latausajat, niin lyön vaikka vasemman kivekseni vetoa, että niitä tulee edelleen olemaan peleissä jatkossakin :D
 
Jep, tuo paistoi heti silmään. Näitä verhon takana tapahtuvia latauksia ei odottaisi enää näkevän, ainakaan noin perusteellisesti tyyliin ex gen.
Toisaalta pelimoottori on käytössä ilmeisesti vasta 2021, joten onhan tässä aikaa optimoida. Ja tuohan tukee vielä nykyistä PS4/XOne geniä joka ehkä osallaan selittää tuota?

Ja vaikka mainostavat, että PS5 eliminoi latausajat, niin lyön vaikka vasemman kivekseni vetoa, että niitä tulee edelleen olemaan peleissä jatkossakin :D
Ei lataustauot tule katoamaan kokonaan, lyhenemään kylläkin huomattavasti.
 
Tämä tulee suoraan pelimoottorin kehittäjältä. Tuskin on mitään turhaa syytä erikseen nostattaa yhtä muiden yli. Kyllä siellä on ihan oikeita ratkaisuja tehty Mark Cernyn taholta PS5:lle.

“The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy, on anything on PC” -EPIC CEO & Fortnite Billionaire Tim Sweeney



Tässä koko esitys ja alustana on PlayStation 5. Ei pop-uppia, ei ruudunpäivityksen yskähtelyjä. Kuva on skarppi kaiken aikaa.


Tuli väkisin mieleen tää mainos.
 
Sitten kun saadaan suoraa vertailua multiplattarien välillä XSX vs. PS5 niin nähdään että pyöritetäänkö SSD-levyllä pelejä. Sitä ennen menee samaan koriin muiden pukumiesten mainospuheiden kanssa, kuten 4K ja teraflopsit.


En kyllä ymmärrä twiitin ihmettelyä tuosta yhdestä ahtaassa välissä etenemisestä. Nyt kun meillä ei ole loadingeja käytännössä ollenkaan niin haittaako se jos pelissä on tuollainen immersioon sopiva ahtaassa paikassa hitaasti etenevä kohtaus. Tuohan on jo lukuisia kertoja aikaisemmin nähty vanhoissa seikkailuelokuvissa ja peleissä. Toki tuon avulla pystyy myös kivasti piilottamaan latausikkunan, mutta vaikea uskoa että siitä oli nyt pelkästään kyse tässä tapauksessa.

Itse ainakin toivon, että ensi genin FromSoftwaren peleissä edelleenkin ne ovet aukeavat saatanan hitaasti säilyttäen tietyn tyylinsä. Ei kaiken tarvitse olla instanttia niin jää pelaajalle vähän aikaa ihmetellä näkemäänsä ja kokemaansa.
 
En kyllä ymmärrä twiitin ihmettelyä tuosta yhdestä ahtaassa välissä etenemisestä. Nyt kun meillä ei ole loadingeja käytännössä ollenkaan niin haittaako se jos pelissä on tuollainen immersioon sopiva ahtaassa paikassa hitaasti etenevä kohtaus. Tuohan on jo lukuisia kertoja aikaisemmin nähty vanhoissa seikkailuelokuvissa ja peleissä. Toki tuon avulla pystyy myös kivasti piilottamaan latausikkunan, mutta vaikea uskoa että siitä oli nyt pelkästään kyse tässä tapauksessa.

Itse ainakin toivon, että ensi genin FromSoftwaren peleissä edelleenkin ne ovet aukeavat saatanan hitaasti säilyttäen tietyn tyylinsä. Ei kaiken tarvitse olla instanttia niin jää pelaajalle vähän aikaa ihmetellä näkemäänsä ja kokemaansa.
Ei se sinänsä ihmetystä aiheutakaan, ja näitä saa olla jatkossakin.

Pointti jonka halusin tuoda esille on se, että odotukset tosiaan kannattaa pitää aisoissa. Pleikkarin SSD ei tee konsolista mitään jumalasta seuraavaa konetta, eikä Xboxin teraflopsit pyöritä pelejä kolminkertaisilla FPS-lukemilla muihin nähden. Tuo demo näyttäisi varmasti samalta molemmilla alustoilla.

 
Ei se sinänsä ihmetystä aiheutakaan, ja näitä saa olla jatkossakin.

Pointti jonka halusin tuoda esille on se, että odotukset tosiaan kannattaa pitää aisoissa. Pleikkarin SSD ei tee konsolista mitään jumalasta seuraavaa konetta, eikä Xboxin teraflopsit pyöritä pelejä kolminkertaisilla FPS-lukemilla muihin nähden. Tuo demo näyttäisi varmasti samalta molemmilla alustoilla.


Varmasti? Kova painotus oli herroilla, että tämä demo nimenomaan pyöri PS5 devkitillä. Yksi suurimpia etuja mitä tuo PS5 SSD ja i/o ratkaisu tuo on se, että se pystyy tarjoamaan korkeimmat mahdolliset tekstuurit ruudulle käytännössä instanttina vaikka pelikuva liikkuu kuinka nopeasti eteenpäin.

Ei taidettu mainita missään tehtiinkö tämä demo nimenomaan pelkästään PS5:lle. Itse en yllättyisi jos tiettyä optimointia jouduttaisiin SeXillä tekemään erityisesti tuossa nopeasti liikkuvassa liitelyssä tekstuurien suhteen. Tai jos ei tarvitse niin kielii se mielestäni siitä, että PS5:n yksinoikeuspeleissä on vielä isompi mahdollisuus saada pelit tuntumaan enemmän next geniltä mitä se tuossa pätkässä näytti.

Ihan miten tahansa tilannetta katsoo, oli erinomainen veto Sonylta esitellä konsolinsa mainostettuja ominaisuuksia tällä tapaa.
 
Varmasti? Kova painotus oli herroilla, että tämä demo nimenomaan pyöri PS5 devkitillä. Yksi suurimpia etuja mitä tuo PS5 SSD ja i/o ratkaisu tuo on se, että se pystyy tarjoamaan korkeimmat mahdolliset tekstuurit ruudulle käytännössä instanttina vaikka pelikuva liikkuu kuinka nopeasti eteenpäin.

Ei taidettu mainita missään tehtiinkö tämä demo nimenomaan pelkästään PS5:lle. Itse en yllättyisi jos tiettyä optimointia jouduttaisiin SeXillä tekemään erityisesti tuossa nopeasti liikkuvassa liitelyssä tekstuurien suhteen. Tai jos ei tarvitse niin kielii se mielestäni siitä, että PS5:n yksinoikeuspeleissä on vielä isompi mahdollisuus saada pelit tuntumaan enemmän next geniltä mitä se tuossa pätkässä näytti.

Ihan miten tahansa tilannetta katsoo, oli erinomainen veto Sonylta esitellä konsolinsa mainostettuja ominaisuuksia tällä tapaa.
Esim. tuoreessa Digital Foundryn artikkelissa sanotaan että Epic Games ei nojaa pelimoottorillaan erityisesti minkään konsolin vahvuuksiin. UE5 toimii yhtälailla kaikilla.

"Epic is keen to stress a strong commitment to the interoperability of its new technology across multiple systems, despite demonstrating on PlayStation 5, where Sony has made strong arguments about the need for extreme bandwidth from storage. Meanwhile, Microsoft has developed DirectX 12 Ultimate, which also includes a radical revamp of how storage is handled on PC, but apparently the firm isn't leaning heavily on any one system's strength."


Lihavoituun kohtaan piti sanoa vielä se että tottakai painotettiin että demo pyörii nimenomaan PS5:llä, kun Sony esittelee tuotettansa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea uskoa, että kaveria jonka nettovarallisuus lähentelee 5 miljardia ja joka on edelleen vanhoilla päivillään aktiivisesti mukana teknologian kehityksessä, saadaan ihan tuosta vaan puhumaan lämpimiä Sonyn laitteesta. Kyllä ammattilainen tunnistaa toisen ammattilaisen (Cerny) laitteen kyvyt kun sellaisen näkee. Sweeneyllakin varmasti maine puolustettavanaan eikä lähde lupailemaan asioita joista ei ole varma.

Ja pistää myös miettimään oliko tässä lopulta kuinka vahvasti Sonylla edes sananen sanottavana kun tapahtumassa ihan julkisesti Xboxistakin puhuttiin. Ehkäpä sille on syynsä miksi Epic koki fiksummaksi tehdä tämä demo PS5:llä kuin PC:llä tai Xboxilla, muukin kuin ihmisten olettama Sonyn tarjoama raha.
 
Yksi suurimpia etuja mitä tuo PS5 SSD ja i/o ratkaisu tuo on se, että se pystyy tarjoamaan korkeimmat mahdolliset tekstuurit ruudulle käytännössä instanttina vaikka pelikuva liikkuu kuinka nopeasti eteenpäin.

Puhut nyt 1440p ja 30fps tasosta...

Tässä on itseasiassa taas yksi malliesimerkki kuinka hyvin upscaling toimii nykyään. Heikommistakin lähtökohdista saadaan irti kunnon silmäkarkkia. Omaan silmään tech demo näytti todella hyvältä.

Ehkä isoin ihmetys oli, että edelleen hiivittiin kapeiden tunneleiden läpi. Vaikka tekniikka pohjautui PS5:n huippunopeaan SSD:hen. Pitäisikö olla huolissaan?

Iso osahan XGS studioista, käyttää Unreal engineä, joten tästä saanee jonkinlaisen viitekehyksen mitä voi odottaa. Mielessä on toki edelleen Unreal Engine 4:jän PS4 tech demo, jonka tasoa ei peleissä saavutettu kuin vasta genin loppupuolella.
 
Ylös Bottom