Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Onhan se oikeasti sellainen "ei kai taas"-hetki, kun alkoi uutisointi 30fps:stä. Jos konsolit oikeasti vääntävät pakotettuna tuolla frameratella, ei ole taaskaan muuta vaihtoehtoja kuin pelata PC:llä suurimman osan peleistä.
 
  • Like
Reactions: XYU
Konsolisodan perusteita: kaikki ominaisuudet yms. mitä löytyy kilpailijan konsolista on sontaa, kunnes ne löytyvät myös omasta laitteesta :D Nähty puolin ja toisin.

Esimerkkinä uutinen AC: Valhallan 30fps lukemasta oli syy lytätä netissä XSX:ää, mutta PS5 tekniikkademon pyöriessä samoilla lukemilla se ei yhtäkkiä haittaakaan.

Joo on tää yhtä hauskaa joka kerta! Panokset kovenee. Boksi vastaa pian ja sitten päästäänkin vertailemaan kahta täysin erilaista peliä toisiinsa. Ekat multiplattavertailut tuskin päästetään esille kovinkaan piakkoin, joten eiköhän tästä vielä hupia irtoa moneksi kuukaudeksi!

-Ketä muuten oikeasti kiinnostaa 120fps modi ja kuinka monelta löytyy töllö joka sitä pystyy toistamaan? Ei monelta, joten tuskin näemme montaakaan 120fps peliä koska se on ihan resursseja haaskausta. Parempi vaan, että optimoidaan siten, että käyttäjät saavat valita pelistä riippuen 4K/60fps, 4K/30fps tai XK/60fps.
 
-Ketä muuten oikeasti kiinnostaa 120fps modi ja kuinka monelta löytyy töllö joka sitä pystyy toistamaan? Ei monelta, joten tuskin näemme montaakaan 120fps peliä koska se on ihan resursseja haaskausta. Parempi vaan, että optimoidaan siten, että käyttäjät saavat valita pelistä riippuen 4K/60fps, 4K/30fps tai XK/60fps.
Itse kuulun siihen joukkoon joka elätteli toiveita 60fps standardista konsoleilla. Ne toiveet on tämän viikon aikana tehokkaasti lytätty molempien laitevalmistajien toimesta :D Harmi homma. 120fps olisi toki näyte konsolin muskeleista mutta harva siitä tosiaan pääsisi nauttimaan.
 
Tämä on kyllä hurja väite, mikäli ei ole vähän mainoslisää: "Nanite geometry is streamed and scaled in real time so there are no more polygon count budgets, polygon memory budgets, or draw count budgets; there is no need to bake details to normal maps or manually author LODs; and there is no loss in quality."
niin siis moottori tekee automaattisesti tarkasta geometriasta eri lodiversiot. Eli todennäköisesti UDK-editoriin tuotaessa leipaisee malleista kaikki mahdolliset versiot. Engineering todennäköisesti olettaa käyttäjällä olevan paljon tallennustilaa ja että se on nopeaa
 
Siirretään viesti tänne ettei mene enemmän offtopiciksi PS5-ketjussa.

En tiedä olisiko MS:n ollut edes järkeä tässä kohtaa esitellä UE5:n kaltaista demoa joka on erittäin paljon SSD mielessä suunniteltu. Tiedämmekö tässä kohtaa vielä milloin ensimmäinen Series X peli julkaistaan joka on täysin SSD mielessä suunniteltu?

Tarkoitan, että voisi tuntua ihmisten pettämiseltä tässä kohtaa esitellä SSD mielessä rakennettu demo jos Series X:llä ei vastaavanlaista peliä vielä hetkeen olla näkemässä.

Sopii paremmin Sonylle esitellä tuo demo kun sen uudet pelit Day 1 hyödyntää uuden konsolin tehoja täysillä. Varmasti tarkkaan suunniteltu veto Sonylta tämä.
 
Itse kuulun siihen joukkoon joka elätteli toiveita 60fps standardista konsoleilla. Ne toiveet on tämän viikon aikana tehokkaasti lytätty molempien laitevalmistajien toimesta :D Harmi homma. 120fps olisi toki näyte konsolin muskeleista mutta harva siitä tosiaan pääsisi nauttimaan.
Synthol-muskeleista? Joku tetris vois pyöriä 8k 120 fps. Itse olen hankkinut jo kaksi pc:tä kotitalouteen. 20 vuotta meni konsoleiden parissa, ja nyt riitti tyhjät lupaukset.
 
Synthol-muskeleista? Joku tetris vois pyöriä 8k 120 fps. Itse olen hankkinut jo kaksi pc:tä kotitalouteen. 20 vuotta meni konsoleiden parissa, ja nyt riitti tyhjät lupaukset.
Voit jatkaa hienoilla tietokoneillasi leijumista, mutta fakta on, että uudet konsolit tulevat olemaan tehokkaampia kuin varmaan 95 prosentilla PC-pelaajista tällä hetkellä.

Ihan tarpeeksi muskeleita uusista konsoleista löytyy, joten entistä enemmän tulemme näkemään 60fps ja jopa 120fps pelejä konsoleilla.
 
Synthol-muskeleista? Joku tetris vois pyöriä 8k 120 fps. Itse olen hankkinut jo kaksi pc:tä kotitalouteen. 20 vuotta meni konsoleiden parissa, ja nyt riitti tyhjät lupaukset.
Niin no, kuten ketjun otsikkokin sanoo täällä keskustellaan konsolipelaamisen 9. sukupolvesta. 120fps voitaisiin luokitella hyväksi suoritukseksi nimenomaan konsolilla, jos sellainen nähtäisiin jossakin isommassa pelissä. VR ja 3D yms. erikseen.

PC-pelaamiselle on oma ketjunsa jossa voi vertailla niiden speksejä.
 
Ihan tarpeeksi muskeleita uusista konsoleista löytyy, että entistä enemmän tulemme näkemään 60fps ja jopa 120fps pelejä konsoleilla.

Jep, uudet konsolit ovat hintaansa nähden kilpailukykyisiä. Tietysti jos siihen laskee päivitetyn television ja muut tykötarpeet päälle, olisi sillä rahalla nostanut itsensä jo osaksi herraluokkaan. Eiköhän se 60 fps sieltä ajan kanssa nouse standardiksi, kovia kokenutta Aaronia lainaten.
 
Ja hyvin skaalatuvasta pelimoottorista kyse, jos ainakin teorian tasolla on mahdollista luoda peli next genille sekä mobiililaitteille. Ei kukaan tietenkään lähde mitään Uncharted 8 luomaan kymmenelle eri alustalle.

Voihan sieltä eroja löytyä, että joku asia voi toimia paremmin PS5:lla ja joku juttu puolestaan paremmin Serie X:llä. Ei niistä vielä tässä vaiheessa pysty mitään sanomaan. Erot tuskin kuitenkaan ovat isoja UE5:sen kanssa, mutta tuskin kaikki pelimoottorit ovat noin edistyksellisiä ja hyvin skaalatuvia.

Cernyn ratkaisut kyllä tuntuvat kokoajan entistä fiksummilta kohti tulevaa mennessä. Toki siinä vaiheessa, kun alkaa todellisia next gen-pelejä puskea ulos niin kuka tietää vaikka sieltä tulisi jo 2024 päivitysmallia Series X:lle erittäinnopealla SSD:llä, kun ne levyt halpenee ja yleistyy myös PC-maailmassa.

Joten aika näyttää kumman firman ratkaisut osoittautuvat teknologian osalta järkevämmäksi pitkässä juoksussa.
 
Ja on ssd miten nopea tahansa, joutuu näytönohjain tai ehkä nykyaikaisemmin grafiikkakortti, tekemään edelleen kaikki ne laskennat. Ssd auttaa suuresti, kun tietoa ollaan tallennettu suuri määrä (tekstuurit, geometria, yms.), joten hitaammalla tallennusmediallakin tuollainen reaaliaikademotus näyttäisi hyvin hyvin hyvin samalta. Erona se, että geometriaa jouduttaisiin optimoimaan juurikin harvemmin vaihtuvilla lod-objekteilla. Eli näkisimme vain enemmän ilmestyviä "pompsahtelevia" tarkempia tekstuureja ja maaston vääntymisiä yms. joita on totuttu näkemään. Ja vaikka ssd onkin hyvin nopeaa, ei se tarkoita etteikö edelleen olisi viiveita datan lataantumisessa.
 
Nyt näytti tech demo hyvältä youtube on kyllä niin paljon erinlaatuisia videoita. Sama meinasi käydä niiden edellisten gameplay trailereiden kanssa pitää vaan muistaa valita se keneltä löytyy hyvälaatuinen 4k eikä hd. Nyt tarvitaan lisää next gen videoita ja äkkiä :)
 
Tämä seikka tuntuu aina unohtuvan kun nahistellaan. Pleikkarin tapaan myös Xboxissa on nopea SSD, ja siihen lisänä Velocity Architecture jotka yhdessä mahdollistavat ladata 100Gb dataa välittömästi. Omaan korvaan kuulostaa vähintäänkin riittävältä?



Aamusella linkkasin tämän PS5-ketjuun. Ehkä lataustauoista sittenkin päästään eroon next gen konsoleilla:

 
Ja on ssd miten nopea tahansa, joutuu näytönohjain tai ehkä nykyaikaisemmin grafiikkakortti, tekemään edelleen kaikki ne laskennat. Ssd auttaa suuresti, kun tietoa ollaan tallennettu suuri määrä (tekstuurit, geometria, yms.), joten hitaammalla tallennusmediallakin tuollainen reaaliaikademotus näyttäisi hyvin hyvin hyvin samalta. Erona se, että geometriaa jouduttaisiin optimoimaan juurikin harvemmin vaihtuvilla lod-objekteilla. Eli näkisimme vain enemmän ilmestyviä "pompsahtelevia" tarkempia tekstuureja ja maaston vääntymisiä yms. joita on totuttu näkemään. Ja vaikka ssd onkin hyvin nopeaa, ei se tarkoita etteikö edelleen olisi viiveita datan lataantumisessa.

Reiluuden vuoksi jos niitä eroja haluaa kaivella niin mikä merkkaa missäkin, toisella voi olla tietyissä parhaassa tilanteissa 20-30% raaka vääntö etu grafiikan tuotossa, toinen voi tuoda 100-xxx% lisää vauhtia striimaus kapasiteettiin grafiikassa, kummassa eron huomaa noissa ääritilanteissa?
 
Reiluuden vuoksi jos niitä eroja haluaa kaivella niin mikä merkkaa missäkin, toisella voi olla tietyissä parhaassa tilanteissa 20-30% raaka vääntö etu grafiikan tuotossa, toinen voi tuoda 100-xxx% lisää vauhtia striimaus kapasiteettiin grafiikassa, kummassa eron huomaa noissa ääritilanteissa?
"Stiimaus kapasiteettiin"? Voisiko "insinööri" selvittää mitä tarkoitat? Sriimausta konsolilta verkkoon, vai pelien striimausta verkosta konsoliin pelattavaksi? Kummassakaan tapauksessa siitä nopeammasta SSD:stä ei ole mitään sen ratkaisevampaa hyötyä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
"Stiimaus kapasiteettiin"? Voisiko "insinööri" selvittää mitä tarkoitat? Sriimausta konsolilta verkkoon, vai pelien striimausta verkosta konsoliin pelattavaksi? Kummassakaan tapauksessa siitä nopeammasta SSD:stä ei ole mitään sen ratkaisevampaa hyötyä.


Pelin geometrian ja tekstuureiden striimauksesta oli siis kyse, lähes kaikki nykypelit lataa jatkuvasti palaajan liikkuessa sen 50-100mt/s tekstuureita ja peligeometriaa levyltä ram muistiin ja heittävät näkyvistä jo poistunutta osiota pois, syy siis RAM muistin vähyys, harvassa pelissä saadaan ladattua kaikki tarvittava muistiin. Tämä pelimatskun striimaus siis näkyy Lebe80 mainitsemana pompsahtelevia tekstuureja ja peli hahmojen ja maaston muodonmuutoksia (ns. popin efekti)
Nykypeleissä tuo on pullonkaula, ja joskus jopa aiheuttaa nytkähtelyä ruudunpäivitykseen kun lataus tökkii tai niiden valmisteluun kovalevy - muisti I/O putkessa kuluukin ylimääräistä aikaa.
Tuleva uusi konsolisukupolvi pyrkii tästä eroon kehittyneellä SSD tekniikalla ja siihen sovitetulla I/O putkella (ps5 esittelyssä tästä tarkempi kuvaus mitä on ps4 nykytila ja mikä on uuden ps5 uusi tapa)
 
Pelin geometrian ja tekstuureiden striimauksesta oli siis kyse, lähes kaikki nykypelit lataa jatkuvasti palaajan liikkuessa sen 50-100mt/s tekstuureita ja peligeometriaa levyltä ram muistiin ja heittävät näkyvistä jo poistunutta osiota pois, syy siis RAM muistin vähyys, harvassa pelissä saadaan ladattua kaikki tarvittava muistiin. Tämä pelimatskun striimaus siis näkyy Lebe80 mainitsemana pompsahtelevia tekstuureja ja peli hahmojen ja maaston muodonmuutoksia (ns. popin efekti)
Nykypeleissä tuo on pullonkaula, ja joskus jopa aiheuttaa nytkähtelyä ruudunpäivitykseen kun lataus tökkii tai niiden valmisteluun kovalevy - muisti I/O putkessa kuluukin ylimääräistä aikaa.
Tuleva uusi konsolisukupolvi pyrkii tästä eroon kehittyneellä SSD tekniikalla ja siihen sovitetulla I/O putkella (ps5 esittelyssä tästä tarkempi kuvaus mitä on ps4 nykytila ja mikä on uuden ps5 uusi tapa)
Niin, tuotahan emme tiedä. Geometria vaatii laskentatehoa, joten se näkyy suoraan ruudunpäivitysnopeudessa, kun taas assettien yms. lataus ei välttämättä näy mitenkään muutoin kuin juuri viiveellä (mikä ei tietenkään ole mikään vakioaika) vain objektien tarkkuuden päivittymisessä ruudulle.

Eli hidas ssd:tä ei välttämättä hektisessä pelitilanteessa edes huomaa, ellei jää erikseen tutkimaan ympäristöä edestakaisesti liikkuen yms.
 
Ylös Bottom