Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Oho, jäi itteltäkin /s pois tuolta edellisestä viestistä. :D Meinasin että olis :D hymiö riittänyt selventämään viestin sävyä.
 
Onhan se nyt hieman surullista jos tälläkin konsolisukupolvella jatketaan tutulla 30 fps:n ruudunpäivityksellä. En silti anna yhden pelin pilata tätä hypeä, sillä kyllähän me kaikki tiedämme, että Ubisoftin pelit ovat huonosti optimoituja. On myös vahvistettu, että tuleva Dirt 5 toimii Xbox Series X:llä jopa 120 fps:n ruudunpäivityksellä, eli ei kirvestä nyt kokonaan kannata heittää kaivoon.
 
Useissa Ubisoftin peleissä tuo frameraten merkitys ei ole usein niin suuri, kun ne ovat kolmannen persoonan toimintapelejä ja jotkut ensimmäisen persoonan räiskinnätkin ovat Far Cryn tyyliin enemmän elämyksellisiä. Ainoat Ubisoftin pelisarjat, jotka tulevat mieleen, joissa tuolla olisi merkitystä enemmän ovat Rainbow Six ja The Crew. Rainbow Six Siegessä on jo luovuttu 30 fps normista ja The Crew 2 toimii PC:llä 60 fps moodissa, konsoleilla ei ilmeisesti tehot riitä sen pyörittämiseen yli 30 fps karmean tehoja tuhlaavan enginen takia. Ubisoftin peleistä osa on tosiaan aika huonosti optimoituja, mutta osa taas ihan hyvin. Perus ubikokemus on siellä keskinkertaisella multiplatteritasolla tai vähän sen yläpuolella mielestäni. Ubisoftilla nuo optimoinnit tehdään ehkä dollarinkuvat silmissä tukemaan aina parhaiten kaikkein yleisimpiä alustoja. Esim. moni Ubisoftin peli näyttää ja tuntuu hyvältä ihan perus PS4:llä, koska se on PC:n ohella myynniltään suurin alusta.
 
Epic Gamesin toimitusjohtaja kertoo miksi Unreal Engine V haluttiin demota juuri PlayStation 5:lla, eikä PC:llä.

 
Scornin kehittäjältä kysyttiin ainoastaan, että mitä hyötyjä XBSX tuo verrattuna nykyiseen sukupolveen? Eli täysi klikkihuoraus vailla lisäarvoa jo tiedettyyn, vai missasinko jonkun tekstin pätkän?

Fully supported ei tarkoita vielä yhtään mitään, kuten Nisu jo totesikin. Kunnes Sweeney toteaa nimenomaan, että boksi on pleikan tasolla tai yli, niin pleikkabileet jatkuvat! :p
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuohon kummoinen velho tarvi olla moisen huomatakseen, aika perusbisnestä.
Näinpä. Huomaa jo siitä kun striimissä kysyttiin Epicin edustajilta Xboxista niin kysymys väistettiin ympäripyöreillä vastauksilla "muista alustoista". Epic Games kehittää pelejä/pelimoottoria monelle eri alustalle, joten vain yhden niistä hehkuttaminen vaikuttaa vahvasti markkinointidiililtä. Eikä siinä mitään väärää ole, pelialakin on bisnestä.

Kun UE5:llä tehtyjä monialustapelejä alkaa tulemaan niin tasaväkisyys nähdään.
 
Tässä paras tähän mennessä tekniikkademoa perkkaava video meille tavallisille peliohjaimen kuluttajille.

Tämän näköisiä pelejä alkaa videon selostajan veikkauksen mukaan näkymään arviolta kolmen vuoden päästä julkaisusta. Jarruna on nykyinen konsolisukupolvi, jonka ehdoilla osin pelit tässä murrosvaiheessa vielä tehdään. Lisäksi myös pelintekijöiden kyky omaksua uudet asiat ja käytännöt sekä pelin tekeminen tuolla tasolla vie väistämättä sen oman aikansa.

 
Viimeksi muokattu:
Näinpä. Huomaa jo siitä kun striimissä kysyttiin Epicin edustajilta Xboxista niin kysymys väistettiin ympäripyöreillä vastauksilla "muista alustoista". Epic Games kehittää pelejä/pelimoottoria monelle eri alustalle, joten vain yhden niistä hehkuttaminen vaikuttaa vahvasti markkinointidiililtä. Eikä siinä mitään väärää ole, pelialakin on bisnestä.

Kun UE5:llä tehtyjä monialustapelejä alkaa tulemaan niin tasaväkisyys nähdään.
Toki tuo Xboxin maininta ylipäätään oletetussa Sonyn sponsoroimassa tapahtumassa on vähän outoa. Ei varmaan kovin kummoista sopimusta sitten ollut loppujen lopuksi. Lähinnä joku "kehukaa nyt vähän kerta alustaamme käytätte demonne esittelyyn"-meininki.

Yleensähän Sony/MS on vältellyt toistensa nimien vilahtamista sponsoroimissaan tapahtumissaan kuin spitaalista. Nyt Xbox mainittiin kumminkin useaan otteeseen nimeltä eikä lähtenyt Sweeneykään enemmän erottelemaan PS5/Series X eroja kuin mainitsemalla PS5:n alan parhaan SSD ja input/output ratkaisun.
 
Yhtiöt ovat jo pitkään yhdessä optimoineet moottoria. Teknisiin ratkaisuihin pohjaten PS:lla tuo SSD:ltä hakeminen vain on nopeampaa kuin muilla ja se palvelee erityisesti nyt tässä tekniikkademossa. Mark Cerny sanoi aiemmin uutta pelikonsolia kehitetyn yhdessä pelintekijäyhteisön kanssa, tuskin menee pahasti vikaan jos veikkaa Epic Gamesin olleen yksi heistä?






Nyt pelimoottorin uusimman version, Unreal Engine 5:n voimasta on nähty pätkä, jossa esitellään lähes fotorealistista kuvaa loppuvuonna julkaistavalta Playstation 5 -konsolilta. Esittelyvideon voit katsoa alta tai täältä.

Epic Gamesin toimitusjohtaja Tim Sweeneyn mukaan uusi Unreal mahdollistaa sen, että pelintekijät voivat suunnitella pelit elokuvatasoisella resoluutiolla ja luottaa siihen, että pelimoottori skaalaa laadun sellaiseksi, että se sopii pelilaitteelle. Sweeney kommentoi asiaa Engadgetille.


 
Viimeksi muokattu:
Tehdään niin että jätän tämän vaan tähän:


Sielä mainitaan että CPU on seuraavassa sukupolvessa se käänteentekevin ei SSD mutta tässä haastatellaan Scornin kehittäjää joka on taas Sex exclusive niin heiltä varmaan on helppo tähän näkemykseen myötyä kun konsolikin on tehokkaampi.
 
Pelintekijä avaa tekniikkademon antia. Siellä katetaan paljon valmiiksi. Mahdollistajana osaltaan tässä on supernopea SSD sekä se miten syvälle teknologia ja moottori on trimmattu keskenään.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom