Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tämä on hyvä.

Mielellään otan erilaisia pelejä eri lajityypeistä mahdollisimman paljon.

Ehkä tässä Phil ja Xbox haluavat rakentaa omaa identiteettiä vähän kuin Nintendo on tehnyt jo pitkään. Tietyn tyyppiset pelit liitetään tosi vahvasti Nintendoon. Vähän kuin Halo, Gears ja Forza jo nyt Xbox brändiin. Tätä katalogia pitää vaan laajentaa.

Joo oon vahvasti samaa mieltä että lähdetään rakentamaan aivan omanlaisia tyylejä.
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että Microsoft on puheissaan painottanut matalaa kynnystä uuteen sukupolveen ja Sony puolestaan on painottanut arvoa (value) mitä rahalleen saa.

Ennen virallisia vahvistuksia epäilen kyllä että XBox tulee näistä olemaan se edullisempi. Microsoft odottaa nyt Sonyn avausta ja sen jälkeen päättää itselleen satasen edullisemman hinnan. Voi olla, että MS painaa hinnan jopa alle Sonyn digiversion.
 
Minusta tuntuu, että jos Microsoft haluaa polkea hintoja, se tapahtuu mielummin heikomman konsolin hinnassa kuin lippulaivamallissa. Xbox series X myy tosipelaajille tehojensa vuoksi, vaikka on vähän kalliimpikin, mutta peruspelaajille hinta ratkaisee.
 

Microsoft ei lähde kopioimaan Sonyn strategiaa yksinoikeuksien suhteen vaan koittaa kehittää omia polkujaan.
Aika ympäripyöreitä vastauksia kyllä. Monella tapaa voi tämän artikkelin tulkita siitä mitä he eivät halua kopioida Sonylta.

Tiedostetaan, että fanit haluavat Sonyn studioiden tyylisiä pelejä, mutta silti halutaan luoda muunlaisia pelejä näille faneille? Vai vihjataanko tällä nyt siihen kuinka Sony ei tekisi muuta kuin tarinapainotteisia kolmannen persoonan pelejä ja MS ei näitä haluaisi lähteä kopioimaan vaan pyrkisivät olemaan monipuolisempia genre-valinnoillaan?

Kyllähän molemmat yhtiöt ovat pyrkineet monipuolisuuteen, mutta sille nyt ei oikein voi mitään jos studioiden vahvuudet ovat siellä missä ovat ja sen takia ne suosituimmat pelit tuppaavat olemaan sitä samaa kaahailua, räiskintää tai tarinapohjaista kolmannen persoonan seikkailua mitä ennenkin on nähty.
 
Kyllähän molemmat yhtiöt ovat pyrkineet monipuolisuuteen, mutta sille nyt ei oikein voi mitään jos studioiden vahvuudet ovat siellä missä ovat ja sen takia ne suosituimmat pelit tuppaavat olemaan sitä samaa kaahailua, räiskintää tai tarinapohjaista kolmannen persoonan seikkailua mitä ennenkin on nähty.
Juurihan tästä syystä ostetaan uusia studioita ja uutta osaamista että repertuaari laajenisi. Varmasti yksi iso syy MS:n studioiden osteluun.

Pitää myöskin muistaa että Nintendolla suosituimmat pelit eivät ole kaahailua, räiskintää ja kolmannen persoonan seikkailua. Eivät ainakaan pelkästään.

En näe tätä myöskään piikittelynä Sonya kohtaan, että heidän kaikki pelinsä olisivat tiettyä lajityyppiä, vaan pikemminkin ei haluta mennä sitä samaa polkua. Siellä on ensinnäkin kova vastus vastassa, mutta myöskin se että Xbox erottuisi joukosta eriävällä pelikattauksella.
 
Kyllähän molemmat yhtiöt ovat pyrkineet monipuolisuuteen, mutta sille nyt ei oikein voi mitään jos studioiden vahvuudet ovat siellä missä ovat ja sen takia ne suosituimmat pelit tuppaavat olemaan sitä samaa kaahailua, räiskintää tai tarinapohjaista kolmannen persoonan seikkailua mitä ennenkin on nähty.
Toisaalta XGS on jo pelkästään tänä vuonna tarjonnut ainakin strategiaa, metroidvaniaa ja areenamäiskettä. Seuraavaksi ulos tulee selviytymispeli. Tarjolla oleva valikoima on aivan poikkeuksellisen laaja, johon kilpailijoiden on hyvin vaikea vastata.
 
Toisaalta XGS on jo pelkästään tänä vuonna tarjonnut ainakin strategiaa, metroidvaniaa ja areenamäiskettä. Seuraavaksi ulos tulee selviytymispeli. Tarjolla oleva valikoima on aivan poikkeuksellisen laaja, johon kilpailijoiden on hyvin vaikea vastata.
No joo, onhan pleikkarillakin tänä vuonna tullut ihan omilta studioiltakin Dreams (game creation-genre?), MLB (urheilupeli), Iron Man (VR-peli) ja sitten nämä TLOU2 (lineäärinen tarinapeli) ja GoT (open world tarinapeli).

Eli tuota monipuolisuutta kyllä löytyy jos katsoo näiden menestyneimpien Sonyn tuotoksien yli jotka kiistämättä ovat niitä kolmannen persoonan kuvakulman pelejä, mutta mielestäni minkään niistä ei voi sanoa olevan toistensa kopio muuten kuin kuvakulman myötä.

Varmaankin jos aletaan jyvät akanoista erottelemaan niin MS nousee silti voittajaksi vielä astetta monipuolisemman genre-valikoiman myötä, mutta sitten voidaan taas miettiä kuinka paljon "dudebros"-pelaajakuntaa MS:ltä löytyy edelleen joihinka alunperin vedottiin 2000-luvulla räiskintä -ja kaahailupeli-painotteisella tarjonnalla, kun CoDeistakin oli MS:llä ne markkinaoikeudet.

Mietin vain kuinka osuvasti osuu kohdeyleisöön MS:n kasvanut halu tukea japanipelejä tai esimerkiksi DontNodin Tell Me Whyn kaltainen peli jossa miespuolinen homo päähahmona. Enkä nyt viittaa siihen, että Xboxilla olisi jotain homofoobikkoja sen enempää kuin muuallakaan, mutta olisikohan silti parempi keskittyä niihin genreihin joita heidän pelaajakuntansa on tähänkin asti tahtonut pelata? Aika sen varmasti näyttää.
 
Mutta eikö tarkoitus ole juuri kasvattaa pelaajakuntaa? Ei jokaisen pelin tarvitse vedota jokaiseen pelaajaan. Siellä on edelleen Forzat ja Gearssit niiden faneille, mutta tuodaan muutakin. Tämä sitten mahdollisesti poikii jopa ihan uusia Xbox pelaajia.
 
Meitä pelaajia on hyvin paljon erilaisia. Itse en pelaa nykyään niin paljoa, mutta jotkut pelit sitten kiinnostaa erityisesti. Ainoa yksinoikeuspeli, joka minua kiinnostaa ja saattaa ratkaista kumman konsolin ostan, on Microsoft Flight Simulator. Pelkästään tuo on kääntänyt kelkkani kohti Xboxia.
 
En minä aikanaan esimerkiksi halua että Microsoft alkaa tekemään väkisin jotakin kopiota Last of usista tai God of warista koska se on nähnyt miten hyvin vastaavat pelit menee kaupaksi pleikkarilla.

Edit: lisätään vielä että Gears of war toimisi edelleen survival horrorina kuten on muutaman kerran asia tuotu esille.

Edit numero 2: Aina ei tosiaan tarvi olla kopsaamassa toimia pelien suhteen esimerkiksi Sonyn oli pakko saada oma "Halo" ja sillä on Killzone sekä Resistance mutta kumpikaan ei edelleenkään ole Halo ja Microsoft halusi oman Ratchetin tyylisen pelin mutta aikuisempaa joka kehitettiin samalla kehittäjällä ja jäätiin todellakin kauas ja peli floppas.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näillä hinnoilla halvemmassa Xboxissa ei olisi järkeä.

PS5 Digital pitää sisällään samat sisuskalut kuin PS5 4k br lukuunottamatta levyasemaa. Jos pelkällä levyaseman poistolla hinta tippuu satasen, mutta levyaseman poistolla ja heikompitehoisilla komponenteilla Lockhartin hintaan ei saataisi kuin viiden kympin ero PS5 digitaliin nähden. Tässä tapauksessa kannattaisi jättää Lockhart julkaisematta.


Tosiaan tuolloin edullisempi Xbox vaikuttaisi oudolta hintatasolta. Odotellaan ja katsellaan.Vähän sellainen olo että kumpikin konsolivalmistaja vain odottaa toisen hintalappua.
 
Tosiaan tuolloin edullisempi Xbox vaikuttaisi oudolta hintatasolta. Odotellaan ja katsellaan.Vähän sellainen olo että kumpikin konsolivalmistaja vain odottaa toisen hintalappua.

Jep. Elämme taloudellisesti hurjia aikoja, kun koronavirus jatkaa etenemistään ja talous heikkenee.. Tämä taas "pakottaa" Sonya ja Microsoftia tuomaan odotettua halvemmat konsolit, jotta ihmiset voisivat niitä ostella - voi olla, että se kalliimpi konsoli jää monilta kauppaan ja ostetaan se halvempi. Xbox Series X voi olla se kalliimpi konsoli, koska sisältää tehokkaampaa rautaa ja nopean SSD:n, mutta sitten täytyy ottaa huomioon, että Microsoftilla on edelleen julkaisematta Lockhart, joka voi hyvinkin yllättää.

Omat hinta-arviot uudelle konsolisukupolvelle:

Xbox Series X 499€
Playstation 5 449€
Playstation 5 (digital edition) 399€
Lockhart (Xbox Series S) 299€
 
Pelintekijältä kysytään mikä on jännittävintä mitä uusi konsolisukupolvi tuo tullessaan? (ajastettu kohtaan 19:54)

 
En itse ollut näin aikaisin hypessä mukana 7 vuotta sitten kun nykyinen konsolisukupolvi oli tuloillaan joten en muista, mutta oliko silloin näin isoa vääntöä tehoista konsolien välillä? Kun prosentuaalisestikin ero oli vielä isompi, eikä kummassakaan ollut juuri mitään omia vippaskonsteja kuten nyt.
 
En itse ollut näin aikaisin hypessä mukana 7 vuotta sitten kun nykyinen konsolisukupolvi oli tuloillaan joten en muista, mutta oliko silloin näin isoa vääntöä tehoista konsolien välillä?
Aina on ollut.

Ja tämä ketju on vielä ihan nysä verrattuna siihen, miten edellisellä kerralla väännettin. Ketju tosin alkoikin jo viisi vuotta ennen kuin PS4 ja Xbox One edes ehtivät markkinoille. :D
 
Tulevat konsolit (sekä tuleva PC-tekniikka kans) ovat tietyllä tavalla ”ylihypetettyä p*sk**” kaikkinensa. Peleissä itsessään on yllättävänkin paljon asioita ja juttuja, joita tehtiin (tai koetettiin tehdä) jo 1990-luvulla huomattavasti paremmin kuin mitä ne tehdään tänä päivänä. Huomattavasti rajatuimmin resurssein päästin paljon ideatasolla jo huomattavsati villimpiin, parempiin ja elävämpiin lopputuloksiin kuin nykyaikana. Joo grafiikat on kehittynyt, joo mut aika sivuseikka kuitenkin isommassa kuvassa... upeata ja toimivaa grafiikkaa löytyy jo 1980-luvulla tehdyistä peleistä.

Pelejä tekevät tyypit saisivat ottaa oikeasti niskasta kiinni välillä ja miettiä oikeasti mikä ois oikeasti sitä uutta ja tajunnaräjäyttävää matskua pelimaailmassa… ei se ei ole mulle sitä että lykätään kohta 8K grafiikkaa ja näen mahdollisimman tarkasti jonkin tyypiin syylät, finnit ja munakarvat jo kilometrin päähän… ja sitä toinen toistaan kopioivaa burgeria kerta toisensa perään. Jos ne pelit on tietyllä tapaa tietyissä asioissa ”alkeellisempia” kuin montakin kymmentä vuotta takaperin ilmestyneet.

Itse en juurikaan odota varsinaisesti uusia vehkeitä kieli pitkällä läähättäen, odotan enempi niitä pelejä jotka oikeasti kykenis minun tajuntani räjäyttämään (tekemällä vaikkapa jotain asioita aivan täysin ennennäkemättömän hyvin), tehtiin ne sitten vaikka kuinka tehottomalle laitteelle tahansa… okei kännykällä en kyllä jaksa pelata.
 
Pelejä tekevät tyypit saisivat ottaa oikeasti niskasta kiinni välillä ja miettiä oikeasti mikä ois oikeasti sitä uutta ja tajunnaräjäyttävää matskua pelimaailmassa… ei se ei ole mulle sitä että lykätään kohta 8K grafiikkaa ja näen mahdollisimman tarkasti jonkin tyypiin syylät, finnit ja munakarvat jo kilometrin päähän… ja sitä toinen toistaan kopioivaa burgeria kerta toisensa perään.
tämä on helppo sanoa, kun ei ole omat rahat kyseessä.

Pelien tekeminen maksaa sen verran, ettei mitään tajunnan räjäyttävää voida niin vain peleihin laittaa. Pelin täytyy olla riskitön, jotta peli tuo tarpeeksi voittoja pelitalolle itselleen, sekä sijoittajille.

Ubisoft yms pelitalot ovat pitkään haistelleet ilmais- sekä minipeleillä tuulia, joilla isompien pelien uudistuksia testaillaan. Tämän vuoksi ei tule yhtäkään isoa peliä, jossa olisi jokin uusi ja ennennäkemätön gimmick.
 
tämä on helppo sanoa, kun ei ole omat rahat kyseessä.

Pelien tekeminen maksaa sen verran, ettei mitään tajunnan räjäyttävää voida niin vain peleihin laittaa. Pelin täytyy olla riskitön, jotta peli tuo tarpeeksi voittoja pelitalolle itselleen, sekä sijoittajille.

Ubisoft yms pelitalot ovat pitkään haistelleet ilmais- sekä minipeleillä tuulia, joilla isompien pelien uudistuksia testaillaan. Tämän vuoksi ei tule yhtäkään isoa peliä, jossa olisi jokin uusi ja ennennäkemätön gimmick.
Tämä on totta ikävä kyllä. Tappaa isojen pelejen luovuudesta suurimman osan.
 
Varmasti on haasteellinen tehtävä hinnoitella uuden sukupolven konsolit. Sony jo aiemmin ilmoitti ettei tule myymään samoja määriä alussa kuin viime kerralla. Korkeat valmistuskustannukset ja kotitalouksien epävarma taloustilanne on huono yhdistelmä.

Kolmasosalla kotitalouksia jo ongelmia suoriutua asumiskuluista.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom