Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sony on tähän asti rummuttanut arvoa, jonka hankinnalleen saa joten ei sieltä ole massojen laitetta tulossa julkaisussa.
 
Sony on tähän asti rummuttanut arvoa, jonka hankinnalleen saa joten ei sieltä ole massojen laitetta tulossa julkaisussa.
Jim Ryan on tosin monesti todennut, että PS5:den on tarkoitus siirtyä ennätystahtia ihmisten olohuoneeseen.

he spoke about the transition between PS4 and PS5 happening "at a scale and pace that we've never delivered before."

Tätä samaa ajatusta tukee Sonyn ajatusmalli toisistaan erillisistä sukupolvista.

 
Pleikkari tosin on sen verran vahva brändi ja suosittu tuote, että vaikka alkuun hinta olisikin hieman yläkanttiin, ei varmasti jää koneita hyllyihin lojumaan, kun niitä ei saada ihan hirveitä määriä tälle vuodelle valmistettuakaan. Tietysti tätä tilannetta voi rokottaa uuden Xboxin halvempi Lockhart versio.

Tämä siis oma näkemykseni.
 
Käyttävätköhän PS5 valmistuksessa tuota 2018 valmistunutta tehdasta, missä robotit kasaavat yhden PS4:sen 30 sekunnissa?

According to the report, a largely autonomous robot army is capable of assembling a PS4 console in just 30 seconds. All that’s required of the humans working on the 31.4-metre production line is to feed the robots the motherboards and box up the completed games machines.

Should the facility, which has been fully operational since 2018, be capable of repeating the feat for the PS5, Sony should be able to deliver enough consoles to satisfy the most vociferous demand. That’s providing the requisite components, many of which are produced by third-parties, are available in sufficient quantities

 
Mutta kyllähän niitä pitääkin valmistaa melko kovalla tahdilla jos halutaan myydä vaikka 100 miljoonaa konsolia sukupolven aikana. Esimerkikisi seitsemässä vuodessa se tekisi keskimäärin 15 miljoonaa konsolia vuodessa, 40000 päivässä ja yksi konsoli 2,2 sekunnin välein. Tuollainen 100 miljoonaa myytyä konsolia on siis aivan käsittämättömän määrä jonka suuruutta ei edes tajua ennen kuin laskee tarkemmin mitä se oikeastaan tarkoittaa käytännössä.
 
Pleikkari tosin on sen verran vahva brändi ja suosittu tuote, että vaikka alkuun hinta olisikin hieman yläkanttiin, ei varmasti jää koneita hyllyihin lojumaan.
No PS3:n julkaisun 599$ hinta ei suoranaisesti saanut massoja liikkeelle. Siitä vielä 4kk viivästetty Euroopan julkaisu...

No, itse halusin siirtyä Gamecuben tarjonnasta Motorstormiin ja Resistancen hieman,.. Hmmmm... Erilaisempiin pelimaailmoihin. Ja kävelin julkaisupäivänä kauppaan ja poimin konsolin kainaloon.

Pointti on nyt, että hinnalla on toki väliä, mutta pelitarjonnalla on väliä sitäkin enemmän. Mutta 599 on tiukkaa shittii.
 
Jep. Elämme taloudellisesti hurjia aikoja, kun koronavirus jatkaa etenemistään ja talous heikkenee.. Tämä taas "pakottaa" Sonya ja Microsoftia tuomaan odotettua halvemmat konsolit, jotta ihmiset voisivat niitä ostella - voi olla, että se kalliimpi konsoli jää monilta kauppaan ja ostetaan se halvempi. Xbox Series X voi olla se kalliimpi konsoli, koska sisältää tehokkaampaa rautaa ja nopean SSD:n, mutta sitten täytyy ottaa huomioon, että Microsoftilla on edelleen julkaisematta Lockhart, joka voi hyvinkin yllättää.

Omat hinta-arviot uudelle konsolisukupolvelle:

Xbox Series X 499€
Playstation 5 449€
Playstation 5 (digital edition) 399€
Lockhart (Xbox Series S) 299€
Vielä näiden hintatasoista. Jos Lockhart on suunnilleen samoissa tehoissa kuin PS4 Pro, hinta voisi olla jopa 199 dollaria/euroa. Loppuvuodesta 2020 tuon tehoinen konsoli kun tulee olla huomattavasti edullisempi kuin vaikkapa vuonna 2016 oli, ja jos hintataso saadaan todella alhaiseksi voi se olla monille erittäin houkutteleva vaihtoehto. Mutta ei taideta vielä tietää mitään varmaa, edes sen tehoista?
 
Vielä näiden hintatasoista. Jos Lockhart on suunnilleen samoissa tehoissa kuin PS4 Pro, hinta voisi olla jopa 199 dollaria/euroa. Loppuvuodesta 2020 tuon tehoinen konsoli kun tulee olla huomattavasti edullisempi kuin vaikkapa vuonna 2016 oli, ja jos hintataso saadaan todella alhaiseksi voi se olla monille erittäin houkutteleva vaihtoehto. Mutta ei taideta vielä tietää mitään varmaa, edes sen tehoista?
Tässä taitaa olla ainoat tiedot. Loput on pelkkiä huhuja ja tuleeko Lockhart konsolia ollenkaan.


 
Lockhartin näytönohjain on huhujen mukaan samoissa tehoissa kuin PS4 pron. Lockhartin muut osat ovat huhujen mukaan aivan eri tasolla kuin PS 4 Pro.
 
Unreal Engine 5 demo. Data streaming vaatimus oli reilusti alle gigan. Tämä demo siis pyörähtäisi helposti niin Series X:llä kuin tietokoneillakin, joissa ihan perus SSD muistit. Vaikuttaisi vielä silti että hommaa voi optimoida jopa enemmänkin. Xboxin Velocity Arkkitehtuuri tietysti auttaa entisestään.

Lähinnähän tämä kertoo siitä, että ihan pätevä pelimoottori sieltä on tulossa. Ja nimenomaan käytettäviksi ihan kaikilla alustoilla.
 
Katsoin eilen ne Velocity Architechturen esittelyistä, että siellä luvattiin 100 gigabittiä tuollaista kapasiteettia, jos oikein ymmärsin. "Through the massive increase in I/O throughput, hardware accelerated decompression, DirectStorage, and the significant increases in efficiency provided by Sampler Feedback Streaming, the Xbox Velocity Architecture enables the Xbox Series X to deliver effective performance well beyond the raw hardware specs, providing direct, instant, low level access to more than 100GB of game data stored on the SSD just in time for when the game requires it." https://news.xbox.com/en-us/2020/07/14/a-closer-look-at-xbox-velocity-architecture/
 
Käsittääkseni siis tarjoaa 100 gigatavua tilaa tuolle virtuaalimuistille.. sillä nopeudella mitä nyt X1X tarjoaa SSD:ltä.
 
Käsittääkseni siis tarjoaa 100 gigatavua tilaa tuolle virtuaalimuistille.. sillä nopeudella mitä nyt X1X tarjoaa SSD:ltä.

Näin myös ymmärsin, 100 GB "ram-levy". Nopeuksissa jäädään puoleen siitä mihin PS5 yltää (PS5: 5,5 GB/s, paketoituna 9 GB/s).

 
Käsittääkseni siis tarjoaa 100 gigatavua tilaa tuolle virtuaalimuistille.. sillä nopeudella mitä nyt X1X tarjoaa SSD:ltä.
Niin, miten tuo poikkeaa siitä, mitä kirjoitin? En kyllä toisaalta tiedä, mitä muistia tuo streaming pool hyödyntää, mutta jos se hyödyntää myös SDD:n virtuaalimuistia, silloin sen koko on tuo luvattu yli 100 gigabittiä ja muun vapaana olevan muistin kapasiteetti. Perinteisesti unreal engine on hyödyntänyt näytönohjaimen muistia.
Tällä hetkellä ei ole mitään näyttöä siitä, että Xboxin ratkaisu jäisi nopeudeltaan puoleen PS5:n ratkaisusta vaikka PS5:ssä on yksi kaksi kertaa nopeampi komponentti. Tuossa ratkaisussa on useampi eri komponentti, joiden yhteistoiminta ratkaisee kokonaisnopeuden. Lisäksi uusi DirectX API voi vaikuttaa asiaan. Jatkan nyt sen verran tähän vielä, että todennäköisesti ensisijaisesti käytetään nopeinta muistia, joka näytönohjaimen muisti ja se on Xbox series X:llä nopeampaa kuin PS5:lla, josta voidaan päätellä, että noilla vaatimuksilla demo toimisi paremmin Xbox series X:llä, jos olen ymmärtänyt kaiken oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni siis tarjoaa 100 gigatavua tilaa tuolle virtuaalimuistille.. sillä nopeudella mitä nyt X1X tarjoaa SSD:ltä.
Ei vaan Velocity Arkkitehtuuri tekee sen että yli 100gigaa dataa on saatavilla lähes välittömästi, paljon nopeammin kuin laitteiston I/O väylä antaa ymmärtää. Dataa siis ladataan ja varastoidaan tuohon 100gigaan "älykkäästi". Nämä ominaisuudet tulevat ainakin osittain näytönohjaimen puolelta, niin että näytönohjain osaa päättää mitä assetteja tarvitaan milloinkin, jolloin tuossa 100gigassa ei ole niin sanotusti turhaa dataa. Sitten taas koko SSD levyn data on tietysti saatavilla sillä nopeudella mitä SSD tarjoaa.

A single scene often includes thousands of different textures resulting in a significant loss in effective memory and I/O bandwidth utilization due to inefficient usage. With this insight, we were able to create and add new capabilities to the Xbox Series X GPU which enables it to only load the sub portions of a mip level into memory, on demand, just in time for when the GPU requires the data. This innovation results in approximately 2.5x the effective I/O throughput and memory usage above and beyond the raw hardware capabilities on average. SFS provides an effective multiplier on available system memory and I/O bandwidth, resulting in significantly more memory and I/O throughput available to make your game richer and more immersive.
 
Näin myös ymmärsin, 100 GB "ram-levy". Nopeuksissa jäädään puoleen siitä mihin PS5 yltää (PS5: 5,5 GB/s, paketoituna 9 GB/s).
Kyllä jos puhutaan puhtaasti SSD:n nopeudesta. Jos nyt oikein ymmärsin, Series X:ssä 100Gb:n nopea osio on 2.5 kertaa nopeampi kuin loppu SSD. Sonyllä koko SSD on nopea, Series X:ssä vain osa. Erot tulevat selvimmin esille luultavasti tilanteessa jossa nopean SSD:n tarve ylittää 100Gb.
 
Jos PS5:n koko SSD olisi varattu virtuaalimuistille, siihen ei voisi tallentaa lainkaan pelejä. Jo 100 GB on ihan älytön määrä virtuaalimuistille. SSD on koko muistialueeltaan ihan yhtä nopea.
 
Unreal Engine 5 demo. Data streaming vaatimus oli reilusti alle gigan. Tämä demo siis pyörähtäisi helposti niin Series X:llä kuin tietokoneillakin, joissa ihan perus SSD muistit. Vaikuttaisi vielä silti että hommaa voi optimoida jopa enemmänkin. Xboxin Velocity Arkkitehtuuri tietysti auttaa entisestään.
Twiitin kirjoittaja on ymmärtänyt asian väärin tai tarkoituksella vääristelee asioita. Streaming poolin koko tarkoittaa vain sitä paljonko se kuluttaa muistia. Tuo luku ei kerro mitään siitä kuinka nopeasti poolia päivitetaan. Jos vaikka poolia päivitettään 100 MB per frame niin tuossa 30 fps demossa lukunopeudeksi tulisi 3 GB/s. Mutta koska me ei tiedetä päivitysnopeutta niin lukunopeus voi olla tuota suurempi tai pienempi.
 
Niin, miten tuo poikkeaa siitä, mitä kirjoitin? En kyllä toisaalta tiedä, mitä muistia tuo streaming pool hyödyntää, mutta jos se hyödyntää myös SDD:n virtuaalimuistia, silloin sen koko on tuo luvattu yli 100 gigabittiä ja muun vapaana olevan muistin kapasiteetti. Perinteisesti unreal engine on hyödyntänyt näytönohjaimen muistia.
Tällä hetkellä ei ole mitään näyttöä siitä, että Xboxin ratkaisu jäisi nopeudeltaan puoleen PS5:n ratkaisusta vaikka PS5:ssä on yksi kaksi kertaa nopeampi komponentti. Tuossa ratkaisussa on useampi eri komponentti, joiden yhteistoiminta ratkaisee kokonaisnopeuden. Lisäksi uusi DirectX API voi vaikuttaa asiaan. Jatkan nyt sen verran tähän vielä, että todennäköisesti ensisijaisesti käytetään nopeinta muistia, joka näytönohjaimen muisti ja se on Xbox series X:llä nopeampaa kuin PS5:lla, josta voidaan päätellä, että noilla vaatimuksilla demo toimisi paremmin Xbox series X:llä, jos olen ymmärtänyt kaiken oikein.

Mikäli tarkoitat Unreal Engine 5 -pelimoottorin demoa niin tottakai se pyörisi Series X:llä paremmin kuin PS5:lla, koska tuossa demossa ei esitelty juurikaan SSD:n tuomia hyötyjä vaan hyödynnettiin aika lailla CPU + GPU = yhdistelmää, joka on Series X:llä parempi. Pikku hiljaa haluaisin nähdä Series X:n ja Playstation 5:n SSD-muistin eroja.
 
Ylös Bottom