Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Katetta on annettu ja ne ovat speksit, jotka sen todistavat, että Xbox Series X on tosiaan maailman tehokkain konsoli eli kaiken järjen mukaan multiplättärit pitäisi ainakin pyöriä paremmin Series X:llä kuin Playstation 5:lla. Halo Infinite ei loistanut grafiikallaan, mutta pelattavuus oli sitä mitä Halo-fanit kaipasivatkin. Halo ei ole koskaan ollut graafisesti parhaimmasta päästä, vaan pelattavuudeltaan - sama näyttäisi toistuvan uudessakin osassa. Eikä kannata täysin luovuttaa grafiikoidenkaan suhteen, koska peli on vielä keskeneräinen ja julkaisuun on vielä kuukausia.
Pakko olla hieman eri mieltä tuosta, että katetta olisi jo annettu tarpeeksi näille puheille.

En meinaan usko, että suurinta osaa pelaajakunnasta kiinnostaa jos nämä pelit pyörivät asteen korkeammalla resolla SeXillä jos ensiksi puhutaan monta kuukautta pelien pyörivän ja näyttävän parhaimmalta Xboxilla. Ihmiset odottavat pelien olevan graafisestikin korkeammalla laadulla kuin kilpailijalla ja mielestäni yksikään peli ei ole tätä väitettä tukenut vielä.

Ei siis ihme, että Halon torstainen graafisesti hieman keskinkertainen esitys aiheutti pienen haloon ihmisten keskuudessa kyseenalaistaen kuinka paljon paremmalta ne pelit lopulta SeXillä näyttävät tai pyörivät ja kuinka paljon tuo on vain PR-höpinää.
 
En muista, että kukaan olisi väittänyt, että pelit näyttävät paremmalta uudella Xboxilla kuin pleikkarilla vaan, että Xboxin ylivertaisten tehojen vuoksi pelit pyörivät paremmin ja voidaan mm. hyödyntää tarkempaa resoluutiota ja parempia tekstuureja verrattuna heikompitehoiseen pleikkariin. En usko, että mitään varsinaista askelta paremmalle tasolle tulee vaan kaikki toimii ja näyttää vähän hienommalta kuin pleikkarilla, aivan kuten aiemmin oli esim. Xbox 360 ja PS3:n alkutaipaleella. Ainakin parin vuoden ajan voi varautua sellaiseen tilanteeseen.
 
Ymmärrykseni mukaan graffat on viimeinen asia, jotka pelissä tehdään. Kuvan vasemmalla puolella Gears 5 E3-demo, ja oikealla syyskuinen launch. Kyllä tässä on vielä aikaa hienontaa grafiikkoja.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20200725-180330_Reddit.jpg
    Screenshot_20200725-180330_Reddit.jpg
    253,8 KB · Lukukerrat: 45
Pakko olla hieman eri mieltä tuosta, että katetta olisi jo annettu tarpeeksi näille puheille.

En meinaan usko, että suurinta osaa pelaajakunnasta kiinnostaa jos nämä pelit pyörivät asteen korkeammalla resolla SeXillä jos ensiksi puhutaan monta kuukautta pelien pyörivän ja näyttävän parhaimmalta Xboxilla. Ihmiset odottavat pelien olevan graafisestikin korkeammalla laadulla kuin kilpailijalla ja mielestäni yksikään peli ei ole tätä väitettä tukenut vielä.

Ei siis ihme, että Halon torstainen graafisesti hieman keskinkertainen esitys aiheutti pienen haloon ihmisten keskuudessa kyseenalaistaen kuinka paljon paremmalta ne pelit lopulta SeXillä näyttävät tai pyörivät ja kuinka paljon tuo on vain PR-höpinää.

On totta, että tavantallaajaa kiinnostaa grafiikat eikä pelattavuus. Yleensä tavantallaajaa ei kiinnosta, että pyöriikö peli 30- vai 60 fps. Silti Halo Infinite on sen verran suosittu pelisarja, että se tulee myymään ja paljon. Ihmiset, jotka haluavat "parasta mahdollista grafiikkaa" odottavat sitten uusia Xbox-pelejä. Vaikka Forzan, Fablen ja S.T.A.L.K.E.R. 2:n trailerit olivat cinematiceja, nähtiin jo niissä pientä vilausta millaista grafiikkaa on luvassa.



Halo ei vaan koskaan ole ollut graafisesti upea peli, sillä peliä on suunniteltu pelattavuus edellä, jota itse arvostan.
 
Ymmärrykseni mukaan graffat on viimeinen asia, jotka pelissä tehdään. Kuvan vasemmalla puolella Gears 5 E3-demo, ja oikealla syyskuinen launch. Kyllä tässä on vielä aikaa hienontaa grafiikkoja.
Luulen, että sen sijaan että ihmiset olisivat pettyneet Halon grafiikoihin, he ovat pettyneet siihen ettei vieläkään nähty konkreettista esimerkkiä siitä graafisesta loistosta mitä ensi sukupolven konsoleilta odotetaan. Kyllähän Halo tulee luultavasti vielä näyttämään paremmalta, mutta miltä tulevat pelit tulevat näyttämään? Sitä me ei vieläkään tiedetä. Veikkaan että sitten kun nähdään pelikuvaa Forzasta, niin monet ovat vihdoin tyytyväisiä.
 
Pakko olla hieman eri mieltä tuosta, että katetta olisi jo annettu tarpeeksi näille puheille.

En meinaan usko, että suurinta osaa pelaajakunnasta kiinnostaa jos nämä pelit pyörivät asteen korkeammalla resolla SeXillä jos ensiksi puhutaan monta kuukautta pelien pyörivän ja näyttävän parhaimmalta Xboxilla. Ihmiset odottavat pelien olevan graafisestikin korkeammalla laadulla kuin kilpailijalla ja mielestäni yksikään peli ei ole tätä väitettä tukenut vielä.

Ei siis ihme, että Halon torstainen graafisesti hieman keskinkertainen esitys aiheutti pienen haloon ihmisten keskuudessa kyseenalaistaen kuinka paljon paremmalta ne pelit lopulta SeXillä näyttävät tai pyörivät ja kuinka paljon tuo on vain PR-höpinää.
Kerran tuon Demo oli jo kuukausia vanha niin mitä olettaa. Graffat korjataan kyllä ennen julkaisua tai sen jälkeen. Brute näytti huonolta, mutta se on asia jota 343 ei varmasti jätä kellumaan. Microsoft itse kertoi että peli pyöri PC:llä jossa oli samat speksit kuin XSX:ssä, joten kyllä Boxi kykenee tuohon. Tehoero on selkeä ja jos et MS:ää usko niin tarkista se itse. Loppujen lopuksi nuo on kaksi noin 400€ pelilaatikkoa joilla ihmiset pelailevat.
Luulen, että sen sijaan että ihmiset olisivat pettyneet Halon grafiikoihin, he ovat pettyneet siihen ettei vieläkään nähty konkreettista esimerkkiä siitä graafisesta loistosta mitä ensi sukupolven konsoleilta odotetaan. Kyllähän Halo tulee luultavasti vielä näyttämään paremmalta, mutta miltä tulevat pelit tulevat näyttämään? Sitä me ei vieläkään tiedetä. Veikkaan että sitten kun nähdään pelikuvaa Forzasta, niin monet ovat vihdoin tyytyväisiä.
Forza 8 ja State of Decay 3 olivat molemmat älyttömän hyvän näköisiä.
 
En muista, että kukaan olisi väittänyt, että pelit näyttävät paremmalta uudella Xboxilla kuin pleikkarilla vaan, että Xboxin ylivertaisten tehojen vuoksi pelit pyörivät paremmin ja voidaan mm. hyödyntää tarkempaa resoluutiota ja parempia tekstuureja verrattuna heikompitehoiseen pleikkariin.

Kyllähän tälläisellä huutelulla on tarkoitus nimenomaan herättää kasuaalien mielenkiinto siitä, että ihmiset ostaisivat sen tehokkaamman konsolin jonka saa samaan hintaan kuin heikomman PS5.

Tavallaanhan tuo on totta, mutta sen verran aggressiivisesti tuota slogania on mainostettu, että en ylläty jos moni kokee nuo PR-puheet hieman liioitelluksi tähän asti nähdyn perusteella ja haluaa pikku hiljaa kunnollisia todisteita siitä grafiikan loistosta mikä SeXin tehoilla voisi olla mahdollista.

Vaaranahan tässä on se, että multiplattarit optimoidaan PS5 mielessä ensiksi ja sitten SeXin lisätehot ainoastaan takaavat siellä täällä korkeamman reson ja tasaisemman frameraten, mutta muuten jäävät tehot kunnolla hyödyntämättä toisin kuin moni villeimmissä unissaan alkuvuodesta vielä kuvitteli. Käyttäjä @CharGasM varmaan ainakin tunnistaa itsensä.
Kerran tuon Demo oli jo kuukausia vanha niin mitä olettaa. Graffat korjataan kyllä ennen julkaisua tai sen jälkeen. Brute näytti huonolta, mutta se on asia jota 343 ei varmasti jätä kellumaan. Microsoft itse kertoi että peli pyöri PC:llä jossa oli samat speksit kuin XSX:ssä, joten kyllä Boxi kykenee tuohon. Tehoero on selkeä ja jos et MS:ää usko niin tarkista se itse. Loppujen lopuksi nuo on kaksi noin 400€ pelilaatikkoa joilla ihmiset pelailevat.

Forza 8 ja State of Decay 3 olivat molemmat älyttömän hyvän näköisiä.
Niin en yhtään epäile etteikö Halo Infinite näytä parin vuoden päästä RT-patchin ja muiden hienosäätöjen jälkeen paljon paremmalta, mutta lähinnä mietityttää onko se peli pakko julkaista keskeneräisenä jos ei esimerkiksi nämä RT:t kerkiä julkaisuun valmiiksi. Ensivaikutelma on kumminkin niin tärkeä videopeleissä, että jos peli ei tunnu valmiilta heti Day One niin moni saattaa kirjoittaa pelin pois jo tuossa kohtaa.

Kyllähän MS:n budjetti tuon viivästyksen kestäisi, mutta taitavat olla niin jääräpäisiä tuon 2v sitten annetun lupauksensa kanssa Halosta launch pelinä ettei mitään mahdollisuutta viivästykselle ole.

PS. State Of Decay 3 oli CGI-traileri. Valmis peli tuskin tulee näyttämään ollenkaan tuolta ellei nyt täysin rebootata koko pelisarjaa (epäilen).
 
Viimeksi muokattu:
Olen melko varma, että monet multiplattarit optimoidaan pyörimään PS5:lla ensin ja sitten lisätään ehkä jotain kilkettä Xbox-versioon, joka joudutaan jättämään pois PS5-versiosta. Pelit tehdään PC:llä ja sitten optimoidaan konsoleille. Pelinkehityksessä on totuttu siihen, että on eritasoisia laitteistoja, joilla pelien tulee toimia hyvin. En näe tuossa mitään ongelmaa, että on kaksi vähän eri tasoista konsolialustaa, jotka pitää optimoida erikseen. Isompi ongelma on sitten Lockhartin ja tämän sukupolven konsoleiden kanssa ja PS5:n ja Xbox series X:n erikoisominaisuuksien huomioimisessa. Uskon, että osa konsolien ominaisuuksista jää aluksi vähälle huomiolle multiplattareissa. Pelintekijöitä kiinnostaa yleensä, että pelit pyörivät siedettävästi kaikilla platformeilla, varsinkin suosituimmilla, mutta aikaa optimoinnille on rajallisesti. Sen näkee jo nyt, kun jotkut versiot menevät rikki päivityksessä ja niitä ei välttämättä viitsitä korjata, jos pelin kehitys on jo laitettu sivummalle.
 

Kyllähän tälläisellä huutelulla on tarkoitus nimenomaan herättää kasuaalien mielenkiinto siitä, että ihmiset ostaisivat sen tehokkaamman konsolin jonka saa samaan hintaan kuin heikomman PS5.

Tavallaanhan tuo on totta, mutta sen verran aggressiivisesti tuota slogania on mainostettu, että en ylläty jos moni kokee nuo PR-puheet hieman liioitelluksi tähän asti nähdyn perusteella ja haluaa pikku hiljaa kunnollisia todisteita siitä grafiikan loistosta mikä SeXin tehoilla voisi olla mahdollista.

Vaaranahan tässä on se, että multiplattarit optimoidaan PS5 mielessä ensiksi ja sitten SeXin lisätehot ainoastaan takaavat siellä täällä korkeamman reson ja tasaisemman frameraten, mutta muuten jäävät tehot kunnolla hyödyntämättä toisin kuin moni villeimmissä unissaan alkuvuodesta vielä kuvitteli. Käyttäjä @CharGasM varmaan ainakin tunnistaa itsensä.

Niin en yhtään epäile etteikö Halo Infinite näytä parin vuoden päästä RT-patchin ja muiden hienosäätöjen jälkeen paljon paremmalta, mutta lähinnä mietityttää onko se peli pakko julkaista keskeneräisenä jos ei esimerkiksi nämä RT:t kerkiä julkaisuun valmiiksi. Ensivaikutelma on kumminkin niin tärkeä videopeleissä, että jos peli ei tunnu valmiilta heti Day One niin moni saattaa kirjoittaa pelin pois jo tuossa kohtaa.

Kyllähän MS:n budjetti tuon viivästyksen kestäisi, mutta taitavat olla niin jääräpäisiä tuon 2v sitten annetun lupauksensa kanssa Halosta launch pelinä ettei mitään mahdollisuutta viivästykselle ole.

PS. State Of Decay 3 oli CGI-traileri. Valmis peli tuskin tulee näyttämään ollenkaan tuolta ellei nyt täysin rebootata koko pelisarjaa (epäilen).
Ray tracing pelissä jo on mutta ei tuossa demossa. Pelikuvaa nähdään varmasti lisää elokuun mahdollisessa toisessa Game Showcasessa. Grafiikat ovat usein videopelejen viimeinen hiottava puoli ja selkeästi 343 panostaa siihen tällä hetkellä.

Xbox Series X:n tehot alkavat erottua selkeästi ajan kuluessa varsinkin yksinoikeuspeleissä. En usko että multiplatterit suosisivat Pleikkaa niin paljon etteivät edes yrittäisi hyödytää SX:n tehoja.

Ja miksei pelejä mieluummin Optimoitaisi tappiinsa SX:llä ja sitten tehtäisi tarpeellisia leikkauksia Pleikalle?
 
Ray tracing pelissä jo on mutta ei tuossa demossa. Pelikuvaa nähdään varmasti lisää elokuun mahdollisessa toisessa Game Showcasessa. Grafiikat ovat usein videopelejen viimeinen hiottava puoli ja selkeästi 343 panostaa siihen tällä hetkellä.

Xbox Series X:n tehot alkavat erottua selkeästi ajan kuluessa varsinkin yksinoikeuspeleissä. En usko että multiplatterit suosisivat Pleikkaa niin paljon etteivät edes yrittäisi hyödytää SX:n tehoja.

Ja miksei pelejä mieluummin Optimoitaisi tappiinsa SX:llä ja sitten tehtäisi tarpeellisia leikkauksia Pleikalle?

Tämän mukaan ray tracingia ei keretä enää tämän vuoden puolella peliin lisäämään vaan se lisätään myöhemmin.

En minäkään sanonut, että multiplattarit sen enempää pleikkaa suosisi vaan viittaan siihen, että PS5 on myös niin tehokas että erot voivat jäädä odotettua pienemmiksi, koska jossain kohtaahan se raja tulee vastaan kuinka paljon kauniimmaksi grafiikkoja voi pelissä enää laittaa.

Kyllähän jokainen multiplattari paremmin toimii SeXillä, mutta se on sitten asia erikseen jääkö se vain resoluution parannuksiin. Tuossa kohtaa tulee sitten myös ongelma jos peli pyörii jo 4k PS5:lläkin niin mistäs sitten lähdet parantamaan? Nostetaanko resoa yli 4k:n ja kuinka montaa tämä palvelee?

Eli jos jo PS5 tehot riittävät peleissä saavuttamaan ihanteelliset lopputulokset devien mielestä, voipi olla että moni peli pyörii käytännössä identtisesti molemmilla konsoleilla vaikka toinen periaatteessa tehokkaampi olisikin. Ainoastaan satunnaiset FPS dropit on eliminoitu SeXin versiossa ja kuten jo maininnut, tulee se resoluutiokin olemaan joissakin peleissä korkeampi automaattisesti.
 

Tämän mukaan ray tracingia ei keretä enää tämän vuoden puolella peliin lisäämään vaan se lisätään myöhemmin.

En minäkään sanonut, että multiplattarit sen enempää pleikkaa suosisi vaan viittaan siihen, että PS5 on myös niin tehokas että erot voivat jäädä odotettua pienemmiksi, koska jossain kohtaahan se raja tulee vastaan kuinka paljon kauniimmaksi grafiikkoja voi pelissä enää laittaa.

Kyllähän jokainen multiplattari paremmin toimii SeXillä, mutta se on sitten asia erikseen jääkö se vain resoluution parannuksiin. Tuossa kohtaa tulee sitten myös ongelma jos peli pyörii jo 4k PS5:lläkin niin mistäs sitten lähdet parantamaan? Nostetaanko resoa yli 4k:n ja kuinka montaa tämä palvelee?

Eli jos jo PS5 tehot riittävät peleissä saavuttamaan ihanteelliset lopputulokset devien mielestä, voipi olla että moni peli pyörii käytännössä identtisesti molemmilla konsoleilla vaikka toinen periaatteessa tehokkaampi olisikin. Ainoastaan satunnaiset FPS dropit on eliminoitu SeXin versiossa ja kuten jo maininnut, tulee se resoluutiokin olemaan joissakin peleissä korkeampi automaattisesti.
Luultavammin juurikin nuo fps dropit ja korkeampi fps.
 
Toisin kuin nykyisen konsoligeneraation alussa, nyt pidän niin Microsoftin kuin Sonyn konsoleita varteenotettavina vaihtoehtoina: molemmissa tehoja tarpeeksi nykytelevisioiden 4K vaatimuksille, molemmilla pelejä tai pelisarjoja jotka kiinnostavat. Sonyn konsolilla tietenkin lupaus tulevista, parannetuista VR- laseista.

Oman näkemyksen mukaan tehoero on paljon pienempi kuin mitä se oli nykyisen generaation alussa, jolloin toinen konsoleista kykeni oikeastaan kaikissa peleissä 1080p-resoluutioon, toinen ei niinkään. Tällä kertaa väittäisin tehoeron olevan merkityksetön, en usko että ihan heti nähdään kummallakaan pelejä jotka ovat alle 2160p tarkkuudeltaan. Toisaalta vaihteleva resoluutio vaikkapa 1440p - 2160p välillä ei ole sekään häpeä sillä tarkkaa kuvaa näinkin on luvassa, ja varmasti joskus myöhemmin näin käykin. Mielenkiinnolla tottakai seurailen minkälaisia eroja peleistä laajemmin tulee löytymään.

Semiaktiivisena pelaajana kuitenkin tärkeimpänä pidän että molemmat konsolivalmistajat ovat ilmiselvästi sitoutuneet peleihin ja pelipalveluihin ja niiden ylläpitoon. Päätyipä kumpaan tahansa konsoliin, valinnan voi tehdä rehellisesti omilla kriteereillä ja huoletta.
 
Kun next-genille julistettiin 4k, hämmästelin. Miten ihmeessä, ja miltä se sitten näyttää. Resoluutio ei ole sama asia kuin hyvä grafiikka.

Nyt olen testaillut PC:llä miltä 1440p (ultra) ja 4k näyttävät. Tämä ei ole pc vs konsolikiistaa, vaan havaintoja kokeiluista. Konsolilla kun ei pysty säätämään, joten samaa tietoa ei saa konsolista, siksi puhun pc:stä.

1440p vs 2160p (eli 4k) ovat mahdollisia resoja. Lähes poikkeuksetta, 1440p saa näyttämään paljon paremmalta, koska anisotrooppisia suodattimia ja jälkiefektejä voi käyttää runsaammin. Eikä 4k televisio sitten näytä sahalaitoja.

Ei peligrafiikka ole niin yksinkertainen asia kuin luulisi. En tiennyt tai uskonut ennenkuin näin. Toivotaan että konsoleille tulee 1440 p vaihtoehtoresoluutio.
 
Minustakin resoluutio on viimeinen asia, jota kannattaa korottaa, jos halutaan luoda näyttävämpiä pelejä. 1080p-tasolle on perusteet, mutta siitä ylöspäin resoluution vaikutus on heikompi kuin muiden elementtien, kuten parempien tekstuurien ja kuvanparannusefektien käytön. 4k-kuvassa on myös sahalaitoja sun muuta, jos siinä ei ole kuvaa käsitelty ollenkaan. Paras tulos on tietysti korkealla resoluutiolla ja laadukkaalla kuvankäsittelyllä, mutta resoluutiosta tinkiminen on kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto. Tärkein minulle olisi tasainen 60 fps ruudunpäivitys, jonka vuoksi olisin valmis karsimaan kaikkea reippaalla kädellä, kuten teenkin, kun sellainen mahdollisuus on tarjolla.
 
Ylös Bottom