Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Arvaan Sonyn demoavan näillä ensimmäisillä PS5 yksinoikeuksillaan sitä mihin uusi rauta taipuu erotuksena entiseen. Hämähäkkimies tarjoaa todennäköisesti vauhdikkaan liikkeen ilman lataustaukoja ja tarkemmat tekstuurit. Pelimekaaniset erot tulevat sitten yllätyksenä ja niitä on mielenkiintoista jatkossa seurata mihin edetään, ilman hissejä, kiipeilyä ja kapeikkoja.



Kyllä minä tuon tiedän, kun olet sinäkin tuon videon tänne jo varmaan lähemmäs puolen kymmentä kertaa pastettanut. Toki tuossa pelissä voidaan hyödyntää uuden konsolin ominaisuuksia mutta kyseinen peli on pohjimmiltaan suunniteltu vielä PS4:n raudalle, jolloin mitään teknistä estettä ei olisi ollut tuoda peliä myös PS4:lle. Eri asia sitten vaikka tulevan Ratchet and Clank pelin kanssa, että joka on tehty alusta asti PS5 silmällä pitäen. Vai luuletko, että tämä standalone dlc ensimmäiseen spideriin on täysin alusta asti uudelleen tehty PS5:lle? Eiköhän siellä kuitenkin alkuperäinen Spider-man koodi ole taustalla niinkuin noissa videoissakin on.

Niin ja aivan turha odottaa, että peleistä katoaa hissit, kiipeilyt ja kapeikot mihinkään, kuten nähtiin jo Unreal demossakin. Edelleen niitä käytetään peleissä jos tekijä kokee sen sopivan johonkin tiettyyn tilanteeseen pelissä.
 
Kyllä minä tuon tiedän, kun olet sinäkin tuon videon tänne jo varmaan lähemmäs puolen kymmentä kertaa pastettanut. Toki tuossa pelissä voidaan hyödyntää uuden konsolin ominaisuuksia mutta kyseinen peli on pohjimmiltaan suunniteltu vielä PS4:n raudalle, jolloin mitään teknistä estettä ei olisi ollut tuoda peliä myös PS4:lle. Eri asia sitten vaikka tulevan Ratchet and Clank pelin kanssa, että joka on tehty alusta asti PS5 silmällä pitäen. Vai luuletko, että tämä standalone dlc ensimmäiseen spideriin on täysin alusta asti uudelleen tehty PS5:lle? Eiköhän siellä kuitenkin alkuperäinen Spider-man koodi ole taustalla niinkuin noissa videoissakin on.

Niin ja aivan turha odottaa, että peleistä katoaa hissit, kiipeilyt ja kapeikot mihinkään, kuten nähtiin jo Unreal demossakin. Edelleen niitä käytetään peleissä jos tekijä kokee sen sopivan johonkin tiettyyn tilanteeseen pelissä.
Kyllä jos pitää olla multiplatform niin sitten joutuu luultavasti huomioimaan heikommat...
 
Sony uskoo sukupolviin. Sinällään tämä on hieno juttu, ainakin silloin kun pelataan yksinomaan Pleikalle tehtyjä pelejä. Nintendolla sama juttu ollut käsittääkseni aina.

Multiplattarit ovat kuitenkin eri asia. Backward compatibility on erään pcmr-meemin mukaan täysin tuntematon käsite pc-pelaajille. Soisi konsoleilla olevan sama systeemi, ja siten että peli ei vain toimi, vaan se hyödyntää uuden laitteen tehoja 100%.

Pelaamisen statseja olisi kiva nähdä, miten suuri osuus myydyistä peleistä on excluja.
 
Kyllä jos pitää olla multiplatform niin sitten joutuu luultavasti huomioimaan heikommat...

No hienosti missasit tuon mun kommentin ytimen... Siinä vaiheessa, kun tehdään alusta loppuun uudelle alustalle niin vanhoja ei kannata roikottaa mukana, koska ne varmasti rajoittaa sitä mitä kaikkea uuden konsolin versioon voidaan tehdä. Mutta siinä vaiheessa, kun puhutaan Miles Moralesin kaltaisesta tuotteesta, joka vielä pohjautuu vahvasti edeltävän osan tekniikkaan on tuo vanhan raudan rajoittelu vähän höpöpuhetta. Pelkkä optimointi kysymys eikä varmasti tuon pelin kohdalla edes iso sellainen, koska peli johon tuo pohjautuu on PS4 peli.

Kuten sanoin aiemmin niin eri asia sitten tuollaisten pelien kohdalla jotka on alusta alkaen tehty PS5:n rautaa silmällä pitäen, kuten esim tuo Ratchet.
 
Sony uskoo sukupolviin. Sinällään tämä on hieno juttu, ainakin silloin kun pelataan yksinomaan Pleikalle tehtyjä pelejä. Nintendolla sama juttu ollut käsittääkseni aina.

Multiplattarit ovat kuitenkin eri asia. Backward compatibility on erään pcmr-meemin mukaan täysin tuntematon käsite pc-pelaajille. Soisi konsoleilla olevan sama systeemi, ja siten että peli ei vain toimi, vaan se hyödyntää uuden laitteen tehoja 100%.

Pelaamisen statseja olisi kiva nähdä, miten suuri osuus myydyistä peleistä on excluja.
Valitettava totuus on kuitenkin se, että suurin osa peleistä on multiplattareita. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että potentiaalista myyntiä on niin paljon enemmän. Näin ollen on myös paljon riskittömämpää kehittää multiplattaripeli.

Tämä taas tarkoittaa sitä että vaikka me täällä hehkutetaan yksinoikeuksien nimeen, niin maailmalla on niin paljon erilaisia pelaajia, joille näillä ei ole merkitystä. Codeja ja Fifoja ostetaan edelleen hurjia määriä.

Jonkun Cyberpunkin kaltaisen megaprojektin ei vaan kannata olla yksinoikeus. Ei uuden sukupolven yksinoikeus, mutta ei myöskään yksinoikeus tässä sukupolvessa. Siinä menettäisi julkaisija niin hirveän määrän rahaa. Ainoa keino olisi se että tämä rahanmenetys siirrettäisiin alustan omistajalle, eli myytäisiin yksinoikeus johonkin aivan poskettomaan hintaan. Pienemmillä peleillä tätä tehdään, mutta mitä isommaksi projekti kasvaa, sen hankalammaksi menee.

Nintendolla uskotaan joo sukupolviin, mutta kuinka monta remasteria ja deluxe editionia Switchilläkin on nähty? Että kyllä sielläkin kierrätetään samaa ja rahastetaan sitten vain viime sukupolven pelistä uudelleen. Spiderman Miles Morales ei ole ihan näin räikeä rahastus, mutta jos on uskominen alle kymmenen tunnin pituuteen ja siihen että tämä tehtiin vanhalla pelimoottorilla ja vanhoilla asseteilla, niin eikö maalaisjärkikin sano, että peli kyllä pyörisi PS4:llä ja että se oli varmaan alkujaan tarkoitettu DLC sisällöksi Spiderman peliin. Ihan fiksu markkinointiveto Sonylta myydäkin tämä nyt PS5 julkaisupelinä.
 
Se on muuten hassua, että moni hihkuu Sonyn ratkaisua pitää kaikki tulevat PS5 pelit vain PS5:lla mutta sitten taas jos katsotaan esim julkaisupeliä Spider-Man Miles Morales niin en usko hetkeäkään, etteikö tuo olisi toiminut hyvin myös PS4:lla, kun pohjimmiltaan on kuitenkin standalone dlc ekalle osalle. Ymmärtäisin jos peli olisi alusta alkaen suunniteltu PS5:n raudalle. :)
Mistä päättelet ettei peliä ole suunniteltu PS5:lle?

Itse uskon, että tuo on eräänlainen proto-versio ominaisuuksiltaan siitä mitä PS5:n Spiderman 2 tuo mukanaan. Muun muassa erilaiset animaatiot ja skillit Milesille, vauhdikkaampaa web slingausta/combatia nousseiden tehojen+SSD myötä jne.

Horton added that Insomniac Games is taking full advantage of the PlayStation 5 hardware to deliver features like “near-instant loading,” real-time ray tracing for reflections, haptic feedback via the DualSense controller, and 3D audio. And the studio has upgraded its character models with “4D scans and improved skin shading” to make everything look a bit more realistic, according to Horton.

Ei varmasti tule mitenkään pitkä peli Uncharted: TLL tapaan olemaan, mutta varmasti peli tuntuu näyttävämmältä kokonaisuudelta kuin ne kolme DLC:tä jotka jo aikaisemmin saimme.
Sitä en ihan käsitä miksi tämä on nyt niin iso juttu, kun en muista että se olisi sitä ollut edellisissä sukupolvissa. Nyt kun vielä sama arkkitehtuuri käytössä ja tekniikka kehittynyt, joten pelien skaalautuvuus on ihan eri tasolla.
Halon suhteen kyllä ymmärtää Linnemanin mielipiteen. Mainitsi siis eilisessä DF-videossa kuinka hänen mielestään MS:n pitäisi hylätä Halon nykyisen genin versio kokonaan.

Jos Halosta suunnitellaan "10 vuoden projektia" niin eikö se nyt ole vähän hassua, että vielä vuonna 2030 peliin suunnitellaan tasot vuoden 2013 1.3TF masiinaa ajatellen. Ellei nyt sitten tarkoitus ole jossain kohtaa hylätä tämän genin konsoleiden tukeminen, kun uusia laitteita on tarpeeksi mennyt kaupaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä päättelet ettei peliä ole suunniteltu PS5:lle?

Itse uskon, että tuo on eräänlainen proto-versio ominaisuuksiltaan siitä mitä PS5:n Spiderman 2 tuo mukanaan. Muun muassa erilaiset animaatiot ja skillit Milesille, vauhdikkaampaa web slingausta/combatia nousseiden tehojen+SSD myötä jne.

Ihan vain valistunut arvaus, kun vähän miettii tuota asiaa pidemmälle. Mistään en mitään faktaa tiedä tietenkään, kun en ole Insomniacilla töissä.

Mutta ihanko tosissaan meinaat, että on alusta loppuun suunniteltu PS5:lle? Se, että peli käyttää PS5 uusia jippoja ei kerro vielä mitään siitä, että se olisi juuriaan myöten PS5:lle suunniteltu. Tottakai PS5 tehoja voidaan hyödyntää ja saadaan upeamman näköinen kokemus aikaiseksi mutta pohjilla on edelleen PS4 pelin runko.

Jotta tuon nopean SSD:n hyödyt saadaan kunnolla käyttöön olisi peli pitänyt alusta asti suunnitella tällä ajatuksella ja en jaksa millään uskoa, että Insomniac olisi väsännyt tällaisen standalone dlc:n tyhjistä, kun pohjana on ollut loistava ensimmäinen osakin käyttää. Nyt on todennäköisesti lähdetty vain siitä, että pohjana on ensimmäinen osa ja sitä on lähdetty optimoimaan PS5:lle. En usko, että mitään järkevää syytä tai ainakaan teknistä estettä on sille, että peli ei tule PS4:lle.
 
No hienosti missasit tuon mun kommentin ytimen... Siinä vaiheessa, kun tehdään alusta loppuun uudelle alustalle niin vanhoja ei kannata roikottaa mukana, koska ne varmasti rajoittaa sitä mitä kaikkea uuden konsolin versioon voidaan tehdä. Mutta siinä vaiheessa, kun puhutaan Miles Moralesin kaltaisesta tuotteesta, joka vielä pohjautuu vahvasti edeltävän osan tekniikkaan on tuo vanhan raudan rajoittelu vähän höpöpuhetta. Pelkkä optimointi kysymys eikä varmasti tuon pelin kohdalla edes iso sellainen, koska peli johon tuo pohjautuu on PS4 peli.

Kuten sanoin aiemmin niin eri asia sitten tuollaisten pelien kohdalla jotka on alusta alkaen tehty PS5:n rautaa silmällä pitäen, kuten esim tuo Ratchet.
Oletko jo valmiin pelin nähnyt?
 
Oletko jo valmiin pelin nähnyt?

Mitä tekemistä sillä on asian kanssa? Sanoin jo, että ei minulla mitään tietoa asiasta ole sen kummemmin, kun on sinullakaan. Arvailua ja mutuiluahan tämä on meillä foorumilaisilla väkisinkin, kun faktaa ei ole mistään saada. Mutta hyvähän se on vetäytyä taas tuon legendaarisen "et ole peliä pelannut niin et voi sanoa" -kilven taakse. Vähän kuitenkin, kun osaa järkeä käyttää ja on ymmärrystä pelinkehityksestä niin ei ole vaikea arvata, että ei siellä olla Insomniacilla lähetty nollasta PS5 mielessä tuota lisäosaa tekemään vaan kyllä se vahvasti tulee nojautumaan PS4 versioon ja päälle on pultattu PS5 tuomia juttuja. Spider-man 2 sitte kenties on jo ehtaa PS5:sta alusta loppuun.
 
Halon suhteen kyllä ymmärtää Linnemanin mielipiteen. Mainitsi siis eilisessä DF-videossa kuinka hänen mielestään MS:n pitäisi hylätä Halon nykyisen genin versio kokonaan.

Jos Halosta suunnitellaan "10 vuoden projektia" niin eikö se nyt ole vähän hassua, että vielä vuonna 2030 peliin suunnitellaan tasot vuoden 2013 1.3TF masiinaa ajatellen. Ellei nyt sitten tarkoitus ole jossain kohtaa hylätä tämän genin konsoleiden tukeminen, kun uusia laitteita on tarpeeksi mennyt kaupaksi.
Joo, ymmärtää kyllä mitä ajetaan takaa, mutta enemmän itse käsitin että tässä on nyt yleisesti joku ongelma sen kanssa että pelit on sukupolven vaihtuessa crossgen. Ei siis pelkästään Halo vaan se että "Sony uskoo sukupolviin" ja "Microsoft on ihan kuutamolla kun ei tee pelkästään uudella sukupolvella pyörivää peliä".

En tietenkään halua, että minulla on 10 vuoden päästä Xbox Onea silmällä pitäen suunniteltuja kenttiä Halossa. Eikö Microsoftkin ole kokoajan puhunut että tässä murrosvaiheessa pelit ilmestyvät molemmille laitteille ja vuoden-kahden päästä pelit ilmestyvät vain uuden sukupolven laitteille. Fable, uusi Forza, Hellblade 2 jne. kaikki ovat työn alla vain Series X/S:lle ja tietokoneelle. Ei siis Xbox Onelle.
 
Ihan vain valistunut arvaus, kun vähän miettii tuota asiaa pidemmälle. Mistään en mitään faktaa tiedä tietenkään, kun en ole Insomniacilla töissä.

Mutta ihanko tosissaan meinaat, että on alusta loppuun suunniteltu PS5:lle? Se, että peli käyttää PS5 uusia jippoja ei kerro vielä mitään siitä, että se olisi juuriaan myöten PS5:lle suunniteltu. Tottakai PS5 tehoja voidaan hyödyntää ja saadaan upeamman näköinen kokemus aikaiseksi mutta pohjilla on edelleen PS4 pelin runko.

Jotta tuon nopean SSD:n hyödyt saadaan kunnolla käyttöön olisi peli pitänyt alusta asti suunnitella tällä ajatuksella ja en jaksa millään uskoa, että Insomniac olisi väsännyt tällaisen standalone dlc:n tyhjistä, kun pohjana on ollut loistava ensimmäinen osakin käyttää. Nyt on todennäköisesti lähdetty vain siitä, että pohjana on ensimmäinen osa ja sitä on lähdetty optimoimaan PS5:lle. En usko, että mitään järkevää syytä tai ainakaan teknistä estettä on sille, että peli ei tule PS4:lle.
Nuo "near instant loadingit" open world pelissä ainakin kielivät siitä, että SSD mielessä on peliä suunniteltu.

Kyllähän varmasti jo pari vuotta Insomniacilla on ollut aikaa peliä kehittää ja hehän ovat todella iso studio joka ennenkin on todistanut, että siellä päässä pelit valmistuvat todella nopeata kuten tämän genin AAA-pelien julkaisutahti osoittaa.

Joku The Lost Legacykin ilmestyi alle 2 vuoden sisällä Uncharted 4:stä ja vaikka toki omasi paljon samaa kuin UC4, oli se silti todella laajan tuntuinen peli eikä haissut miltään köykäiseltä DLC:ltä.

Joo, en minäkään usko, että tämä peli vielä mikään todellinen näytös on siitä mitä PS5 pystyy tarjoamaan tulevaisuudessa esimerkiksi Spiderman 2 osalta, mutta yllätyn jos peli ei ole täynnä pieniä yksityiskohtia mitä ei esimerkiksi PS4 Spidermaniin vielä saatu tehorajotteiden takia.
 
Herrat tehnyt videota Hz:hin liittyen ja huomaa kyllä kuinka turhanpäiväistä niiden hehkuttaminen on. Saattoivat sekottaa 240Hz ja 60Hz. Jotenka 120fps ei ole tuomassa suunnatonta muutosta.
 
Siis, tulevan sukupolven konsolit hyödyntävät FreeSyncia, joka on yksi adaptive syncin toteutustapa (en ole varma, onko PS5:n tuki varmistunut, mutta oletettavasti sekin tukee). Tarvitaan silti tietysti siihen sopiva näyttö tai televisio. Tuo testi ei kyllä osoittanut, ettei ruudunpäivitysnopeuden nostaminen vaikuta mihinkään. Toki hyötyjen saaminen yli 60 fps jälkeen on hyvin tilannekohtaista ja vaatii paljon myös näytöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä se on ihan persoonasta kiinni miten helposti sen huomaa, jos suomen "ammattilaiset eivät huomaa niin en lähtisi tekemään mitään johtopäätöksiä. Paljon myös riippuu siitä mihin on tottunut, jos pelaa pitkään pelejä jotka jatkuvasti pyörii siellä 120+ ja sitten pudotetaan 60 FPS niin sen kyllä huomaa helposti.
 
Siis, tulevan sukupolven konsolit hyödyntävät FreeSyncia, joka on yksi adaptive syncin toteutustapa (en ole varma, onko PS5:n tuki varmistunut, mutta oletettavasti sekin tukee). Tarvitaan silti tietysti siihen sopiva näyttö tai televisio. Tuo testi ei kyllä osoittanut, ettei ruudunpäivitysnopeuden nostaminen vaikuta mihinkään. Toki hyötyjen saaminen yli 60 fps jälkeen on hyvin tilannekohtaista ja vaatii paljon myös näytöltä.
Xbox one x on freesync ja se on kyllä hyvä lisä peleissä.
 
Herrat tehnyt videota Hz:hin liittyen ja huomaa kyllä kuinka turhanpäiväistä niiden hehkuttaminen on. Saattoivat sekottaa 240Hz ja 60Hz. Jotenka 120fps ei ole tuomassa suunnatonta muutosta.


Tässä on semmoinen hassu juttuputtu päässy käymään, että kyseisen videon pinnattu kommentti menee näin:

Huom! Testissä virkistystaajuus ei ole vaihtunut alt + tab ja Nvidian control panelista säätäminen ei vaihda oikeasti virkistystaajuutta, teemme tähän videoon jatko-osan

Eli jäpikät vetivät kaikki testit samalla virkistystaajuudella. Se siitä "tutkimuksesta".
 
Eli jäpikät vetivät kaikki testit samalla virkistystaajuudella. Se siitä "tutkimuksesta".
Plasebo on hitonmoista lääkettä. Eli jos ensin naureskeltiin niille, jotka eivät nähneet eroa, niin eipä pidä nauraa enää.

Mutta kyllä sinällään uskon, että 120 fps:stä on oikeasti hyötyä joillekin. Ja ehkä jokin pieni prosentti saa jonkinlaista etua pelatessaan jopa vielä korkeammilla virkistystaajuuksilla.

PS. Sinällään myös uskon, että tälle keskustelulle on oma ketjunsakin.
 
Monella lcd telkullahan on se ongelma 60hz/fps kuvassa (pelitila) että taustavalo välkkyy 120hz taajuudella ja siten tulee nopeisiin liikkuviin kohtiin tuplakuvajaista. Toki vuo "korjaatuu" sitten 120fps lähtömateriaalilla mutta hinta on mielestäni liian kova pelin graafisen ulkoasun kärsiessä.

Freesync jutut taasen on hyviä, varsinkin jos taustavalo välkytykset ei ole sabotoimassa samalla kuvaa (oled telkut ja ainakin osa sonyn malleista toimii tässä ok, eli eivät välkyttele pelitilassa)
 
Ylös Bottom