Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ei kannata liikaa odottaa säteenseurannalta seuraavassa genissä.

Mark Grossman, principal architect at Microsoft, has detailed the graphics silicon inside the Series X and just what role ray tracing has in it.

The short answer seems to be: not much.

The dual compute units (DCU) of the Big Navi-like GPU inside the Xbox Series X do have specific hardware dedicated to accelerating the real-time ray tracing process. But that seems to be the only change to the RDNA 2.0 dual compute unit compared with the first-gen ones found in the AMD RX 5700-series cards.

"We've added hardware embedded in the compute units," says Grossman, "to perform intersections of rays with acceleration structures that represent the scene geometry hierarchy. That's a sizeable fraction of the specialised ray tracing workload, the rest can be performed with good quality and good real-time performance with the baseline shader and memory design.

But while Microsoft has indeed worked with AMD to ensure there is some level of ray tracing support inside the Xbox Series X GPU, Grossman doesn't seem to be that enthused about how readily it will be utilised.

"We do support DirectX Raytracing acceleration, for the ultimate in realism™, but in this generation developers still want to use traditional rendering techniques, developed over decades, without a performance penalty," says Grossman sadly. "They can apply ray tracing selectively, where materials and environments demand, so we wanted a good balance of die resources dedicated to the two techniques."

 
Saas nähdä mitä tästä kehittyy. Nintendo saattaa olla next-genissä vakavasti otettava vaihtoehto. Jos tulee kunnon romut laatikkoon, multiplattareiden osalta Nintendo voi olla konsoleiden kuningas? Tuntuu oudolta ajatukselta, mutta toisaalta Nintendo on oman pelituotannon osalta omaperäisin ja DLSS-tehojen myötä myös multiplattarit toimivat nätisti. Todellinen musta hevonen. Menisi kyllä ostoon day one!

 
Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä. Toivottavasti huhut pitävät paikkansa ja Halonkin kanssa tuo Xbox One-tuki hylätään. Selvä virhearviointi Xboxin suunnalta tämä cross gen-tuki ison budjetin AAA-peleihin.

 
Tuttu reaktio.

Oon kevään/kesän tuskaillut tämän foorumin kanssa, koska paljon aiheita mistä mielellään seuraisi keskustelua hyvässä hengessä, mutta lopulta threadit aina johtaa henkilökohtaisuuksiin menemiseen ja jankkaamiseen :( En ymmärrä. Kai sen verran itsetuntemusta pitää osata harrastaa, kun huomaa, että alkaa kiehumaan ja ei kannata silloin kirjoitella mitään? Ei kai se oma ego niin dominoiva ole omassa päässä, että pakko saada olla oikeassa ja ei pysty huomioimaan toista? Vaikka saisitkin jotain perverssiä nautintoa siitä, että trollailee ja sen jälkeen kaivaa popparit esiin, niin vähän miettii et mitä se tekee koko keskustelulle?

Vaikka aina pieni spekulointi voi olla kivaa, niin se et täällä ollaan jo maalailemassa totuuksia ilman, että uusi konsolisukupolvi ei ole edes ostettavissa taikka mitään aitoja kokemuksia peleistä olemassa, niin voi jösses. Ja miks kaikki pitää olla niin mustavalkoista?! Toisen pakko olla paras ja toisen paskin ikinä. Varsinkin kuin meillä jokaisella on eri syyt ostaa laite... Asioilla on aina monta puolta ja niistä keskustelu pelkäämättä, että se on itseltä pois, on itelle se juttu. Kiitos niille forumin jäsenille, jotka pysytte asiallisena ja heitätte kehiin hyviä pohdintoja.

Joo ei näitä konsolivääntöjä kannata liian vakavasti ajatella. Itse olen kallistunut PS5:n kannalle mutta tähän on oikeastaan vain 2 syytä: tuttu kaverilista, eli käytännössä kaikki konsolin hommanneet ovat valinneet viime vuosien aikana pleikkarin, ja toisena syynä voisi mainita Xboxin pelien saapumisen myös PC:lle, jolloin niiden pelaamiseen ei oikeastaan konsolia enää tarvita. Tietenkin jollakin toisella on erilaiset syyt ja perustelut, se on ihan OK eikä tähän mitään oikeata vastausta edes olekaan. Jokainen tekee kuten tykkää.

Oikeastaan Microsoftin päätös tuoda pelinsä myös PC:lle on ollut erittäin järkevä. Myydyssä konsolissa kun voittomarginaali voi olla niin pieni, että jopa yhden täysihintaisen myydyn pelin tuotto ylittää tämän. Eikös perinteisesti konsolibisneksessä homma ole mennyt niin, että myydyillä peleillä se voitto tehdään, ei niinkään sillä raudalla? Pelien tuominen PC:lle ei ainakaan riko tätä kaavaa.

Ja onhan Xboxin pelit olleet hyvää laatuviihdettä myös Steamin kautta pelattaessa, esim. Halot ja Gears 5, uudesta Flight Simulatorista puhumattakaan. Seuraava Halo kyllä odotuslistalla melko korkealla, vaikkei TV- tasolta Xboxia löydykään. Oikeastaan ihan pelaajaystävällinen tilanne.
 
Oikeastaan Microsoftin päätös tuoda pelinsä myös PC:lle on ollut erittäin järkevä.
Microsoft tehny kyl hienoa duunia tuomalla pelejä PC:lle. Niiden puolesta alkanu kummittelemaan ajatus peli-PC:stä monien vuosien tauon jälkeen.

Itse olen omistanut Xboxeja ja Pleikkareita vaihdellen konsolisukupolvesta toiseen. Nykyisessä sukupolvessa playstation 4 on ollu hyvä kaveri, koska Sony on onnistunut tekemään upeita tarinavetoisia pelejä. Ja itsellä sama, että suurin osa kavereista omistaa Playstationin, niin senkin puolesta Playstation 5 on tällä hetkellä se kiinnostavampi/turvallisempi vaihtoehto.

Mut koska Microsoft tehny hienoa duunia laitteen puolella ja onnistunut markkinoimaan sitä onnistuneesti, niin kovasti toivoisin et siellä puolella ilmestyis tarinavetoisia yksinpelejä, jotka antais hyvän tekosyyn ostaa Series X:n :) Harmittavasti Halo Infinite traileri ei onnistunu tehtävässään omalla kohdalla, vaan täytyy odotella sitä jotain mikä päräyttää.

Itse seuraavan sukupolven laitteiden puolesta toivon, että se toisi muutakin kuin vain isompaa resoa ja vikkelämpää ruudunpäivitystä. Toki nää molemmat kivoja ja varsinkin jälkimmäinen sellanen mistä tykkään, niin näiden lisäksi olisi kiva nähdä jotain muutakin parannusta peleihin tehojen myötä: parempaa tekoälyä, smoothimpaa animaatiota ja kompleksisempaa fysiikkaa osana pelimaailmaa.
 
Joku oli ResetEran puolella hyvin selittänyt PS5:n Adaptive Triggereiden ja Xboxin Impulse Triggereiden eron. Monesti törmää vielä viesteihin jossa oletetaan näiden olevan käytännössä sama asia vaikka näin ei ole.

Underneath Xbox's left and right triggers are ERM motors, small versions of the same motors that are in the grips of the controllers. Just like the main rumble motors, these can be programmed to be activated at specific points and intensities. It's the same rumble you've always known, but having them under the triggers was new and cool.

On PS5's DualSense controller, the exact nature of the mechanism under the triggers is not fully understood, but there are actual mechanical gears that adjust the tension of the triggers. Among other things, developers can vary the tension on the triggers as you're pressing them down, create stop points (can't be pressed any further past a certain point), create multiple resistance points during the trigger press, etc. They're extremely dynamic and unlike anything we've seen in a traditional console controller before.

And there is also the subject of "haptic feedback." Haptic feedback can by any kind of vibration, which is why I think people need to be more specific when referring to the vibration of DualSense. The Xbox controller has haptic feedback, yes, but it has the same ERM vibration motors you've seen in any other controller that's ever had rumble (besides the Switch controller). An asymmetric weighted mass on a shaft rotates, creating centrifugal force and displacing the motor, which gives you vibration. It's simple. You can program the time and the intensity.

Dualsense uses voice-coil actuators (specifically linear resonant actuators). Here is how Medium.com explains them, as they're more complex than ERM motors. "Unlike an ERM motor, a linear resonant actuator uses a voice coil instead of a DC motor. A voice coil takes an AC input and produces a corresponding vibration with a frequency and amplitude corresponding to the electrical signal it is provided. Since the device must be controlled with alternating current, the necessary circuit to drive the actuator is significantly more complex than a circuit used to drive an ERM motor with direct current. In spite of the increased complexity, the devices have several unique advantages. LRA’s will typically consume less power to produce a vibration than an ERM motor, and their performance characteristics allow for significantly shorter start-stop times in typical applications. In addition, LRA’s don’t produce as much noise because they do not have a spinning mass inside of them."

LRA motors are programmed using basically soundwaves, creating far greater variations in intensity and complexity than ERM motors, and because the vibration can start and stop immediately, the accuracy is incredible. Combine that with the adaptive-tension triggers, and the level of haptic feedback is on a whole other level than what we see in controllers like the Xbox One/Series X.

Hope that helps with people who are confused about the two styles of feedback. Purely from a haptic experience standpoint, comparing the two controllers are like comparing a cheap racing wheel with basic vibration to an expensive one with real force feedback.

Näppärää uutta teknologiaa siis DualSensessä, mutta sen hinta kyllä alkaa pelottamaan verrattuna aikaisempiin kontrollereihin.
 
Joku oli ResetEran puolella hyvin selittänyt PS5:n Adaptive Triggereiden ja Xboxin Impulse Triggereiden eron. Monesti törmää vielä viesteihin jossa oletetaan näiden olevan käytännössä sama asia vaikka näin ei ole.



Näppärää uutta teknologiaa siis DualSensessä, mutta sen hinta kyllä alkaa pelottamaan verrattuna aikaisempiin kontrollereihin.
Kuulostaa hienolta ohjaimelta kyllä, mutta mielestäni tätä hypetetään liikaa. Itse ainakaan en pidä ollenkaan tärinästä, vaan pistän asetuksista kaikissa peleissä värinän pois. Pitänee kokeilla DualSensen tärinä, mutta epäilevillä fiiliksillä.
 
Kuulostaa hienolta ohjaimelta kyllä, mutta mielestäni tätä hypetetään liikaa. Itse ainakaan en pidä ollenkaan tärinästä, vaan pistän asetuksista kaikissa peleissä värinän pois. Pitänee kokeilla DualSensen tärinä, mutta epäilevillä fiiliksillä.
Itselleni taas tuo jo nykyisen tärinän tuoma palaute antaa tiettyä immersiota lisää pelaamiseen konsolilla. Esimerkiksi God of Waria pelatessa tuntui jotenkin hyvältä painaa se R2 pohjaan ladaten raskainta mahdollista iskua ja kapula tärisi sen mukaisesti verrattuna köykäiseen R1 painallukseen. Sitten joku tärinä kapulassa kun vaikkapa Jörmungandr(tjsp) puhui kieli siitä, että nyt tärisee maat ja mannut kun Vantaan kokoinen käärme avaa suunsa. Ja sitten ihan yleisestikin monessa pelissä pidän hyvänä, että ohjain tärähtelee sitä mukaa kun ottaa vahinkoa joka auttaa nopeammin reagoimaan tilanteisiin.

Tietenkin ilmankin tärinää pelaaminen onnistuu ja hyvin ymmärrän jos tuo joitakin ärsyttää, mutta itselleni tuo on yksi ominaisuus mitä aina hiirellä pelatessa jään jotenkin kaipaamaan.
 
Kyllähän se yksinpeleissä luo omalla tavallaan immersiota kun ohjain tärisee kun pelissä ryskää ja tapahtuu. Moninpeleissä, varsinkin yhtään kilpailullisemmissa räiskinnöissä tai muuten tarkkuutta vaativissa peleissä mielestäni ohjaimen vibrat ja pörinät ovat vaan häiritsemässä.

Toki dualsensen erikoisuus ei ole pelkässä tärinässä, vaan nuo adaptiiviset liipaisimet ovat mieleistäni se mielenkiintoisin uudistus. Mietitään vaikka jotain Metro-sarjan peliä, jossa ryömitään aseen kanssa mudassa ja vaikka missä, ja yllättäen ase jumittaa. Tämän pelaaja huomaa välittömästi siitä, kun liipaisin ei menekään normaaliin malliin pohjaan.

Hieman tietty epäilyttää kuinka kestäviä nuo ohjaimet tulevat olemaan.. Rankan räiskinnän keskellä kun liipaisimet jumii, voi tuloksena muovinpalat lennellä kun nappeja runnotaan pohjaan :D
 
Se on ainakin hyvä, että jo nykyisillä laitteilla ohjainten kestot saatiin huomattavasti paremmaksi. Ja saman odotan jatkuvan uusillakin laitteilla. Myös muovien ja kumien materiaalit on mennyt todella paljon eteenpäin.

Vielä X360:sen aikana, joko nappulat tai tatit pettivät 6kk aikana eikä akkupakettikaan kovin pitkäikäinen ollut. Ohjaimet kulahti varovassa, mutta isossa käytössä nopeasti ja tuntuma meni aivan hirveäksi.

Kehitys näkyy ja DS4:lla nappulat kuluvat todella hitaasti sekä 2 vuotta vanha ohjain on vielä todella käyttökelpoinen. Toki aluksi oli niitä tatin kuoritumisia ja liipaisimien jousiongelmia, mutta laatu parani myöhemmin.

Itse tykkään DS4:sta ja on kyllä isot odotukset Dual Senseä kohtaan, että se on vielä parempi. Täytyy vaan koittaa tällä kertaa jättää ohjaimen kahvikylvyt tekemättä, jotta säästyy pitkä penni sitten itse peleihin.
 
Mielestäni Sony on nyt oikealla tiellä ohjaimensa kanssa. Muoto lähestyy Onen ohjainta ja Dual Sensen uudet ominaisuudet tuntuvat muutenkin olevan aivan erilailla pelaamisen ytimessä kuin touch padit ynnä muut six axikset.

Mielenkiinnolla odotan ensikokemuksia ohjaimesta ja kuinka hyvin pelintekijät ominaisuuksia hyödyntävät. Huolena toki ohjaimen kestävyys, adaptive trigger "kuulostaa" vikaherkältä paikalta. Toivottavasti laadusta ei siltä osin olla säästelty.
 
Kuulostaa hienolta ohjaimelta kyllä, mutta mielestäni tätä hypetetään liikaa. Itse ainakaan en pidä ollenkaan tärinästä, vaan pistän asetuksista kaikissa peleissä värinän pois. Pitänee kokeilla DualSensen tärinä, mutta epäilevillä fiiliksillä.
Kyseessä on enemmänkin ns. mikrovärinä, ei siis verrattavissa nykyisten ohjainten kaltaiseen tärinäefektiin. Jos haptinen feedback on outo juttu ohjaimessa, niin tosiaan kannattaa ehdottomasti testata ennen mielipiteen muodostamista.
 
Mulla on tullut iän ja pitkien pelisessioiden mukana inho kaikkiin ohjainvärinöihin ja -tärinöihin.

Ensin ne lähtivät kaikista autopeleistä, joissa niillä kuvattiin esimerkiksi pidon loppumista tai erilaisia ajoalustoja. Pian aloin ottaa muistakin pelityypeistä tutinoita pois kun totesin, että ilmankin pärjää jopa paremmin. Nyt on jo pari vuotta mennyt siitä kun otin konsolin järjestelmätasolta kaikista ohjaimista efektit veks.
 

Xbox on alkanut palkata pelin kehittäjiä Naughty Dogilta, Crystalilta, Bungielta, Santa Monicalta, Respawnilta ja monelta muulta. Phil Spencerin sanojen mukaan tulossa on maailman ensimmäinen AAAA-luokan peli. Kehittäjän siis Initiative.

En tiedä kuinka massiivisen kokoluokan pelistä puhutaan, mutta oletan sen sisältävän AAA-pelejäkin paremmat grafiikat, tuhoutuvat ympäristöt, paremman AI:n ja muut herkut.

Mitä mieltä te olette?
 

Xbox on alkanut palkata pelin kehittäjiä Naughty Dogilta, Crystalilta, Bungielta, Santa Monicalta, Respawnilta ja monelta muulta. Phil Spencerin sanojen mukaan tulossa on maailman ensimmäinen AAAA-luokan peli. Kehittäjän siis Initiative.

En tiedä kuinka massiivisen kokoluokan pelistä puhutaan, mutta oletan sen sisältävän AAA-pelejäkin paremmat grafiikat, tuhoutuvat ympäristöt, paremman AI:n ja muut herkut.

Mitä mieltä te olette?
Parin vuoden päästä nähdään.
Luultavasti hyvää laatua!
 
Mitä mieltä te olette?
Olen aina käsittänyt asian niin että AAA ei niinkään tarkoita pelin ominaisuuksia tai pelin laajuutta, vaan pikemminkin käytettävissä olevia resursseja, kuten kehittäjiä ja budjettia.

On esimerkiksi kummallinen tapa ajatella että vain kolmannen persoonan seikkailu/toimintapelit ovat AAA pelejä. Siinä missä Gears 5 on AAA peli, niin sitä on myös vaikka Forza Horizon 4 tai nyt ylihuomenna julkaistava Wasteland 3.

Mitä todennäköisimmin The Initiativelta tulee Perfect Dark reboot, joka toki on varmaan aika perinteinen toimintapeli. Mikä siitä sitten tekisi neljän A:n arvoisen? Ehkäpä joku ihan uusi mullistava juttu, jota ei ole ennen peleissä nähty? Kehittäjinä on ainakin laatuporukkaa ja budjetin massiivisuudesta pitää Microsoft huolen.
 
AAAA-pelillä varmaan tarkoitetaan samankaltaista budjetellista panostusta mihinkä vain kourallisella studioilla on mahdollisuus, ei niinkään sitä että sieltä tulisi jotain aivan ennennäkemätöntä ulos mihinkä esimerkiksi Rockstar AAA-studiona ei myös pystyisi. Mielenkiintoista nähdä mihinkä tuo panostus lopulta johtaa.
 
Mikähän on sitten ajatus tämän takana, että palkataan Sonyn studioiden työntekijöitä? Kenties haluavat enemmän samanlaisia exclusiveja, kuin Sony?

Tarkotin tuolla AAAA jutulla, että sen isomman budjetin ja työntekijämäärän pitäisi tuoda parempaa tulosta. Tietenkin Cyberpunk on jotain sinnepäin kun tulee, mutta onko tämä jotenkin vallankumouksellista?
 
Mikähän on sitten ajatus tämän takana, että palkataan Sonyn studioiden työntekijöitä? Kenties haluavat enemmän samanlaisia exclusiveja, kuin Sony?

Tarkotin tuolla AAAA jutulla, että sen isomman budjetin ja työntekijämäärän pitäisi tuoda parempaa tulosta. Tietenkin Cyberpunk on jotain sinnepäin kun tulee, mutta onko tämä jotenkin vallankumouksellista?
En usko että sillä on mitään väliä että ovat nimenomaan Sonyn työntekijöitä, vaan sillä kuinka paljon kokemusta ja taitoa henkilöillä on. Ovathan he palkanneet muualtakin kuin Sonyn studioista.

Cyberpunk voi hyvinkin olla jotain vallankumouksellista. Ja niin voi olla Initiativen uusi pelikin. Sitä ehkä yritin jo vähän edellisessä viestissäni vähän sanoa, että vallankumouksellisuutta voi olla monenlaista. Olisi se sitten jotain uutta kolmannen persoonan toimintapeliin tai vaikka autopeliin.
 
Ylös Bottom