Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

En tiedä miksi ostin PS5n enkä boksia. Ehkä siksi että kaikki aiemmat konsolit ovat olleet plegejä ja että kavereilla taitaa olla kaikilla Sonyn lelut. Pieni ahdistus tuli joskus myös Boksin ohjainta kohtaan. Ehkä sellaisen voi hankkia, JOS Elder Scrolls 6 olisi jostain syystä yksinoikeuspeli. Itseä ei niinkään kiinnosta tuo digitaalipeniksen mittailu kumpi konsoli on tehokkaampi ja kumman pelit näyttävät paremmalta jollain tavalla, jota ihmissilmä ei erota.
Ei hätää! Molemmat konsolit ovat loistavia pelikoneita!
 
En tiedä miksi ostin PS5n enkä boksia. Ehkä siksi että kaikki aiemmat konsolit ovat olleet plegejä ja että kavereilla taitaa olla kaikilla Sonyn lelut. Pieni ahdistus tuli joskus myös Boksin ohjainta kohtaan. Ehkä sellaisen voi hankkia, JOS Elder Scrolls 6 olisi jostain syystä yksinoikeuspeli. Itseä ei niinkään kiinnosta tuo digitaalipeniksen mittailu kumpi konsoli on tehokkaampi ja kumman pelit näyttävät paremmalta jollain tavalla, jota ihmissilmä ei erota.
Phil Spencerin mukaan Bethesdan pelit jatkossa katsotaan "case-by-case" eli ainakaan ei kannata pitää itsestäänselvänä etteikö pelejä tulisi myös PS5:lle.


Spencerin mukaan jo merkitsee paljon että Bethesdan pelit tulevat sitten jatkossa game pass palveluun, muut ostavat pelit perinteisista kanavoista.
 
Phil Spencerin mukaan Bethesdan pelit jatkossa katsotaan "case-by-case" eli ainakaan ei kannata pitää itsestäänselvänä etteikö pelejä tulisi myös PS5:lle.


Spencerin mukaan jo merkitsee paljon että Bethesdan pelit tulevat sitten jatkossa game pass palveluun, muut ostavat pelit perinteisista kanavoista.

Eiköhän suuret yksinpelit tule jatkossa Xbox ekosysteemin yksinoikeudeksi, kun taas live service -pelit taas kaikille alustoille. Jos joku kuvittelee, että Microsoft maksoi 7,5 miljardia Bethesdasta sen takia, että saisi julkaistua pelit myös muille alustoille niin on erittäin suurella todennäköisyydellä väärässä.
 
Eiköhän suuret yksinpelit tule jatkossa Xbox ekosysteemin yksinoikeudeksi, kun taas live service -pelit taas kaikille alustoille. Jos joku kuvittelee, että Microsoft maksoi 7,5 miljardia Bethesdasta sen takia, että saisi julkaistua pelit myös muille alustoille niin on erittäin suurella todennäköisyydellä väärässä.
Hyvä et täällä joku tietää paremmin...
 
Eipä ole Sonykaan julkaissut pelejään ennen muille alustoille, mutta niin vain ne ajat muuttuvat ja niitäkin on nyt PC:lle valunut. On sitä hullumpia asioita pelimaailmassa tapahtunut kuin vaikkapa Bethesdan tunnettujen pelien ilmestyminen jatkossa myös pleikalle.

Rahahan tässä näyttelee pääosaa. Varmasti Microsoftilla katsellaan tilannetta mitenkä konsolit menevät myyntiin ja miettivät taloudellisesti parasta ratkaisua itselleen. PS5:llä voi olla parhaimmassa tapauksessa kymmenen miljoonaa halukasta ostamaan uuden TES:n ja tuosta tietenkin saisi käärittyä hyvät rahat taskuun. Sitten on myös se toinen vaihtoehto, kun saadaan TES:n yksinoikeuden takia haalittua ihminen Xboxin ekosysteemiin. Varmasti MS suunnalla laskellaan kuinka paljon tuo mahdollisesti tuottaisi verrattuna siihen jos tämä pelaaja ostaa pelin vaikka 80€ hintalappuun pleikalla sen sijaan, että ostaisi konsolin ja ensimmäisen kuukautensa Game Passia.
 
Jos joku kuvittelee, että Microsoft maksoi 7,5 miljardia Bethesdasta sen takia, että saisi julkaistua pelit myös muille alustoille niin on erittäin suurella todennäköisyydellä väärässä.

Toisaalta jos xbox myy edelleen 50 miljoonaa, ja switch ja ps5 omistajia on 150-200 miljoonaa niin onhan siinäkin omat ongelmansa. Toki Nintendo tekee ihan samaa omalla IP:llään, ettei se sinänsä olisi yllätys jos jäisivät vain xboxille.
 
Eiköhän suuret yksinpelit tule jatkossa Xbox ekosysteemin yksinoikeudeksi, kun taas live service -pelit taas kaikille alustoille. Jos joku kuvittelee, että Microsoft maksoi 7,5 miljardia Bethesdasta sen takia, että saisi julkaistua pelit myös muille alustoille niin on erittäin suurella todennäköisyydellä väärässä.
Tämä jää nähtäväksi. Itse ajattelen niin että tottakai Microsoftille raha kelpaa vaikka se tulisikin pleikkaripelaajan taskusta. Iso investointi vaatii kompensaatiota. Microsoft tuonnut laajalla skaalalla pelejänsä myös Steamiin, eli suoraan Windowsin oman kauppapaikan kilpailevalle alustalle josta Steam vie osansa. Ei pleikkari ole sen kummempi bisnesmielessä.
 
Tämä jää nähtäväksi. Itse ajattelen niin että tottakai Microsoftille raha kelpaa vaikka se tulisikin pleikkaripelaajan taskusta.

Miksi Sonylle ei kelpaa raha Xbox pelaajan taskusta?

Mielestäni on kyllä isoa itsehuijausta kuvitella, että Bethesdan pelit* enää Pleikkarille tulisivat. Toivottavasti olen tässä väärässä.

(*ESO ja Fallout 76 yms. ovat poikeuksia)
 
Tässähän on varmaankin kyse siitä, että haluaako MS nopeat rahat vai vankan tulopohjan seuraavalle kymmenelle vuodelle. Kuten jo aikaisemmin sanottu, olisihan se lähemmäs 100 miljoonaa €/peli hyvä tulonlähde, mutta toisaalta jos pelaaja voitasiin pelin avulla houkutella Gamepassiin, olisi siellä isommat tulot. Jo nyt MS tekee suunniilleen 150 miljoonaa kuukaudessa Gamepassilla. Kun sinne alkaa sitten ensi vuodesta lähtien pelejä tippumaaan (Halo ja Flight Sim jo vahvistettu, huhujen mukaan jopa Starfield), en yllättyisi jos Gamepassilla olisi ensi vuoden lopulla yli 30 miljoonaa tilaajaa. Se taaskin olisi jo 300 miljoona €/kuukausi. Sillä rahalla MS voisi rahoittaa vaikka AAA-pelin joka kuukausi (studioitahan tähän kyllä riittää, vaikka niitäkin tullaan vielä varmasti ostamaan).

Pitkällä tähtäimellä (10+ vuotta) Google, Amazon ja Tencent ovat näitä MS:n suurimpia kilpailijoita. Silloin pitäisi päättää Xboxin ja Stadian yms. välillä. MS rakentaa jo nyt tulevaa markkinaosuutta Gamepassilla. Mitä aikaisemmin kuluttaja saadaan Xboxin alustoille (olkoonkin sitten konsolilla, koneella tai kännykällä), sitä varmemmin hän pysyy myöskin tulevaisuudessa Xboxin asiakkaana. Sonyn uskon pikkuhiljaa muuttuvan ''Nintendomaiseksi'', tekemällä omia hienoja pelejään ja vähentävän kilpailua Xboxin kanssa.

Voi olla, että jotkut pelit saapuisivat myös pleikkarille, mutta uskon niiden olevan enemminkin timed-excluja.
 
Yhtä suurella todennäköisyydellä tulee xbox pelit pleikalle kuin uusi god of war xboxille

Voit olla enemmän oikeassa kuin arvaatkaan. Niin vain VR puolellakin oli Oculus Storen pelejä ja PSVR pelejä, mutta ilmeistä vaihtokauppaa tehtiin monen IP:n kanssa. Toki VR puolella tarvettakin on kasvattaa pelaajamääriä yli kaupparajojen, joten tilanne on hieman eri.

En yllättyisi vaikka jonkinmoista IP vaihtokauppaa käytäisiin vielä MS:n ja Sonyn kesken, sulle gof of war, mulle elder scrolls jne. Sony selvästi kokeilee tuntumaa laittamalla nyt omaa IP:tään PC puolelle. Pelaajathan vaihtokaupassa eniten voittaisivat.
 
Eiköhän suuret yksinpelit tule jatkossa Xbox ekosysteemin yksinoikeudeksi, kun taas live service -pelit taas kaikille alustoille. Jos joku kuvittelee, että Microsoft maksoi 7,5 miljardia Bethesdasta sen takia, että saisi julkaistua pelit myös muille alustoille niin on erittäin suurella todennäköisyydellä väärässä.
Jos itse saisin päättää otanko sata miljoonaa asiakasta lisää niin päätös olisi selvä.
 
Eiköhän Microsoft tavoita jo suuren asiakaskunnan Xboxilla, Windowsilla ja Xcloudilla. :D
Eiköhän enhän mä ole mitään semmosta väittänyt vaan sanoin jos saisin päättää että otanko tohon päälle +100 miljoonaa asiakasta lisää niin vastaus olisi kyllä.
Mutta en varmaan jokaista peliä julkaisisi muille alustoille että saisin gamepassiin lisä täyttöä että sekin houkuttelisi asiakkaita.
 
Jos itse saisin päättää otanko sata miljoonaa asiakasta lisää niin päätös olisi selvä.
Otatko sata miljoonaa kertaostoksen tekevää asiakasta vai esim. 40-50 miljoonaa kuukausittain maksavaa asiakasta? Tässä nimittäin äkkiä jopa puolella asiakasmäärällä kuukausittain maksavat tuovat enemmän rahaa sisään. Sitten kun Game Passiin tuodaan jatkuvalla syötöllä uutta yksinoikeuspelattavaa niin nämä kuukausittain maksavat asiakkaat pysyvät jatkossakin. Jos sama peli olisi tarjolla myös pleikkarilla, niin siinä hävittäisiin miljoonia asiakkaita. Toki saataisiin nopeita tuottoja, mutta menetettäisiin Xbox ekosysteemin rakentaminen.
Onko näin? Käsittääkseni aika hiljaista ollut datan suhteen siitä kuinka paljon GP oikeasti tuottaa.
No siis tekeehän se about tuon verran rahaa nykyisellä tilaajamäärällä, mutta koko raha ei tietenkään jää viivan alle. Varmaan nykyisellään suurin osa menee suoraan takaisin Game Passiin sisällön hankintaan ja ylläpitokuluihin.

Tässä pelataan pitkää peliä, jossa rahaa alkaa jäämään viivan alle, kun asiakkaita virtaa sankoin joukoin sisään ja omat studiot tuottavat sopivalla syklillä pelejä.
 
Jos itse saisin päättää otanko sata miljoonaa asiakasta lisää niin päätös olisi selvä.
Tosiaan jokin tuonkaltainen päätös on tehty jo aikapäiviä sitten Xbox osastolla: Steam ei kuulu Microsoftin ekosysteemiin, silti pelit Haloista lähtien löytyy sieltä. Forzat kait ovat vielä Steamin ulkopuolella, mutta noin muutoin. Uusin, tuleva Halokin ollut Steamin toivelistalla jo useita viikkoja. Steam ottaa 30% pelin hinnasta, Windows storesta tuota hävikkiä ei tapahtuisi, toisaalta tuota Storea todella harva enää käyttää. Varmasti tällä on ollut vaikutusta pelien valumisesta Steamiin.

Summa summarum, turha tällä hetkellä olettaa asiasta mitään sen kummempaa, toistaiseksi paras tieto asiasta on se että Spencerin sanojen mukaan jokaisen pelin exclusiivisuus katsotaan tapauskohtaisesti. Exclusiivisuuden puolesta ja vastaan on molempiin päteviä argumentteja.
 
Otatko sata miljoonaa kertaostoksen tekevää asiakasta vai esim. 40-50 miljoonaa kuukausittain maksavaa asiakasta? Tässä nimittäin äkkiä jopa puolella asiakasmäärällä kuukausittain maksavat tuovat enemmän rahaa sisään. Sitten kun Game Passiin tuodaan jatkuvalla syötöllä uutta yksinoikeuspelattavaa niin nämä kuukausittain maksavat asiakkaat pysyvät jatkossakin. Jos sama peli olisi tarjolla myös pleikkarilla, niin siinä hävittäisiin miljoonia asiakkaita. Toki saataisiin nopeita tuottoja, mutta menetettäisiin Xbox ekosysteemin rakentaminen.
Jep mutta se että kaikki pelit menis sinne ei tarkota suoraan sitä et se +100 miljoonaa asiakasta hankkisi yht äkkiä gamepassin ja pitäisi sen tilauksen eli kuten sanoin että en jokaista peliä sinne laittaisi että pysyy mielenkiinto myös GP kohtaan.
Eli siis pitäisi tasapainottaa se että ei esim käy niin et palvelu tilataan vaan yhtä peliä kohtaa ja kun se on läpi niin ei edes kosketa NS lisäsisältöön ja silloin voit laskee oliko euron ultimate parempi vaihtoehto.
Tosiaan jokin tuonkaltainen päätös on tehty jo aikapäiviä sitten Xbox osastolla: Steam ei kuulu Microsoftin ekosysteemiin, silti pelit Haloista lähtien löytyy sieltä. Forzat kait ovat vielä Steamin ulkopuolella, mutta noin muutoin. Uusin, tuleva Halokin ollut Steamin toivelistalla jo useita viikkoja. Steam ottaa 30% pelin hinnasta, Windows storesta tuota hävikkiä ei tapahtuisi, toisaalta tuota Storea todella harva enää käyttää. Varmasti tällä on ollut vaikutusta pelien valumisesta Steamiin.

Summa summarum, turha tällä hetkellä olettaa asiasta mitään sen kummempaa, toistaiseksi paras tieto asiasta on se että Spencerin sanojen mukaan jokaisen pelin exclusiivisuus katsotaan tapauskohtaisesti. Exclusiivisuuden puolesta ja vastaan on molempiin päteviä argumentteja.
Vahva tämä
 
Eiköhän se nyt ole aika selvä että Mikkis pelaa pelinsä viisasti ja pitkäjänteisesti. Kuuluuko siihen se, että Bethesdan pelit tulisi Day 1 Pleselle jatkossa?
V: EI_KUULU. Ja se tuleva God of War ei myöskään ole tulossa boksille, että minusta CharGasMin viesti on aika silmiä avaava jos yhtälöä miettii edes vähäsen...

Tosiaan jokin tuonkaltainen päätös on tehty jo aikapäiviä sitten Xbox osastolla: Steam ei kuulu Microsoftin ekosysteemiin, silti pelit Haloista lähtien löytyy sieltä. Forzat kait ovat vielä Steamin ulkopuolella, mutta noin muutoin. Uusin, tuleva Halokin ollut Steamin toivelistalla jo useita viikkoja. Steam ottaa 30% pelin hinnasta, Windows storesta tuota hävikkiä ei tapahtuisi, toisaalta tuota Storea todella harva enää käyttää. Varmasti tällä on ollut vaikutusta pelien valumisesta Steamiin.

Summa summarum, turha tällä hetkellä olettaa asiasta mitään sen kummempaa, toistaiseksi paras tieto asiasta on se että Spencerin sanojen mukaan jokaisen pelin exclusiivisuus katsotaan tapauskohtaisesti. Exclusiivisuuden puolesta ja vastaan on molempiin päteviä argumentteja.

MS pelejähän on ollut tapana julkaista Steamissä isolla viiveellä, vain harva sinne menee tuoreeltaan. Tosin jos nyt vähääkään käyttää tässä maalaisjärkeä, niin Mikkiksen Prio 1 on tavoitella pelaajia omaan ekosysteemiinsä nimenomaan Plesen isosta markkinaosuus-piirakasta, eikä niinkään Steamistä. Että sinänsä huono referenssi tuo Steam. Toki PC-pelaajatkin ovat heille tärkeitä, mutta mielenkiintoisimmat asiakkaat on PS-leirissä. Takinkääntöön on nyt kehitetty useampikin "täsmäase" josta viimeisin on tämä Bethesda kauppa. Kaikkein terävin keihäänkärki on Game Pass sekä All Access.

Pelaavat nyt todella hyvin ja maltilla tätä peliä, melkein ei voisi edes uskoa että kyseessä on sama yritys joka lanseerasi Xbox Onen pakko-Kinectillä ja TVTVTV saatesanoilla. Valovuosi on menty Xbox ekosysteemissä eteenpäin ja se on huippua kaikkien kannalta. Varsinkin meidän pelaajien: Sonylla on liian vankka ja ylivoimainen asema, mutta se ei ole itsestäänselvyys. Sonynkin pitää yrittää kovempaa.
 
Ylös Bottom