Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Villi veikkaus että myös PS5 käy melko lämpimänä, ja siitä kuullaan kunhan laite saadaan johonkin kokeiltavaksi. Lisääntynyt teho tuottaa lämpöä väkisinkin, ja juuri sen takia tulevat konsolit ovat suuri kokoisia jne. Viime viikon testit japanilaisilla YouTube-tähdillä olivat ilmeisesti Sonyn kontrolloimassa ympäristössä joten sieltä nyt ei mitään tuollaista vielä kuultukaan.

Ja tosiaan jos tuo Xboxin lämpeneminen olisi jokin vika, niin miten ihmeessä konsoli olisi lähetetty sadoille ihmisille testiin :D Taitavat olla fanipoikien haihattelua taas nämä "ongelmat".
Se on jännä että kukaan ei ole sanonut mitään huonoa noista sadoista kenellä konsoli on. Ainoastaan ne kenellä ei ole eivätkä sitä koskaan edes hommaa :D
 
Pelitaloja tuskin haittaa, nyt kun takataskuissa painaa se 7,5 miljardin dollarin kaupat. Eiköhän sillä jonkin aikaa kehitellä lisää yksinoikeuksia

Kuten jo kerran aikaisemmin tänne kirjoitin, se 7,5 mrd ei mennyt pelitalolle, vaan Zenimaxin entisille omistajille, tällä rahalla MS osti omistuksen studioihin ja niiden omaisuuteen. Pelitalo ei näe tästä rahasta vilahdustakaan, vaan kyllä MS:n on maksettava jatkossa studioiden viulut vielä erikseen.
 
Kuullostaako tutulta?
Tässä on se ero että kukaan ei ole nähnyt ps5 päällä ja huhut vellonut lämpö ongelmista. Kun laitetta ei näytetä missään eikä kukaan saa siihen koskea. Digital Foundry hätäseen niin päästään kuulemaan laitteesta niin päästään kaupoille :)



20201007_085326.png
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä on se ero että kukaan ei ole nähnyt ps5 päällä ja huhut vellonut lämpö ongelmista. Kun laitetta ei näytetä missään eikä kukaan saa siihen koskea. Digital Foundry hätäseen niin päästään kuulemaan laitteesta niin päästään kaupoille :)


Ja tämäkin hieno kirjoitus puolen vuoden takaa. Huhtikuussahan oli vähän kaikilla konsolit kotona joista kirjoitella kommentteja internettiin. Kyllähän minä ja sinä tiedämme, että molemmat puljut varmistavat, että nämä konsolit jotka ovat maailmalla eivät kärsi ko. ongelmista.
 
Nyt sitten mikkisofta rikkoo omia sääntöjä ne sanobettä ne pelit joka on jo julksisut muille alustoille niin niitä tuettaan jatkossakin
Sininen valo tarkoitaa että kone on käynissä itsella ps4 kun on päällä niin sininen viiva näkyy konsolin kyljessä päällä
 
Tässä on se ero että kukaan ei ole nähnyt ps5 päällä ja huhut vellonut lämpö ongelmista. Kun laitetta ei näytetä missään eikä kukaan saa siihen koskea. Digital Foundry hätäseen niin päästään kuulemaan laitteesta niin päästään kaupoille :)



Näytä liitetiedosto 4303
Vain 6kk vanha juttu...
 
Nyt sitten mikkisofta rikkoo omia sääntöjä ne sanobettä ne pelit joka on jo julksisut muille alustoille niin niitä tuettaan jatkossakin
Sininen valo tarkoitaa että kone on käynissä itsella ps4 kun on päällä niin sininen viiva näkyy konsolin kyljessä päällä
Mitä ihmeen sääntöjä? Microsoft omistaa studiot, joten "säännöt" on ihan mitä Microsoft päättää. Eikö yksi kommentti Microsoftilta nimenomaan ollut että pelit katsotaan case by case. Joten jos esim. tämä case on niin että julkaistaan vaan Xboxille ja PC:lle, niin mitään "sääntöjä" ei rikottu.

Sitä paitsi kyllähän kyseisiä pelejä tuetaan silti, mutta ehkä niistä ei vaan tehdä uuden sukupolven remastereita PS5:lle.
 
Ja tämäkin hieno kirjoitus puolen vuoden takaa. Huhtikuussahan oli vähän kaikilla konsolit kotona joista kirjoitella kommentteja internettiin. Kyllähän minä ja sinä tiedämme, että molemmat puljut varmistavat, että nämä konsolit jotka ovat maailmalla eivät kärsi ko. ongelmista.
Samaa mieltä. tuskin kärsivät ongelmista.
 


Mielenkiintoista nähdä, mitä 28 lokakuuta nähdään. Varmasti jonkinlaista gameplayta, kun AMD esittelee RDNA 2-teknologian. Hieman hassuahan se on, että MS odottelee AMD:n julkistusta, kun taas Sony on jo pelikuvaa esitellyt. Soppaahan vielä sekoittaa huhupuheet PS5:seb "RDNA 1,5".
 
No niin, tuleehan sitä tietoa. Aloitus keskustelulle oli lähes täysin tietämättömältä pohjalta. Sen verran vaivauduin etsimään tietoa, että selvitin palvelun hinnat ja tilaajamäärän. Ja kuulostaahan se pöljältä, kun verrataan pizzapalvelua pelien vuokrauspalveluun, jokin lähtökohta piti kuitenkin valita. Tärkeintä kuitenkin, että aihe herätti keskustelua ja sai lisätietoa. Ehkäpä joku muukin valistui tässä samalla.

Uteliaisuus oli isona osana, että halusin kommentoida aihetta. 15 miljoonaa tilaajaa on sen verran merkittävä määrä, että teki mieli tietää enemmän.
Ongelma game passin kanssa on lopulta se, että sieltä löytyy vain erittäin pieni osa pelattavista peleistä, n. 100 googlen mukaan.

Pelejä kuitenkin tuhansia jo pelkästään nykyisen generaation konsoleilla. Toinen ongelma on juuri tuo pelien vaihtuvuus, eivät pelit ole samanlainen viihdemuoto kuin vaikkapa elokuvat tai sarjat jotka katsotaan vain kerran. Se mikä sopii vaikkapa Netflixin tapaan, itselläni toimisi todella huonosti peleissä. Tiettyihin peleihin kun tulee palattua pitkän ajan kuluttua, jolloin peli voi olla jo poistunut palvelusta.

Varmasti joillekin ihan hyvä palvelu, vähän riippuu pelaajasta, mutta jos on ollut tapana ostaa vuosittain vain 3-4 peliä niin silloin ei välttämättä niinkään. Ihan jo siksikin ettei juuri se itseä kiinnostava peli ole palvelussa. Jos taas pelaa kymmeniä pelejä vuoden aikana, silloin palvelu varmasti antaa enemmän. Itse mieluummin ostan kiinnostavat pelit, voi olla varma että ne ovat pelattavissa myöhemminkin.
 
Ongelma game passin kanssa on lopulta se, että sieltä löytyy vain erittäin pieni osa pelattavista peleistä, n. 100 googlen mukaan.

Pelejä kuitenkin tuhansia jo pelkästään nykyisen generaation konsoleilla. Toinen ongelma on juuri tuo pelien vaihtuvuus, eivät pelit ole samanlainen viihdemuoto kuin vaikkapa elokuvat tai sarjat jotka katsotaan vain kerran. Se mikä sopii vaikkapa Netflixin tapaan, itselläni toimisi todella huonosti peleissä. Tiettyihin peleihin kun tulee palattua pitkän ajan kuluttua, jolloin peli voi olla jo poistunut palvelusta.

Varmasti joillekin ihan hyvä palvelu, vähän riippuu pelaajasta, mutta jos on ollut tapana ostaa vuosittain vain 3-4 peliä niin silloin ei välttämättä niinkään. Ihan jo siksikin ettei juuri se itseä kiinnostava peli ole palvelussa. Jos taas pelaa kymmeniä pelejä vuoden aikana, silloin palvelu varmasti antaa enemmän. Itse mieluummin ostan kiinnostavat pelit, voi olla varma että ne ovat pelattavissa myöhemminkin.

Game Passista löytyy 200 peliä TrueAchiementsin mukaan.

Xbox Game Studiosin omat pelit pysyvät ikuisesti palvelussa. Niin Netflixissä kuin Game Passissa voi jäädä sarja/peli kesken, mutta Game Pass tarjoaa vaihtoehdon, että ostamalla pelin 10% alennuksella pystyt jatkamaan siitä mihin jäit. En ymmärrä tätä lausetta, kun kritisoidaan Game Passia: "itse mielummin ostan kiinnostavat pelit, voi olla varma että ne ovat pelattavissa myöhemminkin", sillä mikset sitten osta peliä sen jälkeen, kun se poistuu Game Passista?

Minä olin ennen ihminen joka osti 3-4 peliä vuodessa ja silloin olisin kaivannut Game Passin kaltaista palvelua, kun oma rahallinen tilanne ei silloin ollut hyvä ja en uskaltanut maksaa peleistä täyttä hintaa, kun pelkäsin niiden olevan huonoja. Game Passin kautta 3-4 peliä ostavat ihmiset pääsevät tutustumaan kiinteällä kuukausimaksulla laajemmin peleihin eikä heidän tarvitse ostaa niitä itsellensä. Sanoisin, että ihmiset joilla on ollut rajoittunut pelimaku niin pääsee Game Passin avulla laajentamaan pelimakua.
 
Game Passista löytyy 200 peliä TrueAchiementsin mukaan.

Xbox Game Studiosin omat pelit pysyvät ikuisesti palvelussa. Niin Netflixissä kuin Game Passissa voi jäädä sarja/peli kesken, mutta Game Pass tarjoaa vaihtoehdon, että ostamalla pelin 10% alennuksella pystyt jatkamaan siitä mihin jäit. En ymmärrä tätä lausetta, kun kritisoidaan Game Passia: "itse mielummin ostan kiinnostavat pelit, voi olla varma että ne ovat pelattavissa myöhemminkin", sillä mikset sitten osta peliä sen jälkeen, kun se poistuu Game Passista?

Minä olin ennen ihminen joka osti 3-4 peliä vuodessa ja silloin olisin kaivannut Game Passin kaltaista palvelua, kun oma rahallinen tilanne ei silloin ollut hyvä ja en uskaltanut maksaa peleistä täyttä hintaa, kun pelkäsin niiden olevan huonoja. Game Passin kautta 3-4 peliä ostavat ihmiset pääsevät tutustumaan kiinteällä kuukausimaksulla laajemmin peleihin eikä heidän tarvitse ostaa niitä itsellensä. Sanoisin, että ihmiset joilla on ollut rajoittunut pelimaku niin pääsee Game Passin avulla laajentamaan pelimakua.
En pidä järkevänä maksaa ensin vuokrapalvelulle ja sitten ostaa peli vielä tämän jälkeen kun se poistuu palvelusta. Ja toinen hommahan on juuri se mainitsemani, että lopulta aniharva peli sinne päätyy, etenkin pelin julkaisussa. Kyllä tuota palvelua kokeilla voisi, mutta kun jo pelkästään Steamissa pelilistalla lähemmäs 1000 nimikettä ja konsolillakin muutamia satoja, niin mielenkiinto vähän niin et näin.

Ei siis todellakaan ongelmaton palvelu, mutta varmasti osalle pelaajista sopiva. Itselleni palvelu ei tunnu antavan tällä hetkellä mitään, joten en ole tietenkään edes kokeillut.
 
En pidä järkevänä maksaa ensin vuokrapalvelulle ja sitten ostaa peli vielä tämän jälkeen kun se poistuu palvelusta. Ja toinen hommahan on juuri se mainitsemani, että lopulta aniharva peli sinne päätyy, etenkin pelin julkaisussa. Kyllä tuota palvelua kokeilla voisi, mutta kun jo pelkästään Steamissa pelilistalla lähemmäs 1000 nimikettä ja konsolillakin muutamia satoja, niin mielenkiinto vähän niin et näin.

Ei siis todellakaan ongelmaton palvelu, mutta varmasti osalle pelaajista sopiva. Itselleni palvelu ei tunnu antavan tällä hetkellä mitään, joten en ole tietenkään edes kokeillut.

Eikös iso backlogi ole SINUN ongelmasi, ei palvelun?

Sanot pelaavasi 3-4 peliä vuodessa, mutta silti löytyy reilu tuhat peliä listoilta. Se tarkoittaisi, että olisit rapsakkaat 300 vuotta vanha. Toisaalta sanot, että Game Passissa on liian vähän nimikkeitä - vaikka et ehtisi pelaamaan niistä edes murto-osaa.

Kohtuullisen ristiriitaista argumentointia.
 
Toisaalta sanot, että Game Passissa on liian vähän nimikkeitä - vaikka et ehtisi pelaamaan niistä edes murto-osaa.
Tää aihe alkaa saamaan aika outoja mittasuhteita. Netflixin, GamePassin ja miksei PS Plussan ongelma voi hyvinkin olla se, että vaikka siellä onkin X kpl artikkeleita käytettävinä, ei siellä välttämättä ole kuin murto-osa sellaisia, joita itse haluaa käyttää. Itselle Netflix esim. on sellainen, että olen ottanut sen vain oikeastaan yhden-kahden sarjan vuoksi..

GamePassissa sama juttu. Siellä voi olla vaikka kaikki Microsoftin pelit, mutta se voi silti tarkoittaa sitä, että joku ei halua niitä pelata. Itse lakkautin PS Plussan juuri tämän vuoksi, "vaikka sain vuodessa satojen eurojen arvosta etuja". Pelitarjonta ei ollut itselle suotuisa, vaan pelit sain hankittua hyllystä suoraan ja pistämällä ne pelaamisen jälkeen kiertoon.

edit:
Myös tuo pelin jatkaminen ostopelinä on mielestäni ihan hyvä. Esim. voisin nähdä itseni pelaajana, joka pitäisi palvelua vain x kuukautta vuodessa, niin tänä aikana palvelusta saattaisi löytyä mieleinen artikkeli, jota haluaisin pelata myös silloin, kun en palvelun asiakas enää ole. Tai vastaavasti hankkia pelin, kun se poistuu palvelusta.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän näyttis käy kuumana 2,23 GHz kelloilla. Heh. Varmasti ps5 tuottaa hyvin lämpöä. Tehokkaat laitteet ei vaan ole jääkylmiä.
 
Eihän näyttis käy kuumana 2,23 GHz kelloilla. Heh. Varmasti ps5 tuottaa hyvin lämpöä. Tehokkaat laitteet ei vaan ole jääkylmiä.
Tuottaahan se lämpöä, mutta on siellä myös massiivinen jäähdytys. On nestemetallia, 120mm tuuletin ja todella iso heatsink. Eikä se näyttis nyt koko ajan tykittele maksimikelloilla.

Edit. tässä vielä PS5 purkuvideo:
 
Tää aihe alkaa saamaan aika outoja mittasuhteita. Netflixin, GamePassin ja miksei PS Plussan ongelma voi hyvinkin olla se, että vaikka siellä onkin X kpl artikkeleita käytettävinä, ei siellä välttämättä ole kuin murto-osa sellaisia, joita itse haluaa käyttää. Itselle Netflix esim. on sellainen, että olen ottanut sen vain oikeastaan yhden-kahden sarjan vuoksi..

GamePassissa sama juttu. Siellä voi olla vaikka kaikki Microsoftin pelit, mutta se voi silti tarkoittaa sitä, että joku ei halua niitä pelata. Itse lakkautin PS Plussan juuri tämän vuoksi, "vaikka sain vuodessa satojen eurojen arvosta etuja". Pelitarjonta ei ollut itselle suotuisa, vaan pelit sain hankittua hyllystä suoraan ja pistämällä ne pelaamisen jälkeen kiertoon.

edit:
Myös tuo pelin jatkaminen ostopelinä on mielestäni ihan hyvä. Esim. voisin nähdä itseni pelaajana, joka pitäisi palvelua vain x kuukautta vuodessa, niin tänä aikana palvelusta saattaisi löytyä mieleinen artikkeli, jota haluaisin pelata myös silloin, kun en palvelun asiakas enää ole. Tai vastaavasti hankkia pelin, kun se poistuu palvelusta.

Totta kai näin. Mutta se ei tee palvelusta "ongelmallista".

Yhtään tämän tyyppistä kuukausimaksullista palvelua ei ole ollut tai tule olemaankaan, joka tarjoaisi jokaiselle ihmisille 100-prosenttista käyttöastetta ja sopivuutta. Se on täysi mahdottomuus. Silloin pitää vain ohittaa Game Passin kaltaiset jutut. Toisten (olematon) ongelma on toisten aarreaitta.

Ja aika harva - jos kukaan - on kuitenkin vain Netflixin/Game Passin varassa kun kulutetaan leffoja/sarjoja/pelejä. Jokainen voi ihan vapaasti ostaa ne haluamansa viihdetuotteet näiden ulkopuolelta.

Nopealla kurkkauksella olin itse pelannut viimeisen vuoden aikana 24:ää Game Passiin kuuluvaa peliä eli noin 10% koko tarjonnasta. En osaa yhtään sanoa onko se paljon vai vähän. Samaan aikaan olin pelannut 68:aa muista lähteistä tullutta peliä. Suhdeluku noiden välillä tuntuu ainakin ensifiiliksillä ihan ookoolta.
 
Ylös Bottom