Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation Plus - PSN:n maksullinen lisäpalvelu

Tullut itselle hieman surullinen olo tästä Sonyn nykyisestä rahastuksesta. Hommat alkoivat hyvin ja "its for the players" slogan sai myös lihaa luidensa päälle. Nykyään voisi valehtelematta sanoa että "its for the investors"

Kyllä sen pelaajana ymmärtää että pelin tekeminen on kallistunut, mutta ei se tunnu oikealta että se kallistus revitään pelkästään pelaajien selkänahasta, jotta sijoittavat olisivat tyytyväisiä. Kaikki nämä PS+ premiumit sun muut ovat markkinamiehien tuotoksia millä maksimoidaan heidän tuotot. Voi jopa kysyä että kannattaako minun pitää yllä PS+ tilausta, koska ne rahat menevät sijoittajien uusiin jahteihin sun muuhun paskaan.

Sonyn on vallannut ahneus, ja olisi kiva tietää että mitä siellä on tapahtunut tässä viime vuosina, jokin on mennyt pahasti pieleen pelaajan näkökulmasta.
 
Tullut itselle hieman surullinen olo tästä Sonyn nykyisestä rahastuksesta. Hommat alkoivat hyvin ja "its for the players" slogan sai myös lihaa luidensa päälle. Nykyään voisi valehtelematta sanoa että "its for the investors"

Kyllä sen pelaajana ymmärtää että pelin tekeminen on kallistunut, mutta ei se tunnu oikealta että se kallistus revitään pelkästään pelaajien selkänahasta, jotta sijoittavat olisivat tyytyväisiä. Kaikki nämä PS+ premiumit sun muut ovat markkinamiehien tuotoksia millä maksimoidaan heidän tuotot. Voi jopa kysyä että kannattaako minun pitää yllä PS+ tilausta, koska ne rahat menevät sijoittajien uusiin jahteihin sun muuhun paskaan.

Sonyn on vallannut ahneus, ja olisi kiva tietää että mitä siellä on tapahtunut tässä viime vuosina, jokin on mennyt pahasti pieleen pelaajan näkökulmasta.
Jim Ryan?
 
Itseni on vaikea nähdä nimenomaan tässä Sonyn uudessa palvelussa merkkejä suoranaisesta rahastuksesta. 80 euron peleistä tätä voi sanoa tai parista muustakin asiasta, mutta että tästä palvelusta josta meikäläinenkin pääsee sillä 12 eurolla kuussa pelaamaan alle pari vuotta vanhoja AAA-pelejä kuten Demon's Souls, AC Valhalla, Guardians of the Galaxy jne. Myös varsin odotettu AA-peli Stray tulee day one palveluun ensi kuussa joka muuten olisi maksanut 30€. Tuossahan nimenomaan me kuluttajat säästetään sitä rahaa monen sadan euron edestä sen sijaan, että meitä rahastettaisiin tällä palvelulla.

Minun mielestä tämä uusi PS Plus on tämän genin harvoja asioita joista voi sanoa, että kuluttajaa hemmotellaan pleikkarin toimesta halvalla. Tietenkin pelien laatu yksinoikeuksissa on edelleen yhtä kova kuin ennenkin, mutta niistä joutuu kumminkin sitten taas maksamaan sitä isoa hintaa jolloin monelle ne voi tuntuakin rahastukselta. Mutta tämä PS Plus on mielestäni askel oikeaan suuntaan.
 
Sonyn on vallannut ahneus, ja olisi kiva tietää että mitä siellä on tapahtunut tässä viime vuosina, jokin on mennyt pahasti pieleen pelaajan näkökulmasta.

Playstation-päämaja siirtyi Kaliforniaan. Amerikkaan keskittymällä ollaan saatu pilalle monta muutakin hyvää asiaa.
 
Onhan se nyt päivän selvää, että jos luodaan PS+ uusia tasoja perus PS+ kärsii siitä. Ei kannata olla liian sinisilmäinen ja kuvitella muuta.
Markkinamiehet sanoo että ei kärsi, mutta jos uskoo markkinamiehiin niin aika heikolla pohjalla tuo uskominen on.
 
Noo katsellaan nyt ensiksi miltä PS Plussan ensimmäisen tierin tarjonta näyttää ensi kuussa ennen kuin tuomitaan.

Meikäläinen joka useimmiten tilasi PS Plussaa pelkästään noiden ilmaisen pelien takia näkee sen ihan OK-juttuna jos 2-3€ kalliimmalla alkaa sitten oikeasti tippumaan kuukausittain "kunnollisia" uusia pelejä palveluun sen sijaan, että Sonyn toimistolla heitellään kolikkoa siitä minkä tasoisia pelejä palveluun tällä kertaa tuodaan. Joskus oli niin surkeita kuukausia pelien suhteen palvelussa että oksat pois ja joskus taas oli todella hyviäkin. Jos nyt tuohon jotain tasaisuutta saadaan ja joka kuukausi tulee se 1-3 pari vuotta vanhaa tunnettua AAA-peliä tai ensi kuun Strayn tapaan ihan uusi AA-peli day one, niin pidän tuota paljon parempana systeeminä itselleni. Todennäköisesti joka kuukausi tulee sitten edes se yksi peli joka on ollut tarkoitus ostaa mikä on jo voitto ja rahallinen säästö itselleni.
 
No nyt kävikin merkillinen juttu. Storen uusia tarjouspelejä plärätessäni huomasin sattumalta, että Crysis Remastered näkyy mulla ikään kuin aktiivisena PS Now -pelinä, vaikken ole Now'ta omalla PSN-tunnuksellani tilannut varmaan vuosiin. Vaan yllätyksekseni pelin pystyi ladata ja se käynnistyi ihan normaalisti. Sama toistui myös kaikilla muilla kokeilemilleni PS Now -kategorian PS4-peleille, ja jopa PS3-pelien striimaus toimi. Eli aivan kuin olisin yhtäkkiä saanut Now-jäsenyyden.

Lopulta löysin PS5:n valikoiden kautta (Settings > Users and Account > Account > Payment and Subscriptions > Transaction History) tiedon siitä, että olen tällä päivämäärällä (22.6.2022) saanut jostain 3 kuukauden PS Now -tilauksen ilmaisena koodina. Mitään ilmoitusta tällaisesta en ole saanut mitään kautta. Mutta olisiko tämä sitten Sonyn oma pieni kiva yllätyslahja pitkäaikaiselle Plus-tilaajalle?

Ja huomenna kun tuo Plus-muutos astuu voimaan, ja mulla on aktiivisena sekä Plus- että Now-tilaus, pitäisi niiden muuttua automaattisesti Plus Premiumiksi - ja vieläpä siten, että pituus määräytyy sen pidempään voimassa olevan tilauksen mukaan. Joten käytännössä Premiumia piisaisi kohdallani maaliskuuhun 2024 asti ilman lisämaksua.
 
No nyt kävikin merkillinen juttu. Storen uusia tarjouspelejä plärätessäni huomasin sattumalta, että Crysis Remastered näkyy mulla ikään kuin aktiivisena PS Now -pelinä, vaikken ole Now'ta omalla PSN-tunnuksellani tilannut varmaan vuosiin. Vaan yllätyksekseni pelin pystyi ladata ja se käynnistyi ihan normaalisti. Sama toistui myös kaikilla muilla kokeilemilleni PS Now -kategorian PS4-peleille, ja jopa PS3-pelien striimaus toimi. Eli aivan kuin olisin yhtäkkiä saanut Now-jäsenyyden.

Lopulta löysin PS5:n valikoiden kautta (Settings > Users and Account > Account > Payment and Subscriptions > Transaction History) tiedon siitä, että olen tällä päivämäärällä (22.6.2022) saanut jostain 3 kuukauden PS Now -tilauksen ilmaisena koodina. Mitään ilmoitusta tällaisesta en ole saanut mitään kautta. Mutta olisiko tämä sitten Sonyn oma pieni kiva yllätyslahja pitkäaikaiselle Plus-tilaajalle?

Ja huomenna kun tuo Plus-muutos astuu voimaan, ja mulla on aktiivisena sekä Plus- että Now-tilaus, pitäisi niiden muuttua automaattisesti Plus Premiumiksi - ja vieläpä siten, että pituus määräytyy sen pidempään voimassa olevan tilauksen mukaan. Joten käytännössä Premiumia piisaisi kohdallani maaliskuuhun 2024 asti ilman lisämaksua.
Kerrankin välillä näinkin päin, ettei sentään aina isot korporaatiot rahasta pientä köyhää pelaajaa. :D
 
No nyt kävikin merkillinen juttu. Storen uusia tarjouspelejä plärätessäni huomasin sattumalta, että Crysis Remastered näkyy mulla ikään kuin aktiivisena PS Now -pelinä, vaikken ole Now'ta omalla PSN-tunnuksellani tilannut varmaan vuosiin. Vaan yllätyksekseni pelin pystyi ladata ja se käynnistyi ihan normaalisti. Sama toistui myös kaikilla muilla kokeilemilleni PS Now -kategorian PS4-peleille, ja jopa PS3-pelien striimaus toimi. Eli aivan kuin olisin yhtäkkiä saanut Now-jäsenyyden.

Lopulta löysin PS5:n valikoiden kautta (Settings > Users and Account > Account > Payment and Subscriptions > Transaction History) tiedon siitä, että olen tällä päivämäärällä (22.6.2022) saanut jostain 3 kuukauden PS Now -tilauksen ilmaisena koodina. Mitään ilmoitusta tällaisesta en ole saanut mitään kautta. Mutta olisiko tämä sitten Sonyn oma pieni kiva yllätyslahja pitkäaikaiselle Plus-tilaajalle?

Ja huomenna kun tuo Plus-muutos astuu voimaan, ja mulla on aktiivisena sekä Plus- että Now-tilaus, pitäisi niiden muuttua automaattisesti Plus Premiumiksi - ja vieläpä siten, että pituus määräytyy sen pidempään voimassa olevan tilauksen mukaan. Joten käytännössä Premiumia piisaisi kohdallani maaliskuuhun 2024 asti ilman lisämaksua.
2010 kesäkuusta jatkuva tilaus ei riittänyt...
 
No nyt kävikin merkillinen juttu. Storen uusia tarjouspelejä plärätessäni huomasin sattumalta, että Crysis Remastered näkyy mulla ikään kuin aktiivisena PS Now -pelinä, vaikken ole Now'ta omalla PSN-tunnuksellani tilannut varmaan vuosiin. Vaan yllätyksekseni pelin pystyi ladata ja se käynnistyi ihan normaalisti. Sama toistui myös kaikilla muilla kokeilemilleni PS Now -kategorian PS4-peleille, ja jopa PS3-pelien striimaus toimi. Eli aivan kuin olisin yhtäkkiä saanut Now-jäsenyyden.

Lopulta löysin PS5:n valikoiden kautta (Settings > Users and Account > Account > Payment and Subscriptions > Transaction History) tiedon siitä, että olen tällä päivämäärällä (22.6.2022) saanut jostain 3 kuukauden PS Now -tilauksen ilmaisena koodina. Mitään ilmoitusta tällaisesta en ole saanut mitään kautta. Mutta olisiko tämä sitten Sonyn oma pieni kiva yllätyslahja pitkäaikaiselle Plus-tilaajalle?

Ja huomenna kun tuo Plus-muutos astuu voimaan, ja mulla on aktiivisena sekä Plus- että Now-tilaus, pitäisi niiden muuttua automaattisesti Plus Premiumiksi - ja vieläpä siten, että pituus määräytyy sen pidempään voimassa olevan tilauksen mukaan. Joten käytännössä Premiumia piisaisi kohdallani maaliskuuhun 2024 asti ilman lisämaksua.
Täällä kans mennään normi-Plussalla. :D Mikähän Sony-keiju Tontsan accountilla on käyny...
 
No niin uusi PS Plussa on näemmä yön aikana käynnistynyt täällä Suomen maallakin.

Itsellä oli kuun loppuun asti PS Plussaa jäljellä jolloin ekstra-tieriin päivittäminen maksoi erotuksena 1.33 euroa. Halvalla kääntyi tuo meikäläisellekin joka ei jaksanut lähteä kikkailemaan etukäteen "subien stackauksien" kanssa. Nyt AC Valhalla, Demon's Souls, Control ja Guardians of the Galaxy lataukseen. :p
 
Hemmetin hienoa, rahat meni ja PS App puhelimessa näytti tilauksen ole Extra. PS5 näyttää kuitenkin olevan vain PS+ Essential.

Täytyy kokeilla varmaan jotain käyttöoikeuksien palauttamista tai vastaavia, jos se auttaisi. Kiva fiilis näin aamulla ja hyvä palvelu jälleen kerran Sonylta jne. Tahtoo mun ruohonleikkurin!

Edit. Ei auttanut lisenssien palautus ja nyt näkyy myös PS Appissa tilauksen olevan Essential. Ainoastaan rahat meni tililtä, nice nice. Hyvää juhannusta! :)
 
Viimeksi muokattu:
Pientä alkuhikkaa näyttää olevan. Itellä esim. Wreckfest (PS5) ja Observer: System Redux (PS5) näyttävät vain striimausvaihtoehtoa, vaikka totta kai noi pitäisi pystyä myös lataamaan. Lisäksi Game Catalogue -ikonin takana löytyvässä All Games listauksessa näkyy Project CARS 3 (PS4), mutta sille tarjotaan vain 69,95 euron ostamista, eikä edes striimata voi.

Update! Wreckfestin PS5-version sai myös ladattua, kunhan laittoi PS4-version ensin lataukseen. Observerin kohdalla moinen temppu ei kuitenkaan onnistu.

Mutta iloisempana uutisena Sony kertoi, että 60 hertsillä pyörivät NTSC-versiot vanhoista PS1-peleistä pitäisi olla tulossa myös Eurooppaankin jossain vaiheessa.

 
Viimeksi muokattu:
Jahas, itsellänikin näytti olevan Premiumia ensi vuoden kesäkuulle. En kyllä muista tilanneeni PSNow:ta, mutta voi olla että joskus on tarjousta klikannut (?). Yhtään peliä en ole kyllä kyseisestä palvelusta pelannut. Premium vaikuttaa tällä hetkellä yhdistelmältä PSNow- ja Plus-palveluita. Siihen lisäksi on tuotu vanhempia klassikoita, joista mielenkiintoni osuu ladattaviin Playstation-klassikoihin.

Kokeilin pikaisesti pelejä Wild Arms ja Resident Evil DC. Pelit pyörivät emulaatiolla, jossa on joitakin lisäominaisuuksia alkuperäisiin teoksiin nähden. Kelaustoiminto, pikatalletus, kuvasuhteen muuttelu ja sitten joku esitystavan muunto klassisen ja modernin välillä. Tästä viimeksi mainitusta jäi vähän arvoitukseksi, että mitä asetus tekee. Näiden pelien pikatesti (5-10min) osoitti, että emulaatio toimii ihan ok. 3D-malleja siloitellaan, mutta ainakin Resident Evilissä huomasin jotain erikoista. Kuvakulman vaihtuessa hahmomallit ikään kuin menettävät siloitellun ulkoasun (rosoreunat ilmestyvät) alle sekunniksi ja palautuvat sitten oikealleen. En tiedä huomaako tätä varsinaisesti kukaan, mikäli ei tarkastele näitä yhtä autistisesti kuin minä. Vai oliko tämä jokin pelikohtainen asia, joka juontaa juurensa jo originaalista? Näiden pelien testauksen perusteella en osaa sanoa, että onko käytössä edistyneitä emulaatiotoimintoja kuten perspektiivikorjaus.

Joka tapauksessa tästä jää mieleen lähinnä se, että kyseessä on jälleen yksi turha tilauspalvelu. Jos haluan pelata klassikoita, voin hyödyntää siinä vaikka Playstation kolmosta. Tai vaikka iskeä levyn kiinni tietokoneeseen ja käyttää parempaa emulaatiota. Tai sitten vaan kaivella sen originaalin laitteen naftaliinista.
 
Mutta iloisempana uutisena Sony kertoi, että 60 hertsillä pyörivät NTSC-versiot vanhoista PS1-peleistä pitäisi olla tulossa myös Eurooppaankin jossain vaiheessa.
No nyt iso plussa Sonylle. En olisi ikinä uskonut ja palvelu muuttui heti monin verroin mielenkiintoisemmaksi, olettaen että noita retropelejä tulevaisuudessa oikeasti tuodaan reilummalla tarjonnalla saataville.
 
Ylös Bottom