Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
KonsoliFIN oli paikalla Nintendo 3DS:n julkistusbileissä. Mitä siellä nähtiin, tehtiin ja koettiin? Mukana myös muuta videopelikeskustelua.

Lataa jakso täältä: KonsoliFIN Podcast 006 - Kannettavaa Kolmessa Ulottuvuudessa

Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa. (Jälkimmäisessä tapauksessa muista arvostella viiden tähden arvoiseksi...)

Jakson sisältö (kesto 02:21:49):

00:00 Intro ja esittäytymiset
03:20 Mitäs on poijjaat pelailleet: Ei Mass Effect 2:ta, Killzone 3, Bulletstorm, Valkyrie Chronicles, Motorstorm: Apocalypse ja maanjäristykset
24:00 Uutiskeskustelua: Game Developers Conferencen satoa, Gears 3:n julkaisupäivä, Angry Birds -fysiikkamoottori, Bungie ja MMO:t konsoleilla, CliffyB:n puhe, Dead Nation -päivitys, Double Fine ja Xbox 360 -yksinoikeudet, jryin salaiset Xbox 360 -unelmat (39:40), Quantic Dreamin sotapelihalut, jryin Metal Gear -tunnustus (47:05)
48:30 Nintendo 3DS-lanseeraustilaisuus: Millainen tilaisuus? Elitistiohittelua! Nintendo-klubi, ennakko-odotukset
52:25 KonsoliFIN-lähetystö saapuu 3DS-tilaisuuteen, ensimmäiset pelitestit: Dead or Alive Dimensions, Steel Diver
1:04:20 Paluu studioon: maagiset ja naiset, lisäkommenttia Steel Diverista
1:08:35 Haastattelussa Nintendon maahantuojan Amon Minna Kaivola
1:13:45 Paluu studioon: Hinta ja saatavuus, Augmented Reality -pelit
1:19:20 Lisää pelitunnelmia tilaisuudesta: Zelda ja Ridge Racer
1:23:40 Paluu studioon: Lisäkommenttia Zeldasta, 3DS:n tehot ja näyttävyys, 3D-efektin vahvuus ja vaikutus näköön,
1:28:50 Kommentteja KonsoliFIN-käyttäjiltä: Ticki ja Kabanossi
1:31:23 Paluu studioon: Kuinka 3D-efekti toimii, 3DS:n ja 3D-telkkarin vertailua, 3D-efektin herkkyys, Kid Icaruksen hankalahkot kontrollit
1:37:30 Haastattelussa mestarien mestari, miehistä komein: Pelaaja-lehden Ville Arvekari
1:41:40 Paluu studioon: Ocarina of Time -julkaisujen määrä, hävytöntä panettelua, vakuuttavin peli, mikä on 3DS:n Metal Gear Solid, Pro Evolution Soccer, paristonvaihtokommellus
1:47:20 Haastattelussa Mikrobitin Valtteri ja yhteenvetoa 3DS-tilaisuudesta
1:56:02 Paluu studioon: maagisedän kommentteja 3D-efektistä, 3DS:n analogiohjain, 3D yleisemmin, pedometri!
2:03:30 Tehokeskustelun alustaminen: Elintilaa, huusi iPad tullessaan, riittääkö käsikonsoleille, puhelimille ja tableteille markkinoita
2:09:30 Palauteosio: Paavin omahyväistä maiskuttelua, vanhuspelaaminen ja vaikeuden puute, onko KonsoliFIN Podcastia ilman jryiä, lisää vanhuspelaamisen puimista

Palautetta tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net.

Ensi viikon podcast julkaistaan tiistaina 15.3. ja keskustelun aiheena ovat videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Marmatukset petetyistä lupauksista jaksojen lyhemmän keston suhteen voi osoittaa suoraan jryille. Pesen käteni koko hommasta.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Se on mennyt tuossa seuraavan viikon jakson ("peliaiheiset uudenvuodenlupaukset") aiheen ohella.
Me keskustellaan siitä vielä joskus...
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Tämä on ensimmäinen KF:n podcasti, jonka olen ehtinyt kuunnella. Oikein leppoisaa kuunneltavaa. Hyvää läppää ja rento fiilis, joten tulen varmasti pistämään jatkossakin taustalle soimaan.

Pikkasen pitää kyllä narista teidän hyvinkin puutteellisesta Zelda -tietoudesta. Taisi joukkoon eksyä niinkin absurdeja lausahduksia kuin "mitä järkeä on Links Awakeningissä". Huolestuttavaa oli myös kuulla kuinka teistä kukaan ei ole ilmeisesti pelannut Ocarina of Timeä testausta pidempään...
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Pikkasen pitää kyllä narista teidän hyvinkin puutteellisesta Zelda -tietoudesta. Taisi joukkoon eksyä niinkin absurdeja lausahduksia kuin "mitä järkeä on Links Awakeningissä". Huolestuttavaa oli myös kuulla kuinka teistä kukaan ei ole ilmeisesti pelannut Ocarina of Timeä testausta pidempään...

Itseasiassa meikäläisenkin piti mainita tuosta Poopen vahvasta Zelda-tietoudesta siinä jakson aikana, mutta en sitten ilmeisesti muistanut. Poopehan luuli aluksi Links Awakenia Ocarinaksi;). Itsehän olen pelannut Ocarina of Timen aikanaan läpi. Muistaakseni kehuin myös Links Awakeniä kovemmaksi peliksi kuin tuota 3D Ridge Raceria. Sitä tosin tuli itsekin ihmeteltyä, että kuinka monta kertaa Nintendo julkaisee nuo sarjansa uudelleen. Noh, ei kai siinä mitään, jos ne kerran myy. Tuohon Ocarinankin uusintaversioon olisi kuitenkin voinut mielestäni panostaa enemmänkin. Aikanani olen itseasiassa ollut kova Nipan mies, mutta tässä vuosien varrella se suhde on päässyt vähän löystymään. Kiitokset kuitenkin tästä palautteesta. Faktat ei välttämättä olleet ihan kohdillaan. Voipi nimittäin olla, että itsekin erehdyin puhumaan pehmoisia jossain välissä. Koitetaan olla tarkempia jatkossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Pahoittelut kaikille siitä, että 3DS-tilaisuuden äänitteissä ääni särkee välillä. Ei luotettu tarpeeksi paljon hienoon mikrofoniin, joten tuli puhuttua ihan liian lähellä mikkiä. Kauempana pidettynä ääni tuli talteen vallan mainiosti.

Muun muassa mainio juttutuokio MoonTV:n kavereiden kanssa jäi kokonaan leikkauspöydälle, koska varsinkin meikku huutaa mikkiin ihan liian läheltä (eikä kesken haastiksen volaa nostanut DJ ainakaan helpottanut tilannetta). Mutta katsotaan, josko noista kehtaisi julkaista jonkin "blooper reelin" erikois-erikoisjaksona.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Itseasiassa meikäläisenkin piti mainita tuosta Poopen vahvasta Zelda-tietoudesta siinä jakson aikana, mutta en sitten ilmeisesti muistanut. Poopehan luuli Aluksi Links Awakenia Ocarinaksi;).

Kyllähän minä tiesin, että Ocarina of Time on kolmiulotteinen. Kuulin vain, että "tässä on tää Zelda" ja oletin heti, että nythän tässä on testattavana se Ocarina of Time, mutta käteen lyötiinkin tuota 2D-meininkiä, joten olin vähän hämillään. Links Awakeningiksihan se paljastui. Myöhemmin päästiin itse Ocarina of Timeäkin pelaamaan, mutta siitä nyt ei kauheasti jäänyt jälkipolville kerrottavaa. Tuollainen peli ei oletettavasti oikein istu pikaisiin testisessioihin.

En ole varma, olenko yhtään Zeldaa pelannut läpi. Kovin aikoinaan matolaatikolla seikkailtiin Zelda: A Link to the Pastissa, mutta en usko sitä tuolloin läpäisseeni. Hieno peli joka tapauksessa, joten arvostusta tuolle kaksiulotteiselle Zeldalle riittää ehkä enemmänkin kuin kolmiulotteiselle. Noista 3D-seikkailuista on tullut pelattua Wind Wakeria, mutta sekin jäi noin puoleen tuntiin, kun myin GameCuben suht nopeasti pois. Konsolin mukana tulleeseen Zelda-levyyn en koskenut vaain kauppasin sen hetimmiten hyvään hintaan. Nintendo 64:ää en ole koskaan omistanut ja pelannutkin varmaan vain kerran elämässäni.

Jää nähtäväksi, tuleeko koskaan tätä 3DS:sää ostettua, mutta jos tulee, niin eiköhän tuolloin Ocarina of Timeenkin tule tutustuttua. Tähän mennessä en ole vain onnistunt pääsemään sisään noihin Nintendon kolmiulotteisiin seikkailuihin, niin vähän kuin niitä olenkin pelannut.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Mulle iskettiin myös Awakening ensimmäisenä käteen. Pari minuuttia riitti, koska sitä en tullut tuona iltana katsomaan. Pelkkä tieto siitä että Nintendo eShop tarjoaa noita GB(C) -klassikoita. Itse klassikoiden latauspalvelua ja sen tarjontaa en kyllä menisi kyseenalaistamaan.

Laskujeni mukaan OoT on julkaistu alkuperäisen jälkeen kaksi kertaa. Cubella Wind Wakerin kylkiäisenä ja Wiin Virtual Consolen latauspalvelussa. Alkuperäinen julkaistiin 1998 ja nyt eletään vuotta 2011, jolloin julkaistaan kolmas uusintajulkaisu kyseisestä pelistä. Ei siis ihan mahdottoman usein ole tuota julkaistu. Nyt julkaistava versio on melkeinpä sitten jo remake.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Laskujeni mukaan OoT on julkaistu alkuperäisen jälkeen kaksi kertaa. Cubella Wind Wakerin kylkiäisenä ja Wiin Virtual Consolen latauspalvelussa.

Tuo The Legend of Zelda: Collector's Editionin sisältämä Ocarina of Time oli varmaan sama kuin Wind Wakerin mukana julkaistu, mutta ehkä senkin voi huomioida laskuissa. Ei sillä, että tuo julkaisusykli minua erityisemmin häiritsisi. Mieluummin kuitenkin näkee alusta asti laitteelle suunniteltuja pelejä.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Ensi viikon podcast julkaistaan tiistaina 15.3. ja keskustelun aiheena ovat videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.

Muistakaa osallistua viikon tehokeskusteluun, joka alustettiin tämän viikon jaksossa: http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...sikonsolit-taulutietokoneet-alypuhelimet.html

Saamme kaksi jaksoa, vaiko pituudesta valittaneiden kiusaksi nelituntisen mammutin? ;)

Edellinen jakso jäi syystä tai toisesta kesken, joten nyt päästiin taas arkeen. Kenties fundamentalisti ei voi hyväksyä muita kuin Paavin johtajakseen. :eek: Mutta pitänee kuitenkin ottaa edellinen jakso haltuun jossain välissä.

Hyvä jakso ja erittäin hyvää läppää. Paavin kaipuu kissojen läheisyyteen sekä muun porukan hetkellinen hiljeneminen PES-maalin jälkeen sai kyllä virneen naamalle. Lisäksi tehoketju-uudistus -kokeilu vaikuttaisi ihan toimivalta yritykseltä.

Jos nyt negatiivista etsii, niin tuohon TT-2k:n mainitsemaan äänenlaatuun nyt voisi tarttua, mutta kun syylliset ovat jo anteeksi pyytäneet niin ei viitsi potkia maassa makaavaa enempää. Ja Paavista ei välttämättä uutta Kari Tapiota saada, vaikka editointi tehtäisiin saksien ja liiman sijasta moottorisahalla ja tervalla.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Podcastissa viittasin näihin linkkeihin:
  • Clifford "CliffyB" Bleszinski puhuu siitä, kuinka kehittäjästä voi tulla "power creative" eli eräänlainen supervaikuttaja, joka määrittelee pitkälti tuotteen vision yksinään. Luento sisältää kaikenlaista mielenkiintoista juttua ja hyvää läppää. Eniten puheesta on otsikoihin noussut tuo kommentti, että keskiluokan pelit olisivat kuolleita. Cliffyn mielestä enää on tilaa indie-peleille ja niin kutsutuille AAA-peleille. Linkki: GDC Panel: Industry Lessons Learned and Applying Them to the Road (Xbox 360) - GameSpot Video
  • VG247:n juttu Satoru Iwatan puheesta Game Developers Conferencessa käsittelee sitä, kuinka kirjoittajan mielestä Iwata on niin sanotusti ajastaan jäljessä. Tämä liittyy tuohon tehoketjussa käytävään keskusteluun tablettien, puhelimien ja käsikonsolien välisestä kilpailusta. Ihan hyvää luettavaa. Linkki GDC 11: Iwata isolated as iPad 2 signals Apple intent | VG247
  • Roger Ebert jakaa blogissaan näkemyksiä 3DS:sta ja kertoo, miksei se hänen mielestään yksinkertaisesti toimi. Tueksi otetaan argumentteja Walter Murchilta, joka siis on työskennellyt elokuva-alalla pitkään editoijana ja äänisuunnittelijana. Tekstin perässä on kilometrin mittainen litania kommentteja, joien lukemisessa menisi varmaan pari viikkoa. Linkki: Why 3D doesn't work and never will. Case closed. - Roger Ebert's Journal
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Roger Ebert jakaa blogissaan näkemyksiä 3DS:sta ja kertoo, miksei se hänen mielestään yksinkertaisesti toimi.
Koko kirjoitushan on siis Walter Murchin käsialaa, vastauksena Ebertin aiemmille kommenteille 3D:stä elokuvissa. Luin joskus tuon jutun, eikä siinä muistaakseni mainittu 3DS:ää missään muodossa (muualla kuin siellä kommenteissa), vaan puhuttiin enemmänkin elokuvien esim. leikkauksellisista ongelmista. Siinä missä muut tekniset ongelmat kuten kuvan pimeyden ja nykivyyden voi tekniikalla ajan mittaan korjata on pääargumenttina se, että silmät joutuu tarkentamaan eri syvyydelle kuin missä kuva oikeasti on, ja se on luonnotonta. Tähän näkyi vasta-argumenttikin, jonka mukaan riittävällä etäisyydellä asia ei ole ongelma: CineForm Insider: Another overstatement that 3D won't work. Valitettavasti vain 3DS:ssä on pieni näyttö ja se on lähellä, joten sen kanssa tuo tarkentamisongelma tullee monilla vastaan.

Ja koska laite on jo myynnissä siitä on käyttökokemuksiakin: Kotaku, the Gamer’s Guide - Why I Stopped Playing The 3DS In 3D

Disclaimer: En ole vielä podcastia kuunnellut joten en tiedä paljonko näitä asioita siinä sivutaan.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Koko kirjoitushan on siis Walter Murchin käsialaa, vastauksena Ebertin aiemmille kommenteille 3D:stä elokuvissa.

Ja koska laite on jo myynnissä siitä on käyttökokemuksiakin: Kotaku, the Gamer’s Guide - Why I Stopped Playing The 3DS In 3D

Joo, suurin osa tuosta artikkelista on Murchin käsialaa, mutta intro ja videovalinnat kuitenkin Ebertiltä. Juuri tuon silmien tarkentamisen ja konvergoimisen eron toin nopeasti podcastissa esille, kun nuo muut pätevät lähinnä elokuviin. Toisaalta pelit voivat tuoda uudenlaisia ongelmia esille, kun kuva saattaa peleissä liikkua ihan eri tavalla ja kuvakulmat olla erilaisia elokuviin verrattuna. En ole vielä yhtäkään 3D-leffaa teatterissa katsonut, joten siltä osin en osaa sanoa tuosta isommasta kuvasta ja sen vaikutuksesta kokemuksiin mitään. Positiivisempia kommentteja olen sen suhteen kuitenkin kuullut ja lukenut.

En muista, mainitsinko juuri tuosta Kotakun artikkelistakin, saatoin mainitakin. Joka tapauksessa helppo uskoa, ettei tuo 3D loppujen lopuksi ole se 3DS:n merkittävin ominaisuus.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Hauska lähetys jälleen kerran! Paljon kertoo se, miten nämä ohjelmarungon roippeet jo kiinnostavat siinä määrin, että vaikka pääaihe ei koskettaisi millään muotoa, on podcasti silti kuunneltavissa sen muun sisällön takia. Uutisviikko, mitä pelattu, palautteet, tehoketju ym.

Tuota tehoketjun alustusta kannattaa vielä miettiä. Jos aikarajan puitteissa halutaan toimia, voisi mallia ottaa FST5:n ohjelmasta Tredje statsmakten. Herätyskello soimaan vaikka 10 minuutin päähän ja sinä aikana hosti ehkä hieman provosoidenkin pöyhentää aihetta keskustelun herättämiseksi myös tällä puolen ruutua.

Huumorilla tärkeä rooli ja se tulee sieltä kuin itsestään. Nauraa sai mukana useassa kohdassa.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Olipas todella mainio pläjäys taas kerran. Mielenkiintoista on se, että tuo pääaihe ei itseäni paljoa kiinnostanut mutta silti jaksoin kuunnella koko 3DS-osionkin. Saitte siis ei-mielenkiintoisen aiheen muutettua mielenkiintoiseksi. Sama kävi Killzonen (joka ei itseäni paljoa kiinnostanut) kanssa ja nyt onkin pelin kampanja vedetty läpi.:D

On todella hieno asia, että uhraatte aikaa tuollaisissa tapahtumissa kommenttien ja haastattelujen äänittämiseen ja tietenkin koko jutun leikkaamiseen ja editoimiseen. Eli suuri kiitos teille.

Ps. Myönnän! Olin se iTunes-kommentin kirjoittaja, mutta kirjoitin sen ennen tuota 005-castia joka oli yhtä hyvä kuin muutkin. Eli Paavin mukanaolo ei olekkaan pakollista mielenkiintoisen castin teossa, mutta se tuo kyllä oman vivahteen keskusteluihin.
 
Vastaus: Podcast 006: 3DS julkaistiin, mitä sitten?

Suorastaan loistokas Kari Arven haastattelu, josta päällimmäisenä jäi mieleen hienosti sanaillut terveiset KonsoliFINiläisille "Pitäkää lippu korkeella, KonsoliFINistä se on ittekin noustu" tuoden selvästi esiin arvoasteikon harrastelija-haastattelijan ja ammattipelijournalistin välillä. Klassinen farmiliiga/änäri -jaottelu siis. Onneksi haastattelija ei tästä sentään hämääntynyt tai vähintäänkin se hetkellinen äänen murtuminen ja kyyneleiden nieleksiminen oltiin saatu editoitua pois.
 
Ylös Bottom