Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
jryi, maagiset ja Paavi kävivät kysymässä Recoil Gamesilta, millaista Suomessa on tehdä videopelejä. Samuli Syvähuoko, Burt Kane ja Toni Holming vastailivat.

Media-server on edelleen sulki, joten jakson voit ladata tästä:
latauslinkki

Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa. (Jälkimmäisessä tapauksessa muista arvostella viiden tähden arvoiseksi...)

Jakson sisältö (kesto 1:36:37):
00:00 Intro ja esittelyt
02:10 Mitäs Recoil Games on hommaillut? Mikä on Rochard? Onko peli tulossa muillekin konsoleille kuin PlayStation 3:lle?
06:30 Mikä on Recoil Games? Minne katosi Earth No More? Kuinka Recoil päätyi kehittämään latauspeliä? Latauspelien nousu!
15:40 Rochardin taso- ja pelisuunnittelu: Mikä on pelin ydinmekaniikka? Millaista ongelmanratkontaa? Mennäänkö Rochardissa Kokkolaan?
18:10 Rochardin taso- ja pelisuunnittelu: Mistä on Rochard tehty? Mistä pelin pulmat koostuvat? Kuina pulmia suunnitellaan? Kuinka peliä on testattu ja oikeaa vaikeustasoa haettu? Mikä on hyvä pituus pelille?
25:30 Rochardin taso- ja pelisuunnittelu: Kuinka tehdä sopivan haastava peli? Millaisia ovat Rochardin pulmat? Trophyt! Mitä Rochard maksaa? Lisää puzzleista!
35:00 Kuinka peli-/tasosuunnittelijaksi voi päästä? Ajatellaan laatikon ulkopuolelta!
36:30 - 38:50 SUPER taukomusiikkia Rochardin musiikkiraidalta
39:00 Kokemuksia Rochardista: Kuinka kova jätkä Paavi on? Miltä Rochard tuntui? Mistä Paavi tykkäsi Rochardissa?
41:45 Viikon keskustelu: Pelibisnes Suomessa! Kuinka Suomessa voi perustaa pelistudion? Kuinka saadaan rahoitusta? Miksi Suomen pelibisnes on nousussa? Kuinka hyvin suomalaiset kehittäjät ovat käärineet rahoitusta viime aikoina?
49:35 Kuinka paljon ammattitaitoisia pelintekijöitä Suomessa on? Millaista työntekijää studiot hakevat? Koulutus vs käytännön kokemus! Vertailua peli- ja elokuva-alan välillä, juttua demoskenen merkityksestä
58:50 Minkälaista yhteistyötä suomalaiset kehittäjät tekevät? Miksi Suomessa tehdään vähän ns. suuria pelejä? Onko se huono juttu? Millainen tilanne on esimerkiksi Ruotsissa?
1:09:35 Mikä on latauspeleille ominaista? Mikä on ydinajattelu Rochardin takana? Kehitetäänkö Suomessa vain tulevaisuudessa jatko-osia vain suuriin sarjoihin? Millainen suhde suomalaaisilla kehittäjillä ja ulkomaisilla julkaisijoilla on? Mites pelien markkinointi?
1:23:00 Tuleeko Rochardista demo? Onko demoista hyötyä? Kuinka pelaajaa opastetaan peleissä? Kuinka paljon porukkaa on ollut tekemässä Rochardia? Miten Poets of the Fall liittyy Rochardiin? Millä pelimoottorilla Rochard on tehty?
1:31:30 Kuinka Jon St. John eli Duken ääninäyttelijä päätyi Rochardiin? Lopputerveiset.

Jakso on nauhoitettu Recoil Gamesin tiloissa. Jakson tauolla soiva kappale on studion tulevasta pelistä nimeltä Rochard.

Palautetta tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net.

Ensi viikon podcast julkaistaan tiistaina 5.4. ja keskustelun aiheena ovat videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Ensi viikon podcast julkaistaan tiistaina 5.4. ja keskustelun aiheena ovat videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.

Ihan kuin olisi lukenut tämän aikaisemminkin. :D

Ensi viikon podcast julkaistaan tiistaina 29.3. ja keskustelun aiheena ovat videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.

Itse itseäni lainaten:
En usko ennenkuin jakso on ulkona. Tätähän siirretään kuin no, vaikka uudenvuodenlupausten pitämisen aloittamista. ;)

Jälleen hyvä esimerkki kuinka ajantasalla ja kaavoihin kangistumaton Konsolifin podcast on.
Kun on hyvä aihe tarjolla, siihen tartutaan.
Ja hei. kyllä minä jaksan vielä odotella sitä uudenvuodenlupaus jaksoa vaikka ei ensi viikolla tulisikaan.
Jatkakaa hyvää työtä.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Yksi mielenkiintoisimpia cästejä, mitä on ollut. Ja ihan jopa pioneerityötä siinä mielessä, ettei aivan heti tule mieleen toista mediaa, jossa olisi suomalaiset pelinkehittäjät päässeet näin vapaasti ja pitkään ääneen. Erittäin hienoa!

Tarinavetoisten "suurten" pelien ystävälle tämä latausmeininki ja Suomen tilanteen avaaminen ei ollut mitään erityisen herkkua kuultavaa. Latauspeleissä ollaan menty tuotanarvojen kanssa eteenpäin ja siinä mielessä lähennytty retail-pelejä, mutta silti 99% latauspeleistä on edelleen pelimekaniikkavetoisia pelejä, joita on kyllä koukuttava ja hauska pelata, muttei niistä kyllä paljoa jää lapsenlapsille kerrottavaa. Edelleen retail tarjoaa ne nimikkeet, jotka jäävät lämmöllä mieleen vielä vuosien jälkeen, yleensä erityisesti vahvan tarinan ja "elämää suuremman" kokemuksen takia. Tätä taustaa vasten on sääli, että ladattava peli on pelinkehittäjälle niin paljon houkuttelevampi vaihtoehto moneltakin kantilta. Kuluttaja vaan ei ole tässä välttämättä se voittava osapuoli, jos kuluttaja edustaa perinteisempää, ehkä konservatiivisempaa pelaajaa. Oma mielipiteeni, luonnollisesti.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Ja ihan jopa pioneerityötä siinä mielessä, ettei aivan heti tule mieleen toista mediaa, jossa olisi suomalaiset pelinkehittäjät päässeet näin vapaasti ja pitkään ääneen.
Kiitos palautteestasi. Ensi viikolla on luvassa ehkä hieman samansuuntaista herkkua, mutta äänessä ihan toiset miehet ja jonkin verran erilaisesta näkökulmasta.

Yllisveljille jaksoa jo hehkuttelinkin, mutta sanonpa täällä julkisestikin, että tämä oli mielestäni ihan helkkarin hyvä jakso. jryi pelasti perjantai-iltani laittamalla raakaversion nettiin ylläpidon "esikuunteluun". Olin todella fiiliksissä. Erittäin hyvä homma, jos joku muukin nautti tästä yhtä paljon.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Piti vielä ihmetellä, että melko paljon tuo Paavi saa sitä olutta kulumaan. Tölkkiä aukesi siihen tahtiin (ja vieläpä miehekkään äänekkäästi!), että heikommalle tulisi jo pissahätä kesken kaiken.

Ja taukomusasta tuli mässyfibat, mikä on kohteliaisuus.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Piti vielä ihmetellä, että melko paljon tuo Paavi saa sitä olutta kulumaan. Tölkkiä aukesi siihen tahtiin (ja vieläpä miehekkään äänekkäästi!), että heikommalle tulisi jo pissahätä kesken kaiken.

Paavi oli kyllä kieltämättä aika tolkuttoman janoisella tuulella. Noh, tuollainen yli-ihminen tekee kaikki asiat räväkämmin kuin tavallinen tallaaja. Pullaa ja kaljaa on Poopen bravuuri.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Behind the scenes:
1301408793_Rochard2.jpg

1301408788_Rochard1.jpg
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Hyvännäköstä...ruokaa.

Tuo on aika julma pr-kikka laittaa paremmalla ohjaimella pelaamaan PS3-exclua. Kyllähän siinä positiivista ennakkoa tulee, mutta julkaisussa sitten karu totuus paljastuu(ko).
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Olen tossa alemmassa kuvassa hieman myrtsillä tuulella, kun Paavi ei päästänyt ollenkaan pelaamaan.

ps. Paavilla on muuten toi "Se oli parasta ikinä" -ilme kasvoillaan.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Vakikommentoija liittyy ketjuun Stammyyn härskisti yhtyen. Erinomainen jakso, joka saa Pelit-lehden jokavuotiset pelikoulutuksesta/-alasta kertovat artikkelit vaikuttamaan turhilta räpellyksiltä. Todella mielenkiintoista kuulla pelialan raa'asta puolesta pelintekijöiden äänellä, hivenen samaan tapaan kuin mitä Pelaaja-lehden tutusmiset esimerkiksi Batman A(A/C) -studioon liittyen tekivät. Toki pidempi haastis antaa paremman kuvan, eli Kfinille tästäkin erävoitto. Huomattavasti mielekkäämpää kuin kuulla Ubisoftin tai muiden isojen firmojen AAA-pelien tekijöiden tylsiä ja tuhanteen kertaan maiskuteltuja hypepuheita. Mutta joka tapauksessa ammattimainen ja hyvä jakso. Kyllä näitä kelpaa nautiskella. :)

Pitääpä ottaa tuo Rochard sitten joskus käsittelyyn jahka ilmestyy. Aiemmin oli kyseinen stealth-peli vedellyt rumasti oman tutkani ali/ohi. Hienoa kuulla näistä pienemmistäkin peleistä juttuja. Latauspalveluiden helmistähän voisi jonkun podcast-jakson kenties saada aikaankin...?

Ennen perus-tiistai-illan baarikierrosta tulikin mieleen, että olisi mukava saada joitakin kuvia/videoita näistä erikoisjaksoista, joihin sisältyy haastatteluja sun muita. Ja kas kummaa, kotiin saavuttuani kuvamatskua löytyy! Josko videoita sitten jaksoon nro 50?
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Hyvä podcasti jälleen kerran. Mielenkiintoinen aihe ja puheenvuoro sieltä teollisuuden ytimestä. Mukava oli kuulla myös se, miten korkealle demoskene ja Assembly-tapahtuma rankataan. Sieltä löytyy yhä sitä intohimoa tekemiseen.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Iloinen yllätys sekä podicastin aihe, että laatu. Minä 38vee jäin haikailemaan, että josko sittenkin olisi aikanaan...

IT-alalle tuli varmaan hakeuduttua enimmäkseen pelitaustan takia. Sitten iso suomalainen telekommunikaatiofirma imuroi opiskelijat koulusta työelämään ja rahaakin tuli mukavasti. Vuodet vierähtivät ja omat haaveet jäivät siinä rytinässä taka-alalle. Nyt n. 15 vuotta myöhemmin huomaa kaipaavansa omaan työhön luovuutta, joka siitä hiljalleen on hävinnyt, ja jota tässä jaksossa oli aistittavissa. Kuten jannut sanoi, kutsumusammatti.

Vanhan pelityngän sorsat on jo joku aika sitten kaivettu esille ja porttaus nykypäivään on valmis ehkä jo vuonna 2012, mutta eipäs nyt liikoja lupailla...

Joka tapauksessa, innolla odotellaan myös seuraavaa castingia.
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Isot propsit kyseisestä jaksosta! Erinomaisen hyvää ja valaisevaa läppää!
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Nyt saattoi olla kiinnostavin ja informatiivisin Podcast tähän mennessä, muistaakseni joskus esitinkin toiveen että kotimaisia pelikehittäjiä olisi mukava kuulla. Tunnistin kyllä Goren turinoista täysin sekä itseni että suomalaisen ilmapiirin. Joitakin hommia tehdään siksi kun niistä pidetään erityisen paljon, toisia siksi kun pitää saada särvintä leivälle.

Alle kymmenvuotiaasta nassikasta asti pelejä itse väsänneenä ja myöskin (lievästi) demoscenetaustaisena olen itsekin joskus haaveillut pelikehitysduunista, ja aikanaan kävin haastattelussa parissakin kotimaisessa pelinarikassa, aikana ennen kuin pelikehitys oli vielä in ja pop ja saanut omia koulutusohjelmiaankin. Bugbearin kanssa keskustelut päättyivät siihen kun en suostunut tekemään töitä Symbianilla (tästä pystynee haarukoimaan milloin siellä kävin :)

Aika ajoin olen sittemminkin miettinyt että mahdollisuuksia voisi kartoittaa uudestaan, varsinkin kun nykyään vaihtoehtoja on aika paljon enemmän kuin kymmenen vuotta sitten, mutta asia on jäänyt mm. siksi koska olen huonosti yhteensopiva peliteollisuudessa edelleen harrastettavan crunch moden kanssa ja nykyisissä hommissani on ollut paljon joustoa työaikojen ja lomien suhteen. Ehkä tuota voisi taas alkaa miettiä, kun kaikki sanovat että alalle tarvitaan lisää väkeä. Omat harrastusprojektit vaan ovat jääneet hieman taka-alalle kun ei oikein niillekään tahdo riittää aikaa, joten kovin tuoretta portfoliota ei ole esittää...
 
Vastaus: Podcast 009: Pelielämä on bisnestä

Jätkät kyllä paukuttaa aina vaan kovempaa ja kovempaa castia kasaan! :eek:
Tää oli hyvä. Vois melkein kuunnella toiseen kertaan ku oli niin hyvät haastateltavat ja kiinnostava aihe.
 
Ylös Bottom