Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

maagiset

KonsoliFIN Alumni
Paavi, FelisLeo, maagiset ja TUHOMURSU käyvät pohtimaan pelejä, joille he haluaisivat jatkoa. Lisäksi mietitään yleensäkin jatko-osien tarpeellisuutta ja vuosipäivityksiä.

Viikon pääaiheen ohella käydään nopeasti läpi pelattuja pelejä ja tuoreimpia uutisia. Pohdintaa kuullaan muun muassa Mass Effect 3:n moninpelistä ja Steve Jobsin kuolemasta.

Lisäksi jaksossa kuullaan tunnelmia edellisviikolla järjestetystä MoonTV:n Game Night -tapahtumasta. Paavi puolestaan kertoilee juttuja matkastaan Englantiin, vaikka ketään ei kiinnosta.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki

Sisältö (kesto 2:32:17):

Saattaapi ilmestyä jossain vaiheessa

Palautetta tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme.

Seuraava jakso ilmestyy 18.10. Aiheena videopeliaiheiset uudenvuodenlupaukset.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Heavenly Swordin taistelumekaniikka on paljon monipuolisempi kuin Enslavedissa. Pidin tosin myös Enslavedin taistelusta. Joku ongelma siinä oli kamerassa lock-onissa tai jossain, mutta pääpiirteittäin taistelu oli mielestäni viihdyttävää ja fyysisen tuntuista. Enslaved oli enemmän seikkailu, HS on enemmän GoW, mutta paljon parempi. GoWien suosiota ja hehkutusta en ole itse oikein tajunnut. Hyviä pelejä, mutta vasta kolmonen oli mielestäni oikeasti kiitettävän juuri ja juuri ansainnut.

Ainoa vika HS:ssä ilmiselvän frameraten paskuuden ja pitkien lataustaukojen lisäksi (jotka lähinnä pääsivät ärsyttämään niitä, jotka onnistuivat pelissä kuolemaan) oli se, että vaikka taistelusysteemi on verrattain monipuolinen (ei siis kuitenkaan todellakaan mikään DMC), todella elokuvamainen, omaperäinen ja helvetin viihdyttävä, ei peli vaadi vaikeimallakaan vaikesasteella systeemin osaamista. Haastetta siis puuttuu ja 99% pelaajista pelasi pelin läpi varmaan yhtä power-comboa käyttäen. Itse tuli kuitenkin pelailtua monia hienoimpia taistelukohtauksia kymmeniä kertoja etsien eri puolia systeemistä ja kyllä pelissä sai todella hienoja fiiliksiä vihollisia kurmottaessa. Taistelussa on todella hyvä "flow" ja hyvän kameran, hienojen animaatioiden ja fysiikan sekä mahtavien äänien ansiosta taistelu on audiovisuaalisesti helvetin maittavaa, elokuvamaista.

Taistelun lisäksi hahmot, grafiikka, musiikki, kaikki vaan toimii. Kaikki ylimääräinen turha pelleily on karsittu ja peli etenee koko ajan. Ei turhia Ninja Gaidenin miinakenttiä tai jotain paskapuzzleja, jotka hidastaisivat menoa. Toki peli on helvetin lyhyt tämän vuoksi.

Kyllähän yleinen mielipide on aika lailla sitä, että HS on todella keskinkertainen pelattavuudeltaan, mukaan lukien taistelysysteemi, jolla on paljon enemmän vihaajia kuin pitäjiä. Itselleni vaan kolahti todella kovaa.

Mitä tulee MAGiin, niin ideana toki tuo laajennus on hyvä, mutta käytännössä pelaajapohja on kuitenkin jo sen verran pieni, ettei se onnistu. Jatko-osalla MAG voisi saada vielä tarpeeksi hypeä ja ansaitsemaansa huomiota, jotta tuollainen laajentaminen olisi mahdollista.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Enslaved on peli josta pidän rutosti, mutta jota en halua enää koskaan pelata.

nuff said
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

En tosiaan tullut tuossa kastikkeen tiimellyksessä sanoneeksi sitä, että Hevenly Swordin taistelumekaniikka on toki huomattavasti Enslavedin vastaavaa monipuolisempi. Pelkkä tuo taistelumekaniikan monipuolisuus ei itselle täysin riittänyt. Meininki tuntui vähän liiankin yksipuoliselta. Olisin ehkä kaivannut jotain vaihtelua toiminnan vastapainoksi. Olisiko se tarvittava vaihtelu ollut sitten noita paskapuzzleja, miinakenttiä vai jotain muuta, niin sitä en osaa tässä suoralta kädeltä sanoa. Ei vaan kolissut millään lailla meikäläiselle. No joo, mutta nämä on näitä kuuluisia mielipidekysymyksiä, joista ei voi muuta kuin kiistellä.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Aika velikultia, ei pääse mihinkään. Mukava kastike, vaikkakin tiistai on cast-päivänä vähän heikko, sillä lätkämatsit ja joka toinen viikko tuleva UCL-matsi hivenen haittaakin. Onneksi Ilveksen kausi menee päin 3DS:n julkaisupelivalikoimaa ja Suomen peli ei kiinnosta, niin onnistui kuuntelemaankin, eikä tarvitse kykkiä TV:n ääressä koko päivää.

Ihan hyvää keskustelua, vaikka aihe olikin sellainen, että turhan helposti voisi mennä vain peliluetteloinniksi. Se ansa kuitenkin vältettiin hienosti. Paavi voisi tosin hostina hivenen kiinnittää huomiota siihen, ettei toisi huonoa valmistautumistaan kässärin ihmettelemisellä niinkään esille. Tosin eihän tämä mikään koulutyö taida olla, joten ei sen niin väliä. Kauneusvirheitä rumien miesten castissa, vai kuinka?

Jatko-osaa voisi kyllä kastikkeelle ottaa. Jollei sitten aloiteta uutta juonikehystä, niin aina voi kääntää aiheen ympäri, ja miettiä mille pelille ei haluaisi jatkoa. Onko Halo-universumi nyt valmis, eikä uutta trilogiaa(?) pitäisi aloittaa? Olisiko Starkillerin pitänyt pysyä manalan majoilla ilman kloonipelleilyä? Ja onko CoD nähty jo riittävän monesti? Toki hyville peleille on aina tilausta, mutta olisiko jonkun tietyn pelin universumi "ehjempi", jos jatkoa ei tule tai ei olisi tullut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

iPhonelle mainitsemani Anomaly Warzone Earth maksaa 0,79 €. HD-versiointi 1,59 €.

Alla myös mainittu Mario Paintin taidepläjäys. En ole itsekään kokonaan katsonut.

[video=youtube;Jed-BMD3aFg]http://www.youtube.com/watch?v=Jed-BMD3aFg[/video]
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Ihan hyvää keskustelua, vaikka aihe olikin sellainen, että turhan helposti voisi mennä vain peliluetteloinniksi. Se ansa kuitenkin vältettiin hienosti. Paavi voisi tosin hostina hivenen kiinnittää huomiota siihen, ettei toisi huonoa valmistautumistaan kässärin ihmettelemisellä niinkään esille. Tosin eihän tämä mikään koulutyö taida olla, joten ei sen niin väliä. Kauneusvirheitä rumien miesten castissa, vai kuinka?

Ongelmahan oli se, että minun ei ollut tarkoitus edes osallistua koko kastikkeeseen, kun tulin tuolta Englannista sunnuntai-iltana kotiin. Siksi kävin omat tuntemukseni jo tuonne ketjuun aiheesta nopeasti postaamassa. Maanantaina homma kuitenkin meni siihen, että hostiksi puoliväkisin valikoitunut Rottamopo ei päässytkään työkiireiden takia hostittelemaan. Mie päätin tarttua onkeen. Matkaväsymys ei kuitenkaan auttanut lyhyttä valmistautumisaikaa, joten jouduin käytännössä vielä jakson aikana käymään lennosta käsikirjoitusta läpi. Noh, ehkä sitä olisi voinut olla vain hiljaa ja skipata nuo epäselvät kohdat suosiolla.

Jotain energiatasosta kertoo varmaan tuo jakson introspiikkikin. Jotain oli keksittävä puolenyön jälkeen, ja mikäs sen parempaa kuin huono imitaatio Tommy Wiseaun ja Arnoldin yhdistelmästä. Jakson lopussa kuultavat lyhyet insertit ovat muuten sieltä Gatheringista nauhoitettua kamaa. En mitään parempaakaan keksinyt "loppukevennykseksi".

Harmillisesti lupaus pelikoodin jakamisesta jäi näin lyhyellä varoitusajalla toteuttamatta, mutta korvattakoon se täällä ketjussa Batman-videolla:
[video=youtube;AlusgU-MUZ4]http://www.youtube.com/watch?v=AlusgU-MUZ4[/video]
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Oli tämä nyt parempi jakso kun ei joohanh ollut äänessä.
MAG tosiaan tarvitsee ennemmin jatkoa kuin lisäsisältöä, aikaisemmat päivitykset rikkoivat peliä sen verran että suuri osa pelaajista luovutti kun ei dominationit meinanneet toimia ilman ilkeitä jäätymisiä. Tässä FPS pelissä jos missä olisi potentiaalia nousta codien mödermömmöjen ohi kehittämällä sen klaanisodan valmiiksi ja kehittämällä sen käskytys järjestelmän paremmaksi, foorumit ovat täynnä mainioita ideoita. Kuka oikeasti jaksaa jotain 12vs12 matseja MAGin koettuaan?
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Hyvää settii. Jännä miten vielä ihan äsken kiroiltiin jatko-osista ja nyt niitä jo toivotaan tippa linssissä. Osalla se on kait haikeaa yritystä palata vanhoihin hyviin tunnelmiin, vain huomatakseen ettei niitä voi koskaan sellaisenaan tuoda tähän päivään. Pakkaa sekoittaa myös pelaajapolvien kirjo, kun toiveet voivat sukeltaa jopa vuosikymmenten taakse. Pelien "yleiset standardit" menevät vauhdilla eteenpäin ja niihin totutaan huomaamatta. Hyvä herättelijä on Youtuben gameplay-videot.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Koitin postailla tehoketjuun ennen castia, mutta selaimen kanssa probleema.

Blade Runnerin (Se 97-versio ei kasari) kun saisi esimerkiksi La Noire:n tekniikalla niin olisi melko kova.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Ihan hyvää settiä taas. Mutta rupeaa pikkuhiljaa maku menemään tuohon pakonomaiseen codivihaan. Ymmärrän täysin että joillakin on mitta täynnä kyseistä sarjaa enkä itsekään ole mikään ko sarjan suurkuluttaja, mutta nuo "se ei kiinnosta ketään" tyyppiset heitot teidän (median!) puolelta on todella surullista. Ehkä heitto oli puoliksi huumorilla, mutta silti, on varmasti paljon ihmisiä jotka haluavat kuulla paavin kokemukset pelistä. Se että keskustelu sivuutetaan tuollaisella typerän lapsellisella vihakommentilla on todella perseestä. Tässä jotenkin taas kerran nostaa päätään fanipojuus ja brändiuskollisuus joka on valitettavan tunnusomaista konsolifinille jostain syystä. Tällainen mielikuva minulle on ainakin valitettavasti muodostunut. Toivottavasti kukaan ei nyt vedä hernettä pahasti nenään. Toivon vain että myös vihatuille peleille annetaan siinä määrin tilaa että niistä voidaan tarpeen vaatiessa keskustella.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Codi kampeutuu pinnalle jahka uusi sieltä tulee. Nyt on BF3 plakkarissa aivan kohtsillään, joten ilman tunnontuskia on vaaka sinne reilusti kallellaan. Outoahan se olisi olla mainitsematta BF3:n Codistumisesta, kun se kuitenkin on merkittävin asia mitä konsolibeettasta käteen jäi. Asia sitten erikseen onko se hyvä vai huono juttu kenenkin vinkkelistä - eikös tämä ole Codisteille hyvä uutinen?
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Ihan hyvää settiä taas. Mutta rupeaa pikkuhiljaa maku menemään tuohon pakonomaiseen codivihaan. Ymmärrän täysin että joillakin on mitta täynnä kyseistä sarjaa enkä itsekään ole mikään ko sarjan suurkuluttaja, mutta nuo "se ei kiinnosta ketään" tyyppiset heitot teidän (median!) puolelta on todella surullista. Ehkä heitto oli puoliksi huumorilla, mutta silti, on varmasti paljon ihmisiä jotka haluavat kuulla paavin kokemukset pelistä. Se että keskustelu sivuutetaan tuollaisella typerän lapsellisella vihakommentilla on todella perseestä. Tässä jotenkin taas kerran nostaa päätään fanipojuus ja brändiuskollisuus joka on valitettavan tunnusomaista konsolifinille jostain syystä. Tällainen mielikuva minulle on ainakin valitettavasti muodostunut. Toivottavasti kukaan ei nyt vedä hernettä pahasti nenään. Toivon vain että myös vihatuille peleille annetaan siinä määrin tilaa että niistä voidaan tarpeen vaatiessa keskustella.

Tuolla The Gatheringissa tuli huomattua, kuinka kova sana tuo Call of Duty voi edelleen olla ihmisille. Suomessa Call of Dutyn vihaaminen on muotia, ja kaikki hyppäävät helposti samaan veneeseen mukaan, kun taas monet eurooppalaiset tahtoivat olla vähän "näääh" Battlefieldistä. Jos kuitenkin katsoo esimerkiksi juuri Battlefieldin tuoretta julkaisutraileria, on siellä selvästi havaittavissa tuttuja piirteitä kilpailevasta sarjasta. Onhan tuo jännä, hyvin jännä. Omasta sydämestäni Halo on onnistunut kaivamaan kotoisan kolon. Suhtaudun kuitenkin yleensä sarjaan niin, että en yritä tuoda sitä väkisin esille, ellei joku muu kysy tai vaadi.

Podcastin Call of Duty -vihaus on tosiaan varmasti osittain huumoria ja myös kärjistystä, sillä äärimmäiset mielipiteethän niitä kiinnostavimpia ovat. Tässä tapauksessa ei onneksi suurempaa vahinkoa sattunut, sillä tarkoituksena oli alun perinkin purkaa The Gatheringia laajemmin artikkeleilla. Niinpä Modern Warfare 3:stakin voi lukea tarkemmin täältä: The Gathering - Jutut - XboxFIN.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Se CoD vihaus oli tosiaan tarkoitettu huonoksi huumoriksi tuohon väliin. En arvannut, että ohittaisimme koko homman sen jälkeen olankohautuksella. Muitakin vihailijoita näköjään kuitenkin löytyi, joten homma meni tällä kertaa näin. Toi meidän fanitus taikka sotiminen ei ole muutenkaan tarkoitettu vakavaksi. Aika kieli poskessa näissä kastikkeissa tulee yleensä heitettyä juttua. Kaikkia se ei kuitenkaan välttämättä miellytä. Ymmärrän sen varsin hyvin ja aika turhaa siitä olisi herneitä vetää nenään. Kaikenlainen palaute on aina tervetullutta, eikä sen tosiaan tarvitse olla selkääntaputtelua, jos sille ei aihetta ole.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Kaikenlainen palaute on aina tervetullutta, eikä sen tosiaan tarvitse olla selkääntaputtelua, jos sille ei aihetta ole.

Kastikkeita tehdään siksi, että niitä joku kuuntelisi. => Palaute antaa mahdollisuuden kehittyä.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Jälleen ollaan pudottu kuunteluissa hieman julkaisuvauhdista jälkeen, mutta parempi myöhään... Tämä aihe tuntui pikkuisen sisältököyhältä ja tuppasi menemään paikoin aika vahvasti pelkäksi pelien listaamiseksi, asia jota hieman pelkäsin jo tehoketjussa ja yritin turista muutakin kuin pelkkiä pelien nimiä. Sitten vielä pari pientä huomautusta nippelitiedoista, vaikka melko sivulauseasiaa olivatkin. Japanissa todennäköisesti ei pelata Nokian kännyköillä, sillä Japani on niin sisäsiittoinen ja omia standardejaan käyttävä maa että siellä ei ulkomaalaisilla ole paljon jalansijaa, ja Nokiakin vetäytyi japanin markkinoilta kokonaan jo vuosia sitten kun alle prosentin markkinaosuuteen ei kannattanut haaskata rahaa. Lisäksi Star Wars -sarja ei alunperin alkanut yleisöä pelottavasti osasta neljä, vaan kyseessä on Lucas-revisionismin ensimmäinen muoto. Elokuva oli alunperin yksinkertaisesti "Star Wars" ilman mitään lisämääreitä tai numeroita, ja alkutekstiin lisättiin episodinumero yhdenmukaisuuden vuoksi vasta kun jatko-osa oli tullut.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

sillä Japani on niin sisäsiittoinen ja omia standardejaan käyttävä maa että siellä ei ulkomaalaisilla ole paljon jalansijaa
Vähän off-topic mutta eräätkin omenatuotteet haluaisivat esittää eriävän mielipiteensä :)
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Vähän off-topic mutta eräätkin omenatuotteet haluaisivat esittää eriävän mielipiteensä :)

Hyvä esimerkki. Toi SPH:n väittämä erityisestä sisäsiittoisuudesta on hieman kyseenalainen kunnia heille, kun kaikki suuret teollisuusmaat ovat sitä enemmän tai vähemmän. Japanilaisille tärkeää on laatu, design ja mielleyhtymät jotka tuotteisiin yhdistetään. Pelkkä tuote ilman tunnetta ei myy. Suomalaisista Fiskars ja Marimekko ovat juuri näillä meriiteillä Japanissa pärjänneet, aivan kuten amerikkalainen Apple.
 
Vastaus: Podcast 030: Sille pelille haluaisin jatkoa

Vähän off-topic mutta eräätkin omenatuotteet haluaisivat esittää eriävän mielipiteensä :)
Off-topiciksi todellakin mennään, mutta oikeassa olet, iPhone on saavuttanut viimeisen parin vuoden aikana jonkinlaista jalansijaa Japanissa, mutta aika karun ja polkuhinnoitellun alkutaipaleen jälkeen. Japanin puhelinmarkkinoiden erityistä sisäsiittoisuutta se ei kuitenkaan muuta mihinkään, siellä valtaosa puhelimista on edelleen jotain muuta kuin länsimaissa älypuhelimiksi luokiteltavia, joten Androidin ja iPhonen hallitsemat älypuhelinmarkkinat eivät olekaan se ykkösjuttu. Siellä on käytössä ihan omat standardit palveluille, jotka ovat kyllä hyvin kehittyneitä koko maailman mittapuulla, mutta eivät missään muodossa yhteensopivia muun maailman kanssa, joten muualta tulevilla puhelimilla ei yksinkertaisesti pysty käyttämään suurta osaa sikäläisistä palveluista. Japanilaisten omaa i-mode -standardia yritettiin joskus myydä muuallekin, mutta surkealla menestyksellä.

Edit: Ai niin, viime vuotisella Japanin-matkalla tuli huomattua sellainenkin hienous, että Japanissa ei ole ollenkaan olemassa muun maailman käyttämää GSM-verkkoa, koska ennen 3G:tä siellä oli omat standardinsa kännykkäverkoissakin. Ei ihme ettei sinne ole ollut muilla paljon asiaa.
 
Ylös Bottom