Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Kesä on liikkuvaista aikaa, ja liikkuessa ei aina jaksa kantaa mukana säkillistä elektroniikkaa. Podcast-posse pohtii, voiko peliveikko pärjätä pelkällä älypuhelimella ja täppärillä. Ja mitä niillä voi pelata.

MOPP-osuudessa Paavi hehkuttaa uutta masokistipeli Spelunkya, kun taas Waluigi leikkii legoilla ja pitkästä aikaa kastikkeen tasoa nostamaan saapunut Tontsa kertoo kokemuksistaan Metal Gear Solidin uudelleenlämmittelyn parissa.

Uutisosiossa Jyri pääsee selittämään suu vaahdossa merkittävää EU-tuomioistuimen tekemää ratkaisua. Sonyn pilvikauppojakaan ei unohdeta ja yllättävänä ässänä hihasta revitään uusi konsolikonsepti joka tottelee seksikästä nimeä Ouya.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:22:04

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Mobiiliosuus oli kiinnostavinta antia, kiitos siitä.

Vielä puuttuu se pelikansan rivit suoristava killerappi mobiilipelaamisen puolelta. Yrittäjiä kyllä löytyy ja alustoissa piisaa, mutta se suuri vain antaa vielä odottaa itseään. Kun miettii miten paljon kännykät ja äskettäin kuvaan astuneet tablettimikrot ovat ympäristöä kehittäneet, on suorastaan ihme ettei mitään näperrystä kummempaa ole vielä saatu sisältöpuolella aikaan. Alussa apinoidaan muita ja ei huomata juuri tämän alustan suomia uudenlaisia mahdollisuuksia. Sormet hiessä ja kipukynnyksen harjalla nuohotaan kosketusnäytön pintaa puuttuvien analogitattien takia. Virtual Joystick oli tuomittu kadotukseen jo ennenkuin se ehdittiin ruutuun koodata. Jyrin käyttämä 'täppäri' kerto osuvasti sen minkälainen ohjaustuntuma menetyy juuri tässä lajissa. Tehdään pelejä joissa Waluigin inhoama sosiaalinen pelaaminen pääsee uudelle tasolle mukana kulkevien mobiililaitteiden välityksellä. Paikasta riippumatta ja jo olemassa olevilla välineillä sekä vahvasti addiktoivasti. Mitä se voisi olla?
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Perussettiä. Sausagefest!

Lauta- ja korttipelit sopii kyllä tableteille erinomaisesti. Joku Ascension, Magic: The Gathering ja Assassins Creed Recollection korttipeleistä ja Carcassone, Ticket to Ride ym. lautapeleistä on erinomaisia.
Muuten ei oikein hirveästi ole tullut koskaan iOS:llä pelattua, random-sekoiluja lukuun ottamatta. On siellä jonkun verran hyviä pelejä, mutta jotenkin ei vaan ole koskaan niin hirveästi napannut, kuten ei kannettava pelaaminen yleensäkään.

Vitalla on tullut pelattua sen edestäkin. Täydellinen kannettava kone, oikeastaan ensimmäinen kerta, kun olen innostunut kannettavasta pelaamisesta enemmän. PSP oli vielä kömpelö, mutta Vitassa on ohjausvaihtoehdot/mahdollisuudet+ online-ominaisuudet + digijakelu ( ei enää koskaan kömpelöä kasettien tai korttien vaihtelua) + riittävä suorituskyky, yhdistelmä, joka on tehnyt omalla tavallaan konsolipelaamistakin turhaksi tai vähemmän tarpeelliseksi. Usein nykyisin istuu nojatuoliin ja laittaa päälle mieluummin Vitan kuin PS3:n.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Pelatkaa Infinity Blade 2:ta tai nukkukaa poissss!
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Daniela podcaasteihiiiiiiin!!! Hyvä jakso oli muuten.
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Toimii tämä lomallakin ja ehdin kuunnella ajoissa. Aihe ei tällä kertaa niin kiinnostava, mutta vakio-osiot toimi tuttuun tyyliin. Pitihän tuota mainittua Spelunkya vähän googlata.
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Tällä viikolla oli sellainen keskinkertainen kastike mutta kyllähän sen silti todella mielekkäästi kuunteli.

Ei jäänyt mitään ihmeellistä mieleen joten sanon vain kaksi asiaa:

1. Mobiilipelit ei tule todellakaan syrjäyttämään käsikonsoleita jos minulta kysytään. Pari viikkoa älypuhelimen omistajana en ole kuin vähän testaillut jotain Fruit ninjaa ja Cut the ropea eikä mitenkään ihmeellisesti säväyttänyt. Bussimatkat menee edelleen Vitan avulla Everybodys golfin, Super stardustin tai muun vastaavan kanssa.

2. Tästä seuraavasta olen teille todella vihainen: Mainitsitte lopussa ettei Sonylla ole mitään erikoista loppuvuodelle kuin Playstation all-stars Battle Royal ja ladattava Ratchetti. No, mikäs mahtoi unohtua? Peli joka tulee varmaan olemaan loppuvuoden myydyin Sonyn yksinoikeus. Peli, joka tulee olemaan minulle se kaikkein tärkein ja 90% todennäköisyydellä vuoden jos ei jopa vuosikymmenen pelikokemus... joko tulee mieleen? Sly Cooper: Thieves in Time!!!

Mutta muuten, kiitokset kastikkeesta.
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

iPadille löytyy erinomaisia pelejä, jos vain osaa asennoitua oikein. Kosketusnäyttö tuo omat rajoitteensa ja pelit on suunniteltu pelattavaksi lyhyissä erissä. Edelleen pelaan pelini konsoleilla, jos olen kotona, mutta iPad on hyvä vaihtoehto työ- ja mökkireissuille. Miksi ostaa käsikonsolia minkä käyttö periaatteessa rajautuu pelaamiseen ja videoiden katseluun, kun padilla voi tehdä huomattavasti enemmän?

Cut the Rope on omassa yksinkertaisuudessaan hyvin angrybirdsmainen ja varmasti yksi iOS-pelien helmistä. Jo mainitut lautapelit toimivat myös erinomaisesti. Kannattaa tutustua myös Sword & Sorceryn kaltaisiin indie-hitteihin ja DS:lta portattuun Phoenix Wright: Ace Attorney seikkailuun. Back to the Future - Episode 1 on ilmainen, joten miksei saman tien testaa senkin.

On hyvä muistaa verrattessa käsikonsoli- (Vita, 3DS) ja mobiilipelejä (iOS, Android), että tuotantoarvot ja siitä syystä pelien hinnat ovat käsikonsolipuolella aivan eri tasolla. Jos maksan iOS-pelistä 0,79€, niin en odotakkaan saavani samaa vastinetta kuin 40€ maksavasta Unchartedista. Mutta ostaako yksi Vita-peli vai samalla rahalla 20 eri mobiilipeliä?
 
Kesäloman alussa tuli ostettua uusin iPad ja ihan hyvin pieni pelinälkä on sillä tullut tyydytettyä. Ihan perus mobiili huttua tulee näpyteltyä pienissä osissa, mut löytyy toki totisempaakin pelaamista. Real Racing 2 HD toimii ihan mainiosti, vaikka kaasu ja jarru toimii on/off -periaateella. Mobiili kaahailuksi yllättävän toimiva, varsinkin ratin kääntely padia kallistelemalla toimii tarkasti.

Aikanaan jäi ensimmäinen Max Payne pelaamatta mut nyt tullut sitä padilla naputettua. Ohjaaminen kyllä onnistuu jokseenkin ja varsinkin helpommailla vaikeusasteella ei ohjauksen kans ole tullut ongelmia. Voin kuvitella että vaikeammalla pelatessa ongelmia tulis. Nyt ei ole juurikaan tullut käytettyä hidastusta pelissä, sillä tiukassa toiminnassa kun keskittyy tähtäilyyn on vaikea havitella hidastus painiketta. Helpoimmalla ei hidastukselle ollut käyttöä. Tarinan ja tunnelman takia sitä tuleekin enemmän pelattua, joten hampaat irvessä tuskin alan sitä vaikeammalla vaikeusasteella yrittämään kosketusnäyttö ohjauksella.

Omat hauskuudet löytyy moninpelattavissa peleissä, joita siskon lasten kans tullut naputettua. Worms 2 ja uusin Tiny Wings HD ollut sadepäivien kimppapeluussa.

Konsolikäännös pelit ei vaan tule tomimaan kovin nautittavasti mobiilialustoilla. Parhaiten toimii tietysti pelit jotka on tehty ensisijaisesti mobiilaitteille ja kosketusnäytöille. Eikä se mielestäni tarkoita yksinkertaisia Angry Birds pelejä pelkästään, kyllä mobiililaitteille voidaan tehdä kunnon pelejä.
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Kastikkeessa kaivatuista täppäriroolipeleistä vielä. Tulipa mieleen, että jos iPadistillä on enempi aikaa, kannattaa harkita Spiderweb Softwaren paria iPadille käännettyä peliä, Avadon: The Black Fortress ja Avernum: Escape from the Pit. Grafiikka ei silmää hivele ja tarinaa viedään eteenpäin tekstin voimalla. Eivät ihan Baldur's Gaten veroisia, mutta samassa hengessä mennään.

Avadon löytyy näköjään nykyään myös Androideille...
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Vihdoin ja viimein sain podcastin julkaisutahdin kiinni. Pari pikku juttua pisti korvaan. Ymmärsinkö oikein, että TT-2k:n mielestä iPod Touch tuli ennen iPhonea? Näin ei kyllä todellakaan ollut. Muistan harmitelleeni kun iPhonea ei saatu heti Suomeen mutta syksyllä julkistettu iPod Touch saapui jollain tapaa paikkaamaan tuota vajetta.

Ja toinen juttu, Fruit Ninjaan saa GameCenter-achut jos OpenFeint ei miellytä. Tiesiköhän Tontsa tätä vai tarkoittiko vain, että pelissä on myös OpenFeint-tuki.
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Vihdoin ja viimein sain podcastin julkaisutahdin kiinni. Pari pikku juttua pisti korvaan. Ymmärsinkö oikein, että TT-2k:n mielestä iPod Touch tuli ennen iPhonea? Näin ei kyllä todellakaan ollut. Muistan harmitelleeni kun iPhonea ei saatu heti Suomeen mutta syksyllä julkistettu iPod Touch saapui jollain tapaa paikkaamaan tuota vajetta.

Pienellä Wikipedia-tsekkailullahan se tosiaan näyttää siltä, että Tontsa levitteli pahamaineista virheellistä informaatiota podcastissa järkyttääkseen elämämme herkkää tasapainoa.
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Kyllä. Muuten en muista jaksosta mitään mutta tuollaisen virhetiedon en salli leviävän.

Seuraavaan castiin Paavin mietteitä Android vs. iOS mittelöstä, kiitos. :)
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Ymmärsinkö oikein, että TT-2k:n mielestä iPod Touch tuli ennen iPhonea? Näin ei kyllä todellakaan ollut. Muistan harmitelleeni kun iPhonea ei saatu heti Suomeen mutta syksyllä julkistettu iPod Touch saapui jollain tapaa paikkaamaan tuota vajetta.
Ihan oikein ymmärretty, meikun osalta vaan väärin muistettu. Eli maailmalla iPhone todellakin tuli ensin, mutta Suomesta iPod Touchia sai ennen iPhone (3G:n) virallista julkaisua. Eli periaatteessa muistin oikein, mutta globaalilla mittakaavalla asia ei ollut noin.

Joka tapauksessa se oli nimenomaan iPod Touch, jota Steve Jobs itse hehkutteli maailman parhaana/hauskimpana/tms. kannettavana pelilaitteena.

Tiesiköhän Tontsa tätä vai tarkoittiko vain, että pelissä on myös OpenFeint-tuki.
Juuri tuota, että siinä on myös OpenFeint-tuki.
 
Ainakin Androidilla OpenFeint on ihan kuraa. Toimii satunnaisesti ja silloinkin yleensä todella hitaasti. Lisäksi testaamissani peleissä online-listat ovat täynnä mahdottomia tuloksia, jolloin ei huvita edes yrittää listoille. Kaipaisin siihen myös paljon nykyistä parempia kaveritoimintoja.
 
Vastaus: Podcast 068: Pelipilviä ja mobiilikuuroja

Hetken kesätauon jälkeen valitsin suuresta kuuntelemattomien podcastien läjästä hieman satunnaisotannalla työn alle tämän kastikkeen. Aihe on siinä mielessä kiinnostava, että mobiilivehjettä tulee usein varsinkin julkisissa räplättyä. Tarkemmin ajatellen yllättävän paljonkin tulee mobiilipelaamiseen käytettyä aikaa. Ihan sitä "the" peliä ei kuitenkaan ole vielä vastaan tullut.

Vihaisia lintuja ei kai voi olla mainitsematta tässä yhteydessä. Hyvä peli kannettaville, yksinkertainen idea, jämäkät kontrollit ja toimii lyhyissä erissä. Läpipeluun jälkeen en tosin ole kenttiä jaksanut hinkata kolmeen tähteen asti. Angry Birdseihin olen kuitenkin kaikista mobiilipeleistä varmasti eniten käyttänyt aikaa. Niin kuin varmasti aika moni muukin.

Kastikkeessa mainittua Kairosoftin Game Dev Storya olen myös pelaillut. Ja olen tehnyt saman havainnon ylläpidon jamppojen kanssa, alun rimpuilun jälkeen on ihan sama mitä tuubaa maailmalle syytää, menestys on taattu. Parhaasta päästä mobiilipelejä mielestäni silti. Kairosoftilla on muuten myös muita samantyyppisiä managerointeja eri teemoilla, itse olen tahkonnut muiden muassa Formula-aiheista Grand Prix Storya josta muuten pidin Game Deviä enemmän. Pienen lisämausteen peliin tuo oman kuskin tunaroinnin seuraaminen kisojen ”suorissa lähetyksissä”. Ihan mukavia pläjäyksiä nämä Storyt ovat olleet pikkupuutteista huolimatta, hiukkasen enemmän tekemistä kuin Angry Birdseissä.

Jyri ja Tontsa puhuivat Draw Somethingistä ja hauskasta WipeOut-oivalluksesta. Hyvä idea mutta tämä peli ja sen mielekkyys on kyllä täysin riippuvainen peliseurasta, itselleni on sattunut vain lähinnä näitä tikkukirjaimin sanoja suoraan ruudulle kirjoittavia pelikavereita. Koita siinä sitten tuhertaa jotain vastineeksi.

Uusimpana ajanvietteenä olen silloin tällöin pelannut logovisaa, jossa tarkoituksena on arvailla yrityksen tahi brändin nimeä pelkän logon perusteella. Ajoittain osaa olla kyllä raivostuttavaa, kun kuvio on täysin tuttu, muttei osaa liittää sitä mihinkään tiettyyn firmaan.

Näiden lisäksi olen toki Androidillani kokeillut varmaan kymmeniä pelejä kaavalla: Asennus - kertakokeilu - poisto. Johtopäätöksenä ainakin omien kokemusten perusteella mobiilipelit tuppaavat ainakin vielä olemaan enemmän kertakäyttökämaa verrattuna ”oikeisiin” peleihin, eipä näihin edellä mainittuihinkaan esimerkkeihin juuri tule kerta- tahi läpipeluun jälkeen palattua.
 
Ylös Bottom