Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 071: Wiiiiuuuu

maagiset

KonsoliFIN Alumni
KonsoliFIN Podcast sai mahdollisuuden tutustua omin käsin Nintendon tulevaan Wii U -konsoliin sekä sen kotimaiseen tähtipeliin Trine 2:een Frozenbyten toimistolla. Tapauksen kunniaksi uusin jakso pursuaa Nintendomaisuuksia.

Poikkeuksellisen Nintendoa jaksoa rikastamaan värvättiin Gamerin lihaksikkaampi puolisko Jarkko, joka pääsee kertomaan omia kokemuksiaan paitsi Wii U:sta myös uudesta 3DS-mallista. Lisäksi paikalla näkemyksiään jakavat maagisedän johdolla FelisLeo ja Paavi.

Niin ikään poikkeuksellisen lyhyessä uutisosiossa käydään läpi muun muassa Valven Windows 8 -vihaa ja kummallisia työpaikkavaatimuksia. Peliosastolla puhutaan Spec Ops: The Linestä, Tony Hawkin paluusta, kasuaalipeleistä sekä tietenkin Prometheus-elokuvasta. Niin, ja kyllä siellä olympialaisistakin puhutaan.

Jakso kannattaa kuunnella loppuun saakka, sillä luvassa on myös yllätyskilpailu!

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto: 2:47:12

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Tästä on tietysti jauhettu ennenkin, mutta laitetaan nyt silti:

Metacritic-bonusten jakaminen ei välttämättä oo niin hullua kuin miltä saattaa aluksi kuulostaa. Mitä luultavimmin nämä bonukset perustuvat con insultin eli konsultin syväanal yyseihin, joiden perusteella vähintään 85:n Metacritic-keskiarvolla saavutetaan myös tietyt myynnit. Näin ollen rajan ylittävä keskiarvo on laskelmien perusteella todennäköisesti arvokkaampi kuin jaettavat bonukset ikinä yhteensä.

Työntekijöiden näkökulmasta voi tietysti tuntua aika kurjalta jäädä ilman bonuksia vain yhden pisteen tähden, on tuolla myyntiin, firman tulevaisuuteen tai mihinkään muuhun merkittävä vaikutus tai ei.

P.S. Googlen perukoilta löytyikin lisää. Jos ei ole aiemmin aiheeseen törmännyt, täällä on wanhaa: Metacritic Scores vs. Sales: 2009 Holiday Season Analysis | Bitmob.com
For every additional five points over an 80 percent average review score, sales may as much double.
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Farming Simulator on loistava peli/simulaatio, johon pystyy tekemään ja lataamaan muita työkoneita netistä, ja se onkin pelissä yksi koukuttavista puolista. Farming Simulator 2011 on myäs moninpeli jossa 2 tai useita pelaajia pääsee samaan peliin pelaamaan jossa voi joko pyörittää omaa tilaa kukin tai sitten auttaa kaveria.
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Hyvinhän se Maagi vetää myös isännän roolissa.

Jep, eli se jaksossa mainittu pyöräilypeli, joka on siis hellässä käsittelyssäni tällä hetkellä, on Le Tour de France 2012. En kuitenkaan ole tehnyt mitään pahaa ansaitakseni sitä, vaan valikoin sen ihan omatoimisesti pienimuotoisena "rangaistuksena" omasta saamattomuudestani kesän aikana. Arvostelun pitäisi ilmestyä joskus lähiaikoina.

Koska Paavi lienee jo unohtanut koko asian, niin se hänen mainitsemansa räiskintäartikkeli on vissiinkin tämä: Tom Bissell reviews Spec Ops: The Line and explores the reasons why we play shooter games. - Grantland
 
En tiedä missä on vika, mutta omaan korvaani Frozenbyten jannut kuullostavat ylimielisiltä. Ihan jo siitä lähtöisin ettei viitsitä esittäytyä ja väännetään jotain paskaa vitsiä päälle. Sitten ultrakyyninen suhtautuminen konsolivalmistajiin. Kritiikille on paikkansa, mutta hieman mustavalkoiseksi nenän vartta pitkin mulkoiluksi se meni. Trine on mahtava, mutta myöskään "me kyllä tiedetään että se on paras" läppä ei jaksa naurattaa.

Olen ehkä sitten liian perisuomalainen, että tietty nöyryys miellyttää enemmän kuin maailmanomistajan asenne.

Maagisetilta jälleen loistava isännöinti.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Olen ehkä sitten liian perisuomalainen, että tietty nöyryys miellyttää enemmän kuin maailmanomistajan asenne.

Tästä pitäisi suomalaisten päästä jo pikkuhiljaa eroon ja olla aidosti ylpeitä saavutuksistaan. Silloin kun tehdään maailman parasta, pitää henkseleiden pauke kuulua valtameren taakse asti. Ruotsalaiset ovat tämän hoksanneet jo aikaa sitten ja menestystä tulee joka suunnalla. Ei nöyristellä, pyydetä anteeksi olemassaoloa vaan luodaan kokonaan uutta latua ja kohta muut seuraavatkin meitä. Ne, jotka ovat sen meillä hoksanneet, ovatkin juuri niitä maailmanluokan menestyjiä.

Ulkomailla ei ymmärretä tyyliä, jossa ei uskalleta olla aidosti ylpeitä omista saavutuksista. Ujous ja liika nöyristely katsotaan luonteen heikkoudeksi.
 
Terve ylpeys ja ylimielisyys onkin sitten kaksi ihan eri asiaa. Voi olla ylpeä ja näyttää sen kadottamatta kuitenkaan nöyryyttä.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Terve ylpeys ja ylimielisyys onkin sitten kaksi ihan eri asiaa. Voi olla ylpeä ja näyttää sen kadottamatta kuitenkaan nöyryyttä.

Suomessa vain tuo raja ylpeyden ja ylimielisyyden välillä on vedetty harvinaisen matalalle. Riittää kun naapuri pärjää paremmin ja antaa sen näkyä.
 
En tiedä tarkoitatko yleisemmin vai viittaatko tähän minun reaktiooni, mutta vastaan kuitenkin.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että antaa menestyksen näkyä. Hitto, tykkään jopa Cheekin tyylistä, joka on nyt niin lesoa kuin Suomessa voi vaan olla.

Jokin Frozenbyten jannujen tyylissä pisti kuitenkin ärsyttämään niin paljon, että jaksoin palautteen kirjoittaa. No hard feelings kuitenkin, jos tähän ketjuun eksytte. Jatkakaa hienoa työtä hienojen pelien parissa!
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Podcastissa mietittiin Wii U:n arkkitehtuurin eroista vanhaan tekniikkaan. Neogaffissa oli spekulaatiota, että Wii U:ssa on out-of-order tekniikkaa ja vanhoihin konsoleihin tehty in-order koodi ei toimi optimaalisesti out-of-order prosessorissa. En tiedä noista tekniikoista muuta kuin nimen. Tuolla linkissä nimimerkki lostinblue kommentoi asiaa viestissä #7264: http://www.stage.neogaf.com/forum/showthread.php?t=477686&page=146
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Podcastissa mietittiin Wii U:n arkkitehtuurin eroista vanhaan tekniikkaan. Neogaffissa oli spekulaatiota, että Wii U:ssa on out-of-order tekniikkaa ja vanhoihin konsoleihin tehty in-order koodi ei toimi optimaalisesti out-of-order prosessorissa. En tiedä noista tekniikoista muuta kuin nimen. Tuolla linkissä nimimerkki lostinblue kommentoi asiaa viestissä #7264: Wii U Hardware Debate Thread: Of FLOPS And Flippers - Page 146 - NeoGAF

Mietintä jäi vaan aika lyhyehköksi kun en siihen hätään muistanut, että missä olin törmännyt juttuihin. Neogaffissa näyttäisi olevan ainakin hieman samansuuntaista spekulaatiota aiheen tiimoilta.


Sitten vielä tohon case-Frozenbyteen sen verran, että oikein mukavia miehiä ovat. Ylimielisyyttä en ole itse havainnut, vaan pikemminkin sitä tervettä itseluottamusta omaan tekemiseen. Se esittely meni tosiaan hieman lööperiksi siinä alussa kun kaveri sattui olemaan leipä suussa juuri kun aloiteltiin. Lisäksi ainakin itse ymmärsin, että kritiikille on todellakin paikkansa, ja tilanne ei ole suinkaan helppo, jos kaikkia valmistajia pitäisi koittaa mielistellä. Ottavat ilmeisesti siipeensä suhteellisen helposti. Miehiltä löytyy tästä henkilökohtaista kokemusta eivätkä kainostelleet nostaa sitä juttutuokion aikana asiaa esille. Siitä nostaisin ainakin itse ison peukun ylöspäin.

ps. Kiitoksia vielä kaikille, jotka ovat antaneet palautetta meikäläisen hostina hääräämisestä. Melkeinhän tässä punastuu, koska en todellakaan odottanut näin positiivista vastaanottoa. Se oli tälläinen kokeilu tällä kertaa ja ensi viikolla sitten itse herra ja hidalgo palaa ruotuun. Ehkä sitä jatkoa kuitenkin seuraa joskus, mene ja tiedä. :)
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Tällä kertaa oli vähän tylsempi jakso. Ihan ok, ei enempää.

Ne Tony Hawkin tulokset ei ole cheat. THPS4:ssä on rikottu pistemittari, eli n. 2,4 miljardia, jonka jälkeen pisteet menevät negatiivisiksi. Siitä voi vähän päätellä, kuinka kovia tuloksia voi tehdä TH HD:ssä. Muutama kymmenen miljoonaa kuulostaa realistiselta, vaikkei sitä ehkä helposti uskokaan, jos itse tekee miljoonan. Treenillä tulokset kuitenkin helposti monikymmen- tai satakertaistuvat missä tahansa haukassa.
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Kiitokset tästä viikosta.

Castike oli viime viikoiseen verrattuna täysin päinvastainen omasta mielestäni. Joka viikkoiset osiot eivät olleet terävimmästä kärjestä, kun taas pääaihe oli kiinnostava, vaikkei WiiU koskaan saavukkaan talouteen mutta kyllä sitä onneksi pääsee kaverilla pelaamaan. Jakson tason nostaa aian korkealle kehittäjävierailut, jotka ovat miltein paras osa teidän kastikekokonaisuudessa ihan yleisesti eikä pelkästään tässä jaksossa. Frozenbyten jannut vaikuttivat iha mukavilta kastikkeen kautta enkä itsekkään mitään ylimielisyyttä havainnut ja nuo alun "(anti)esittelyt" meni mielestäni huumorin piikkiin.

Ropeconissa tuli käytyä ja aivan mahtava tapahtuma kyllä oli eli olistte tulleet vaan paikan päälle. Ja kyllä sitä seuraakin löytyi n. 10minuutissa, kun vastaan rupesi kävelemään henkilöitä joiden paidoissa oli hahmoja siitä yhdestä sarjasta (tiedätte kyllä mistä puhun) ja heidän kanssaan tuli hengailtua koko päivä. Ja tuli tutustuttua muutamiin lauta- ja korttipeleihin, joita voisi ruveta enemmänkin pelailemaan kunhan saan vaan kaverinporukan tutustettua niihin.

Mutta kiitos ja kumarrus tästä kastista.

PS. Keksisin aivan loistavan mainos lauseen Farming Simulatorille:

"Farming Simulator 2013. When FarmVille is not enough!
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Ropeconissa tuli käytyä ja aivan mahtava tapahtuma kyllä oli eli olistte tulleet vaan paikan päälle. Ja kyllä sitä seuraakin löytyi n. 10minuutissa, kun vastaan rupesi kävelemään henkilöitä joiden paidoissa oli hahmoja siitä yhdestä sarjasta (tiedätte kyllä mistä puhun) ja heidän kanssaan tuli hengailtua koko päivä. Ja tuli tutustuttua muutamiin lauta- ja korttipeleihin, joita voisi ruveta enemmänkin pelailemaan kunhan saan vaan kaverinporukan tutustettua niihin.

En minä nyt kovin kauaksi Ropeconista kuitenkaan ajautunut, kun Otaniemessä satun asumaan.
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Lauri (Hyvärinen) ja Henri (Heikkinen) olivat mielestäni varsin maltillisia tällä kertaa verrattuna aiempien Frozenbyten visiittien "Trinestä/Trine 2:sta tulee maailman paras peli" -hurmoshenkeen. Ja siis totta kai näidenkin juttujen taustalla on veijarimainen pilke silmäkulmassa.

Minusta on myös erittäin virkistävää kuulla suoraan hevosen suusta suoraa, rehellistä puhetta eikä pelkkää kaunisteltua markkinointiliirumlaarumia. Sonyn ja Microsoftin sertifiointiprosesseissa on rutkasti hiomisen varaa, ja varsinkin mitä pienemmästä pelikehittäjästä kyse, sitä helpommin Setä Byrokraatti kyykyttää päästäessään samaan aikaan kuluttajille isojen julkaisijoiden pelejä selvästi bugisempina.

maagiselle sedälle vielä pienien käsieni tuottamat aplodit hyvästä hostauksesta. :)
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Maagin luotsaamille kastikkeille on annettava tunnustusta tästäkin suunnasta. Väylällä ei pysytty samalla varmuudella kuin Kapteeni Jyrin komennossa, mutta kiertelyiden ja kaarteluiden kautta päästiin kuitenkin mallikkaasti maalin karit ynnä jäävuoret välttäen.

Köykäistä laiva-vertausta jatkaen kutsuisin kahta viimeisintä castia sightseeing-tyylisiksi huviristeilyiksi "tavallisten" castien puksuttaessa suoraviivaisemmin paikasta A paikkaan B.

Rautanyrkki-cast oli nimeään myöten täyttä rautaa. Tappelupelit eivät ole ikinä jaksaneet erityisemmin kiinnostaa, mutta Suomen mätkintäskenestä oli mukava kuulla ja oli ainakin itselle yllätys, että taso on Suomessa niinkin kova kuin se on. Insertin ulkopuolisesta keskustelusta en enää paljoa muista, mutta sen muistan että hauskaa minulla castia kuunnellessa oli. TUHOMURSUn repeäminen lopussa kruunasi koko komeuden, vaikka olenkin hieman pettynyt, etten sitä läppää mikä hajoamisen todellisuudessa aiheutti saa todennäköisesti koskaan kuulla.

Tuorein casti oli samoin erittäin viihdyttävää ja mukavaa kuunneltavaa. Insertistä jäi ihan hyvä kuva Frozenbyten kavereista, vaikka välillä tuntuikin etteivät jannut oleet kovin innoissaan omasta pelistään. Sellainen into myydä ja markkinoida omaa peliä tuntui puuttuvan ja meno oli paikka paikoin hieman flegmaattisen tuntuista. Edellisellä visiitillä äijien puheista huokui terve innostuneisuus ja ylpeys (ei ylimielisyys) omasta tuotoksesta.
 
Vastaus: Podcast 071: Wiiiiuuuu

Ihan hyvinhän nämä podcastit sujuvat kun Jyri viettää ansaittua lomaansa. Taas kerran on enemmän sanottavaa muun keskustelun rönsyilyyn pääaiheen sijasta. Aloitetaan kuitenkin siitä Nintendommasta päästä.

Podcastissa mietittiin Wii U:n arkkitehtuurin eroista vanhaan tekniikkaan. Neogaffissa oli spekulaatiota, että Wii U:ssa on out-of-order tekniikkaa ja vanhoihin konsoleihin tehty in-order koodi ei toimi optimaalisesti out-of-order prosessorissa. En tiedä noista tekniikoista muuta kuin nimen.
Seuraa lyhyehkö tekniikkatuokio.
Lyhyesti out-of-order tarkoittaa, että prosessori pyrkii lennossa järjestelemään käskyjen suoritusjärjestystä uusiksi niin, että potentiaaliset tehot saadaan paremmin hyödynnettyä, eli niin että lukuisilla rinnakkaisilla suoritusyksiköillä olisi mahdollisimman vähän luppoaikaa. Tämä lisää suorituskykyä usein merkittävästi kellotaajuutta nostamatta. In-order tarkoittaa, että prosessori suorittaa käskyt tasan siinä järjestyksessä kuin ne saa sisään, ja silloin ne täytyy olla jo ohjelmakoodissa järjestettynä mahdollisimman optimaalisesti. Yleensä tämän hoitaa ohjelmointikielen kääntäjän optimointilogiikka.

OoO-logiikka on ollut melko kallista transistoribudjetille (ts. vaatii paljon transistoreja ja siten kasvattaa piiriä ja lisää virrankulutusta ja lämpenemistä), joten sitä ei perinteisesti ole käytetty mm. mobiiliympäristöissä. Transistorien pienenemisen myötä transistorimäärät ovat kuitenkin koko ajan lisääntyneet niin paljon, että OoO-logiikka ei ole enää suhteessa yhtä suuri kuin joskus. Käytännössä kaikki modernit PC-prosessorit Pentium Prosta asti ovat out-of-orderia jotain pienivirtaisiksi suunniteltuja Atomeja lukuunottamatta, mutta sekä Xbox 360:n että PS3:n prosessoricoret ovat in-order, todennäköisesti piirien kasvun hillitsemiseksi.

Lisää voi lukea vaikkapa totuuden torvesta eli Wikipediasta: Out-of-order execution - Wikipedia, the free encyclopedia
Joskus ihmetyttää se miten paljon Cubea pidetään mahalaskuna, jollaisena se castissakin mainittiin. Alustana ja pelivalikoimaltaan se on kuitenkin varsin erinomainen, ja varsinkin hardcoremmalle yleisölle ilman muuta sopivampi kuin Wii. Teknisesti siitä ei koskaan saatu kunnolla kaikkea irti, erityisesti sen GPU:ta jotkut pitävät jopa sukupolvensa parhaana. Kaupallisestikin Cube myi suunnilleen yhtä paljon kuin alkuperäinen Xbox, jota kuitenkin pidetään jonkin sortin menestyksenä. No, kaikki on suhteellista, Nintendolla on huiman menestyksekäs historia jota vastaan kaikkea verrataan, ja Microsoft oli uusi tulokas joka vain yritti saada jalkaa oven väliin.

Minä en ole millään kokenut Nintendolandia niinkään Wii Sportsin kaltaisena jokaisen Wii U:n mukaan bundlattavana peruspelinä, vaan enemmänkin Wii Playn kaltaisena ohjaindemona, jonka kaverina voidaan myydä vaikkapa uusi ohjain hieman halvemmalla.

Ja sitten muu sillisalaatti.

Itse olen pitkän linjan Tony Hawk's Pro Skater -fani, omistan ja olen pelannut läpi sarjan kaikki pelit ykkösestä Project 8:aan. Viimeisen "kunnon" pelin (Proving Ground, sarjan yhdeksäs peli) omistan myös, mutta se on jostain syystä jäänyt pelaamatta. Ehdottomasti lämpimimmät muistot on kakkosesta, jonka omistan kolmelle eri alustalle, ja johon tuli tutustuttua ensin pleikkarilla ja hieman myöhemmin hakattua Dreamcastilla mahdottomuuksiin asti. Kentät olivat mukavan kompakteja ja täynnä mielenkiintoisia asioita verrattuna joihinkin myöhempiin sarjan peleihin, ja erityisesti pidin rahalla ostettavista taitopisteistä. Otettaan sarja alkoi menettää jo nelosessa, jossa skeittailua kyllä vielä vähän paranneltiin, mutta epäoleellisuudet alkoivat nostaa päätään ja rakenne vaihtui puoliavoimen maailman tehtäviksi. Underground kakkosessa käytiin sitten syvällä Jackass-pohjamudissa, jossa skeittailu jäi taka-alalle, mutta sen jälkeen sarja petrasi uudelleen... Kunnes Guitar Heron menestyksen sokaisemana Activision päätti tehdä erillisen skeittikontrollerin ja sai aikaan yhden pelihistorian komeimmista flopeista.

Mielestäni Metacricicin suurin arvo on koota paljon arvosteluja yhteen paikkaan helposti selattavaan muotoon. Parin lauseen lainaukset arvosteluista kokoavat pelin vahvuudet ja pahimmat ärsyttävyydet silmäyksellä sisäistettäväksi. Keskinkertainen arvosana ei tyypillisesti kerro paljon, tärkeämpää on se miten mielipiteet jakautuvat, eli onko peli kaikkien mielestä keskinkertainen, vai jakaako se vahvemmin mielipiteitä. Jos pelillä on edes muutama oikeasti hyvä arvosana se kertoo, että pelillä on ystävänsä ja se saattaa olla katsastamisen arvoinen jos genre kiinnostaa itseä.

Boksin kehityslaitteeseen huhuttu 12 gigan muisti ei tosiaan sano vielä yhtään mitään. PS2:n kehityslaite TOOLissa oli peräti nelinkertainen päämuisti (128MB) varsinaiseen konsoliin verrattuna. Ja olisihan tuo 12 gigaa helppoa saada PC:hen ilman triple channeliakin, laittamalla esim. kammat 4+4+2+2.

Minusta tuntuu joskus, että Farming Simulator ja vastaavat ovat saaneet jonkinlaista suosiota ja pelaajia myös ironisesti, kun sellainen on jonkinlaista muotia. Näiden erikoisten ja todella lukuisten simulaattorien ilmiötä käsitteli äskettäin muuten Eurogamerkin: Eurogamer Investigates The Mighty Simulator • Articles • Eurogamer.net

Prometheus on nimenomaan "ihan ok" elokuva, mutta suurena Alien-fanina pidin siitä ehkä fiilispohjalta enemmän kuin loogisesti ajatellen olisi pitänyt. Elokuvan voi tiivistää "tyhmät ihmiset tekevät tyhmiä asioita", mikä on todellakin ristiriidassa sen kanssa että hahmojen pitäisi olla tiedemiehiä. Referenssinä, mielestäni Alien on paras kauhuleffa ikinä, Aliens loistava toimintaelokuva, Alien^3 hyvä ja usein väärinymmärretty, ja Resurrectionin meriitit ovat surullisen vähäiset Jeunetin ja Whedonin mukanaoloon nähden.

Jos Psychonauts-LTTP joskus toteutuu voin ilmoittautua vapaaehtoiseksi mukaan. Se on yksi niistä wanhoista peleistä, joita olen viimeisen vuoden aikana alkanut pelata (alkuperäisellä Xboxilla).
 
Ylös Bottom